Instellen van Marantz SR7001

Gestart door fgarben, augustus 09, 2007, 16:59:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fgarben

Hallo,
Net nieuw op dit forum, en gisteren is mijn SR7001 afgeleverd, besteld via internetshop ( erg goedkoop kunnen krijgen :-).

Nu is het afstellen begonnen, maar mijn kennis laat soms te wensen over, wie kan mij helpen?
- mijn setup:
fronts: dali ikon 5
rears: dali trio space satelietjes
subwoofer: canton AS2 ( zware bak)

Wat zijn mijn beste instellingen, want ik merk dat de fronts wel een btje hulp van de sub nodig gebruiken. Maar wil niet dat de sub gaat overheersen.
- crossover instellen op sub of receiver zelf?
- small of large?
- mix?

Kan ook iemand mij uitleggen wat de verschillende decoderingen inhouden, neos, dpII, autosurround ( deze staat hij automatiosch aan wanneer ik analllod cd luister).
Kan iemans mij helpen, of ervaringen hierover uitwisselen

Groet Floris
- auto callibratie gebruiken??


Maurice

Voor subwoofer instellingen heeft StadiumIII een hele handleiding geschreven, zie >>>hier<<<

Voor het afstellen kun je het beste een dB-meter gebruiken. De auto-calibratie schijnt niet echt goed te zijn.
StadiumIII en Vlearmoes geven >>>hier<<< een goede uitleg.

Qua formaten moeten maar andere experts hun zegje doen, ik ben zelf niet thuis in HT.
Leuke speakers trouwens ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Als je eens je specificatie's van je speakers eens wilt geven,dan is dat al een stuk makkelijker

Verder zou ik alles op Small zetten en de crossover van de sub op 80 hz zetten

En als je de topic's die maurice heeft aangeschreven doorlees dan kom je wel een eindtje

Verder ondersteunt je reciever verschillende formaten zoals de opgenoemde
Auto surround wil zeggen dat het inkomende signiaal doorgegeven wordt

Dus als je 5.1 ingeeft geeft ie dat ook door

Verder heb je source direct en pure direct dat is ver hetzelfde als auto surround

Om ff terug te komen op de andere mode's
Die kun je het beste gebruiken bij een 2.0 invoer
Zodat je een suuround kunt naabootsen

Als er vragen zijn horen we het wel

Suc 6

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

fgarben

Bedankt voor jullie reacties,
ff terug te komen om de specificaties van mijn dali ikon 5:
Nominale Impedantie; 8 Ohm
Maximum SPL; 109dB
Aanbevolen versterker vermogen (8Ohm); 30 - 125Watt
Tweeter; 1 x 28mm Soft textiel dome, 1 x 17 x 45mm. ribbon
Midrange; n.v.t.
Woofer; 2 x 5"
Type; bassreflex
Bass reflex afstemming; 37Hz
Cross over frequenties; 6.000/2.700/14.000Hz
Aanbevolen opstelling; Vloerstaand
Afmetingen (H x B x D): 810 x 150 x 260 mm.
Aansluitingen; Verguld type bi-wiring (dubbele luidsprekerkabels)
Gewicht: 11,8 kg

D.A.R.R.Y.L.

Enige dat werkt is een dB-meter (op de luisterpositie) en dan afregelen, waarna je gaat finetunen op gehoor.
Aan de hand van lijstjes met specs kunnen we je niet veel verder helpen. Misschien iemand op het forum die bij jou in de buurt woont en een dB-meter heeft.

D.A.R.R.Y.L.

Crossover op je subwoofer zelf moet zo hoog mogelijk (tot 120 Hz); dit i.v.m. met het volledige spectrum van het LFE-kanaal. Let ook op dat de crossover die je instelt in je receiver betrekking heeft op het signaal zonder lfe. Lfe wordt bij small volledig naar je sub gestuurd (bij large ook) en aangezien dit signaal doorloopt tot 120 Hz, dien je de crossover op je subwoofer op 120 Hz te zetten, en niet op 80 Hz.

fgarben

Ik heb helaas geen DB meter, moet ik bij deze speakers de cross-over op de receiver op 60 of 80 Hz zetten?
Werkt het LFE kanaal ook bij stereo modus of alleen bij DD en DTS formaten.

Stadium III

als ik morgen een laptop heb dan reageer ik wel ff op de posts
hou 80 hz maar aan
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Aangezien dat je speakers tot een 37 hz gaan zou ik de front op large zetten

Dan kun je de bass instelling kiezen op both of mix
Zie mijn andere topic over uitleg daarover

Verder zou ik eventueel de center en surround dan op small zetten

De crossover in je reciever op 80 hz laten staan ivm plaatsbaarheid(gehoor) van subwoofer
De 120 hz raad ik verder af

Je kunt ook eens het auto calibratie systeem een keer gebruiken en kijken wat ie daaruit haalt

Experimenteer maar eens en laat dan maar eens weten wat je bevindingen zijn

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

fgarben

Bedankt Stadium!
Ik ga je aanbevelingen proberen, ik ga vandaag op vakantie, maar de laatste week van mijn vakantie ga ik probereb mijn set optimaal af te stellen, zodra ik er weer mee bezig ben dan laat ik van me horen hoe het gaat.
Alvast bedankt.

Groet,
Floris

Stadium III

wil het echt niet lukken

Dan kan er meschien iemand van het forum of meschien ikzelf langskomen om je te helpen
Mits je dicht in de buurt woont

Suc 6 ermee en prettige vakantie !

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

fgarben

Woon in Groninge, ben net terug van vakantie, en heb de instellingen uitgeprobeerd, ben toch nog niet helemaal blij met het resultaat

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Nu ik heb voor de Dali Ikon 5 volgend frequentiebereik terug gevonden: 39 – 30.000 Hz (bij -3dB, opgave fabrikant).

Ik stel voor :

Indien je geen DB meter hebt, de auto callibratie te gebruiken, daarna eventueel volgende aanpassen:

Fronts : small
center : small
rears : small
in de setup van de receiver : crossover op 80 Hz eventueel kan je eens testen met 100 Hz.
op de sub zorgen dat voor de auto callibratie de crossover op maximum staat (dit speelt toch geen rol want in de receiver zet je deze toch al op 80 Hz.)

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

fgarben

De weergave van mijn fronts dali ikon vind ik niet optimaal, maar goed ze zijn ook gloednieuw en moeten vast nog ingespeeld worden.
Heb nu fronts op Large staan, crossover op 80Hz en bassmix op both en heb het volume van de sub handmatig bij gesteld, want hij overheerste tijdens stereo muziek. Bij films moet ik hem iets weer opschroeven. Denk ook dat het niet echt een muziekale sub is, met films is hij wel erg sterk.Iemans suggesties voor een goede sub, voor een redelijk prijs, die van mij is ook een bakbeest, het mag van mij wel wat kleiner.