CLASSICAL FOR DUMMIES. (Or how I bluff my way into classical music.)

Gestart door Cornelis1921, juli 01, 2013, 17:23:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe zit voor jullie de inhoud van dit topic er idealiter uit.

Met alleen lichte klassieke muziek.
2 (13.3%)
Met voornamelijk zware klassieke muziek.
2 (13.3%)
Met een mix van zware en lichte klassieke muziek. Te bepalen door de bijdrager(s).
6 (40%)
Ook moderne en hedendaagse klassieke muziek moet aan bod komen
6 (40%)
Ook barok en vroeger moet aan bod komen.
5 (33.3%)
Ik plaats mijn wens(en) en suggestie(s) in het topicdraadje.
1 (6.7%)
Ik ben een echte omnivoor, zolang het maar klassieke muziek is ben ik tevreden.
5 (33.3%)
Ik heb geen behoefte aan een dergelijk topic, dus ik heb niet gestemd.
2 (13.3%)

Totaal aantal stemmen: 15

Stemmen gesloten: augustus 03, 2013, 02:12:29

jowa

Kan makkelijk, is gewoon een Oostenrijkse achternaam :-)

Chris had de beethovenbox gezien, scheelt drie letters, wel een andere beeld voor me: beethoven-in-a-box


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2

cz79

Nee hoor, maar ik mag Ludje zeggen  :-D

Ik ken de verkoper 1685klassiek persoonlijk

cz79

toevallig ook pas nog een CD van Buxtehude gekregen van een medeforumlid  notworthy, Buxtehude componeerde toen JS Bach nog jong was en Bach heeft veel inspiratie aan hem gehad (vandaar dat ik de muziek van Buxtehude zo goed vind- Stylus fantasticus).

Cornelis1921

#18
 stupid Hier een MEDEDELING van DIENST: MARKTONDERZOEK.
Vanwege enige onduidelijkheid over de te volgen koers bij de invulling van dit topic voorlopig geen concrete bijdrage(n) mijnerzijds. Zolang de "redactionele vrijheid" onder slechts unieke druk staat van buiten af, is het voor mij moeilijk te bepalen wat die koers moet worden. Daarom wilde ik een poll lanceren ter enquette ten behoeve van de koers der inhoud. Een hele mond vol om te zeggen dat ik eerst om jullie mening ga vragen. Bij deze dus: ik heb de poll toegevoegd.
Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

cz79

Wat mij betreft zie ik graag barok en renessaince terug in dit topig, uiteraard classicisme en romantiek ook behandelen maar mijn voorkeur ligt duidelijk bij barok (Bach, Buxtehude, Vivaldi, Handel).

renes59

Kun je eerst niet per componist behandelen, ook gemakkelijker bij het opzoeken van de bijbehorende muziek. Het is tenslotte "Klassiek voor Sukkels"
Het is sowieso moeilijk hoe het aan te pakken, je moet iedereen die belangstelling heeft het een beetje naar de zin maken.
Ik zou wel willen weten wat de verschillen zijn tussen de dirigenten onderling. Neem alleen al de veel verschillende uitvoeringen van de 9e van van Beethoven. Von Karajan doet deze bv 2 min. sneller dan iemand anders.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

cz79

Je zou een kopzet kunnen maken beginnende met de periodes en de daarbij behorende componisten dus:

Oudheid:   
Middeleeuwen:   
Renaissance: Guillaume Dufay, Josquin Des Prez, etc.
Barok: Bach, Vivaldi, Buxtehude   
Classicisme: Beethoven, Mozart
Romantiek: Puccini, Rimsky-Korsakov, Tschaikovsky, Mahler
Modernisme: Strawinsky, Ravel, Bartok
Avant Garde: Arvo Part, Philip Glass, John Cage

En dan behandel je eerst de periodes met de kenmerkende algemene eigenschappen en instrumenten in de muziek uit de betreffende periode om vervolgens uit te weiden naar de grootste componisten per periode, als je dan uitweidt per componist kun je ook de uitvoeringen meepakken.
Dus in de eerste week de periodes uitzetten en dan per dag en stukje over de belangrijkste componisten uit die periode

lo

Is toch niet zo moeilijk, je behandelt gewoon dat wat je op dat moment beluisterd.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

cz79

Dat kan ook, maar ik dacht dat het de opzet was dat je begon met een soort van basis. Een eerste kennismaking met klassiek en de achtergrond

Cornelis1921

Citaat van: cz79 op juli 04, 2013, 09:52:30
Dat kan ook, maar ik dacht dat het de opzet was dat je begon met een soort van basis. Een eerste kennismaking met klassiek en de achtergrond
Ja, dat is ook de bedoeling. En daarom blijft de toon en inhoud ook aan de "luchtige" kant. Egt klassiek for dummies. :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

Dan is dit de "praathoek" en de echte info klassiek voor de dummies volgt nog. ??

Groet Whisper.  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

lo

vandaar ook mijn opmerking..:

Citaat van: lo op juli 04, 2013, 09:50:05
Is toch niet zo moeilijk, je behandelt gewoon dat wat je op dat moment beluisterd.

Anders blijft het bij "hoe moet het of is dit goed" nee gewoon aan de slag dan komt er tenminste iets uit, wij zijn niet veel eisend wat dat betreft.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Paul

Voor mij een mooi opzwepend stukje classical music is de Bolero van Ravel.

Bestaan volgens mij heel wat uitvoeringen van, ben benieuwd naar Cor z,n relaas.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marvin

Begin eerst maar eens met jezelf aan de topic titel te houden en rammel eens wat stukken klassiek voor sukkels uit je mouw, daarmee bedoel ik dus wat gangbare niet al te zware stukken waar de noob ook naar kan luisteren en er iets van 'gevoel' voor de muziek ontstaat.
Dat is bij mij over het algemeen ver te zoeken, waarschijnlijk doordat ik nog niet veel heb gehoord wat me echt heeft gegrepen. 
Maar dat is er uiteraard wel.

Ik zou iemand die niet echt van house houdt, of er totaal geen gevoel bij kan bedenken, ook niet direct aanraden om een set van  DJ Isaac op DefQon-1 eens lekker op te zetten.


Exxar