Is dit de high-end sound ?

Gestart door AkTeVox, mei 01, 2010, 20:31:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AkTeVox

Ik merk hoe duurder m'n Marantz set is hoe koeler het klinkt,  is dit high end ???
M'n eerste versterker was een PM250 werd na een paar jaar vervangen door een SM500 & SC500,
beide hadden een heerlijke warme sound op een paar B&W's DM110 en later op een set Bose speakers.
Begin jaren 90 koos ik voor de PM50 die eveneens op de Bose's was aangesloten maar het klinkte een ietsie koeler het werd stukken beter door de komst van een paar Quadral Shogun MKV speakers.Rond 2000 kwam de 7000 set met de PM7000/CD6000 die klonk mogelijks nog koeler mede ook door het weglaten van die heerlijke loudness. :? Dan maar een met paar Quadral Montan MKV speakers geprobeerd en de warme bass was er opnieuw "beetje", maar de PM7000 kwam in ademnood bij iets meer power.

Een tweetal maanden terug kwam de PM16/CD17/ST17 in huis en de 7000 set verhuisde naar de hobbykamer die werd aangesloten op een set Shogun MKVI speakers , de set klinkt stukken beter dan in de woonkamer,ik moet er eerlijkshalve bij vertellen dat de hobbykamer voorzien is van een laminaatvloertje.
Nu terug bij de PM16 ....... wat een tegenvaller in de lage frequenties , midden en hoog alsmede kanaalscheiding zijn subliem maar waar is de bass gebleven? Ik kan er na 2 maanden luisteren nog steeds niet aanwennen , alles klinkt koel kil vlak kortom zoutloos. :?
Heb er bij wijze van experiment eens een Yamaha SW800 sub tussen geplaatst en ja hoor zo ken ik mijn sound terug maar zo hoort het uiteraard niet.

Heb nog een Telefunken studio center 5030 staan die op een set Shogun's MKV staat aangesloten , jongens wat een mega 70's klank lekker warm bij een heel laag vermogen. Ik weet nu zullen de echte High-enders beginnen stijgeren na dit schrijven.

Wat is er mis met mijn set ? De kamer is 10 bij 4,5m , speakers staan ongeveer 4,5 meter uit elkaar , de vloer bestaat uit tegels met een tapijt onder de eettafel in het salon is er geen tapijt aanwezig. Luisterpositie is ongeveer 4.5 meter afstand in het midden van de speakers.

Opstelling :





Set :

Marantz PM16
Marantz CD17
Marantz ST17
Monitor Cobra Silver Cable
Quadral Montan MKV


Om alle misverstanden te vermijden de speakers zijn correct in fase aangesloten.

Mexicaanse Hond

Ik denk dat er niets mis is met je set, maar dat het gewoon niet je smaak is.

Je zou van een zilveren bekabeling op een koperen over kunnen stappen.

Ronin

#2
PM 16 is ook wel een koele rakker...
Maar de cd17 juist weer niet...

Staan je speakers altijd zo tijdens luisteren, geen last van een gat in het midden? (4.5 m lijkt me flink?)
Misschien doet wat meer lucht ze goed.

btw, weinig laag hoeft niet per def. slecht laag te zijn, alleen niet je smaak.
Heb hier nog wel een speaker staan die aansluit op (als ik het zo lees) jou behoefte.
(maar ik mag hier niet verkopen dus heb niks gezegd ;-)
"sometimes its better to remain silent and thought to be a foul than to open one`s mouth and take away all doubt"

MadVillain

zelf heb ik ook de pm16 gehad op mijn huidige speakers. en ik deel je mening totaal niet. ik ging juist van minder laag naar meer laag en vooral meer controle met de pm16. daarvoor had ik de pm17.

laagweergave was wel nog altijd minder als ik e pm16 vergelijk met de pm95. maar het ligt ook enorm aan de opstelling.
toen ik de pm16 had, had ik mijn set opgesteld op een zolder. af en toe kon ik mijn set aansluiten in de woonkamer waar ik de laagweergave als overweldigend ervaarde.

mogelijk is de plaatsing niet goed?

JohnWx

Dat denk ik ook alleen met andere kabels ga je denk ik niet "jouw sound maken"
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

misschien een rare vergelijking maar doe dat ook wel is al een computer of laptop het niet doet

Alles los halen en opnieuw aansluiten ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Mmm, dan denk ik dat andere bekabeling toch meer doet, John. De set doet het wel, maar niet naar de smaak van AkteVox.

Tigger

Het is een open deur intrappen, maar toch: "duurder wil niet altijd zeggen beter" en "niets is zo verschillend als smaak en de daarbij horende audio"......

Ik bedoel: je bent gewend aan een bepaalde klankkleur en die klankkleur kwam uit een bepaalde combinatie. Nu heb je slechts een paar componenten veranderd van die combinatie en is het, denk ik, vrij logisch dat er een andere klankkleur is. Wellicht dat de huidige componenten in combinatie met bijvoorbeeld andere kabels en/of andere luidsprekers wel weer jouw klankkleur weergeven?

Ikzelf heb op dit moment de voor mij juiste combinatie gevonden door veel luisteren, proberen en vergelijken. Wanneer ik nu alleen een interlink vervang door een andere, is de voor mij vertrouwde en prettige klankkleur vermoedelijk weg dan wel anders.

Ik zou 't niet direct gooien op alleen de apparatuur, maar ook denken aan de luidsprekers, de bekabeling, etc. Oftewel de gehele combinatie.
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

JohnWx

Citaat van: Mexicaanse Hond op mei 01, 2010, 21:24:41
Mmm, dan denk ik dat andere bekabeling toch meer doet, John. De set doet het wel, maar niet naar de smaak van AkteVox.


ik denk van niet
puffffffffffff

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AkTeVox

Citaat van: Ronin op mei 01, 2010, 21:16:09
PM 16 is ook wel een koele rakker...
Maar de cd17 juist weer niet...

Staan je speakers altijd zo tijdens luisteren, geen last van een gat in het midden? (4.5 m lijkt me flink?)
Misschien doet wat meer lucht ze goed.

btw, weinig laag hoeft niet per def. slecht laag te zijn, alleen niet je smaak.
Heb hier nog wel een speaker staan die aansluit op (als ik het zo lees) jou behoefte.
(maar ik mag hier niet verkopen dus heb niks gezegd ;-)

Een gat in het luisterbeeld is er niet , ga maandag a.s. eens een andere opstelling proberen alsmede de kabels vervangen . Met "meer lucht" bedoel je de speakers dichter bij elkaar opstellen (ong. 3m)?  

Mexicaanse Hond


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

koale

Citaat van: AkTeVox op mei 01, 2010, 21:32:47
Een gat in het luisterbeeld is er niet , ga maandag a.s. eens een andere opstelling proberen alsmede de kabels vervangen . Met "meer lucht" bedoel je de speakers dichter bij elkaar opstellen (ong. 3m)?  

Ik denk dat hij met "meer lucht" bedoelt dat je ze verder van de muur plaatst. :wink:

AkTeVox

Citaat van: koale op mei 01, 2010, 22:07:18
Ik denk dat hij met "meer lucht" bedoelt dat je ze verder van de muur plaatst. :wink:

Als je de speakers verder van de muur plaats gaan de bassen toch extra verminderen dacht ik , of dit ook met tranmissieline speakers het geval is weet nou echt niet.

TurboMarco

Ik vind de luidsprekers erg ver uit elkaar staan,en ook erg dicht tegen de achterwand,dat laatste zou wellicht een boost in het laag moeten geven  :roll: , en wat high end sound betreft .....die bestaat naar mijn mening niet.

Ik deel de mening dat de oudere Marantzen en ook andere merken een warmere sound hebben,althans dat ervaar ik zo.
Je zou eens andere luidsprekers kunnen proberen als je niet tevreden bent ,of anders gewoon weer een ouderwetse Marantz set neer kunnen zetten.

En om eerlijk te zijn vind ik een PM16 ook geen bass-monster ,ik zelf houd ook wel van een stevige bass en die kon ik niet terug vinden in een PM16.

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)