Marantz SA-12SE inzetten voor digitaal naar analoog vanaf een andere bron.

Gestart door Jozef, mei 25, 2023, 09:47:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jozef

Dag allemaal,

Ik heb een Marantz SA-12SE op het oog. Het afspelen van een CD zal deze vast schitterend uitvoeren en daar zal ik hem dan ook hoofdzakelijk voor gaan gebruiken, maar wat als ik de SA-12SE ga inzetten voor de omzetting van een digitaal signaal naar een analoog signaal afkomstig van een andere bron? Bijvoorbeeld muziek opgeslagen op een laptop , een PC of een USB-stick? Doet dit apparaat dit ook uitmuntend of..?
Heeft iemand van jullie ervaring met deze SA-12SE van Marantz?


Groetjes,

Jozef
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

jrm

Hi Jozef,

Ik heb dit voorheen gedaan met een bluesound Vault op mijn toenmalige SA15S2, via een glasvezel kabeltje (sommige zweren bij een coaxkabel) en dat werkte en klonk goed.

Dus mijn ervaring zegt ja, maar da's mijn mening.

Bulldog

Citaat van: Jozef op mei 25, 2023, 09:47:37Heeft iemand van jullie ervaring met deze SA-12SE van Marantz?



Neen, maar hier vind je een vrij uitgebreide review die aangeeft dat de DAC-functie op dezelfde hoogte staat als de (sa)cd-weergave... :wink:
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

Jozef

#3
Dag jrm en Bulldog,

>>>Bulldog, ik had deze review reeds gelezen, toch bedankt voor de tip. Maar omdat ik reviews niet klakkeloos vertrouw wilde ik dus graag weten wat de ervaringen zijn van mensen die een dergelijk apparaat bezitten.

>>>jrm, nog voor ik jouw bijdrage hier had gelezen was ik vrijdagmiddag op internet op zoek gegaan naar een nieuwe streamer die ik dan -figuurlijk- voor de Marantz SA-12SE zou kunnen zetten. Na flink wat zoeken kwam ik -nagenoeg net als jij- uit bij de Bluesound Vault 2i. Ik heb gelezen wat dat apparaat allemaal kan en wat de recensies zijn.
...Eerlijk gezegd zie ik het op dit moment helemaal niet meer zitten om die Marantz SA-12SE te kopen. Op dit moment gaat mijn voorkeur meer uit naar alléén de aanschaf van een Bluesound Vault 2i.
Volgens mij is die Bluesound Vault 2i helemaal dat wat ik zoek...echter over 1 ding heb ik mijn twijfels, en dat is de kwaliteit van de omzetting van digitaal naar analoog. Ga ik wat missen als ik de SA-12SE niet neem?
Heb jij in de tijd dat je de SA15S2 nog had wel eens de vergelijking gemaakt tussen beide apparaten betreffende de digitaal naar analoog omzetting bij een bepaalde CD? Ik ben reuze benieuwd:) En heb je na de SA15S2 weer een nieuwe CD speler gekocht of..?

Groetjes, Jozef
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

Bulldog

Ik denk/hoop dat de dac van de marantz wel op een hoog niveau speelt, althans volgens de recensies(en de prijs).
Ik heb zelf een Vault2 en heb daar een Arcam dac achter staan, ben héél tevreden met het resultaat, klinkt beter dan zonder, echter géén wereld-van-verschil beter. Nadelig is dat dac héél erg verschillend kunnen klinken, het is vaak erg smaakgevoelig. Voordeel is dan weer dat je je geluid erg makkelijk kan bijsturen door te wisselen met de dac. Er zijn tig (goedkope)dac's te koop voor weinig geld die in combo met bv. de vault fantastisch klinken. Schiit, Topping, Chord, Ifi...keuze te over.

Wel ff rekening mee houden dat je je sacd's niet in de vault kwijt kan...
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

jrm

Hi Jozef,

Eerlijk gezegd heb ik niet de vergelijking gemaakt van digitaal via SA-speler of rechtstreeks op de PM. Dus kan ik daar niets over zeggen.

Ik speel nu met de devialet 220 Pro en de geripte cd's van de Bluesound Vault heb ik over gezet op een NAS.

Dit klinkt een stap verder (en in mijn beleving beter qua geluid).

Medeforummers die allebei de sets hebben gezien en gehoord hebben hetzelfde ervaren.

De bluesound vault heb ik nog, maar nu gekoppeld aan de werkkamer set (jaren '70).

Jozef

Dag allemaal,

Een paar dagen terug is hier de Bluesound Vault 2i gearriveerd.
Een Marantz NA7004 had ik reeds jaren in bezit.
En vandaag heb ik diverse testen gedaan om er achter te komen welke van de 2 spelers het beste geluid produceert.
Ik heb een aantal CD's geript op de Bluesound Vault 2i op het hoogste niveau en deze afgespeeld via de BluOS app. En dit vergeleken met de Marantz NA7004 die het digitale muziek signaal via de WiFi vanaf de iMac ontvangt waar ik dezelfde CD's reeds een poos terug op heb geript met behulp van de Apple USB SuperDrive waarbij ik geen eens gebruik heb gemaakt van een of ander speciaal rip programma. Ik heb gewoon het standaard programma van de iMac gebruikt, niet meer en niet minder.
De verdere gebruikte apparatuur en spullen was het gebruikelijke zoals dat te vinden is onder elk geplaatst bericht van mij hier op dit forum.

Zo, en nu mijn oordeel:
Na lang, en vele malen herhaalt te luisteren door heen en weer te schakelen van bron op de versterker waarbij een speler met ongeveer 4 seconden vertraging speelde zodat ik stukjes van een bepaald muzieknummer achter elkaar kon beluisteren op de 2 spelers hoor ik géén, maar dan ook géén enkel verschil tussen beide spelers. Niets aan verschil in klank, niets aan hoog, niets aan midden, niets aan laag, niets aan dynamiek... Ik hoor echt helemaal geen verschil. Misschien dat het door mijn leeftijd komt, (50+) dat zou kunnen.
Ik had mij voorgenomen om de Bluesound Vault 2i te houden mits deze in mijn oren beter klinkt dan de marantz NA7004, maar dat doet ie dus niet.
Maar ik sta er wel van te kijken, de Marantz NA7004 is van bouwjaar 2010!

Groetjes,

Jozef
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.