Toch maar bi-ampen...of is het sop de kolen niet waard?

Gestart door Bulldog, mei 08, 2023, 12:23:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulldog

Vroeger bi-ampte ik bijna altijd, wegens overschot aan eindversterking en grote moeilijke luidsprekers. Nu ja, het één bracht het andere altijd een beetje op gang.

Sinds de downgrades qua ruimte enzo heb ik nu een Rotel 1575 achter een sr7011 staan, niet dat de R700 zoo hongerig zijn, maar gewoon voor de headroom, ik ben een voorstander van overschot.  :wink: De 7011 wordt enkel en alleen als vv gebruikt.
Ik denk er dus aan om de eindtrap dan toch maar te bridgen op de fronts, het overblijvende kanaal op de center en dan de beide surrounds met de 7011 aan te sturen-die laatste gaat dan zo weinig te doen hebben dat ie optimaal de voeding gebruikt. Vooral ook omdat het gaat om redelijk grote dipolen, wil ik hier zeker niet op inbinden.

Sinds de akoestische aanpassingen aan de ruimte ben ik nog meer naar muziek beginnen luisteren en dat is mede een trigger om eventueel deze stap te zetten. Oh ja, en muziek luisteren is bij dus altijd in stereo, heel erg soms zet ik eens een meerkanaalsopname in surround, maar meestal grijp ik toch steeds weer naar de tweekanaalsversie-als die beschikbaar is.

Blijkbaar ben ik nogal conservatief in mijn muzikale denken. :-)
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

sonsan

#1
Flinke jongen die Rotel, mooi hoor!

Is het in dit geval niet bi-wire omdat je de fronts aanstuurt door één versterker met één voeding?
Ik gebruik een aanzienlijke kleinere eindversterker via HT-Passtrough, de PM8003, die ook enkel de fronts aanstuurt en daarbij word het in de handleiding bi-wire genoemd als je de A+B uitgangen combineert.

Grappig dat ieder zo zijn voorkeur heeft, ik luister nagenoeg altijd in meerkananaalsweergave. Soms stereo gebruikt maar kom telkens weer terug op de surround weergave. Ik ervaar daarmee een gevoel van "erin" zitten wat ik bij stereo dus mis.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Emiel77

#2
Er zijn weldegelijk verschillen tussen de 1575 en de 8003 met het oog op bi-wire en bi-amp.

1575: 5 kanaals versterker, dus bi-amp mogelijk
8003: 2 kanaals versterker, alleen bi-wire mogelijk met speakers A+B

Wat ik me dan afvraag bij bi-amp met de 1575: puur via de 1575?? dus zeg front knalen op low/mid en surround kanalen op high??

Zelf heb ik niet zoveel met bi-wire en bi-amp, gebruik alleen de speakers A naar de Signums.
De keuze voor een actieve sub had ik van mezelf niet verwacht in eerste instantie, maar de Qube past erg lekker in het geheel :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

sonsan

#3
Citaat van: Emiel77 op mei 08, 2023, 21:57:59Er zijn weldegelijk verschillen tussen de 1575 en de 8003 met het oog op bi-wire en bi-amp.

1575: 5 kanaals versterker, dus bi-amp mogelijk
8003: 2 kanaals versterker, alleen bi-wire mogelijk met speakers A+B


Ik meen dat er enkel sprake is van bi-wire als er twee losse versterkers (met twee voedingen dus) gebruikt worden.
Ik kan met mijn SR7013 ook bi-wire aansluiten maar volgens mij is dat ook geen echte bi-wire omdat er nog steeds maar één voeding gebruikt word.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Bulldog

Citaat van: Emiel77 op mei 08, 2023, 21:57:59Er zijn weldegelijk verschillen tussen de 1575 en de 8003 met het oog op bi-wire en bi-amp.

1575: 5 kanaals versterker, dus bi-amp mogelijk
8003: 2 kanaals versterker, alleen bi-wire mogelijk met speakers A+B

Zelf heb ik niet zoveel met bi-wire en bi-amp, gebruik alleen de speakers A naar de Signums.
De keuze voor een actieve sub had ik van mezelf niet verwacht in eerste instantie, maar de Qube past erg lekker in het geheel :-D

Goh ja, bi-ampen/wiren...voor mij is het simpel, vanaf dat je hoog en laag(of hoog/mid/laag of hoog/mid/laag/ultra laag of whatever combinatie) apart gaat aansturen via versterkers, of die nu één of gescheiden voedingen hebben...noem ik het bi-ampen-maar goed, das mijn idee erover. En ja, ik snap ook wel dat je een voeding mss wat meer/anders gaat belasten, als je er 4 uitgangen mee aanstuurt dan dat je maar twee uitgangen aanhangt. Eén en ander zal vooral afhangen van impedantieverlopen van hoog en laag, verticaal of horizontaal bi-ampen en nog wat zaken.

CiteerWat ik me dan afvraag bij bi-amp met de 1575: puur via de 1575?? dus zeg front knalen op low/mid en surround kanalen op high??

Eh deze volg ik even niet, ik denk eerder aan 4 uitgangen op beide fronts(hoogmid/laag) en overblijvende op center...surrounds gevoed via twee uigangen van de 7011- dus qua belasting gaat dan ook wel meevallen. Het zijn dan ook nog surround kanalen, met toch duidelijk minder info erin dan center of fronts.


CiteerGrappig dat ieder zo zijn voorkeur heeft, ik luister nagenoeg altijd in meerkananaalsweergave. Soms stereo gebruikt maar kom telkens weer terug op de surround weergave. Ik ervaar daarmee een gevoel van "erin" zitten wat ik bij stereo dus mis.
Ja, las ik al vaker hier, ook bij @CBdicX lees ik het. Ik vind het dan weer erg gekunsteld klinken, onnatuurlijk...
Maar zoals je reeds aanhaalt...des goûts et des couleurs....

Ik vroeg me vooral af wat nu het effect op een voeding is, full range of gescheiden aansturen. Is het een simpele optelsom, of ligt het het niet zoo simpel.
Ik lees vaak dat alles wat rustiger klinkt, opener en wat nog meer. Maar goed, vele reviewers zagen in het verleden ook al 'meer zwart rondom de instrumenten'.  :roll:
For what it's worth. :|

Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

#5
Bi-Wire:
1 voeding (versterker), 2 draden, een naar de tweeter, een naar de Mid-Woofer.

Bi-Amp:
1 voeding (versterker bijvb buizen), 1 draad naar de tweeter
1 voeding (versterker bijvb solid state), 1 draad naar de Mid-Woofer

Bi-wire doet weinig tot niets, het bruggetje die je weg haalt op de speaker wordt nu vervangen door het bruggetje in de versterker.
Wel zou je op de tweeters een zilver/koper draad kunnen zetten en op de woofers een pure koper draad.
Ik ga niet beweren dat je daar iets van hoort, ik sowieso niet maar gebruik het wel op mijn Center  :-D

Bi-amp zijn er in 2 uitvoeringen:

1 als passive Bi-amp waarbij de crossover van de speakers gebruikt worden.

2 als active Bi-amp waarbij de crossover van de speakers er niet zijn, dus dan doen de versterkers alles.

Active Bi-amp (2) wordt gezien als de meest serieuze en ook degene die het meeste invloed heeft.
Vaak wordt er op de tweeters een Buizen versterker gezet, en op de woofers een hoog vermogen Solid State.
De crossover zal via de versterker geregeld moeten worden, gezien de crossovers in de speakers ontbreken.

De Passive versie doet minder omdat de crossovers in de speakers zitten en je dus afhankelijk bent van hoe de fabrikant dit geregeld heeft, daar zal je weinig tot niets aan kunnen veranderen, vandaar de Active versie die wel te beinvloeden is dmv wat voor versterkers er gebruikt worden, en hun instellingen.

Hoe dan ook, alle audio forums staan propvol met discussies over B-wire versus Bi-amp en of het wat uithaalt of niet.
Als je denkt dat het wat doet zal het vast, en daar gaat het om.

Stereo gaat het voor mij niet worden, ik zit teveel aan de linkerkant, en mijn vrouw aan de rechterkant dus geluid uit het midden (met Stereo) gaat niet lukken.
3.x zou voor mij nog kunnen, dus Stereo met een Center, maar voor films is surround toch wel prettig, en Height niet te vergeten.
Ik zit nu nog even te denken om toch 7.x.4 te doen, of 6.x.4 met 1x Surround Back in het midden achter de luisterplek.

Frits Denon

Goed uitgelegd. Compliment!

Stereo: Met een speaker die een breed beeld kan geven kun je heel tevreden zijn. Hier 2.1 Elac monitoren en sub. Niks te klagen. Center wordt niet gemist. Surround effect natuurlijk wel, maar de beleving is er zeker. Zeker als er een flinke stereo amp het werk goed doet. Het blijft uiteraard een persoonlijke keuze.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Plaatje van de Elac monitoren.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#8
Citaat van: Frits Denon op mei 09, 2023, 20:59:25Plaatje van de Elac monitoren.

Absoluut de mooiste serie met nog de Elac handtekening  :yes:

Huidige series zijn wat mij betreft te commercieel en afgeweken van de speaker lijn die Elac beroemd heeft gemaakt.

En oooooh, die oudere series met die rondstraal tweeter "paddestoelen".... hello
Maar de Concerto mag er ook wezen, alleen die Andrew Jones rommel hadden ze nooit moeten doen.

Frits Denon

#9
In mijn cave ook de grote broers FS 249.3. Ze hebben alle de type 5 tweeter, waardoor een heel mooi breed stereo beeld weergegeven wordt.

De paddestoel is de PI versie. Kun je ook los kopen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#10
Hier een van de eerste uit 1985, en een van de laatste met die fraaie rondstraal tweeter, de Spirit of Music, niets aan gelogen....... ;-)