Marantz Cinema 50 review

Gestart door CBdicX, april 24, 2023, 17:41:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Zojuist ontvangen de Cinema 50, en ik moet zeggen Marantz heeft een stapje meer gedaan, zeker gezien dat dit een receiver is !
Wij weten allemaal hoe een gemiddelde receiver verpakt is en voorzien van documentatie ect, dat is vaak zeer gewoontjes.
Met deze Cinema serie zijn ze echt het pad op gegaan zoals voorheen met oa de KI series, even wat mooier voor het "andere gevoel".
Maakt qua klank natuurlijk niets uit, maar het ziet er "gelikt" uit, ook de receiver zelf.

Ik las over een plastic voorkant, nou niet helemaal correct, alleen die 2 gebogen zijkanten zijn van kunststof, de rest is composiet metaal of aluminium, voelt koud aan.
Denk dat zo'n bewerkte zijkant in metaal wel erg prijzig gaat worden, dit ziet er echter prachtig uit.
Achterkant laat ook niets te wenzen over, alles gold plated, mooie speaker terminals van doorzichtig kunststof, top !

Wat ze wel eens moeten afleren is die plugjes in de speaker aansluitingen, bijna er niet uit te krijgen en zowat de hele wereld gebruikt bananenplugs, dus wat is het nut.......
Maar goed, na veel gepiel eruit en testen zal snel gebeuren naast de 2800 die er nu nog staat, die gaat de komende dagen retour.
Maar wat een ernorm verschil, waar de C50 de uitstraling heeft van een Stereo versterker, heeft de 2800 de uitstaling van een.......ehhhh.....receiver  :-D

Hier vast wat foto's.

CBdicX

#1
Schrok mij wel rot bij het zien van de eerste foto, ik dacht echt dat er al krassen op het front zaten, naast die A-hole.
Gelukkig een beetje stof...............

Marvin

Ik vind het wel erg plastic lijken op de foto.

CBdicX

Citaat van: marvin op april 24, 2023, 18:03:05Ik vind het wel erg plastic lijken op de foto.

Valt wel mee, binnenin is het koper, WBT is er groot mee geworden  :wink:

IMG_20230424_181657561 (2).jpg

Marvin

Ik zie dat het wat onaardig weg leest, niet zo bedoeld.

CBdicX

Citaat van: marvin op april 24, 2023, 19:08:13Ik zie dat het wat onaardig weg leest, niet zo bedoeld.

Nee hoor, geen probleem, ik koop apparatuur en speakers voor mijzelf, niet voor anderen, dus ieder zijn meug  :lol:

RHK

Ben benieuwd naar je bevindingen, hoe deze receiver door jouw testen komt. En..........of ie dan mag blijven.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#7
Hier slaan ze de plank compleet mis, met die fraaie afstandsbediening !!

Ziet er mooi uit maar knopjes zijn te klein, gemaakt van een hard materiaal, en liggen te diep.
Zeker de ring bediening is hopeloos.
Denon heeft de knopjes echt hoog van siliconen, en geen geluid met klikken, klit de Marantz er veel te hard op los.
Dit is echt zeer irritant, zo'n harde klik bij gebruik, jammer.
Ook voelt dit niet lekker aan, ligt niet lekker in de hand maar ziet er mooi uit.
Dat is vaak met "design", er mooi uit zien maar totaal on-practisch, of misschien toch een punt van wennen want ik zit al jaren bij Denon met nagenoeg dezelfde afstandsbedieningen.
Knop verdeling is exact het zelfde als Denon.

De C50 zelf werkt tot nu toe goed, ondanks wat slechte berichten op het Net over vervelende bugs.

IMG_20230425_080353044.jpg

CBdicX

#8
Eerste indruk vergeleken met de 2800.

Qua audio klinken ze hetzelfde in de Pure en Direct stand, kan zo geen verschil waarnemen dat de een HDAM heeft (Marantz) en de ander niet.
Wat wel op valt is dat ik met de Denon de halve pluggen (poort plug met een kleine opening) moet gebruiken in de Kef R5, met de Marantz moet dat juist niet dus die geeft minder aanzet met bass, wat al jaren bekent is van Denon, dat die wat meer bass geven tov Marantz, dat klopt.

Dus in de neutrale stand merk ik geen verschil tussen deze 2 receivers qua geluid.

Maar dan na Audyssey, met de Marantz XT32 en de 2800 XT.
Een behoorlijk verschil waar XT32 na de setup meer rust in het geluid geeft.
Alles is beter in balance en er zit duidelijk verschil in de run met het test geluid van Audyssey met XT of XT32 van de front speakers.
Die is veel harder met XT, zeker tov de Center, dat is met XT32 beter in balance.
Cross-over zijn gelijk, wel vind ik de surround speakers beter erin zitten qua volume.

Wel tegen een paar instabile dingetjes aangelopen, niet kunnen gebruiken van kanaal volume in opties, daarna wel weer, en het rommelt ook af en toe in andere menu's, zal wel weer een update komen voor dit soort storingtjes.

C50 blijft tijdens gebruik redelijk koel, zeg handwarm in de ECO AAN stand, dus dat is goed.
Een vreemd ding, wat ook de 2800 heeft, is dat als je de receiver start je bijna een minuut moet wachten voor de gebruik kan maken van de Audio/Setup menu's, hij geeft dan de melding "aan het opstarten" denk dat er eerst contact met het Net gemaakt moet worden, Net verbinding staat bij mij op UIT.

Verder een mooi apparaat, goed afgewerkt, behoorlijk zwaar vergeleken met de 2800, en een goed werkende app.
Menu's via de Sony Oled is waardeloos, met steeds weg vallend beeld, maar dat hadden de Denon voorgangers ook dus zal in de Sony zitten.

Dus tot nu toe een prima ding, alles is redelijk goed af te lezen via de A-hole, jammer dat er geen optie in zit dat je kunt kiezen tussen Bron of geluid mode in het display, dat zou helemaal top zijn geweest, dus ga denk ik dat grote display wel missen.......


NB

Dus een blijvertje? Of een tijdelijk blijvertje. :angel:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: NB op april 25, 2023, 10:56:56Dus een blijvertje? Of een tijdelijk blijvertje. :angel:

Deze week zeker een blijvertje want de 2800 is ingepakt  :-D LOL

CBdicX

Ook nog wel een aardig grapje, als je 2 of 4 subs gebruikt.

Marvin

Ja het gebruik van meerdere subs is wel uitgebreider, best interessant.

RHK

Citaat van: CBdicX op april 25, 2023, 11:20:51Deze week zeker een blijvertje want de 2800 is ingepakt  :-D LOL

Ik bespeur enige terughoudenheid, zou het kunnen dat deze C50 niet helemaal aan je verwachtingen voldoet?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op april 25, 2023, 19:53:06Ik bespeur enige terughoudenheid, zou het kunnen dat deze C50 niet helemaal aan je verwachtingen voldoet?

Nee hoor, bevalt goed tot nu toe.
Vandaag nog even de sporen gegeven, de C50 heeft qua geluid nog geen misstap gemaakt.

Irriteer mij nog wel aan dat klik geluid van de afstandsbediening.
Jammer dat ze niet zo'n "stille" gebruikt hebben zoals Denon heeft.