4 luidsprekers aansluiten SR5500

Gestart door Rob777, april 23, 2023, 16:04:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob777

Hallo.

Sorry als mn vraag wat dom is maar mn hersens zijn niet meer wat ze geweest zijn en ik kom er zelf met de handleiding niet uit.
Ik heb 2 bns e24 speakers en een tannoy mercury m10 sub met daarvandaan 2 satelietspeakers, de sub heeft 2 composiet vanaf de versterker.
Dit wil ik graag zo houden.
Het lukt me niet om ze alle vier even goed te laten klinken.
Als ik de bns op de voorluidsprekers zet en de subwoofer op de surround uitgang dan moet ik de sub voluit zetten op de sub zelf ( deze heeft een eigen versterker ) en heb ik nog steeds maar weinig bass via de sub, de bns klinken dan wel goed.
Als ik dan de sub op de voorluidsprekers uitgang doe dan geeft die een hele goede bas en kan ik het volume op de sub zelf weer terugdraaien naar de helft...maar dan klinken de bns luidsprekers die dan op de surround uitgang zitten weer iel en hebben weinig bas.
Wat doe ik fout ?

Marvin

Citaat van: Rob777 op april 23, 2023, 16:04:53Hallo.

Sorry als mn vraag wat dom is maar mn hersens zijn niet meer wat ze geweest zijn en ik kom er zelf met de handleiding niet uit.
Ik heb 2 bns e24 speakers en een tannoy mercury m10 sub met daarvandaan 2 satelietspeakers, de sub heeft 2 composiet vanaf de versterker.
Dit wil ik graag zo houden.
Het lukt me niet om ze alle vier even goed te laten klinken.
Als ik de bns op de voorluidsprekers zet en de subwoofer op de surround uitgang dan moet ik de sub voluit zetten op de sub zelf ( deze heeft een eigen versterker ) en heb ik nog steeds maar weinig bass via de sub, de bns klinken dan wel goed.
Als ik dan de sub op de voorluidsprekers uitgang doe dan geeft die een hele goede bas en kan ik het volume op de sub zelf weer terugdraaien naar de helft...maar dan klinken de bns luidsprekers die dan op de surround uitgang zitten weer iel en hebben weinig bas.
Wat doe ik fout ?
Welkom.

Wat er precies fout gaat?
Valt mee, maar het gaat inderdaad niet goed zo.

De BNS speakers sluit je aan op de Front uitgang van de versterker.
 
De satellieten op de surround uitgang van de versterker.

En de subwoofer op de pre-out van de versterker. 

Dan moet je al een heel eind zijn en dan is het een kwestie van aftellen van de versterker.
Volumes van de aangesloten speakers, afstanden, x-over van de sub.
Maar dat komt later.
Eerst de basis even goed aansluiten. Vraag maar raak, we komen er met z'n allen wel uit.


Rob777

Bedankt voor de reactie.
Ik zie dat ik alweer wat doms riep, de kabels van versterker naar sub zitten nu gewoon met draad vast op de uitgang natuurlijk..4 in totaal, hoe ik bij composiet kom..?  frusty

Is dit de enige manier om het beste geluid uit alle luidsprekers te krijgen ?
Zal dan eerst een pre out (?) kabel van 6 meter moeten halen.
Wat geen groot probleem is als het echt moet maar als t anders kan scheelt dat weer.

Is het niet via instellingen te doen, las iets over de meest rechtse uitgangen die je gebruiken kunt voor multiroom/speaker b ?
Er zou 7 x 90w beschikbaar moeten zijn.
Of zijn de surround uitgangen per definitie met minder bas of vermogen oid ?





Marvin

Wat ik aangaf is de meest logische manier.
Wat je nu doet kan ook, maar geniet niet de voorkeur.
Als je het wilt zoals je het nu hebt aangesloten; dan kies je er in het menu voor dat er geen subwoofer is aangesloten.

Rob777

Oke, ik denk dat ik het wel ga proberen via de sub pre out van de receiver, dat zal dan het beste resultaat geven hopelijk, ben al met verschillende instellingen aan het proberen geweest maar nog niet tot volle tevredenheid.
Nog wel een vraag daarover want dit is sowieso nieuw voor me ; ik zie dat op de marantz er 1 uitgang is voor 1 stekker maar de subwoofer zelf heeft een line in met twee ingangen, hoe werkt dat dan precies ?

Marvin

Die steek je gewoon in de witte ingang van de subwoofer.
Dat maakt niet uit, het is een mono signaal.


Marvin

#6
Ik zou ook eens opzoeken hoe je de fabrieksinstellingen terug kan stellen.
Want je bent nu denk ik begonnen met aansluiten, maar de instellingen staan nog op een oude setup?


(Ik heb je vraag verplaatst naar Home Theater).

Rob777

Daar heb ik ook al aan zitten denken ja, t is een 2e hands uiteraard.
Ga ik opzoeken.
Bedankt voor de hulp zo ver, moet goed gaan komen  :-)

Marvin




Je zou deze combi eens kunnen proberen. 

Rob777

#9
De sub is nu via de pre out en de bns speakers op front uitgang en ben helemaal happy  :yes:

Ik loop nu alleen tegen een volgend probleem aan ; ik krijg de remote ( rc5 ) functie niet werkend, ik heb de rc5 out met de rc5 in van de cd speler doorverbonden en vanaf de out van de cd speler naar de dvd speler, vanaf daar gaat het niet terug naar de receiver toch ?
Ik heb de schakelaars van cd en dvd op extern staan.

Ik heb die aangesloten met een gewone audio kabel ( tulp ), is dat het probleem ?

Marvin

Ik heb zelf nooit met remote touwtjes gewerkt, dus daar kan in je niet mee helpen.
Je hebt in ieder geval wel de goeie kabel gekozen, veel meer dan een cinch/tulpje hoeft er niet aan.

Mooi dat je nu een bevredigend geluid hebt...!

Rob777

Oke, ik ga zelf nog wat rommelen ermee en lukt het niet dan maak ik eventueel een nieuw topic aan over de rc5 maar het is een luxe probleem dus wil t niet werken is er nog geen man overboord.

Heel erg bedankt voor je hulp iig !

Ik heb wel nog 1 vraag ( uit nieuwsgierigheid  :-P  ) ; waar is je profielfoto van ?

Rob777

#12
Ik ben denk ik uit het rc5 probleem ; ik had het idee dat dit hetzelfde werkt als het compulink systeem op mn oude jvc maar dit is een ander systeem dus.
Bij de jvc kon ik met de ab van de receiver ook de cd, md en cassettedeck aansturen maar dat is met rc5 niet, je gebruikt dan nog steeds de ab van het betreffende apparaat zelf zoals ik nu begrijp.

Edit ; ik snap dan alleen niet waarom de ab wel toetsen heeft voor play en pauze e.d....

Marvin

Eind goed al goed...   hello

Profiel foto is van een tweeter in een dual concentric van Tannoy.
Volgens mij een Tannoy Sensys DC-2, om precies te zijn. 
Die heb ik een paar jaar gehad.