Een verrassende stap naar Marantz Cinema 50 Dirac Live

Gestart door CBdicX, april 17, 2023, 23:24:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Na jaren Denon, nu een toch wel verrassende stap terug naar Marantz.

Ik kon mijn X4700H voor een behoorlijke prijs verkopen, nu heb ik een X2800H staan maar vind het verschil tussen XT en XT32 toch behoorlijk aanwezig, had niet verwacht dat dit zoveel zou verschillen.....
Die 2800 kan weer retour voor volledige terugbetaling, en na het lezen van een aantal toch wel positive testen wat bijgelegd en de C50 gekocht.
Buiten XT32 ook de mogelijkheid om Dirac Live eens te proberen, echter zal dat wel een paar maanden op zich laten wachten gezien de behoorlijke upgrade prijs, boverop de meer prijs voor de C50.

Ook nog getwijfeld om een X3800H te kopen, ruim 400 euro beneden de C50 prijs en qua specs redelijk gelijk, maar ik wilde nu weer eens voor "kwaliteit" gaan en de zeer geprezen HDAM modules weer eens beleven, mocht ik dat dan werkelijk horen, wat ik sterk betwijfel !!
En ondanks de redelijk nutteloze A-hole, excuus, Porthole, vind ik het uiterlijk van de nieuwe Cinema serie zeer Stereo amp achtig, lijkt niet op de huidige lijn receivers nu op de markt, ook voor mij op dit moment de stap waard.
Alleen even afwachten of ik al die info op die grote displays ga missen.

Ik zal zeker als ik de C50 een paar dagen gebruik laten weten hoe die zich verhoud tov de 2 Denon's, de 4700 en 2800.
De huidige 2800 gaat pas retour als ik de C50 heb ontvangen dus kan ik die nog naast elkaar testen  :lol:

Ben ook benieuwd of er al forum leden zijn die Dirac getest hebben op de Marantz ?

Wel jammer is dat de licentie voor Dirac "vast" zit aan die betreffende receiver en niet mee genomen kan worden naar een ander model.
Er zijn 2 upgrade stappen, een versie tot 500Hz ($259) en een full range ($349) Dirac versie, en dan nog een mic voor +/- 110 euro, dus wel een prijzige toestand.

CBdicX

#1
Ondanks diverse berichten en afbeeldingen dat de X3800H en de Cinema 50 binnen exact hetzelfde zijn, ontbreekt het de X3800H toch echt aan 1 ding, en dat is de HDAM SA2 module.
Deze is niet zichtbaar en zal zich onder het HDMI bord bevinden, dus lijken de X en C hetzelfde te zijn.
De C50 krijgt beschikking over de SA2 versie, een verbeterde versie van HDAM, waar de C60 het nog met de eerdere HDAM module moet doen.

Of dit werkelijk een hoorbaar verschil zal opleveren van Denon zonder HDAM en Marantz met, ben ik benieuwd naar, ik zal dit testen in Direct/Pure mode voor beide modellen.

Ik hoop de C50 Vrijdag of volgende week 17 te ontvangen.........

marantz-cinema-50 HDAM.jpg

CBdicX

Zit die HDAM module ook na het digitale traject, dus werkt het ook voor HDMI, of alleen analoog ?

Marvin

Niet van die moeilijke vragen stellen hoor...  :schater:

Maar ik ben zeker benieuwd naar je bevindingen..!
Natuurlijk ook niet heel verrassend dat ze intern nogal op elkaar lijken.

CBdicX

Citaat van: marvin op april 19, 2023, 11:49:39Niet van die moeilijke vragen stellen hoor...  :schater:

Maar ik ben zeker benieuwd naar je bevindingen..!
Natuurlijk ook niet heel verrassend dat ze intern nogal op elkaar lijken.

Klopt, maar er vroegen zich wat leden af van het AVS forum waar dan het prijs verschil vandaan komt als ze intern geheel gelijk zijn en de C50 het zelfs zonder display moet doen.
Maar gelijk zijn ze niet, onder het hdmi bord zit het verschil 😉
Maar of dat werkelijk te horen is 🤔

Ben toch benieuwd of HDAM alleen het analoge deel doet, of ook invloed heeft binnen of na het digitale domein.

Emiel77

Benieuwd naar de ervaringen, je deelt ze vast 8-)
Persoonlijk vooral benieuwd naar audio ervaring ook trouwens :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

Als ik zo terug kijk naar mijn veranderingen met audio, het tempo en wat het kost weer eens wat nieuws te proberen, word het eens tijd rustiger aan te doen  :-P

Marvin

Als je het maar naar je zin hebt toch?!
Ik zou er zelf wel een beetje onrustig van worden, maar dat is voor iedereen anders.
Voor een forum zijn leden als jij wel fijn, als niemand eens iets nieuws probeert weten we ook niks...  :schater:

CBdicX

Citaat van: marvin op april 20, 2023, 09:34:59Als je het maar naar je zin hebt toch?!
Ik zou er zelf wel een beetje onrustig van worden, maar dat is voor iedereen anders.
Voor een forum zijn leden als jij wel fijn, als niemand eens iets nieuws probeert weten we ook niks...  :schater:

Nou, dan moet ik maar eens een crowdfunding opzetten hier op het forum, dan kan ik nog meer "testen" 😁😁

NB

Citaat van: CBdicX op april 20, 2023, 09:26:29Als ik zo terug kijk naar mijn veranderingen met audio, het tempo en wat het kost weer eens wat nieuws te proberen, word het eens tijd rustiger aan te doen  :-P

Het geeft ook wel rust als je besluit dat wel goed is, zoals het is.
Wat nieuws hoeft vaak anders, maar niet perse beter te zijn.....
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

#10
Citaat van: NB op april 20, 2023, 10:12:19Het geeft ook wel rust als je besluit dat wel goed is, zoals het is.
Wat nieuws hoeft vaak anders, maar niet perse beter te zijn.....


Klopt, heb ik zeker ondervonden, ook met apparatuur wat rond de 15.000 euro kosten (McIntosh), was toch niet 13.000 euro beter 😉

Maar ik zou wel eens wat langer willen doen met de audio spullen, de Kef R speakers (3.0 setup) heb al 2 maanden dus ik ga de goede kant op  :-D
Ik hou het op 3.0, aan Stereo irriteer ik mij te veel omdat ik niet in het midden zit.
En ik wil alle audio modes kunnen gebruiken met Atmos en Neural virtual hoogte, dus dan sowieso een receiver.

Dirac komt later........

Marvin

Ik vind ook gewoon erg leuk om met de beschikbare middelen tot een steeds beter resultaat te komen.
Her en der eens een extra of andere sub proberen, of zoals laatst op m'n gemak eens wat identieke versterkers voor weinig op MP scoren.
Die laatste is misschien wel een behoorlijke uitbreiding, maar de basis staat er al vele jaren.
Zo is mijn mooie nieuwe receiver ook al weer 2,5 jaar oud. 
Maar iedereen is anders hè, en ik lees het allemaal wel met plezier hoor!

CBdicX

Jemig, 2.5 jaar oud, aan de andere kant hou ik het al weer 42 jaar uit met dezelfde vrouw, daar hebben anders mensen weer wat meer moeite mee 😉

Emiel77

Zelf vrijgezel, maar ik ga ff gokken... :-D
Elke 2,5 jaar van vrouw wisselen is duurder dan een audio / home theatre hobby gok ik...

Buiten dat, nu mn eigen audioset omdat het nu ff kan etc, denk dat ie wel ff zo blijft ook, wat goed is moet je niet meer veranderen, hooguit tweaken 8-) .
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Kleine aanvulling: vrouwen tweaken, nooit aan beginnen :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K