Tijd voor een upgrade!

Gestart door hassant, februari 25, 2023, 22:38:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hassant

Beste leden,

Inmiddels geniet ik al ruim 8 jaar van mijn Marantz PM7004. Deze speelt nog steeds heerlijk, maar ik wil op kort termijn gaan upgraden.

In de afgelopen jaren heb ik stapsgewijs geïnvesteerd in mij set. Alles om de 7004 is reeds geüpdatet. Denk aan bekabeling, platenspeler, dac, voeding etc.

Ik ben voornemens op zoek te gaan naar een mooie tweedehandse versterker voor een budget van max €1500.

Modellen welke ik altijd (cosmetisch) prachtig heb gevonden zijn:

PM17 mk2 KI
Pearl lite (zelfde looks Als de 7004, tijdloos!)
Pearl
PM15 s2

Ik ben benieuwd naar wat jullie keus zou zijn.

Tips zijn uiteraard welkom!
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

Emiel77

Lastige vraag zonder nadere info wat voor jou belangrijke punten zijn eigenlijk.
Wil je de Focals maximaal kunnen aansturen of is de huidige setup goed genoeg (met het oog op vermogen en luister ruimte).
Heb je upgrade plannen naar MC Phono? moet het dan geintegreerd zijn of is een losse MC Phono acceptabel?
Gezien de NR1602: serieuze Home Theatre plannen?
Wil je eventueel meerdere subs gaan aansturen ook?
Hoe belangrijk is het uiterlijk van de versterker?
Hoe belangrijk is verbetering van geluidkwaliteit?

Misschien iets te veel vragen :-D  maar voor een 1 op 1 vervanging zouden een Pearl of Pearl lite prima op ties zijn lijkt me, geen idee wat ze doen de tweedehands markt.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Frits Denon

Leuk leesvoer in de link, maar de eigenlijke vraag daar en ook hier, is daarmee niet beantwoord.

En omdat versterkers niet klinken (wat volgens mij niet zo is) hoef je alleen maar voor de looks te gaan.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Citaat van: Frits Denon op februari 26, 2023, 13:21:54Leuk leesvoer in de link, maar de eigenlijke vraag daar en ook hier, is daarmee niet beantwoord.

En omdat versterkers niet klinken (wat volgens mij niet zo is) hoef je alleen maar voor de looks te gaan.

Er staat op het forum een test gedaan met verschillende de versterkers b SB Marantz een ABx test en niemand hoorde verschil
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Frits Denon

Dan hoeft de TS alleen maar voor de looks te gaan, zoals ik schreef.

Ik heb voor mijzelf een keuze een paar weken geleden gemaakt met mijn mogelijk laatste aanschaf van een versterker. En dat was bij mij toch weer een stapje qua weergave (en uitgave  :wink: ). En ja, daar speelde bij mij de looks ook zeker mee..... Wappers :-P 
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

NB

#6
Citaat van: Frits Denon op februari 26, 2023, 14:56:36Dan hoeft de TS alleen maar voor de looks te gaan, zoals ik schreef.

Ik heb voor mijzelf een keuze een paar weken geleden gemaakt met mijn mogelijk laatste aanschaf van een versterker. En dat was bij mij toch weer een stapje qua weergave (en uitgave  :wink: ). En ja, daar speelde bij mij de looks ook zeker mee..... Wappers :-P 

Mooie stap gemaakt Frits.

Tja, de oude discussie weer. In zo'n vergelijkings test, zit je in een korte tijd veel indrukken op te doen.
In een thuis situatie heb je meer rust en tijd om verschillen waar te nemen.
Ik heb 2 jaar geleden een Audiolab versterker aangeschaft, die erg veel details liet horen
Daar werd ik na een paar weken erg moe van en heb die toen teruggestuurd en de Marantz PM 6007 besteld en ben daar nog steeds erg blij mee.
Die klinkt ook weer anders dan de PM 6004, die ik nog steeds gebruik in mijn slaapvertrek.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

hassant

Thnx voor de reacties!

Inmiddels erachter gekomen dat m'n handtekening op 't forum niet meer up2date is.

De NR1602 is al geruime tijd geen onderdeel meer van m'n set. Hier is een Dac Magic van Cambridge voor in de plaats gekomen. Ik draai alleen stereo, zonder sub.

Mijn grootste vraag was inderdaad of de oude generatie versterkers "beter" zijn de nieuwe generatie. De PM17MK2KI heb ik enkele jaren geleden bij iemand horen spelen en vond 't echt waanzinnig klinken. Ik had toen ook mijn PM waar ik aan kon refereren. Inmiddels in de andere topics op 't forum gezien dat er dus geen donder uit maakt.

Doel van de upgrade;

Meer vermogen voor m'n Focals wat hopelijk zal lijden tot een strakkere sound (vooral in 't laag). De toevoeging van de (instap) dat aan m'n set heeft al heel veel gedaan, vooral in 't midden en 't hoog.

Vinyl staat ook nog geregeld lekker te draaien, MM. Maken de looks uit? Tot op zekere hoogte wel, maar als ik verliefd wordt op een old school versterker dan zal die er komen ook! Belangrijkste feature; de Power AMP functie.

Momenteel op MP te vinden;

PM15S2

Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

Emiel77

Leuk speelgoed zon PM15, als ie binnen budget valt, doen zou ik zeggen.
Kleine tip... ondanks puur stereo: overweeg toch een actieve sub, het heeft mijn setup iig behoorlijk completer kunnen maken.

Mijn voorkeur is dan een down fire sub, dus zowel de driver als basreflex naar de vloer gericht, maakt m net weer wat minder lokaliseerbaar :-D

Ken de Focals zelf niet, kan dus niet veel melden over laag bereik.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Audiophylia Nervosa

Als je puur van Marantz houdt, dan moet je bij Marantz blijven.

Maar als je even out of the Marantz box wilt denken/kijken, is er veel meer en vaak ook beter (in mijn oren dus) op de markt.

Ik heb ooit een Marantz PM-KI Pearl (niet de lite) in bezit gehad en deze na verloop van tijd één op één kunnen testen/vergelijken met een Electrocompaniet PI 2D.

Toen wist ik echt dat Marantz niet zaligmakend was/is en dat er merken op de markt zijn in het zelfde prijssegment welke in mijn oren vele malen beter klinken.

Mijn PM-KI Pearl is dus ook snel de deur uit gegaan en daar is de betreffende Electrocompaniet voor in de plaats gekomen.

Let wel, Marantz is niet slecht, maar een voorkeur.
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

JohnWx

PM17 mk2 KI
Pearl lite (zelfde looks Als de 7004, tijdloos!)
Pearl
PM15 s2

Deze spelen allemaal goed

doen wat ze moeten doen en vermogen zegt niet zoveel wederom een herhaling wil je 3 Db meer moet het vermogen verdubbeld worden
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

hassant

Citaat van: Emiel77 op februari 28, 2023, 22:53:11Leuk speelgoed zon PM15, als ie binnen budget valt, doen zou ik zeggen.
Kleine tip... ondanks puur stereo: overweeg toch een actieve sub, het heeft mijn setup iig behoorlijk completer kunnen maken.

Mijn voorkeur is dan een down fire sub, dus zowel de driver als basreflex naar de vloer gericht, maakt m net weer wat minder lokaliseerbaar :-D

Ken de Focals zelf niet, kan dus niet veel melden over laag bereik.

Ik heb een bepaalde periode heet gevoel gehad dat ik een sub nodig had. Niet zo zeer omdat er een gebrek was aan laag, maar omdat ik de controle erin enorm miste. De nieuwe dac heeft hier een flinke verbetering in gebracht. Niet lang na dit gebeuren is de NR overleden. Hier kwamen alle hdmis op binnen. Kan dus ook best zijn dat dat een oorzaak was.

Ik weet van de Focals die ik heb dat er 2 reflexpoorten op zitten. Een naar beneden en een naar voren gericht. De uitleg die ik destijds hierbij heb gekregen was dat ze hierdoor strakker tegen de wand geplaatst kunnen worden. Hoe dan ook, still in love with the Focals!
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

hassant

Citaat van: Audiophylia Nervosa op maart 01, 2023, 09:55:16Als je puur van Marantz houdt, dan moet je bij Marantz blijven.

Maar als je even out of the Marantz box wilt denken/kijken, is er veel meer en vaak ook beter (in mijn oren dus) op de markt.

Ik heb ooit een Marantz PM-KI Pearl (niet de lite) in bezit gehad en deze na verloop van tijd één op één kunnen testen/vergelijken met een Electrocompaniet PI 2D.

Toen wist ik echt dat Marantz niet zaligmakend was/is en dat er merken op de markt zijn in het zelfde prijssegment welke in mijn oren vele malen beter klinken.

Mijn PM-KI Pearl is dus ook snel de deur uit gegaan en daar is de betreffende Electrocompaniet voor in de plaats gekomen.

Let wel, Marantz is niet slecht, maar een voorkeur.

Zeker! Hier ben ik me van bewust, maar heb een onverklaarbare liefde voor het merk. hahahaha... net als vele hier denk ik.

Een tijdje geleden veel sessies gedaan op een vergelijkbare set Focals icm een MOJO Chord portable dac + getweakte Accuphase versterker >>> WAUWWWWWWW

Ik zou ook graag meer willen weten over buizenversterkers en hier eens naar gaan luisteren, maar durf dat met 3 kleintjes in huis nog niet aan  :-D
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

SB_Marantz

Persoonlijk hou ik me liever bezig met de echte Marantzen ipv de hedendaagse.
Hypex modules in de PM-10 en pearl volgens mij ook.
De glorie tijd van de 50's t/m pak hem beet 1980 is voorbij.
De laatste echt mooie kwaliteits versterker was de SM-11 eindversterker.

En meer vermogen zorgt niet voor een strakker laag.
Dat is het karakter van je luidspreker in samenwerking met jouw akoestiek.

Er zijn mooie engeen dure oplossingen voor bepaalde problemen.
Metingen verrichten van de drivers zelf en op de luisterpositie.
Een mini DSP tussen je cd speler en preamp et voila .....genieten maar.
Ik had de mazzel dat ik iemand ken die metingen kan verrichten op de correcte wijze.

Tevens is het zo dat geen enkel passief filter van een luidspreker echt klopt.

Dat ga je niet oplossen met een andere versterker en een indruk opdoen plus mening vormen bij iemand anders met dezelfde speaker en een andere versterker gaat niet werken.
akoestiek!





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Gentleman

Citaat van: hassant op februari 25, 2023, 22:38:56Beste leden,

Inmiddels geniet ik al ruim 8 jaar van mijn Marantz PM7004. Deze speelt nog steeds heerlijk, maar ik wil op kort termijn gaan upgraden.

In de afgelopen jaren heb ik stapsgewijs geïnvesteerd in mij set. Alles om de 7004 is reeds geüpdatet. Denk aan bekabeling, platenspeler, dac, voeding etc.

Ik ben voornemens op zoek te gaan naar een mooie tweedehandse versterker voor een budget van max €1500.

Modellen welke ik altijd (cosmetisch) prachtig heb gevonden zijn:

PM17 mk2 KI
Pearl lite (zelfde looks Als de 7004, tijdloos!)
Pearl
PM15 s2

Ik ben benieuwd naar wat jullie keus zou zijn.

Tips zijn uiteraard welkom!

Zelfde struggle hier. En waarschijnlijk elkaars concurrenten op marktplaats 😅🙃

Succes