Update audio installatie.

Gestart door Jozef, december 21, 2022, 12:27:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jozef

Dag allemaal,

Reeds een hele poos terug heb ik me aangemeld op dit forum maar heb voor zover ik weet nooit op een topic gereageerd laat staan dat ik er zelf een begin. Ik ben 50+ en hou van verschillende muziek genres, klassiek, symfonische rock, rock, Jazz, pop, van alles dus:)

Nu, de tijd is gekomen dat ik wil investeren in mijn audioinstallatie. Niet dat ik denk dat de huidige installatie slecht klinkt maar ik wil eens wat nieuws of iets verbeteren aan de huidige situatie.

Wat doe ik nu:
Momenteel stream ik de muziek -nagenoeg altijd- afkomstig van de Music app vanaf een PC (Een recente iMac.) via WiFi naar de router (FRITZ!Box 7530). Vervolgens geeft de router dit signaal via een cat5e kabel door aan de mediaplayer (Marantz NA7004) en deze zet het digitale signaal om in een analoog signaal en geeft dat door aan de stereo versterker (Marantz PM7200). Hiervoor gebruik ik een signaalkabel van AudioQuest (Type: Evergreen.) De PM7200 geeft het signaal vervolgens d.m.v luidsprekerkabel (Van den Hul D-352) en stekkers (2x setje WTB-0644) door aan de 2 speakers (Monitor Audio Silver RS6).

Allereerst zou ik graag willen weten wat de zwakste schakel is in mijn opstelling, stel ik wil de kwaliteit van het geluid verder verbeteren waarbij ik wil blijven beschikken over het huidige vermogen.
Wat adviseren jullie mij bij een budget van maximaal € 4000.

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Jozef

Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

Nostra

#1
Tja... Voor mij persoonlijk ziet er dat een zeer goede combinatie uit op 1 ding na dat is namelijk de DAC.

Burr Brown fanboy hier.

Eventueel de speakers als je echt wil verder gaan. Maar dit is zeer persoonlijk als b&w en hoorn fanboy zijnde.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk

SB_Marantz

De luidsprekers.  8-)

Maar het gaat nog een beetje dieper dan dat.
Meet de drivers en dan op de luisterpositie nog een keer zodat je weet hoeveel invloed de akoestiek heeft.
Ik denk dat je je wezenloos schrikt.
Voor dat bedrag kun je een hoop.
En dan heb ik het over echt goede verbeteringen!

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Inderdaad. Akoestiek verbeteren, als dat kan, is altijd aan te bevelen. Vervolgens de luidsprekers, mocht je nog niet tevreden zijn.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Ik bedoelde de luidsprekers aan de akoestiek aanpassen Frits.  :wink:
We luisteren naar pak hem beet 70% reflectie.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Hier bezig met het meten. Alweer een tijdje terug.

Verstuurd vanaf mijn SM-A135F met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op december 27, 2022, 12:01:55
Ik bedoelde de luidsprekers aan de akoestiek aanpassen Frits.  :wink:
We luisteren naar pak hem beet 70% reflectie.

Daarom zit mijn vrouw achter mij, die doet de special effects........  :-D

Jozef

#8
Dag allemaal,

Mijn dank voor jullie reacties.
Misschien dat ik nog wat aan de akoestiek ga doen maar zo slecht kan die niet zijn, tenminste dat denk ik dan...
Ik ben gegaan voor andere speakers!
Niet de minste... En het was een flinke investering.
Ik ben door de knieën gegaan voor de Monitor Audio Gold 300 5e generatie.
Ik heb ze nu sinds afgelopen maandag hier thuis. Toen ik ze voor het eerst hier thuis hoorde spelen was blijkbaar de PM7200 *koud*.
Het klonk helemaal niet zoals het moest klinken volgens mijn gevoel.
(Voor bijna 99% van de tijd dat ik naar muziek luister staat de PM7200 op standje klasse A geschakeld.)
Echter nadat de versterker na een halfuur op "bedrijfstemperatuur" was toen ging het helemaal goed.
Maar dat de versterker dus echt warm moet worden daar hadden de andere speakers volgens mij niet zoveel last van, maar goed nu dat ik dus net nieuwe speakers heb aangeschaft ga je pas echt goed luisteren. En was dat voorheen waarschijnlijk ook het geval maar het was me nog nooit zo duidelijk opgevallen als nu.
Een van de dingen die me ook opvalt aan deze speakers is dat je gerust hoekje om kunt gaan zitten -meestal werk ik daar achter de pc- en toch nog van zeer goed geluid kunt spreken. Dat konden de vorige speakers niet zo goed. Je moest naar mijn gevoel echt netjes je zitplek innemen voor de speakers om de muziek goed te kunnen beluisteren.
Met deze speakers maakt het naar mijn gevoel niet zo veel uit waar je zit, het klinkt overal top, opmerkelijk...
Mijn te besteden budget voor audioapparatuur zit er nu uiteraard doorheen. En misschien komt er volgend jaar een andere versterker.
Mijn vraag is volgende: Moeten versterkers in het algemeen, en de Marantz versterkers, met name de huidige, nog steeds eerst op bedrijfstemperatuur komen voordat ze pas goed gaan klinken? Of behoort dat tot het verleden?
Ik hoor graag van jullie:)

Groetjes,

Jozef





Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

NB

Vermoedelijk zijn het je luidsprekers die moeten inspelen.
Daar zijn hele stammenoorlogen op diverse fora over (inspelen), maar dit is mijn ervaring & mening.
Lekker een weekje mee spelen en het gaat vast beter worden.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Frits Denon

Prachtige speakers met een hoog rendement. Klasse A past daar goed bij. Of de versterker op bedrijfstemperatuur moet zijn weet ik niet. Kunnen forum leden mogelijk meer over zeggen.

Maar als het na een tijdje top klinkt, dan is het toch prima?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Jozef

#11
Dag Frits en NB,

De luidsprekers hebben in een winkel gestaan als demo. Zodoende vermoed ik dat deze zijn ingespeeld.
...Én omdat het een demo paar is, bezit ik ze ook. Ik heb ze voor een mooie prijs kunnen kopen, want de adviesprijs voor het paar zou ik er niet voor kunnen uitgeven.
De speakers zelf waren behoorlijk koud toen ze arriveerde, misschien heeft dat ook parten gespeeld.

Met betrekking tot de duur van het opwarmen van de versterker, tsja, het heeft echt ongeveer een halfuur nodig voor dat het goed klinkt.
Ik ga het in de toekomst oplossen door de versterker van te voren aan te zetten en na ongeveer een half uurtje pas muziek te gaan spelen.

Ik hoop dat leden hier op het forum kunnen bevestigen dat het opwarmen van de PM-7200 versterker "normaal" is.

Fijne avond nog:)

Jozef
Privé: iMac M1 / FRITZ!Box 7530 / Marantz NA7004 / Marantz PM-12SE / RCA AudioQuest Evergreen / Monitor Audio Gold 300 5e generatie op spikes met NorStone Spike protectors / Van den Hul D-352 Hybrid (2x +/- 2 meter) / 8x WBT-0610 + 8x WBT-0444.

Emiel77

Klasse A die even moet opwarmen klinkt mij niet vreemd iig.
Je zou Klasse AB eens kunnen testen, misschien dat ie dan vlotter goed klinkt...

Aan de andere kant, als ie in klasse A de speakers goed kan aansturen... ff opwarmen en dan los zou ik dan zeggen :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX


Enige wat ik thuis moet opwarmen, wil er een beetje knap geluid uit komen, is mijn vrouw........... :-D

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op januari 28, 2023, 23:17:18
Klasse A die even moet opwarmen klinkt mij niet vreemd iig.
Je zou Klasse AB eens kunnen testen, misschien dat ie dan vlotter goed klinkt...

Aan de andere kant, als ie in klasse A de speakers goed kan aansturen... ff opwarmen en dan los zou ik dan zeggen :-D

Het is geen echte klasse A

Een truukje van Marantz maar daar weet Wilfred meer over te vertellen of meer te vinden hier op forum

Inspelen ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.