Keuze versterker

Gestart door Dennisrubicon, december 17, 2022, 09:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennisrubicon

Goedemorgen, ik ben nieuw op het forum en ik gebruik Marantz al vele jaren. Op dit moment ben ik in het bezit van een SR7007 + UD7007 in combinatie met een Dali Rubicon LCR's. In eerste instantie toen onze huiskamer het nog toe liet had ik de Opticon 6 + Opticon vokal + subE9F.

Voor de hobbykamer heb ik een PM5005 en CD5005, deze heb ik ook op de Opticon 6 laten spelen. En naar mijn idee zat er veel meer punch in de Opticons in vergelijk met de SR7007.

En dat is eigenlijk het punt waar ik nu over twijfel. Hou ik de SR7007 of ga ik naar een integrated stereo versterker. Ik krijg het idee dat ik de SR7007 niet lekker afgesteld krijg. Ik moet echt Audessy gebruiken wil ik een vol geluid krijgen, op direct moet ik de SR7007 haast op 80 zetten voor een beetje volume. En eigenlijk wil ik gewoon normaal spelen zonder toegevoegde filters.

Als ik de stap maak twijfel ik tussen de PM7000N en de model 40N. De model 40N heeft zeer goede recensies maar de 7000N ook. Er zit een prijsverschil in van een factor 2 en de 7000N past beter bij de UD7007. Maar anderzijds heb ik wel de centjes om de 40N te kopen.

Dus de vraag is, kan ik de SR7007 zo afstellen dat ik een goed geluid heb of voor een integrated stereo versterker gaan.

NB

#1
Van afstellen van de SR heb ik geen kaas gegeten.
Maar ik vind de 40 N een heel erg mooie versterker.  :kwijl:
Zou er een dagje voor uittrekken om ze beiden eens ergens te beluisteren.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Frits Denon

Als je hoofdzakelijk in stereo luistert zou ik naar een stereo amp gaan. Klinkt vaak beter dan stereo met een surround receiver.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Emiel77

Ik verwacht dat je met de Rubicon tov de Opticon per definitie in de lage frequenties inlevert, heb je nu bijvoorbeeld een actieve sub erbij aangesloten?

Wat versterkers betreft, inderdaad een geintegreerde stereo versterker zal betere resultaten leveren bij het gebruik van 2 kanalen ipv surround. Met jouw aangegeven opties krijg ik de indruk dat streaming ook een vereiste is.

Persoonlijk zou ik in dit geval de Model 40n aanraden, maar mocht streaming toch niet van belang zijn zou je ook de PM8006 kunnen overwegen. Deze komt qua specs op papier behoorlijk overeen met de Model 40n.

De PM8006 heeft volgens sommigen wel een erg gevoellige volumeregeling, iets waar ik zelf al vrij snel aan gewend was trouens, ben zelf erg tevrede over de PM8006.

Desnoods zou je er dan nog een losse streamer op kunnen aansluiten.

En met wat geluk zou je een prima deal kunnen vinden met de PM8006, misschien zelfs inclusief de ND8006.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Dennisrubicon

Ik maak gebruik van Apple music, deze stream ik nu via Airplay. Maar ik kijk veel concerten via DVD/Blu-ray en ik heb nog een hoop cd's.

De PM8006 icm ND8006 zou mooi zijn, maar neemt meer ruimte in beslag en is duurder. De 40n kan ik voor 2000 euro kopen.

De Rubicon LCR's hebben mij positief verrast, voldoende laag. Uiteraard hadden de Opticons 6 + Vokal meer laag door de grotere klankkast en 2 woofers. De Rubicons klinken veel beter, ik heb diverse Dali speakers gehad van de 450 - Fazon 2.1 set + Fazon LCR + Sub E9F. De Sub E9F heb ik nog staan, maar nog niet nodig.

In een winkel luisteren vind ik niet zo fijn, ik heb wel bij Klubben de Lyngdorf beluisterd, klinkt beter als de NAD C368. Marantz verkopen ze niet meer door leveringsproblemen.

Hoewie Loewie

Citaat van: Dennisrubicon op december 17, 2022, 09:04:34Ik moet echt Audessy gebruiken wil ik een vol geluid krijgen
Hoi. Laat ik vooropstellen dat ik totaal geen ervaring heb met het instellen van een surround versterker met Audessy maar die instelling maak je toch een keer en dan blijft dat toch zo? En Audessy is toch juist bedoeld om het geluid goed in te stellen?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Marvin

Gebruik audyssey zelf alleen met films of series.
Maar de meting van afstanden, db's en x-over zijn ook de standaard als Audyssey uit staat.
Audyssey is de ruimte correctie, het maakt films voornamelijk een stuk dynamischer en ruimtelijker.
Erg fijn... [emoji16]
Maar alles valt en staat met een goeie meting, en het fine tunen kost een hoop werk en vereist wel enige voorkennis.

Marvin

Fine tunen geldt niet alleen voor audyssey natuurlijk.
Maar ook voor de stereo weergave zonder.
Zet de x-over bijvoorbeeld eens op 100/120hz en alle speakers op small.
Speel daar eens mee.
Er zit ook een equalizer in verborgen, gooi die lage regionen eens omhoog.

Dennisrubicon

Ik kan de fine tuning ook is op die manier gaan gebruiken. Daar ga ik dan is even voor zitten.