Over klassieke MUZIEK en ZO

Gestart door Cornelis1921, februari 06, 2017, 19:49:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Cornelis1921

                                                                INLEIDING
                                                                =======

Omdat ik een geheugen als een zeef bezit als het om jaartallen gaat, moeten jullie van mij op dat terrein niet al teveel verwachten. Ook de zo genaamde "objectiviteit" komt er bij mij bekaaid af, ik ben geneigd voornamelijk vanuit mijn gevoel over zaken zoals muziek en aanverwanten te schrijven. Daarbij hoop ik ook dat van de kant van de lezers het tot het doen van enige bijdragen komt, want zelfs van het eenvoudigste knip-en-plak werk heb ik geen kaas gegeten, dus dat moeten anderen maar doen. Het is de bedoeling dat hier zo breed mogelijk over OPGENOMEN* muziek wordt geïnformeerd en gediscussieerd, dus wij gaan hier verder dan in het topic "Ik luister en kijk nu naar..."  Veel lees, post, luister, en kijkplezier gewenst.
...En hierbij trap ik dan officieel (voor een tweede keer) af.... :yes:



* Alles wat op een officiële en niet-officiële geluidsdrager staat (inclusief bijvoorbeeld YouTube en Vevo).


Lo, bedankt voor de bewerking; beter zo.  notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Mooi.  notworthy

Het is juist  prettiger als je het op je eigen manier doet.
Exacte jaartallen enzo zijn niet zo boeiend.
Maar ik zou graag willen weten wat bij bepaalde uitvoeringen de criteria zijn om die als favoriet te bestempelen.
De beste opamekwaliteit, op welke labels etc.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

WilliamB

Klassieke muziek luister ik niet erg vaak, maar instrumentale filmmuziek als bv Hans Zimmer wel.
Heb hier dan ook een aantal cd's van  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

Citaat van: WilliamB op februari 06, 2017, 20:48:54
Klassieke muziek luister ik niet erg vaak, maar instrumentale filmmuziek als bv Hans Zimmer wel.
Heb hier dan ook een aantal cd's van  :yes:
Hans Zimmer schrijft wel degelijk ook muziek in het klassieke idioom, William. Ook filmmuziek is ook vaak geschreven vanuit het klassieke idioom; dat hoor je niet alleen, dat voelt ook zo. En daarbij komt nog dat veel moderne klassieke componisten ook muziek voor film geschreven hebben, zoals Maurice Jarre (o.a. Lawrence of Arabia) (en ja, de vader van), Miklos Rozsa (o.a. Ben Hur), en Phillip Glass (o.a. Kojaanquatsi).
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maurice

Nu opstaan bij het werk:

Symphonie Fantastique van Berlioz, gespeeld door het London Symphony Orchestra olv Valery Gergiev.
Het is de eerste keer dat ik deze beluister, dus nog geen mening kunnen vormen.
Les Nuits d'Été van Berlioz vind ik echt geweldig, dit is wel een heel ander stuk, dus kieken wat het wordt!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Symphonie_fantastique
CiteerDe vijf delen van de symfonie zijn:

    Rêveries - Passions (Mijmeringen - Hartstochten)
    Un bal (Een bal)
    Scène aux champs (Scène op de velden)
    Marche au supplice (Gang naar het schavot)
    Songe d'une nuit du sabbat (Droom van een heksensabbat)

De Symphonie fantastique was in meerdere opzichten een revolutionair muziekstuk. Het is het eerste instrumentale werk dat nauwgezet een uitgebreid 'programma' volgt (zie hieronder), en dat daardoor nieuwe inhoud gaf aan het begrip programmamuziek. Bij uitvoeringen van de symfonie hoort dit programma onder de toehoorders uitgedeeld te worden. Het programma heeft sterk autobiografische trekken: Berlioz heeft het gebaseerd op zijn verhouding met de Ierse actrice Harriet Smithson.

Nieuw was ook de behandeling van het orkest. Zo was de orkestbezetting ongebruikelijk. Er worden vier harpen voorgeschreven en voor het eerst was er een klok in een orkest te horen. Ook werden er ongebruikelijke speelmanieren gevraagd van de spelers. In een passage moesten de violisten bijvoorbeeld met het hout van hun strijkstok over de snaren krassen (col legno). Ten slotte was de dramatiek die uit het werk spreekt, destijds nieuw.

Berlioz maakte in de symfonie gebruik van de 'idée fixe', de voorloper van het Leitmotiv. Dat wil zeggen dat een bepaalde melodie, die gekoppeld is aan een bepaalde gedachte of persoon (in dit geval de 'geliefde'), telkens terugkeert in het werk, wanneer er van die gedachte of persoon sprake is.

Dankzij alle vernieuwingen die later door andere componisten nagevolgd werden, maar natuurlijk ook dankzij de grote indruk die het werk op veel luisteraars achterlaat, is de Symphonie fantastique een van de bekendste orkeststukken uit de muziekgeschiedenis geworden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Cornelis1921

#5
Ik luister nu naar een hele fijne uitvoering van de Zevende Symfonie van Anton Bruckner (Linz, 1824 - Wenen, 1896) gespeeld door de Wiener Philharmoniker gedirigeerd door de Oostenrijker Karl Böhm (de vader van acteur Karl Heinz Böhm: Sissi-films!). Deze uitvoering uit 1977 op het DGG-label kenmerkt zich door een prachtige en langzame klankopbouw dat aan het eind geweldig mooi wegsterft, of beter gezegd opeens ophoudt, zoals zo vaak bij Bruckner (van sterven in schoonheid gesproken?). De Galleria-editie (ADD/ 16 bit) van DGG is voor die tijd (begin tachtiger jaren)  goed verdoekt van LP naar CD, zonder de zo storende hardheid. Wat betreft de Zevende Symfonie valt te melden dat de Achste Symfonie HET pièce de resistance van Bruckner is en dat de Zevende qua naam en faam enigszins bij de laatste achterblijft. Maar de Zevende is soms een echte lyrische tranentrekker en dat terwijl de Achste alleen op detailniveau fraaier is. De Zevende was ook de eerste van Bruckner's Symfonieën die door het verwende kunstminnende Wener publiek werd geaccepteerd; Eduard Hansslick, de vileine kunstcriticus, was zelfs mild in zijn oordeel over deze symfonie.
Deze uitvoering scoort hoog bij mij, zo hoog zelfs dat ik vaker beluister dan de vermeende topuitvoering van dit werk uit 1987 gespeeld door hetzelfde orkest maar toen gedirigeerd door een andere maestro, Herbert von Karajan, ook Oostenrijker en ook voormalig NSDAP-lid, ook al werden beiden na WO II al snel gehabiliteerd, hun verleden tussen 1933 en 1945 zou hun nog lang blijven achtervolgen, maar heeft hun beider succes als dirigent nooit echt in de weg gestaan.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Dat is prettig leesbare & bruikbare info.
Bedankt Cor. :gp:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Rob46

#7
Mooi, interessant en boeiende topic Cor! Nu al  :yes:

Ik 'betrap' mij er op dat ik steeds vaker naar klassieke muziek luister. Leeftijd? Zeg het maar. Met name werken van de grootmeester Vivaldi spreken mij erg aan. Waarom? Niet te zwaar, enigszins licht verteerbaar met een vrolijke noot. Bij mij komt klassieke muziek in de cd speler (of streamen) als ik echt in de 'rust' modus zit. Ontspannen luisteren met een goed glas wijn. Laatst een wat 'zwaarder' stuk beluistert; Adaggio for Strings. Wat een heftig nummer is dat, mooi geschreven, alles klopt. Ook klassieke muziek weet mij emotioneel te raken. Voor mij staat klassieke muziek nog in de kinderschoenen als het gaat om de kennis, zoals achtergrond, componist en zo verder. Ik ben het wel gaan waarderen gedurende de tijd......

Cornelis1921

Dank je wel, Nb. notworthy

Zo zijn er velen begonnen met appreciëren van klassieke muziek, Rob. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

sjoek

Leuk topic lees alles met veel plezier.  :yes:  het enige wat ik ken van klassieke muziek is adya. Die heeft veel stukken gemoderniseerd :oops: :oops:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Super Cor, dat je jouw uitgebreide kennis van- en jouw ervaren van klassieke stukken, hier deelt met ons  :yes:.

Cornelis1921

Thanx all for the postings so far, and... Keep on posting! :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#12
Op dit moment ben ik naar tracks 10-19 van CD 2/5 van Aaron Copland (1900 - 1990) conducts Aaron Copland-box (uitgebracht door SONY Music/ 24bit/96kHz - nu alleen als download verkrijgbaar + enkele exemplaren op Amazonia) geskipped, om juist Appalachian Spring in zijn toenmalige lengte - het complete ballet - uit 1937 te horen, en niet de suite zoals die in 1945 tot stand is gekomen. Oorspronkelijk was dit werk een ballet gecomponeerd voor het gezelschap van de beroemde Amerikaanse choreograaf en balletleraar Martha Graham, die net zoals als Copland zelf in New York City resideerde en werkte. Ik vind deze uitvoering van het ballet mooiste. Mooier dan de veel geroemde reconstructie naar de oer-uitgave van dit ballet door dirigent Michael Tilson Thomas met zijn San Fransisco Symphony Orchestra uit 2005 (RCA Red Seal/ 24bit/96kHz - nu alleen als download verkrijgbaar + enkele CD-exemplaren op Amazonia en Bol.com). De uitvoering van Copland met het London Symphony Orchestra uit 1970 klinkt minder gelikt en daarom veel authentieker, ook omdat de componist zelf - niet een onverdienstelijk dirigent - op de bok stond. Vaak ontroert mij juist deze uitvoering, omdat Copland daar de accenten in de uitvoering aanbracht die een liefhebber van dit werk, zoals, tot in tranen kan brengen. Copland wordt niet voor niets een populist genoemd, omdat juist hij de componist was die met zijn muziek naar het hart van de luisteraar reikte, en hoe, hoor maar... :cry:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Jullie moesten eens weten hoe fijn ik vind om hier over klassieke muziek te kunnen schrijven, want schrijven en muziek luisteren zijn twee van de fijnste zaken, na de omgang met mijn maatje John, in mijn huidige leven: Delen, daar gaat het immers om. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#14
Objectief is net zo onmogelijk over muziek schrijven is hetzelfde om als man ongevoelig te blijven voor het gezelschap van bevallige dame. redface
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *