2230 reparatie door SB_Marantz

Gestart door MarijnZ, augustus 11, 2021, 16:56:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarijnZ

Even voorstellen: Ik ben Marijn uit Apeldoorn en trotste bezitter van een Marantz 2230 die ik zo'n 13 jaar geleden heb gekregen van een goede vriend die was overgestapt naar een nieuwer type versterker. Hij had deze weer van zijn vader gekregen om dezelfde reden.

Meteen was ik al zeer tevreden over het geluid en ik heb 'm vervolgens al die jaren bijna dagelijks gebruikt. Maar gezien de respectabele leeftijd van zo'n 46 jaar begon de 2230 toch wel gebreken te vertonen. Een nare lichte maar duidelijk aanwezige brom op het linker kanaal en een flinke onbalans tussen links en rechts bij gebruik van de phono ingang. Buiten dat werkte een groot deel van de verlichting niet meer. Maar na al die jaren trouwe dienst was ik toch wel verknocht aan die oude Marantz en leek me het de moeite waard 'm weer in ere te herstellen.

Op zoek naar een goed en betrouwbaar adres kwam ik op dit forum terecht en heb contact opgenomen met SB_Marantz. Wilfed's werkwijze (eerst een uitgebreide inspectie waarbij je zelf meekijkt) sprak me erg aan. Bij de inspectie bleek alles nog origineel te zijn en waren de brom en onbalans duidelijk zichtbaar op de scope. Wel kwam er nog een keurige blokgolf uit zonder vervorming. Ik had kunnen kiezen om alleen de defecten te laten aanpakken, maar heb gekozen voor een volledige revisie om er zo weer jaren plezier van te hebben.

Het was erg leuk en interessant om vervolgens via WhatsApp op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen. Met veel uitleg en foto's kon ik mooi meekijken naar wat er allemaal gedaan is om het oude beestje weer helemaal in orde te maken. Uiteindelijk bleken er flink wat elco's zeer slecht aan toe te zijn (tot compleet doorgerotte pootjes aan toe). De kapotte lampjes zijn vervangen door LED's en ook het perkament papier erachter, dat helemaal vergeeld was, is er weer keurig nieuw in gezet. Al met al bleek er meer kapot dan verwacht. Het mocht een klein wonder heten dat het apparaat überhaupt nog speelde...

Na helemaal onder handen te zijn genomen staat de 2230 nu weer naar volle tevredenheid de spelen in de woonkamer. Volledig functioneel en prachtig levendig klinkend zonder ook maar enig bijgeluid!

Wilfred, bedankt voor deze top reparatie! Muziek luisteren is nu weer genieten!




Hoewie Loewie

Die kan er weer 40 jaar tegen. Veel plezier met de Marantz. hello pompom

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Paul

Bij de volgende revisie zal Wilfred wel met pensioen zijn.   :-D :-P
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Voorn

Dat zijn leuke dingen!

Verstuurd vanaf mijn HTC U Ultra met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

SB_Marantz

Wat foto's in willekeurige volgorde.


Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM