Weer een ''afstellen subwoofer'' topic

Gestart door jackflash, januari 20, 2013, 09:32:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jackflash

Hallo,

Allereerst wil ik zeggen dat ik over dit onderwerp al heel veel gelezen heb, er zijn veel handleidingen / set up adviezen etc voorhanden op dit forum en andere fora. Maar er blijven toch een aantal vragen openstaan voor mijn specifieke situatie. Mocht er toch een topic bestaan met alle antwoorden op mijn vragen, dan heb ik dat over het hoofd gezien.

Dan nu mijn vraag. Overigens ook al gesteld op htforum.nl, maar nog geen reacties.
Ik heb een marantz receiver (SR 8002) en een speaker 5.1 set up (Tannoy Revolution signature). Daarbij een Rel Quake subwoofer. Nu heb ik laatst een setup Bluray gekocht om alles eens goed af te stellen met een analoge geluidsmeter, ook omdat ik dat zelf gewoon razend interessant vind om zelf eens te doen. Speakers is geen probleem (alles afgesteld op 75DB). Maar dan de subwoofer.... Wat een hel is dat zeg. De beschrijving (en ook vele fora op internet) zegt dat de subwoofer op exact hetzelfde level afgesteld moet worden als de speakers (dus ook op 75DB), soms wordt gezegd plus of min 3DB, maar goed. Maar als ik dit doe, is het geluid van de subwoofer zo onnoemelijk hard, dat dit gewoon niet kan kloppen. De sub haalt dit niveau niet eens, hoe hard ik 'm ook zet. Ik heb dus wat advies nodig hoe ik dit precies moet doen.

Even wat gegevens:

- Tannoy voorspeakers hebben een bereik vanaf 34Hz, middenspeaker 36Hz, achter 46Hz
- Rel is aangesloten via High en LFE aansluiting. High voor muziek en LFE voor films. Rel heeft daar ook aparte volumeknoppen voor.
- Crossover in versterker ingesteld op 60Hz (stond vroeger altijd op 80, maar dit zal niet de oorzaak zijn van het niet goed kunnen afstellen lijkt me)
- Ik gebruik installatie vnl voor muziek, zou dus ook liefst de sub naadloos aan willen laten sluiten op de speakers bij het luisteren van muziek.
- Rollover punt op de REL heb ik (ongeveer ingesteld op 35, dacht dat dit dan mooi aansluit bij het ''laag'' bereik van de speakers. Maar ik kan het mis hebben?
- Front speakers staan op Large, achter op small

Vragen:
1. Hoe zouden jullie beginnen met instellen van de sub? En heeft het überhaupt nut om de geluidsmeter daarbij te gebruiken? Beginnen met volume op halverwege te zetten voor zowel high als low? En wanneer is het aan te bevelen om volume te corrigeren voor de sutb op de versterker zelf (staat nu op 0DB)?
2. Ik wil de speakers zoveel mogelijk benutten voor de lage tonen (veel stereo muziek is gemaakt in de tijd dat er nog geen sub's bestonden) en de sub gebruiken als de speakers het niet meer aankunnen. Is het correct dat ik dan de rollover op de REL heb staan op 35, zodat deze aansluit bij het lage tonen bereik van de front speakers?
3. Volgens de ''1,5 x laagste bereik van front speakers = crossover punt'', kom ik uit op 51. Dit is toch de theoretische crossover waarde die je op de receiver moet instellen? Vandaar dat ik de crossover op de versterker op 60hz heb gezet (laagst mogelijke waarde). Is dit een goede gedachte?
4. Ik ben nogal pietluttig, maar op de REL zie ik alleen maar rollover waardes van 22, 41 (halverwege) en 106. Dit is niet lineair. Hoe weet ik nu waar het HZ 35 punt ligt?


Graag jullie advies. Hopelijk heeft iemand tijd voor een persoonlijk advies (verwijzingen naar andere topics zijn ook welkom uiteraard. Ik heb zelf ook al veel gelezen, maar iedere situatie is toch net weer wat anders, dus veel vragen blijven dan toch openstaan).

Enorm bedankt alvast!

gr Michel

Marvin

Om te beginnen met een muzikale afstelling zou ik eerst eens een paar cd's opzetten met een goed laag bereik en dan je subwoofer helemaal uitzetten.

Heb je dat een tijdje aangehoord zet je je sub aan.
Volume op nul, crossover op iets van 50/60.

Zit er ook een fase knop op?

En dan ga je eens langzaam je volume opschroeven, even een stapje harder en weer lekker gaan luisteren.
Je komt dan vanzelf op een punt terecht dat hij gaat overheersen, -en zo weet je ook ongeveer het punt dat hij aanvullend werkt.

Crossover komt later wel.

Waar staat je subwoofer tov van je frontspeakers?

Marvin

Volume in de receiver is voor het LFE effect.

Marvin

Dat ding op Depth zetten, niet op Slam.

Marvin

#4
Switch op positie 1.

Dit is zowel je fase als je aktieve crossover voor LFE.
Hier kunnen we later wel wat aan sleutelen als dat nodig is, voor nu 1.

(En nu ga ik even naar Eva kijken).  :kwijl:

JohnWx

Citaat van: marvin op januari 20, 2013, 09:53:39
Switch op positie 1.

Dit is zowel je fase als je aktieve crossover voor LFE.
Hier kunnen we later wel wat aan sleutelen als dat nodig is, voor nu 1.

(En nu ga ik even naar Eva kijken).  :kwijl:

is goed Bramarvin
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin


jackflash

Hierbij mijn kamertje! Stadium III is ooit eens bij me geweest, en ik kan me herinneren dat hij toen zei dat mijn sub een beetje de zwakke plek is van mijn HT. Dat ondervind ik dus nu met die tests. Maar goed, zoals gezegd ik ben vnll een muziekliefhebber en de sub hoeft voor mij niet heel erg aanwezig te zijn (liefst alleen indien het echt nodig is als de speakers het niet meer trekken). Maar ik zou het wel graag zo optimaal mogelijk ingesteld hebben uiteraard.
Alvast dank voor je reactie Marvin!

jackflash

Citaat van: marvin op januari 20, 2013, 09:43:17
Heb je dat een tijdje aangehoord zet je je sub aan.
Volume op nul, crossover op iets van 50/60.

Zit er ook een fase knop op?

Crossover komt later wel.


- Bedoel je met 'crossover op 50/60'' de crossover van de REL of op de receiver?
- Fase knop zit er idd op. Staat op 4 (ingeregeld door Stadium III destijds). Ik heb hier wel eens mee geprutst en hij moet idd in elk geval op 180 staan (out of phase, is dat toch?), dus dan komen alleen opties 3 en 4 in aanmerking.

Marvin

Crossover op de Rel.
Dat wat je in je receiver doet is enkel voor films, 5.1, van invloed.

Marvin

Tja, dan is het de vraag hoe er op 180 graden fase verschuiving gekomen is.
Maar daar vertrouw ik Rob wel in.

Zelf zou ik hem dan op 3 zetten, maar dat is een beetje afhankelijk van de rest van je receiver instellingen.
Als de crossover van je surrounds en center rond de 30/60 hangen zou ik het crossover van je subwoofer gebruiken. En dus op stand 1 of 3.
Dan is het enige verschill in die standen je fase.

Marvin

Laat je eerst maar gek praten op het HT-forum, als je er dan nog niet uit komt wil ik je wel verder helpen.

Marvin


jackflash

Marantz SR 8002, DV 7001 SACD/dvd speler, PS3 bluray en Tannoy Revolution signature speakers, REL Quake sub

Marvin

Ok,...

Heb je al wat zitten luisteren zonder subwoofer?