PM8200 vs Stereo 70s

Gestart door BJPH13, oktober 12, 2023, 20:13:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: Henricus op november 29, 2023, 20:59:30Begrijp ik het goed: het is zinloos om een PM8000 in zijn stand klasse A te zetten?


Het is geen klasse A ze halen een truukje uit hij word lekker warm
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Hoe die schakeling werkt heb ik reeds omschreven.

Vraag aan b.v.Henricus: ''Wat is het nut van klasseA?''
Dus wat zou het moeten doen?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Henricus

Ik ben geen expert op dit gebied, maar klasse A zou - weliswaar niet efficiënt - de minste vervorming geven voor zover mij bekend. Maar qua "geluidsdruk" (W/m2) heeft  bijv. 2 x 30 W klasse A dezelfde ervaring als 2 x 100 W klasse AB (mijn persoonlijke indruk; niet gemeten). Natuurlijk valt dit na te rekenen. Ik ken die enorme McIntosh machines wel en ik denk dat er veel "show" (ofwel Rolls Royce perfectie) achter zit. Maar als het allemaal niet zoveel zou uitmaken, waarom maakt men dan klasse A versterkers??
Woonkamer: Marantz PM8000, Marantz CD8000 OSE, Marantz ST6000, KEF Q75, Akai GX95, Technics SL-D3 (Grado Gold), Hifidelio Pro 160, Beovision 7 met Beolab 7 en Beolab 11.

CBdicX

Citaat van: Henricus op december 01, 2023, 21:13:03Ik ben geen expert op dit gebied, maar klasse A zou - weliswaar niet efficiënt - de minste vervorming geven voor zover mij bekend. Maar qua "geluidsdruk" (W/m2) heeft  bijv. 2 x 30 W klasse A dezelfde ervaring als 2 x 100 W klasse AB (mijn persoonlijke indruk; niet gemeten). Natuurlijk valt dit na te rekenen. Ik ken die enorme McIntosh machines wel en ik denk dat er veel "show" (ofwel Rolls Royce perfectie) achter zit. Maar als het allemaal niet zoveel zou uitmaken, waarom maakt men dan klasse A versterkers??


Om te verkopen, veel audiofiele geloven erin.
Ik niet, ik ben wel een "fiel" maar dan staat er wat anders voor  L :-D L

SB_Marantz

#79
Citaat van: Henricus op december 01, 2023, 21:13:03Ik ben geen expert op dit gebied, maar klasse A zou - weliswaar niet efficiënt - de minste vervorming geven voor zover mij bekend. Maar qua "geluidsdruk" (W/m2) heeft  bijv. 2 x 30 W klasse A dezelfde ervaring als 2 x 100 W klasse AB (mijn persoonlijke indruk; niet gemeten). Natuurlijk valt dit na te rekenen. Ik ken die enorme McIntosh machines wel en ik denk dat er veel "show" (ofwel Rolls Royce perfectie) achter zit. Maar als het allemaal niet zoveel zou uitmaken, waarom maakt men dan klasse A versterkers??


Om te beginnen was de versterkertechnologie/topologie in het buizentijdperk reeds goed genoeg!
Het veranderde alleen naar germanium en later silicium transistoren alsmede de schakelingen.
Maar beter? Nee verre van.
In de loop der jaren waren er de klasse A /AB /D/f en G versterker schakelingen. De één meer betrouwbaar als de andere.
Iedere fabrikant probeerde het wiel opnieuw uit te vinden en de consument feitelijk voor het lapje te houden want waarom kwam de buizenversterker weer terug alsmede hybride ontwerpen? Dus gedeeltelijk buizen en transistor?

Ik lees iets dat een 30 watt klasse A versterker dezelfde spl kan leveren als een 100 Watter per kanaal?
Nee helaas: Watts zijn feitelijk VAC's en een versterker die 100 Watt per kanaal kan leveren zit op 40 Vac. Het verschil is pak hem beet 6 db in spl. (sound pressure level)

De klasse A versterker was ontworpen om crossover vervorming compleet te elimineren maar daar heeft een AB ook al geen last van.
Doordat de powertransistoren bij een echt A ontwerp continu in geleiding staan worden deze pisheet .
Dus nadeel is een veel snellere slijtage en het defect raken.
Voordelen zijn er in mijn optiek niet.

Last but not least: McIntosh b.v. gebruikt uitgangstransformatoren net zoals de buizenversterker ontwerpen: Vrij ongevoelig voor impedantie schommelingen en het uitgangsvermogen blijft hetzelfde bij halvering van de impedantie van de luidspreker.

Wat die pseudo schakling doet in de genoemde modellen heb ik reeds beschreven dus ik neem dat dat duidelijk is.
De THD doet feitelijk niet ter zake daar er al veel meer vervorming door de luidspreker en opname geproduceerd wordt.

My 2 pF





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Emiel77

heb de video niet gekeken, maar...

klasse A of AB, niet heel boeiend in mijn oren ook iig, tuurlijk zou graag een top buizen versterker hebben, maar ben erg tevreden met mn AB.

Laten we vooral niet vergeten dat er ook topklasse D versterkers zijn?

Vind de discussie over versterker klasse nogal zinloos ook, was al duidelijk gok ik :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#82
Citaat van: Emiel77 op december 03, 2023, 01:23:22heb de video niet gekeken, maar...

klasse A of AB, niet heel boeiend in mijn oren ook iig, tuurlijk zou graag een top buizen versterker hebben, maar ben erg tevreden met mn AB.

Laten we vooral niet vergeten dat er ook topklasse D versterkers zijn?

Vind de discussie over versterker klasse nogal zinloos ook, was al duidelijk gok ik :-D

Iedere discussie over (Stereo !!) versterkers, klasse of wat dan ook, is redelijk zinloos.
Een versterker versterkt, en hoe, dat is allemaal marketing.
(wonderlijk hoe toch iedere keer weer er "verbeteringen" plaatvinden die nog beter zijn, en op een hoger nivo zitten dan het vorige model...... :-o , had het dan meteen goed gedaan  :wink:  )
Wel verschil is er te dedecteren in de ruisvloer, die zal bij een goedkope versterker hoger, en in een breder volume gebied zitten.
Al hoe wel er ook echt spot goedkope (onder of rond de 200 euro) merk versterkers zijn die het ook daar best goed doen, die zijn best lastig te vinden, maar ik heb er een gevonden, de Yamaha A-S201, waarover later meer.

Verders voor mijn oren is het een pot nat, en ik heb dure jongens gehad zoals McIntosch en andere exoten, voor mij klinken ze het zelfde maar geeft het wel een ander gevoel op de bankrekening  :-D

Maar het is wel een fijn gevoel zo'n prachtige versterker te hebben staan, wat de Yankees zeggen:

             Pride of Ownership

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op december 02, 2023, 13:03:49Om te beginnen was de versterkertechnologie/topologie in het buizentijdperk reeds goed genoeg!
Het veranderde alleen naar germanium en later silicium transistoren alsmede de schakelingen.
Maar beter? Nee verre van.
In de loop der jaren waren er de klasse A /AB /D/f en G versterker schakelingen. De één meer betrouwbaar als de andere.
Iedere fabrikant probeerde het wiel opnieuw uit te vinden en de consument feitelijk voor het lapje te houden want waarom kwam de buizenversterker weer terug alsmede hybride ontwerpen? Dus gedeeltelijk buizen en transistor?

Ik lees iets dat een 30 watt klasse A versterker dezelfde spl kan leveren als een 100 Watter per kanaal?
Nee helaas: Watts zijn feitelijk VAC's en een versterker die 100 Watt per kanaal kan leveren zit op 40 Vac. Het verschil is pak hem beet 6 db in spl. (sound pressure level)

De klasse A versterker was ontworpen om crossover vervorming compleet te elimineren maar daar heeft een AB ook al geen last van.
Doordat de powertransistoren bij een echt A ontwerp continu in geleiding staan worden deze pisheet .
Dus nadeel is een veel snellere slijtage en het defect raken.
Voordelen zijn er in mijn optiek niet.

Last but not least: McIntosh b.v. gebruikt uitgangstransformatoren net zoals de buizenversterker ontwerpen: Vrij ongevoelig voor impedantie schommelingen en het uitgangsvermogen blijft hetzelfde bij halvering van de impedantie van de luidspreker.

Wat die pseudo schakling doet in de genoemde modellen heb ik reeds beschreven dus ik neem dat dat duidelijk is.
De THD doet feitelijk niet ter zake daar er al veel meer vervorming door de luidspreker en opname geproduceerd wordt.

My 2 pF






Heb je ook ervaring met versterkers gebaseerd op Hypex modules?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

SB_Marantz

#84
Citaat van: Emiel77 op december 03, 2023, 01:23:22heb de video niet gekeken, maar...

klasse A of AB, niet heel boeiend in mijn oren ook iig, tuurlijk zou graag een top buizen versterker hebben, maar ben erg tevreden met mn AB.

Laten we vooral niet vergeten dat er ook topklasse D versterkers zijn?

Vind de discussie over versterker klasse nogal zinloos ook, was al duidelijk gok ik :-D

De uitgebreide uitleg was feitelijk voor Henricus en anderen bedoelt die het interessant vinden die wat willen leren en het begrijpen. (Met name de klasse A stand op de 80/8000 en anderen.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: mountainbiker op december 03, 2023, 10:03:25Heb je ook ervaring met versterkers gebaseerd op Hypex modules?

Overheen gelezen....Ja, Deze Bruno P modules zijn gewoon goed!
Ook toegepast in de PM-10 maar om daar nu 10 mille voor neer te leggen?  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#86
:-D  26.000 euro  :-D

https://hifi.nl/artikel/33070/Totaldac-Amp-1-Sublime-krachtige-stereo-eindversterker-die-ook-als-mono-eindversterker-kan-worden-gebruikt.html

Die 0,06 Hz tot 400.000 Hz  is wel interessant  :-o  :no:
En ik mag toch hopen dat er onder dat rechthoekige kastje wel een ronde trafo zit, want een blok trafo wordt al in knetter goedkope versterkers gebruikt  L :-D L

Welke speakers kunnen dat weergegeven (die van hun zelf in ieder geval niet) en wie kan dat waarnemen ??
Denk een combi van een vleermuis en een brontosaurus.

Complete waanzin om een versterker te maken met dit bereik waar het voor een gemiddeld mens ophoudt bij 20-18000 Hz.
Je betaalt dus voor het onhoorbare gedeelte, maar dit soort kul is wel besteed binnen de audio wereld.

Ik persoonlijk wacht op een TV die Ultra Violet en Infra Rood kan weergeven.
En gek he, daar trapt niemand in.

Maar onrealistische broodjes aap worden goed verkocht in de audio wereld, voor welk bedrag dan ook.

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op december 03, 2023, 11:06:26Overheen gelezen....Ja, Deze Bruno P modules zijn gewoon goed!
Ook toegepast in de PM-10 maar om daar nu 10 mille voor neer te leggen:schater:

Grappig, ze gebruiken als type PM-10S1.
Lijkt erop dat er nog genoeg te "verbeteren" valt aan de PM-10S1,
de S2, S3, ect ect.  :-D

Henricus

Citaat van: CBdicX op december 03, 2023, 11:33:00Welke speakers kunnen dat weergegeven (die van hun zelf in ieder geval niet) en wie kan dat waarnemen ??
Denk een combi van een vleermuis en een brontosaurus.

Wellicht de Magico M9, Handgemaakt, kost ca. € 400.000 per stuk en wegen ca. 400 kg. Zie https://hifi.nl/artikel/29065/Magico-M9-het-vlaggenschip-van-de-vlaggenschepen.html
Woonkamer: Marantz PM8000, Marantz CD8000 OSE, Marantz ST6000, KEF Q75, Akai GX95, Technics SL-D3 (Grado Gold), Hifidelio Pro 160, Beovision 7 met Beolab 7 en Beolab 11.

Emiel77

Citaat van: SB_Marantz op december 03, 2023, 11:06:26Ook toegepast in de PM-10 maar om daar nu 10 mille voor neer te leggen?  :schater:

En dan te bedenken... de PM-10 is maar een klasse D versterker :-D

Sarcasme gok ik even :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K