Cor's Head-Fi: HD600; K701; DT880/250Ω; V-CAN I; Headbox S; WH1000XM3; HD25 II

Gestart door Cornelis1921, juli 26, 2012, 13:56:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

stupid
Vanaf dit moment, en een CD geleden, ben bezig met beluisteren van mijn CD-collectie via een AKG K701 i.p.v. een Sennheiser HD600, die na 9 jaar trouwe dienst van een welverdiende rust gaat genieten.
Zoldar heeft verbaal reeds enige bespiegelingen gepost op dit forum over wat belangrijke kwaliteiten van de K701, alleen daar is niet alles mee gezegd over deze meer dan uitstekende hoofdtelefoon.
Ik zal in dit topic mijn ervaringen hieraan proberen toe te voegen.

Post Scriptum: belangrijk om te lezen!
Sinds enige tijd moet de positieve aandacht, die in dit topic aan de AKG K701 enigzins in negatief opzicht gerelativeerd worden. Vanwege de constructie, veel losse kunstof onderdelen, die over elkaar bewegen, treedt er bij mijn exemplaar in één van de gehoorschelpen een superirritant en nauwelijks te verhelpen gekraak op dat het luisterplezier dusdanig vergaldt dat ik overweeg dit exemplaar op termijn te vervangen en door hoogstwaarschijnlijk NIET opnieuw een AKG K701.
Dus aspirant kopers: U bent gewaarschuwd, dit kan U ook overkomen. En de service en aftersales van AKG/Harman Kardon heeft een bedenkelijke reputatie (zie op het net meer hierover) . Overweegt U een AKG, dan loopt bij de K701/K702 & Q702 het hierboven geventileerde risico daar de constructies van deze types in grote lijnen dezelfde zijn.
Alleen een mono/diecast constructie kan gekraak ondervangen. Dus let daarop bij de aanschaf van Uw hoofdtelefoon. Gekraak is uiterst bedervend voor Uw luistergenot en treedt bij vele hoofdtelefoons op. Mijn oude Sennheiser HD600 was en is gekraakvrij en overweeg nu om hem uit de mottenballen te halen ter voorlopige vervanging van de AKG K701.

Post post scriptum: ook belangrijk!
Ik heb vannacht niet de AKG K701 vervangen door de Sennheiser HD600. Luister nu alweer een aantal uren via de K701. Dat komt waarschijnlijk doordat ik, toen het P.S.relaas door mij geschreven werd, innerlijk dusdanig onrustig ben geweest dat ik mij aan alles stoorde en irriteerde - ik heb deze week nauwelijks (thuis) kunnen slapen vanwege grond- en straatwerkzaamheden bij mij in de straat en iets verderop: :gaap: :x Vandaar dat ik het zinvol is om mijn eigen mening ook te relativeren. Sorry... :oops: redface

Post post post scriptum: het belangrijkst, de conclusie!
Mijn AKG K701 blijkt in ieder geval een miskoop te zijn geweest.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jowa


Cornelis1921

#2
Citaat van: jowa op juli 26, 2012, 14:09:04
Cor, mag ik het ook doen? (please)
:yes: Wel Joost, dit topic is vanaf nu voor jou: you lead and I'll follow.
Please, go ahead...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

ReVision

Leuk! Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen :wink:
Marantz PM6010 Ose KI, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Marantz DV6200, CEC BD-7000

i2Paq

En de K702?

Is daar bekendheid mee?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Cornelis1921

#5
Citaat van: i2Paq op juli 26, 2012, 15:34:58
En de K702?

Is daar bekendheid mee?
:no: Die is bij mij geheel onbekend, Norm. Misschien wel  bij andere forummers, op het forum zelf is dit type met naam en toenaam nog niet eerder voorbij gekomen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: i2Paq op juli 26, 2012, 15:34:58
En de K702?

Is daar bekendheid mee?

is bijna het zelfde alleen 62ohm ipv 32ohm
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ll0ll

Citaat van: John Wx op juli 26, 2012, 20:49:38
is bijna het zelfde alleen 62ohm ipv 32ohm

Beide hebben dezelfde ohm waarde: 62. Het enige verschil (op de kleur na) is dat het snoer afneembaar is. Voor de ret zijn de 701 en 702 identiek. :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

JohnWx

Citaat van: ll0ll op juli 26, 2012, 20:59:40
Beide hebben dezelfde ohm waarde: 62. Het enige verschil (op de kleur na) is dat het snoer afneembaar is. Voor de ret zijn de 701 en 702 identiek. :)

? waar ik dat dan gelezen heb ?


kleur hoor ik net uit de wandelgangen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: ll0ll op juli 26, 2012, 20:59:40
Beide hebben dezelfde ohm waarde: 62. Het enige verschil (op de kleur na) is dat het snoer afneembaar is. Voor de ret zijn de 701 en 702 identiek. :)

anders effe met diverse kabels tweaken tot dat je op een weerstand van 32 komt  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

 stupid
@ReVision: in hoeverre is de van overgenomen K701 ingespeeld of moet er @Zoldar versterking van en door een hoofdtelefoonversterker komen? De Pro-ject Headbox S of het instapmodel Musical Fidelity?
Inderdaad @Zoldar "het laag speelt verstoppertje" i.i.g. op dit moment, ook al wordt de K701 door de PM7200 aangestuurd. Voor de rest een pracht van een hoofdtelefoon. @Zoldar, ik kan niets afdoen jouw beschrijvingen elders w.b.. het "klank"-karakter van deze.
Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

ReVision

Citaat van: Cornelis1921 op juli 27, 2012, 03:38:38
stupid
@ReVision: in hoeverre is de van overgenomen K701 ingespeeld of moet er @Zoldar versterking van en door een hoofdtelefoonversterker komen? De Pro-ject Headbox S of het instapmodel Musical Fidelity?
Inderdaad @Zoldar "het laag speelt verstoppertje" i.i.g. op dit moment, ook al wordt de K701 door de PM7200 aangestuurd. Voor de rest een pracht van een hoofdtelefoon. @Zoldar, ik kan niets afdoen jouw beschrijvingen elders w.b.. het "klank"-karakter van deze.
Groetjes, Cor.

Cor, ik heb de koptelefoon zelf denk maximaal 25uur gebruikt erg weinig dus. Als je hem hebt aangesloten via de PM7200 dan is dat al je hoofdtelefoon versterker. Je hebt niet nog een aparte stand-alone hoofdtelefoon versterker nodig. Al is het natuurlijk wel mogelijk als je niet tevreden bent over de versterking van de PM7200.
Marantz PM6010 Ose KI, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Marantz DV6200, CEC BD-7000

Cornelis1921

#12
notworthy @ReVision, bedankt voor je uitleg! Ben er i.i.g. heel blij mee. En nu weet ik ook dat je deze "moeilijkere" hoofdtelefoon wat langer moet inspelen (>100 uur). De HD600 was ook niet zomaar ingespeeld, maar daar kwam ik weer achter toen ik K701 vanmiddag aansloot: Oh ja, zo ging het ook in juni 2003 toen ik voor het eerst de Sennheiser aansloot, klonk al behoorlijk maar pas na ongeveer een maand spelen klonk hij zoals nu nog klinkt.
C. de groetjes en nogmaals bedankt voor de uiterst prettig verlopen transactie, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op juli 27, 2012, 04:41:35
notworthy @ReVision, bedankt voor je uitleg! Ben er i.i.g. heel blij mee. En nu weet ik ook dat je deze "moeilijkere" hoofdtelefoon wat langer moet inspelen (>100 uur). De HD600 was ook niet zomaar ingespeeld, maar daar kwam ik weer achter toen ik K701 vanmiddag aansloot: Oh ja, zo ging het ook in juni 2003 toen ik voor het eerst de Sennheiser aansloot, klonk al behoorlijk maar pas na ongeveer een maand spelen klonk hij zoals nu nog klinkt.
C. de groetjes en nogmaals bedankt voor de uiterst prettig verlopen transactie, Cor.

vind het knap dat je iets van een maand terug kan herrineren ik wil het ook ( is niet cynisch bedoeld Cor)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Wellicht is het verschil enorm groot!
Ik heb ook een 701 en ik vind het een superding!
Wat mij opviel is dat het geluid niet snel klinkt alsof je een koptelefoon op hebt. Er zit een soort rust in die ik bij andere koptelefoons nooit vond. De speakertjes zitten toch wel een stukje van je oren vandaan, en aangezien het hele ding open is zal dat er wel mee temaken hebben? Ik weet het niet...

Aan een draagbare muziekspeler werkt het wel, maar niet van harte. Het klinkt dan net als een goedkope koptelefoon.
Ik heb naast de AKG ook een Beyerdynamic DT770 Pro om bandjes te mixen.