De SET van WilliamB

Gestart door WilliamB, januari 29, 2011, 16:58:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

RoGEK

Citaat van: joep op februari 16, 2014, 10:52:16
En dan denk ik ach waar zou ik me druk om maken. Het komt bijna altijd neer op de te kleine ruimte waarin men naar muziek luistert. Versterkers maar vooral luidsprekers worden uitgezocht naar hun reputatie, prijs of merk. En dus worden o zo mooie spullen gekocht. Maar naar een tijdje thuis te hebben geluisterd komt de twijfel gevolgd door de teleurstelling. Bijna overal waar ik de laatste jaren heb mogen luisteren was dat het geval. Mensen hadden een sloophamer gekocht om een pinda te kraken. En men was verbaasd als er alleen maar gruis overbleef. Als je niet over een kamer beschikt van 50 m2 of meer hou je dan ver van al dat geweld. Voor minder geld zijn betere resultaten te behalen. Beter voor jouw beurs en beter voor je gemoedsrust.

Ik kan dit bevestigen.

ter vergelijk, in mijn "ht hoek" stond me huidige stereo set.

En ik weet zeker dat het set cd17/pm7200 met bns soundcolumn 2 aan die kant gewoon beter klonk als een set die een veelvoud in aanschaf kostte.
Het klonk gewoon echt niet.. de match was er niet....

De match van speakers met ruimte is oh-zo belangrijk..
Het duurste spul met slechte opstelling/match kan nog voor geen meter klinken buiten dat je nog eens ene keer met smaak te maken hebt...

Het beste wat je kan doen, andere dingen testen, zo veel mogelijk.

De andere optie is toch verhuizen maarja, meestal is dat niet zo makkelijk..  :schater:
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

WilliamB

Vandaag wat geëxperimenteerd met diverse luidspreker opstellingen.
Riet was vandaag naar de huishoudsbeurs, dus had ik mooi de gelegenheid om mijn Phonar`s een keertje in de huiskamer te plaatsen.

30 meter 4x1,5 mm gelegd tussen mijn ht ruimte en de huiskamer, en het feest kon beginnen.  HB
Phonar`s iets ingedraaid en de pluggen uit de poorten verwijderd.
Bij de eerste cd ( Secret Garden "White Stones") merkt ik dat de Phonar`s het goed doen in grote ruimtes. Stereobeeld was ongelofelijk goed.
Laag was nu veel strakker en gecontroleerd.
Dus ja, mijn Phonar`s klinken gewoon een FLINK stuk beter in grote ruimtes.
De CD van "Knut Reiersrud & Iver Kleine" klinkt een stuk beter, al mis ik wel een beetje de kracht in het midden, en laag. Maar ben zeker tevreden over het resultaat.

Oké, nu tijd voor het tweede experiment, namelijk de KEF IQ30 in de ht ruimte.
Bij diverse cd's was ik toch wel erg verbaast. Deze IQ`s gaan zeker zo laag als mijn Phonar`s ( in de ht ruimte ) al mis ik wel wat detail en precisie wat de Phonar`s wel hebben.
Maar toch voor een luidspreker van 195 euro per stuk. :-P

Kortom, het was een geslaagde dag.
( mmmm had wat foto`s gemaakt, maar vergeten het kaartje in het toestel te stoppen  violent1 violent1 )

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Citaat van: WilliamB op februari 21, 2014, 21:57:25
Vandaag wat geëxperimenteerd met diverse luidspreker opstellingen.
Riet was vandaag naar de huishoudsbeurs, dus had ik mooi de gelegenheid om mijn Phonar`s een keertje in de huiskamer te plaatsen.

30 meter 4x1,5 mm gelegd tussen mijn ht ruimte en de huiskamer, en het feest kon beginnen.  HB
Phonar`s iets ingedraaid en de pluggen uit de poorten verwijderd.
Bij de eerste cd ( Secret Garden "White Stones") merkt ik dat de Phonar`s het goed doen in grote ruimtes. Stereobeeld was ongelofelijk goed.
Laag was nu veel strakker en gecontroleerd.
Dus ja, mijn Phonar`s klinken gewoon een FLINK stuk beter in grote ruimtes.
De CD van "Knut Reiersrud & Iver Kleine" klinkt een stuk beter, al mis ik wel een beetje de kracht in het midden, en laag. Maar ben zeker tevreden over het resultaat.

Oké, nu tijd voor het tweede experiment, namelijk de KEF IQ30 in de ht ruimte.
Bij diverse cd's was ik toch wel erg verbaast. Deze IQ`s gaan zeker zo laag als mijn Phonar`s ( in de ht ruimte ) al mis ik wel wat detail en precisie wat de Phonar`s wel hebben.
Maar toch voor een luidspreker van 195 euro per stuk. :-P

Kortom, het was een geslaagde dag.
( mmmm had wat foto`s gemaakt, maar vergeten het kaartje in het toestel te stoppen  violent1 violent1 )
Suf van die foto's, haha.

Goed dat je het opstellen van de Phonars in de huiskamer en de Kefs als fronts in de ht-room, hebt uitgeprobeerd. Allicht toch geen slecht idee om een paar potente monitoren in de ht uit te proberen als fronts?

lo

Leuk experiment gedaan William...  pompom Ben benieuwd hoe of je met dit resultaat verder gaat.
Roger brengt binnenkort toch een setje monitors mee? (Wil hij niet stiekem die andere ook mee brengen  :-P)

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WilliamB

Nee, Roger brengt vloerstaanders mee, van zijn ht hoek.
Alleen ben ik bang, dat dit ook te veel is.

Ben er nu wel van overtuigt dat kleine vloerstaanders/ monitor's het beter doen in mijn kleine ruimte.
Alleen weet ik nog niet zeker of ik mijn Phonar's ga verkopen. Ik krijg er misschien nog niet de helft voor terug.
Optie, om deze te gebruiken als montage luidsprekers naast mijn bureau, en nieuwe monitor's te kopen voor stereo.

Komt goed. :yes:


Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

RoGEK

Die "grote jongens" uit me stereohoek gaan hetzelfde probleem hebben ( misschien nog wel erger ) dan de Phonars van William.

Dus daar gaan we niks mee winnen om te testen.

De AP Yara's in de ht hoek zijn van een ander kaliber.
Die staan bij mij ook in een hoek waar het laag aangezet wordt en is daardoor een mooie match met de akoestiek.

Wellicht dat deze bij de ht setup van William hetzelfde doen.
Wordt gewoon de trial and error manier in die ruimte.

MBT Totem, erg goede speakers maar ik denk (let op, is een gevoelskwestie) dat een 4.5" of 5.5" woofer niet het geen brengt wat je weer nodig hebt in een ht omgeving.
In een ht omgeving moet je het stucwerk ook van de muur kunnen spelen en ik denk (ja weer dat gevoel) dat de Tomtems daar wat "te lief" voor zijn.

* dit alles is gebaseerd op gevoel en aannames ;)


- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

xander32

Ik denk te begrijpen wat jij bedoelt Rogek, maar jouw/denkwijze is m.i. niet geheel juist. De ruimte en de opstelling bepalen voor het grootste deel het eindresultaat. William heeft een fraaie ruimte maar wel met beperkingen betreft de opstelling. Speakers die veel lucht kunnen verplaatsen, speakers met veel kastinhoud en/of driveroppervlak gaan daar al snel problemen geven inzake het fundament, de bass. Dat kan je alleen maar voorkomen door speakers uit te zoeken die een wat andere fysiek kennen. Dan kom je al snel op monitoren of kleine, compacte zuilen, zoals die van Totem.

Was het slechts ht, dan werd het al iets minder kritisch omdat je dan eventueel het e.e.a. kan bijsturen met DSP/EQ. Maar het stereo is ook zeer voornaam voor William. En ik ben van mening dat juist dan de basis opstelling al goed moet zijn, concreet een juiste match van speaker en ruimte/opstelling. DSP/EQ in het stereo is niet mijn ding  :no:.

RoGEK

we moeten maar eens snel afspreken.
begin zelf nu ook erg benieuwd te worden hoe het werkt in die ruimte.

mbt laagweergave zit er in mijn stereo hoek zowat geen verschil met de B&W DM601S3 monitors.

niet meer erover lullen maar gaan proberen..

theorie en praktijk wil mekaar nogwel eens ontlopen ;)
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

pietjepc

Heb het niet helemaal meegekregen, maar is het de bedoeling dat de, eventueel aan te schaffen, luidsprekers tevens het stereo gedeelte voor hun rekening nemen of puur voor het ht-geweld in de daarvoor bestemde ruimte?
Hier speelt toch ook een sub mee, waardoor het eventueel beetje gebrek aan laag kan worden aangevuld?
Mocht dit laatste zo zijn, zijn de Tannoy DC4T signature wellicht ook een optie. Mooie, ranke en muzikale zuiltjes. Hoewel de Totems hier misschien nog wel een schepje bovenop doen...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

xander32

Citaat van: RoGEK op februari 22, 2014, 16:27:11
....

niet meer erover lolliestoklen maar gaan proberen..

theorie en praktijk wil mekaar nogwel eens ontlopen ;)

:yes:

RoGEK

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

WilliamB

Net terug van bouwvakken bij familie. Hier ben ik nog zeker twee weken mee bezig.

Merk wel dat ik de laatste tijd meer naar muziek luister, dan naar films zit te kijken.
Een derde film en twee derde muziek, schat ik zo in.
Dus ja, het moeten luidsprekers zijn die goed doen in stereo.
Plannen: binnenkort ga ik luisteren naar twee type totems, namelijk de Staff en de Arro.
En ik ben ook erg benieuwd, naar de focus 160 en de Audio Physic step 25.

@ pietjepc .Voor ht geweld hoef ik mijn luidsprekers niet voor aan te passen, want hier heb ik mijn SVS sub voor. :evil:
Bedankt voor de tip ( Tannoy ) ga hier zeker wat over lezen.

@Roger, ik stuur je binnenkort een PM.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

SMarcel

Citaat van: WilliamB op februari 22, 2014, 19:36:21


Plannen: binnenkort ga ik luisteren naar twee type totems, namelijk de Staff en de Arro.
En ik ben ook erg benieuwd, naar de focus 160 en de Audio Physic step 25.


Die Staff gaan jou zeker bevallen, ik vermoed beter dan de Arro. Op diverse beurzen dit duo gehoord en de voorkeur ging bij mij altijd naar de Staff. Meer body dan de Arro.

Groeten,

Marcel

Cornelis1921

Citaat van: SMarcel op februari 26, 2014, 17:46:14
Die Staff gaan jou zeker bevallen, ik vermoed beter dan de Arro. Op diverse beurzen dit duo gehoord en de voorkeur ging bij mij altijd naar de Staff. Meer body dan de Arro.

Groeten,

Marcel
Gezien de site van Totem is de Staff uit de range gehaald. Dus de Staff is alleen nog maar als demo exemplaar of gebruikt te koop, maar dat lijkt mij voor jou, William, geen bezwaar.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *