De SET van WilliamB

Gestart door WilliamB, januari 29, 2011, 16:58:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Citaat van: WilliamB op oktober 06, 2013, 22:20:07
Even vlug gelezen, misschien komt er in 2014 een deel 2 hello
... ik lees dat het nog maar de vraag is. Momenteel zijn ze er bezig met een inventarisatie of er voldoende animo is voor een nieuwe druk van de huidige. Maar besef mij opeens dat jij deze zaterdag al in jouw bezit bent gekomen  :-P. Weer niet goed opgelet. S morgens ben ik vaak ook niet op mijn best, sta dan min of meer op standby  :-D.

WilliamB

Kan gebeuren, heb ik ook regelmatig last van. :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

drees62

Afgelopen zaterdag samen met Xander32 een topdag gehad bij William en Riet. Na ontvangst hebben we eerst mogen genieten van een heerlijke, uitgebreide lunch. Brabantse gastvrijheid ten top!

Daarna (we waren toen al wel een uurtje verder) opgeschoven naar de HT-ruimte van William. Die heeft het goed voor elkaar. Een zeer mooi afgewerkte ruimte waar niets aan het toeval is overgelaten en waar je direct kunt zien dat aan alle details veel aandacht is besteed. Ook de apparatuur is dik voor elkaar waarbij mij direct weer opviel wat een prachtig apparaat zo'n PM11 toch is  :kwijl:

Tijdens de SA-shoot-out in het voorjaar mij bij thuis had ik al met William de afspraak gemaakt om eens bij hem te komen "buurten" en mijn akoestiek-meetset mee te nemen. Net als vele anderen hier heeft William namelijk wat problemen in het laag en zou deze graag eens in kaart willen hebben.

We zijn begonnen met het luisteren naar wat "probleemnummers" en inderdaad is er op sommige frequenties wat teveel aan bas. Dit uit zich door een iets te enthousiast aangezette (kick-) bas tot het dreunen bij bepaalde lage tonen. De handklaptest leerde dat het met de nagalm wel goed zat, de ruimte is zo dood als een pier. Later bij de meting bleek zelfs dat dit misschien wel iets teveel van het goede was.

De metingen lieten verder zien dat er inderdaad een behoorlijke piek aanwezig was op de frequentie van zo'n 48 Hz. Deze wordt grotendeels vooroorzaakt door de ruimte zelf in combinatie met de wellicht iets (voor de ruimte van William) te grote Phonar zuilspeakers. Deze beschikken zelfs over 2 basreflexpoorten per speaker! Het dichtstoppen met pluggen, zodat de zuilspeaker min of meer een gesloten bassysteem wordt, leverde een dusdanige winst op (- 13 dB) dat hiermee eigenlijk het probleem al was verholpen. Het open halen van de (kleinste) poort deed het probleem direct weer terugkeren.

Je ziet in het 1e plaatje hieronder de verschillen tussen de metingen met en zonder proppen in de baspoorten. De rode lijn geeft het geluidsniveau weer op de verschillende frequenties over een gebied van 30 - 200 Hz. Je ziet dat tussen de 46 en 49 Hz een aanzienlijke piek vertoont. De bruin-gele lijn is met een prop in de onderste baspoort, dat levert al een vermindering op van 5 dB in het probleemgebied. Nog een prop (groene lijn) doet de piek in feite verdwijnen met een vermindering van 13 dB. De dip tussen 70 en 80 blijft helaas, maar dit is nauwelijks hoorbaar en veel minder storend dan de piek op 48 Hz.

Het 2e plaatje laat de nagalmtijden zien in seconden. Hier zie je dat het plaatsen van proppen niet veel invloed heeft op de al mooie waarden die in de ruimte van William worden gemeten. Omdat de ideale waarde voor een HT-ruimte (stereo ligt zelfs iets hoger) op ongeveer 0,4 sec ligt vanaf 250 Hz kun je stellen dat deze ruimte iets teveel is gedempt. Je hoort dat doordat de ruimtelijkheid bij stereo wat beter zou kunnen. De ruimte is wat "overgedempt". In het laag heeft William prachtige waardes bereikt, helemaal ideaal tussen de 0,6 en 0,8 sec!

Het 3e plaatje is een zogenaamd waterfalldiagram van de situatie zonder proppen in de basreflexpoorten, een combinatie van geluidsniveau (SPL) en nagalm (RT60). Daar waar de grafiek tegen de ruit drukt en je er in kijkt is of de SPL aan de hoge kant en/of de nagalm te lang.

Het 4 plaatje idem, maar dan met de proppen.

Omdat William ook het hoog kan tunen op de Phonars is dit iets naar beneden bijgesteld met als resultaat dat de set nu geheel natuurgetrouw de boel staat weer te geven. We hebben nog een heel aantal nummers met veel plezier beluisterd. Mocht William ooit wat anders willen dan adviseer ik hem wel om wat kleinere zuilspeakers te nemen of zelfs monitoren met eventueel een (gesloten) subje voor alleen stereo.

Want HT is een ander verhaal, wat een brute kolos die SVS-sub. Niet alleen om te zien maar vooral om te horen. Ik had een scene uitgekozen van de film Pulse waarbij een toon ver onder de 18 hz in zit. Die werd op een manier weergegeven die je alleen kunt bevatten als je erbij bent geweest. Niet te geloven gewoon, wat een bak (mooi) laag!

William en Riet, hartstikke bedankt voor de mooie dag! Wat hebben we toch een mooie hobby.
(en Xander32 ook nog voor de gezelligheid tijdens de ride)

Zoldar

Goed verslag en mooie plaatjes van de kamer metingen!

Ben benieuwd naar die film, waar gebeurd dat ongeveer?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marantz 81

Interresant en mooi wat bereikt is met de Metingen  pompom

Binnenkort maar eens aan de tand voelen  :-D die Sub is idd  :-o

WilliamB

#831
André, nog erg bedankt voor je meting, info, en je mooie en duidelijke verslag. notworthy notworthy
Erg duidelijk, zelfs voor een leek als ik.
Maken zeker nog een keer een afspraak. :yes:

@zoldar. Dit is de scène van de film pulse. ( demo Blu-ray met diverse film en geluid scenes )

@ Arjan, ik zal volgende maand wel een demo geven.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

hello Goede en leuke veslagen, mannen. pompom
En zo ziet men maar weer eens hoe invloedrijk akoestiek is.
Ik heb i.i.g. genoten van de verslagen.
Groetjes,
Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32


Niber

Citaat van: xander32 op oktober 07, 2013, 07:13:41
... ik lees dat het nog maar de vraag is. Momenteel zijn ze er bezig met een inventarisatie of er voldoende animo is voor een nieuwe druk van de huidige.

Dank voor de tip, heb Frank vanmiddag een PM gestuurd met aanmelding voor 2 schijfjes.
Mijn mediaplayer (inmiddels ten ziele) kon hem niet afspelen.
Ook één voor kameraad besteld, die is ook nogal "liefhebber".
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

lo

Citaat van: Marantz 81 op oktober 07, 2013, 23:14:25
Interresant en mooi wat bereikt is met de Metingen  pompom

Binnenkort maar eens aan de tand voelen  :-D die Sub is idd  :-o

Ik kijk er idd ook alweer naar uit!

Weer een bijzonder leuke middag achter de rug zo te oordelen aan de mooie reviews!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

... en die zal niet lang te koop staan :no:.

WilliamB

Citaat van: xander32 op oktober 08, 2013, 20:52:10
... en die zal niet lang te koop staan :no:.
Mooie tip. Helaas moet ik over twee maanden een nieuwe videocamera kopen, en deze jongen is niet erg goedkoop.
Dus moet ik deze tip even voorbij laten gaan. nopompom
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Citaat van: WilliamB op oktober 08, 2013, 21:10:21
Mooie tip. Helaas moet ik over twee maanden een nieuwe videocamera kopen, en deze jongen is niet erg goedkoop.
Dus moet ik deze tip even voorbij laten gaan. nopompom
Prioriteiten he, er komt er vast nog wel weer één voorbij :yes:.