cd6002 of sa7001

Gestart door sierrra, november 01, 2008, 16:12:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sierrra

Is de sa7001 zijn meerprijs tegenover de cd6002 waard?
Was vandaag bij Krijtenberg in Uithoorn om te informeren naar de cd6002. De verkoper was van mening dat de sa7001 een veel betere koop is dan de cd6002. Nieuw is de sa7001 echter een stuk duurder dan de cd6002.
Daarom mijn vraag, is de sa7001 tegenover de cd6002 die meerprijs waard.
Verder zie ik verbazend veel sa7001's van minder dan één jaar oud op Marktplaats staan. Als de speler zo super is waarom dan toch zo snel weer in de verkoop. Ik heb de spelers niet kunnen vergelijken omdat de cd6002 niet aanwezig was.
Graag jullie mening/advies/voorkeur.

dmeerpa

Ik zou niet durven zeggen dat de SA7001 beter is? De CD6002 heeft een andere DAC, een nieuwere. Cirrus Logic de maker van de DAC raad zelfs aan om de DAC die in de SA7001 steekt niet meer te gebruiken maar die die nu in de CD6002 steekt te gebruiken.

De CD6002 heeft een Frequency Range 20Hz- 20 KHz  terwijl de SA7001 2Hz- 20 KHz
Dynamic Range 100dB  is voor beide hetzelfde
S/N 111dB  voor de CD6002, tegenover 103 voor de SA7001

Ik vermoed dat de SACD zijn meerprijs maar waard is als je SACD erop wilt afspelen, voor CD's niet.
DE SA7001 KI is een ander verhaal, die heeft een totaal andere voeding en DAC.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Lapti

dus de sa7001 heeft net een grotere frequentie-bereik? das dan beter toch?  :?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

dmeerpa

Ja maar,

1. kan u receiver/versterker daarmee overweg
2. Kunnen je speakers dit aan
3. Bevat de CD zelf wel muziek in dit frequentie gebied, ik dacht dat een Cd zowiezo 20 Hz - 20 kHz was ?

Anderzijds heeft de CD6002 een iets betere DAC en is het S/N ratio van de CD6002 ook beter. Ik denk dat je dit eerder zal horen dan het iets lager frequentie weergave. En de Cd6001 heeft HDAM die opbouwd zijn zoals de befaamde Marantz SA-15.
En tenslotte de SA7001 is een product die reeds een jaar langer op de markt is, dus de kans is reëel dat de CD6002 nog andere nieuwere en vooral over betere technologiën beschikt zoals reeds eerder vermeld de DAC.

Ik blijf bij mijn eerder besluit, de meerprijs enkel waard indien je ook SACD wilt weergeven.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Lapti

Ik denk dat versterkers wel wat meer ruimte dan 20-20k hebben maar dan heb je weer het verhaal dat je dat niet kunt horen, maar 1 van de dingen van sacd is dat die schijfjes van 20-60k(?)of 20-80k gaan, omdat je deze frequenties schijnt waar te nemen met je lichaam.

maar ben het met je eens dat de meerwaarde sacd's is in dit geval.

amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

dmeerpa

#5
Inderdaad SACD kan tot 100 kHz, maar de huidige spelers hebben een limit op 80–90 kHz.
Maar voor de SA7001 ligt die op 50 kHz (50.000 Hz).
Voor de nieuwe SA8003 ligt die zelfs al op 100 kHz.

En ik heb indertijd ook een artikel gelezen, dat we boven de 20 kHZ niet kunne horen, maar dat we de aanwezigheid of de afwezigheid van deze hoge frequenties wel gewaarworden in het geheel van het geluid.

Wel verduidelijken zodra je een gewone CD op deze spelers gebruikt, de boven limit ook op 20 kHz ligt.

Heb vlug even wat opgezocht, bijvoorbeeld de 4 Marantz receivers die ik opzocht, hebben een frequentie respons voor de Analog Input / Pure Direct van 8 Hz - 100 kHz (± 3 dB)
en voor de Digital Input / 96 kHz PCM van 8 Hz - 45 kHz (± 3 dB)
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Gewoon luisteren en beoordelen zelf als het kan en bij twijfel niet doen
Vaak koop je het met twijfel zie een klein poosje later voor weinig een CD 17 of 16 of een andere mooie speler


succes in ieder geval
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

scanspeakman

#7
Toen ik een nieuwe cd-speler ging kopen (een jaar geleden) stond ik voor dezelfde keuze. Beide apparaten heb ik beluisterd en ik hoorde geen verschil (met cd). Zodoende is het de cd6002 geworden.

Na wat nazoeken bleek dat ook wel logisch aangezien beide apparaten electronisch praktisch identiek zijn (en ook aan de voorganger van de sa7001; de sa8400), behalve dan dat de cd6002 een iets ander loopwerk heeft en daardoor geen sa-cd aankan. De dac's zijn ook praktisch hetzelfde. De cs4398 (cd6002) is gewoon een volledig compatibele doorontwikkeling van de cs4397 (sa7001) en kan tevens gewoon sa-cd aan. Het is gewoon een keuze geweest een iets goedkopere speler uit te brengen die alleen cd aankan.

Laatst heb ik gekeken of er wat te modden valt aan dat ding en voor de electronica gebruik ik een servicemanual van de sa8400.Schema en waarden van praktisch alle onderdelen komen perfect overeen (in ieder geval voor voeding, output stage etc).

Beide spelers zijn nu enige tijd op de markt en inmiddels is duidelijk dat beiden zo hun kuurtjes hebben; de sa7001 staat erom bekend dat de oudere modellen nog wel eens sa-cd niet meer willen lezen na verloop van tijd. Waarschijnlijk zie je er daarom zo veel aangeboden. De eerste serie sa6002 heeft het euvel dat het laatje wel eens gelijk dicht gaat na openen. Wordt je cd fijn gesandwicht. Die van mij heb net voor dat laatste weggebracht. De huidge productie heeft dit probleem niet meer. Buiten dit kleinigheidje dat ongetwijfeld gefixt kan worden vind ik de cd6002 nog steeds een superspeler voor het geld. absolute aanrader.

Kortom; de keuze kangt er vanaf of je echt sa-cd's wil afspelen en of jouw muziek daarop te krijgen is. Is het antwoord nee; gewoon de cd6002 kiezen.

.........en de sa7001ki heeft helemaal geen andere dac. Gewoon dezelfde cs4397. Het is niet meer of minder dan een sa7001 met een verkoperd chassis, ringkern-trafo, betere rca's en misschien her en der een paar elna silmic elco-tjes. Hij zal best iets beter klinken maar een echt groot vershil kan het niet zijn. Wil je echt een stap beter dan kan je beter naar de sa15s1 kijken. Nog steeds grotendeels hetzelfde maar mooiere muting met relais in plaats van met die brakke torretjes (oftewel; voor 10,- aan onderdelen extra betaal je 400,- extra). Maar dat kom je helaas in praktisch elke speler tot 1000,- tegen. Die staan bij mij nog op het lijstje om geby-passed te worden als de garantie op mijn speler verlopen is, evenals die elco's in de signaalweg, vlak voor die muting-torren.

Scanspeakman   

sierrra

#8
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik had al een lichte voorkeur voor de cd6002 en daar is tot nu toe geen verandering in gekomen.
Even voor de duidelijkheid. Ik gebruik de speler voor het afspelen van cd's en niet voor sacd's.
Is de sa7001 al aan een opvolger toe? Speler is naar mijn weten al vanaf 2005 verkrijgbaar.
Zijn er al recensies van de sa7003 en is dit de opvolger van de sa7001?



scanspeakman

Gezien de specs kan je inderdaad de sa7003 als opvolger zien. De sa8003 is meer de opvolger van de sa7001ki. Tests van de sa7003 heb ik nog niet gezien. In de stereo (duits tijdschrift) staat deze maand geloof ik een test van de sa8003 en pm8003 al geloof ik dat geblaat in dat blad nooit echt zo. Maar dat geldt voor de meeste audio tijdschriften..........

Scanspeakman

sierrra

#10
Het is toch de sa7001 geworden. Ik heb beide spelers beluisterd en vond de spelers gelijkwaardig qua geluid.
Wat mij van cd6002 tegenviel was het iele formaat. Niet dat dit iets met de kwaliteit te maken heeft, maar met het geringe prijsverschil van maar 35 euro (Polectro Amsterdam) ging mijn voorkeur dan toch uit naar de sa7001.(cd6002 399 euro / sa7001 435 euro) Wat mij gelijk opvalt ten opzichte van mijn oude Sony cd speler is dat de stemmen wat duidelijker worden geplaatst. Vooral bij sommige rock cd's was het met de Sony een wat wollig geheel, maar dat is bij de sa7001 stukken beter.
Ik vond gisteren de speler wel redelijk warm worden. Vandaag is dit echter niet meer het geval. Misschien nieuwigheid? Moet deze speler nog ingespeeld worden, m.a.w. gaat hij na een tijdje nog beter klinken?



cheese

Ik heb vandaag bij Hobo Hifi zitten luisteren met mijn eigen cd's en kwam tot de conclusie dat de cd 6002 geweldig klinkt ten opzichte van mijn dv6600(die ik mee had genomen).....maar dat de sa 7001 daar nog net een schepje boven op doet......strakkere bas en de stemmen mooier en duidelijker.


groeten Cheese.
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

cheese

alleen past de sa 7001 niet in mijn meubel en het zal dus de cd 6002 gaan worden......helaas bij Hobo niet meer in het zwart te leveren....en ja ik heb alles in het zwart.....dus als iemand nog een goede aanbieding weet voor de cd 6002 in het  zwart het zwart hoor ik dat graag.

Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

drees62


sierrra

Bij de RAF staat de zilveren uitvoering van de cd6002 voor 299 euro te koop, de zwarte kost echter nog steeds 399 . :?