Doet de NA11S1 aan "upsampling" ?

Gestart door CBdicX, april 27, 2015, 13:30:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Citaat van: Faxe op april 29, 2015, 12:29:02
Gewoon een Bluesound Node kopen als je perse via de optische ingang van de NA11S1 192 kHz bestanden wil afspelen.

:gp:

CBdicX

#31
Citaat van: Zoldar op april 29, 2015, 12:24:45
De meeste media spelers die ik hier gehad heb sturen niet meer dan 48khz uit via spdif toslink. No suprises there.

Kun je geen dune of sbt lenen van iemand?

Helaas heb ik weinig "vrienden" die mij sowieso iets willen lenen.
De laatste vriend die wat aan mij leende was zijn vrouw, nou, die heb ik mooi gehouden  L  :-D  L
Maar goed, ik ben wel wat verder gekomen.
De DACmagic gaat niet werken volgens Cambrige, de upscaling werkt alleen als ik analoog OUT ga gebruiken, van optical IN naar optical OUT is gewoon 1 op 1 dus geen upsampeling.
Samsung is helemaal wazig wat betreft de One Connect box, zij weten niet wat de optical OUT naar buiten stuurt. Zij vermoeden max 48khz omdat dat de boven grens is voor digitale TV op dit moment qua geluid.
Maar zeker weten zij het niet, de NA en DACmagic laten in ieder geval 48khz zien.

Heb ook nog een test met de BD speler gedaan en daar een Trondheim Blu-ray in gestopt en die 24/192khz audio bestanden laten spelen. Nu is het wel zo dat de BD max 96khz kan doen dus word 192 gedownsampled naar 96khz, maar via de OCbox wederom 48khz  :-(

Ik laat het maar zo, niet dat het geluid iets te wensen over laat maar ja, als ik er 192khz in stop wil ik dat ook graag terug zien, of ik het nu hoor of niet  :-o
De andere opties werken wel, USB A en B laten prima zien wat er aangeboden word, 48, 88 en ook 192khz.
Het zal toch niet snel veranderen voor settop TV boxen, daar zal de max grens wel op 48khz blijven steken, de boven grens voor oa DD5.1 dus behoefte aan meer zal er toch niet zo 1-2-3 zijn gezien het formaat van High(er) Res audio bestanden. Er zal eerder meer HD kanalen bij komen dan dat de aanbieders bandbreedte gaan gebruiken voor nog hogere audio. Denk dat daarom de Samsung box gewoon 48khz doet en niet meer......

CBdicX

Citaat van: Rob46 op april 29, 2015, 13:14:03
:gp:

De bedoeling is juist om de 48khz van de One Connect box op te krikken, maar ik denk dat ik zal moeten wachten wanneer, en of Samsung de optical geschikt maakt voor hogere samplerate.

CBdicX

#33
Vanuit het AVS forum in de US werd mij verteld dat Optical van de One Connect Box van de Samsung inderdaad max 48khz doet (HDMI is hoger) en dat dit 96khz gaat worden op de nieuwe OCbox van dit jaar.
(door Zoldar werd al gemeld dat hier misschien het "probleem" in kon zitten)
Dan geeft de OCbox in ieder geval voor Blu-ray 96khz door aan de NA, en ook als ik een nieuwe Mediaplayer koop die High Res ondersteuning heeft (nu is dit ook 48khz) gaat dat ook richting 96khz of meer.
Kan ik ook weer rustig slapen....... :wink:

Bedankt voor alle hulp en het mee denken, als er wat veranderd dan meld ik mij weer met de resultaten, maar eerst zal die OCbox vernieuwd moeten worden.

polleke_cgc

Al dat upscalen is. Redelijke onzin. Hou het originele signaal zo zuiver mogelijk en stuur dat rechtstreeks naar de dac. Is je bron een cd bestand, dan is dat 44.1/16 bit. Daaraan foefelen is echt zinloos.
Alle huidige DAC's gebruiken uiteindelijk een 1 bit signaal (maar dan met veel hogere samplingfrequentie), vergelijk het met dsd (SACD).
Hoe minder tussentijdse omvormingen hoe beter.
Ik stuur flac via ethernet naar mijn netwerkspeler. Er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een 44/16 flac eerst om te zetten naar 196/24 en dan af te spelen. Dat kan enkel zorgen voor een verslechtering.

Rob46

Citaat van: polleke_cgc op mei 01, 2015, 18:33:20
Al dat upscalen is. Redelijke onzin. Hou het originele signaal zo zuiver mogelijk en stuur dat rechtstreeks naar de dac. Is je bron een cd bestand, dan is dat 44.1/16 bit. Daaraan foefelen is echt zinloos.
Alle huidige DAC's gebruiken uiteindelijk een 1 bit signaal (maar dan met veel hogere samplingfrequentie), vergelijk het met dsd (SACD).
Hoe minder tussentijdse omvormingen hoe beter.
Ik stuur flac via ethernet naar mijn netwerkspeler. Er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een 44/16 flac eerst om te zetten naar 196/24 en dan af te spelen. Dat kan enkel zorgen voor een verslechtering.

Als dit zo is zoals jij omschrijft; hoe kan het dan dat de meeste DAC's dan toch die bijzondere technologie inzetten, waarbij tevens aangetekend dient te worden dat de geluidskwaliteit niet in alle gevallen verslechtert, sterker nog, zelfs aanzienlijk kan verbeteren............

CBdicX

De NA doet in ieder geval aan "oversampling" dus er zal best het een en ander te winnen zijn qua geluid kwaliteit, anders lieten ze (Marantz) het wel achterwege. Al dit soort technieken kosten een berg geld en als dat bespaart kan worden omdat het weinig tot niets doet laten ze het er wel uit.

polleke_cgc

Citaat van: Rob46 op mei 01, 2015, 22:12:47
Als dit zo is zoals jij omschrijft; hoe kan het dan dat de meeste DAC's dan toch die bijzondere technologie inzetten, waarbij tevens aangetekend dient te worden dat de geluidskwaliteit niet in alle gevallen verslechtert, sterker nog, zelfs aanzienlijk kan verbeteren............

"Bijzondere technologie" ? Kijk gewoon eens hoe een DAC werkt en wat delta sigma juist is. Upscalen is daar volledig ondergeschikt aan. Elke bijkomende conversie, ook digitaal, zorgt enkel voor een verslechtering. Maar blijkbaar doet de marketing goed zijn ding...

CBdicX

#38
De hele (audio) wereld hangt van marketing aan elkaar.
Hoe anders krijgen de speaker en versterker fabrikanten het voor elkaar om ieder jaar weer "betere" speakers te maken en versterkers die nog meer laten "horen" van het originele materiaal ?
Juist, marketing !
En daar trappen wij allemaal in anders werd er niets meer verkocht.

Wij willen allemaal op een bepaald moment in de maling genomen worden, of dit nu met een Hocus Pocus Voodoo speakers kabel is, verhoogde sampeling rate, Diamand tweeters, 4K upscaling, en alle andere brochure termen, het komt allemaal op het zelfde neer, als de klant erin wil geloven is de klus geklaard voor de verkoper........

En over marketing gesproken, dan komt er 1 naam bij mij naar boven die een standbeeld verdient qua goed gelukte marketing:

Mr. MARANTZ:   KEN ISHIWATA

Rob46

Dus eigenlijk zeggen jullie CBdicX en polleke c_gc, dat er geen betere componenten worden gemaakt? Dat we met ons allen worden geflest? Er kunnen dus geen betere spullen worden gemaakt? Zeg nou zelf.............

CBdicX

Citaat van: Rob46 op mei 02, 2015, 17:56:41
Dus eigenlijk zeggen jullie CBdicX en polleke c_gc, dat er geen betere componenten worden gemaakt? Dat we met ons allen worden geflest? Er kunnen dus geen betere spullen worden gemaakt? Zeg nou zelf.............

Eh, nee, maar alles word wel naar een hoger platform getrokken dmv marketing.
Jij denkt toch ook niet dat er iedere jaar verbeteringen plaatsvinden zoals de fabrikanten beweren ?
Het is allemaal beter en mooier dan de vorige versie, zeker speaker leveranciers omgeven zich met verbeteringen die volgens mij alleen te zien zijn op meet apparatuur, of je moet honden oren hebben......

Maar vrees niet, ik heb deze week weer 12 meter verzilverd koper speakerdraad gekocht, moet volgens mij en de fabrikant een "duidelijke" verbetering geven tov mijn vorige draden.....  :-o

Leuke hobby, en het blijft maar door gaan  :lol:

Faxe

Op de Marantz site staan nog een PDF bestand met leuk leesvoer: http://www.marantz.nl/DocumentMaster/UK/Whitepaper_NA-11S1.pdf

Heb zelf niet de moeite genomen om het helemaal te lezen.