Marantz NR1200 pops en clicks met Airplay via Iphone13

Gestart door mads w, december 08, 2023, 09:55:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mads w

Hallo!

ik heb sinds 2 weken een NR1200. Alles werkt top alleen heb ik problemen met Airplay.

-Vanaf mijn iPhone 13 Mini en diensten als Spotify / Qobuzz / Plexamp krijg ik hele instabiele audio, met veel dropouts, gestotter, pops en clicks. Natuurlijk kan ik voor Spotify gewoon Spotify Connect gebruiken dus dat is geen probleem. Maar voor Qobuzz of Plexamp of andere audio apps waar geen connect voor is is dit erg vervelend.

Ook in de HEOS app, die ik niet heel graag gebruik, gebeurt dit als er via airplay geconnect wordt (bv via een plex server).

*Ik heb de laatste firmware op zowel Marantz als iPhone.

*Het dient opgemerkt te worden dat Airplay vanaf mijn iphone altijd prima werkt op ELK ander apparaat dat ik in huis heb (wifi speakers, tv, etc.)

*Airplay vanf mijn Macbook Pro 2015 geeft een stabiele audio weergave, het probleem lijkt dus bij mijn telefoon te liggen. Ook op de Iphone 13 van mijn vriendin zijn er dropouts. (edit ter verduidelijking)

*De NR1200 is via ethernet verbonden met de router, die op minder dan 50cm staat.

*Het is 100% de airplay verbinding en niet de speakers (al het andere incl Connect speelt perfect af).

*Het is belangrijk op te merken dat ik tijdens het verplaatsen van de NR1200 1 van de wifi antenna's half heb beschadigd. Het knak-mechanisme is iets losser dan het zou moeten zijn. Maar omdat de versterker verbonden is via ethernet zou dit toch niet moeten uitmaken? Ik heb niet helemaal in beeld hoe dit werkt.
Ik heb inmiddels vervangende antenne's besteld om maar zeker te weten dat het daar niet aan ligt maar het lijkt mij sterk (Op mijn wifi speakers elders in het huis zitten uberhaupt geen antenne's en nogmaals, via macbook gaat de airplay connectie prima).

- Ik heb een Orbi mesh netwerk met 3 satellieten in huis dat altijd prima werkt en 500mbit geeft door het hele huis. Ik stream dagelijks 4k films via Plex draadloos van mijn laptop naar mijn smart tv zonder problemen. Dat mijn netwerk niet klaar is voor 44/16 audio streaming geloof ik eigenlijk niet en ik zit toch te denken aan matige integratie van airplay op de Marantz.

- Omdat dit probleem alleen op de iPhone 13 is (andere modellen niet getest) zou het kunnen dat er iets niet helemaal lekker verloopt tussen de iPhone en de NR1200. Het vreemde is dat Airplay naar mijn Audio Pro (sonos-achtig apparaat) wifi speaker systeem vlekkeloos verloopt. Dit zijn actieve wifi speakers van 150 euro dus ik ben nogal teleurgesteld dat dat daar goed werkt maar niet op een toch niet al te goedkope Marantz versterker.

Heeft iemand adviezen wat ik kan troubleshooten? Of iemand anders met deze issues. Er is natuurlijk veel te tweaken in de router settings maar ondanks dat ik geen tech noob ben weet ik niet waar te beginnen en of dit uberhaupt nodig zou moeten zijn.

Zou een Marantz totale factory reset helpen?
Ik heb de router en modem al opnieuw opgestart.

Hulp wordt enorm op prijs gesteld want ik sta op het punt de versterker te retourneren of te verkopen.
Wat kan ik verder nog uitproberen?

Ik zou simpelweg gewoon airplay willen gebruiken voor 44/16 en niet vast zitten aan de 320kbps van Spotify. Momenteel is dat gewoon niet mogelijk. Elke 15s kraakt of stottert er iets.

(Een mogelijkheid tot een workaroundje met bv een Wiim Mini die airplay regelt sta ik wel voor open, al vermoed ik dan dat casten de versterker niet automatisch aanzet wat toch voor mij wel een aardige dealbreaker is qua gemak)

Ik hoop heel erg dat er iemand is met nog wat ideeen hoe ik dit kan aanvliegen.

Vriendelijke groeten!









Hoewie Loewie

Hoi. Even kort samengevat:
a. Streamen via Airplay vanaf jouw iPhone naar de NR1200 geeft problemen;
b. Streamen via Airplay vanaf een ander apparaat (Macbook of iPhone van je vriendin) naar de NR1200 gaat
   zonder storingen.
c. Streamen via Airplay vanaf jouw iPhone naar een ander apparaat gaat ook zonder storingen.

Aangezien de NR1200 met een vaste netwerkkabel verbonden is met jouw modem, hebben de Wifi-antennes voor verbinding met het netwerk geen functie dus dat een antenne mogelijk beschadigd is, staat naar mijn mening los van je probleem. Ik zou echter wel even checken hoe het werkt via de Wifi-verbinding, dus even de netwerkkabel loskoppelen en proberen met Wifi te streamen via Airplay van jouw iPhone naar de NR1200. Wellicht moet je in het menu van de NR1200 even Wifi inschakelen. Als het dan nog steeds niet goed werkt, dan zou ik de NR1200 resetten. Als het dan nog niet goed werkt, dan rest nog de servicedesk van Marantz.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

mads w

#2
Citaat van: Hoewie Loewie op december 08, 2023, 11:19:58Hoi. Even kort samengevat:
a. Streamen via Airplay vanaf jouw iPhone naar de NR1200 geeft problemen;
b. Streamen via Airplay vanaf een ander apparaat (Macbook of iPhone van je vriendin) naar de NR1200 gaat
   zonder storingen.
c. Streamen via Airplay vanaf jouw iPhone naar een ander apparaat gaat ook zonder storingen.

Aangezien de NR1200 met een vaste netwerkkabel verbonden is met jouw modem, hebben de Wifi-antennes voor verbinding met het netwerk geen functie dus dat een antenne mogelijk beschadigd is, staat naar mijn mening los van je probleem. Ik zou echter wel even checken hoe het werkt via de Wifi-verbinding, dus even de netwerkkabel loskoppelen en proberen met Wifi te streamen via Airplay van jouw iPhone naar de NR1200. Wellicht moet je in het menu van de NR1200 even Wifi inschakelen. Als het dan nog steeds niet goed werkt, dan zou ik de NR1200 resetten. Als het dan nog niet goed werkt, dan rest nog de servicedesk van Marantz.

Bedankt voor het snelle antwoord.

Je samenvatting klopt op dit na:

Citeerb. Streamen via Airplay vanaf een ander apparaat (Macbook of iPhone van je vriendin) naar de NR1200 gaat
   zonder storingen.

Streamen via airplay vanaf mijn macbook gaat zonder storingen, maar met de iphone 13 van mijn vriendin gaat het ook matig. Alsof de iphone processor het niet aankan maar de macbook wel, maar dat is maar een theorie die ik niet kan staven met veel kennis over hoe dit werkt. Bovendien verklaart dat niet waarom airplayen naar elk ander apparaat vlekkeloos is.

Ik ga de wifi proberen (maar volgens mij werkt dat ook niet goed, vandaar dat ik voor een ethernet kabel ben gegaan maar ik zal het nog eens proberen), daarna de versterker resetten, en als dat niet werkt zal ik de support aanschrijven, volgens jouw advies.

PS maar mss niet heel gerelateerd: Ik zou er nog aan toe willen voegen dat streamen op mijn telefoon via Roon ook goed gaat (en die gebruikt hiervoor ook Airplay). Ik draai een Roon server op mijn macbook. Gek genoeg werkt dit prima, maar ja Roon is duur..


Marvin

Welkom Mads..!

Om spam accounts te voorkomen zal je de eerste 5 berichten even omslachtig moeten posten, ook moeten ze nog handmatig goedgekeurd worden.
Duurt niet lang meer, je bent er bijna. !

mads w

Citaat van: Hoewie Loewie op december 08, 2023, 11:19:58Aangezien de NR1200 met een vaste netwerkkabel verbonden is met jouw modem, hebben de Wifi-antennes voor verbinding met het netwerk geen functie

Wat ik mij ook nog afvraag is: wat is het pad dat de audio aflegt als ik van iPhone Airplay stuur naar de Marantz zonder wifi? Zit ik in de buurt als ik denk dat dat van Iphone Wifi -> Orbi Router -> Versterker gaat?


Hoewie Loewie

#5
Lijkt me een juiste veronderstelling. Het gaat erom dat beide apparaten in hetzelfde netwerk zitten. Via Wifi of een kabel maakt niets uit.

Overigens lijkt het ook mogelijk te zijn om zonder netwerk te streamen via Airplay. Ik vind namelijk dit op internet:

"Vanaf iOS 8 en Apple TV 3e generatie 7.0 is het mogelijk om Airplay te gebruiken via een peer-to-peer verbinding, dit houdt in dat je kunt streamen zonder met hetzelfde Wi-Fi netwerkt verbonden te zijn. Wel moet bluetooth en Wi-Fi zijn ingeschakeld op beide toestellen."

Nou is me niet duidelijk of dat alleen maar kan als het allebei Apple apparaten zijn.

Heb je al geprobeerd of het storingsvrij gaat als de NR1200 ook via Wifi in je netwerk zit?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

mads w

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Het is volgens mij of/of op deze versterker: of wired of wireless.

Maar ik ga het zeker nog doen.

Er zijn hier vandaag zonnepanelen geïnstalleerd en daardoor is alle stroom er een uur afgeweest.
Sinds de stroom er weer op zit lijkt het een stuk beter te gaan met airplay via Qobuz. 

Kan ook toeval zijn, het zou niet de eerste keer zijn dat toeval me tot de verkeerde conclusies leidt.

Ik vond ook nog: https://support-de.marantz.com/app/answers/detail/a_id/834/~/ports-f%C3%9Cr-netzwerkfunktionen (alleen in het duits), ik had deze poorten nog niet toegevoegd in m'n router maar ik weet ook niet of dat nodig is. Ik heb het voor de zekerheid maar even gedaan (hopelijk goed)


Hoewie Loewie

Citaat van: mads w op december 08, 2023, 16:49:09Het is volgens mij of/of op deze versterker: of wired of wireless.
Dat denk ik ook. Je moet in het menu van de NR kiezen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl