Temperatuur Marantz SA-1

Gestart door AudioPhillie, september 20, 2023, 18:59:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AudioPhillie

Hoi

Minder dan een jaar geleden heb ik een gebruikte Marantz SA-1 aangeschaft.
Op zich erg tevreden over het zeer mooie geluid.

Er is echter 1 ding wat opvalt. De unit wordt soms best warm naar mijn idee.

Ik heb een paar metingen gedaan waarbij de hoogste gemeten waarde 36,1°C aan de buitenkant was.
De omgevingstemperatuur was ongeveer 20°C tijdens het meten.

Na het volgen van de warmte ontwikkeling aan de verschillende buitenzijden van het apparaat lijkt het mogelijk dat het dac board de oorzaak van de "hoge" temperatuur is.
Ook lijkt het dat deze warmte zich voornamelijk ontwikkeld tijdens het afspelen van muziek.

Is er hier toevallig iemand die kan mij vertellen of ik mij hier zorgen over moet maken?

Bij voorbaat dank voor het delen van kennis, inzichten en ervaring 🙏🏼

"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

Hoewie Loewie

Hoi. In de handleiding staat als temperatuur window +5 tot +35 graden omgevingstemperatuur. Verder staat er ook wat over het opstellen van de speler (ventilatie openingen vrij en ruimte er omheen voor ventilatie) . Als je dat allemaal hebt gedaan dan moet het goed zijn. Een temperatuur van 36 op de bovenkant daar waar de trafo zit lijkt me geen enkel probleem.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

AudioPhillie

Citaat van: Hoewie Loewie op september 24, 2023, 07:21:59Hoi. In de handleiding staat als temperatuur window +5 tot +35 graden omgevingstemperatuur. Verder staat er ook wat over het opstellen van de speler (ventilatie openingen vrij en ruimte er omheen voor ventilatie) . Als je dat allemaal hebt gedaan dan moet het goed zijn. Een temperatuur van 36 op de bovenkant daar waar de trafo zit lijkt me geen enkel probleem.

Bedankt voor je reactie!
De handleiding ben ik bekend mee. Omgevingstemperatuur en bedrijfstemperatuur zijn taalkundig en technisch gezien 2 verschillende dingen met geheel andere betekenissen. Maar de optie dat Marantz deze begrippen ten onrechte heeft verwisseld of niet juist vertaald lijkt me zeker aanwezig.

Wat ik zelf het meest vreemd vind is dat de maximum temperatuur geen vast gegeven lijkt. Zo had de speler enkele dagen geleden na een hele dag spelen (repeat mode) een bedrijfstemperatuur van hooguit 24°C. Bij het meten van de hoogste en deze veel lagere temperatuur heeft de omgevingstemperatuur hooguit gevarieerd tussen 19° en 21°C. De gebruikte cd en alle overige omgevingsvariabelen waren gelijk.

Volgens mij zit de trafo achterin links van het midden.
Bij het meten van de hogere temperaturen van de speler was de rechter helft van de "carrosserie/omkasting" duidelijk het meest warm. Dan gaat mijn gedachte meer naar het dac board als oorzaak.

Aangezien het recentelijk vervangen van het dac board nogal prijzig was zou ik best willen weten of deze temperatuur constateringen iets te maken kunnen hebben met de oorzaak van het defect van het vorige dac board.

"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

Hoewie Loewie

#3
Hoe kom je er nu bij dat Marantz bedrijfstemperatuur en omgevingstemperatuur verwisseld zou kunnen hebben? Het gaat in de handleiding duidelijk over omgevingstemeperatuur tussen +5 en +35 graden (ook wordt een luchtvochtigheidspercentage genoemd). Bedrijfstemperatuur is heel iets anders.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Hoe en waar heb je bij jouw speler de bedrijfstemeperatuur gemeten?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

AudioPhillie

#5
Citaat van: Hoewie Loewie op september 24, 2023, 11:10:38Hoe kom je er nu bij dat Marantz bedrijfstemeperatuur en omgevingstemperatuur verwisseld zou kunnen hebben? Het gaat in de handleiding duidelijk over omgevingstemeperatuur tussen +5 en +35 graden (ook wordt een luchtvochtigheidspercentage genoemd). Bedrijfstemperatuur is heel iets anders.

De omgevingstemperatuur (huiskamer) was 19 tot 21 graden Celsius.
De bedrijfstemperatuur buitenzijde machine was 36,1 graden Celsius.

Omgevingstemperatuur is de temperatuur van de omgeving waarbinnen de machine bij voorkeur dient te functioneren. Dat is dus een externe factor die niet door het apparaat zelf bepaald wordt. Bedrijfstemperatuur is de temperatuur van apparatuur zelf wanneer deze in bedrijf is. Dat is een eigenschap van de machine en wordt dus door het apparaat zelf veroorzaakt. (en natuurlijk beïnvloed door de temperatuur van de omgeving)

In de Engelse handleiding wordt mijns inziens terecht gesproken van Operating Temperature. Dat vertaalt zich als Bedrijfstemperatuur. Ofwel de temperatuur van het apparaat zelf wanneer deze in bedrijf is.

Ofwel:
1. Het apparaat wordt tussen 5 en 35 graden Celsius wanneer deze in bedrijf is.
2. Of het apparaat dient gebruikt te worden bij een omgevingstemperatuur tussen 5 en 35 graden Celsius.

Hoewel dit volgens de exacte vertaling van de Engelse handleiding niet terecht is ga ik van optie "2" uit en weet daarmee nog steeds niet hoe warm het apparaat zelf mag worden.

Wat het luchtvochtigheidspercentage betreft kan het volgens mij alleen maar gaan over externe voorwaarden/criteria aangezien de machine zelf geen vocht zal produceren of absorberen.
Dit is dus geen eigenschap van de machine zelf maar een gewenste omgevingsfactor.

Mocht je dit verwarrend vinden ben ik het geheel met je eens :-D

"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

AudioPhillie

#6
Citaat van: Hoewie Loewie op september 24, 2023, 11:12:39Hoe en waar heb je bij jouw speler de bedrijfstemeperatuur gemeten?

Alle zijden (6 stuks) van de buitenkant van de machine. En op meerdere plekken per zijde.
Ook in het rooster aan de bovenzijde.
Gemeten met digitale en analoge koorts thermometer die het beiden met elkaar eens zijn wat kalibratie betreft.
(lage temperatuur vanwege bereik koortsthermometers alleen met gewone buitenlucht thermometer gemeten)
"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

Hoewie Loewie

#7
Hoi. Bij mij is er geen onduidelijkheid over dat Marantz het over omgevingstemperatuur heeft. Een bedrijfstemperatuur van +5 zou namelijk wel een beetje gek zijn. Kun je een blikje cola op koelen. Omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid zijn inderdaad externe factoren.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Marvin

Ik weet nog te herinneren dat die spelers van Marantz veelal behoorlijk warm werden, zo werden de dvd spelers weleens vergeleken met kookplaten.

AudioPhillie

Citaat van: Hoewie Loewie op september 24, 2023, 22:27:03Hoi. Bij mij is er geen onduidelijkheid over dat Marantz het over omgevingstemperatuur heeft. Een bedrijfstemperatuur van +5 zou namelijk wel een beetje gek zijn. Kun je een blikje cola op koelen. Omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid zijn inderdaad externe factoren.

Hoi Lowie
Goed te lezen dat we het kennelijk toch eens zijn.
En net zoals jij in je eerste reactie op dit temperatuur topicje stelde denk ik ook dat 36,1°C bedrijfstemperatuur mogelijk niet spannend is.
Maar gezien het gegeven dat deze waarde dus ook zomaar 12° lager kan zijn zonder schijnbaar aanwijsbare reden ben ik er toch niet geheel gerust op.
"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

AudioPhillie

Citaat van: marvin op september 24, 2023, 23:28:31Ik weet nog te herinneren dat die spelers van Marantz veelal behoorlijk warm werden, zo werden de dvd spelers weleens vergeleken met kookplaten.

Dank voor je reactie Marvin 👍🏽
Daar begin ik ondertussen ook een idee van te krijgen.
Maar als mijn kookplaat niet altijd even warm wordt bij dezelfde instelling ga ik deze toch voor service aanbieden bij een betrouwbare reparateur ...

"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"