Aansluiten c.q. "doorlussen"

Gestart door Slagwerkcrack, januari 16, 2013, 15:51:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slagwerkcrack

Geacht Forum,

Ik heb een Marantz SR 5023 staan maar ik wil daar eventueel, een Marantz MM 7025 (een losse eindversterker) op aansluiten. Mijn vraag is, kan dat ?

Met vriendelijke groet,

Slagwerkcrack.
Slagwerkcrack

Exxar

Voor zover ik kan zien heeft die alleen maar een subwoofer pre-out.
Welke luidsprekers gebruik je op die stereoreceiver?

Marantz 81

Nee zit geen Pre out op  :no: ( je hebt toch een manual ervan )

Slagwerkcrack

L.S.,

Antwoord aan Exxar en Marantz 81! Ik heb daar nog, de originele full range Marantzboxen op staan, uit de jaren zeventig.....

Vraag; als ik voor de lage weergave, mijn versterker vol uit moet draaien, kan het dan zijn dat de speakers voor laag, (Conus) versleten zijn ? Zo ja, is daar wat aan te doen?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn dealer had het erover, dat hij eventueel met een "schakeling" ik meen dat hij zei, de in- of uitgangen van de speaker-aansluitingen (of een andere aansluiting) kon gebruiken, om die stereo signaal te maken?

Het apparaat, zou daar "op voorbereid zijn", of zoiets dergelijks...zei hij.

Er schijnt een truc mogelijk te zijn, waardoor er wèl een eindversterker, zou kunnen worden aangesloten?
Ik snap daar eerlijk gezegd, geen zak van.. !!

Vraag; Heeft iemand, daar ooit van gehoord? Ik niet...



M.v.g.
Slagwerkcrack
Slagwerkcrack

Slagwerkcrack

L.S,
Vraag aan beiden:
Indien vanwege geen pre-out aanwezig, kan ik het probleem dan oplossen door het gebruik van
actieve speakerboxen, met ingebouwde eindversterker?

M.v.g.
Slagwerkcrack.
Slagwerkcrack

JohnWx

ik zeg snel weg bij die dealer  8-)


je kan er geen aktieve speakers aan hangen zit geen pre out op wel een tape out maar dat is lopen emmeren



waarom een eind versterker erop ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RoGEK

wilde al net zeggen, ik heb een sr5023 op de slaapkamer staan en daar zit echt wel genoeg power in van ze eigen.

hier hangen mijn Keesonic KRF speakers achter die van begin 80's zijn.
geen enkel probleem om dat an te sturen.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Slagwerkcrack

L.S.,

Vraag aan John Wx, en aan allen !

Je zegt, er is wel een Tape-out, maar dat is lopen emmeren..?
Vraag: Begrijp ik daaruit, dat deze tape-out met "een omweg", daar eventueel wel voor bruikbaar is?
Al is het dan misschien, niet de beste optie? Hoe heb je, dat bedoeld?

Oorspronkelijk wilde ik eigenlijk, een losse voor- alsook een losse eindversterker, omdat dit het geluid
ten goede zou komen...Men beweerd, dat dit nog altijd beter klinkt, dan een geïntegreerde versterker..
Vraag:Klopt dat verhaal?

Nu heb ik nog, een stokoude grafische equilizer staan, daar zitten meer aansluitingen op...
Vraag: Kan ik die eventueel, als een soort patch-bay gebruiken, om alsnog een Marantz-eindversterker aan te kunnen sluiten ? Het is ooit de bedoeling, dat daar naderhand ook nog een 7.1 surround receiver bij komt..

Vraag; 
Als ik op mijn oude versterker Marantz 1072, mijn boxen aansluit (eventueel, een equilizer er tussen)
dan dreun ik, qua lage tonen de tent uit !

Zet ik alles echter op mijn nieuwe Marantz sr5023, dan krijg ik alleen wat lage tonen eruit, als ik de basregulator voluit draai !!! Wat kan hiervan, de oorzaak zijn???

Mijn dealer zegt, die boxen van Marantz zijn vergane glorie, de conussen van de bas-speakers zouden minder zijn geworden...Hoe verklaart men dan, dat dezelfde boxen via de oude versterker gewoon vet klinken, en met de equilizer ertussen zelfs nog vetter?? Ik begrijp daar eerlijk gezegd, geen barst van...??
Vraag: heeft iemand, een antwoord daarop??



 




Slagwerkcrack

Maus

Citaat van: Slagwerkcrack op februari 01, 2013, 02:45:59
Je zegt, er is wel een Tape-out, maar dat is lopen emmeren..?
Vraag: Begrijp ik daaruit, dat deze tape-out met "een omweg", daar eventueel wel voor bruikbaar is?
Al is het dan misschien, niet de beste optie? Hoe heb je, dat bedoeld?

De tape out is niet volume-afhankelijk. Die geeft dus een vast signaal dus dan zou je het volume moeten regelen op de 7025.

Citaat van: Slagwerkcrack op februari 01, 2013, 02:45:59
Oorspronkelijk wilde ik eigenlijk, een losse voor- alsook een losse eindversterker, omdat dit het geluid
ten goede zou komen...Men beweerd, dat dit nog altijd beter klinkt, dan een geïntegreerde versterker..
Vraag:Klopt dat verhaal?

Ligt er totaal aan welk spul je gebruikt. Meestal zijn die losse voor/eind combinaties van hogere kwaliteit dan geïntegreerde versterkers, die vind je bij wijze van al voor 100 euro nieuw(zegt ook niet alles).  Ik zie het voordeel er niet zo van in, ik vind het optisch soms wel mooier.

Citaat van: Slagwerkcrack op februari 01, 2013, 02:45:59
Nu heb ik nog, een stokoude grafische equilizer staan, daar zitten meer aansluitingen op...
Vraag: Kan ik die eventueel, als een soort patch-bay gebruiken, om alsnog een Marantz-eindversterker aan te kunnen sluiten ? Het is ooit de bedoeling, dat daar naderhand ook nog een 7.1 surround receiver bij komt..
Dat gaat niet lukken :) Je hebt simpelweg geen volumeregeling, zoals ik hierboven al beschreef. Als je toch voor een 7.1 versterker gaat kijken, kun je een 'pre out' meenemen in de aankoop overwegingen.

Citaat van: Slagwerkcrack op februari 01, 2013, 02:45:59
Vraag; 
Als ik op mijn oude versterker Marantz 1072, mijn boxen aansluit (eventueel, een equilizer er tussen)
dan dreun ik, qua lage tonen de tent uit !

Zet ik alles echter op mijn nieuwe Marantz sr5023, dan krijg ik alleen wat lage tonen eruit, als ik de basregulator voluit draai !!! Wat kan hiervan, de oorzaak zijn???
Dat kunnen diverse dingen zijn. Die speakers zijn niet alles. Als je echt wilt upgraden zou ik ze vervangen(en de oude niet weggooien..).
Als je een raar effect krijgt met de SR, kan het zijn dat je per ongeluk de + en - van de speakers aan één speakerkant verkeerd hebt zitten. OF bij de versterker kant natuurlijk.

Verder is die oude Marantz niet nieuw meer, die zal ongetwijfeld wat wollig klinken daardoor. Die surround versterkertjes ben ik verder niet kapot van qua geluid.

Citaat van: Slagwerkcrack op februari 01, 2013, 02:45:59
Mijn dealer zegt, die boxen van Marantz zijn vergane glorie, de conussen van de bas-speakers zouden minder zijn geworden...Hoe verklaart men dan, dat dezelfde boxen via de oude versterker gewoon vet klinken, en met de equilizer ertussen zelfs nog vetter?? Ik begrijp daar eerlijk gezegd, geen barst van...??
Vraag: heeft iemand, een antwoord daarop??

Wat veel bij oude speakers gebeurd, is dat de conus rand opdroogt en scheurt. Dan doet zo'n speaker niet meer wat ie moet doen, en gaat uiteindelijk stuk.

Zoals je ziet, je kunt langs de randen door de speaker kijken. Die is stuk...

Als dit bij je Marantz speakers ook het geval is zou ik er niet meer mee spelen, de kans op schade is groot(Conus gaat hangen, spreekspoel loopt aan en gaat stuk).
Als dit gewoon netjes is heeft de verkoper ongelijk.....in zoverre: Geluidstechnisch zijn er wel een hoop ontwikkelingen geweest. Speakers met een vergelijkbare nieuwprijs klinken dan ook veel beter nu dan toen. Meestal... ;)


[/quote]

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Slagwerkcrack

L.S.,

Antwoord aan allen!
Bedankt voor de antwoorden, voor zover !!

Eerst over, de oude Marantzboxen! De conussen, zijn verder onbeschadigd.
Er is verder niets gescheurd, of wat dan ook !
De Marantz-Dealer zegt alleen dat de conussen, "minder veerkracht" zouden hebben gekregen...!

Ik zeg alleen, ik kan dan niet verklaren, dat wanneer ik de oude Marantz 1072 daartussen zet,
dat ik dan wèl, weer meer laag kan genereren...??
Dan moet er toch, een verschil zijn tussen de oude generatie, Marantz versterkers en de huidige van deze tijd?

Waar het dan ook in zit is mij een raadsel, de boxen zijn nota bene ook van Marantz...
Nogmaals, die zijn verder onbeschadigd....
Vraag; kan het misschien zijn, dat de boxen van de jaren zeventig "een lagere gevoeligheid hebben, t.o.v. de huidige generatie speakerboxen??"

Ik baal alleen als een stekker dat ik mij in feite, een geïntegreerd systeem heb laten "aansmeren"...
Ik heb er bovendien stik geen erg in gehad, dat de enige pre-out bedoeld is voor een extra sub-woofer, i.p.v. een pre-out voor de aansluiting, naar een losse eindversterker...(met daartussen, een voor-versterker.)
Ik wilde eigenlijk, alles APART !!

Verder heeft men mij ook aangeraden, de oude Marantz 1072 niet te laten repareren, (vervuilde pot-meters)
omdat dit te oude technologie zou zijn, en niet tot het high-end segment behoorde...??

Verder begrijp ik, dat een eindversterker aansluiten dus wel kan, maar dat deze volume- onafhankelijk is,
en dus geregeld moet worden, op de Marantz 7025 !!

Vraag:Als het over die pre-out gaat, zijn er misschien losse modules te koop, waarbij zo'n aansluiting dan wel plaats kan vinden ?(Externe pre-out creëren?)










Slagwerkcrack

Maus

Ik denk dat als je die 1072 goed laat reviseren dat ie veel beter is dan de SR

JohnWx

Citaat van: Slagwerkcrack op februari 01, 2013, 14:41:12
L.S.,

Antwoord aan allen!
Bedankt voor de antwoorden, voor zover !!

Eerst over, de oude Marantzboxen! De conussen, zijn verder onbeschadigd.
Er is verder niets gescheurd, of wat dan ook !
De Marantz-Dealer zegt alleen dat de conussen, "minder veerkracht" zouden hebben gekregen...!

Ik zeg alleen, ik kan dan niet verklaren, dat wanneer ik de oude Marantz 1072 daartussen zet,
dat ik dan wèl, weer meer laag kan genereren...??
Dan moet er toch, een verschil zijn tussen de oude generatie, Marantz versterkers en de huidige van deze tijd?

Waar het dan ook in zit is mij een raadsel, de boxen zijn nota bene ook van Marantz...
Nogmaals, die zijn verder onbeschadigd....
Vraag; kan het misschien zijn, dat de boxen van de jaren zeventig "een lagere gevoeligheid hebben, t.o.v. de huidige generatie speakerboxen??"

Ik baal alleen als een stekker dat ik mij in feite, een geïntegreerd systeem heb laten "aansmeren"...
Ik heb er bovendien stik geen erg in gehad, dat de enige pre-out bedoeld is voor een extra sub-woofer, i.p.v. een pre-out voor de aansluiting, naar een losse eindversterker...(met daartussen, een voor-versterker.)
Ik wilde eigenlijk, alles APART !!

Verder heeft men mij ook aangeraden, de oude Marantz 1072 niet te laten repareren, (vervuilde pot-meters)
omdat dit te oude technologie zou zijn, en niet tot het high-end segment behoorde...??

Verder begrijp ik, dat een eindversterker aansluiten dus wel kan, maar dat deze volume- onafhankelijk is,
en dus geregeld moet worden, op de Marantz 7025 !!

Vraag:Als het over die pre-out gaat, zijn er misschien losse modules te koop, waarbij zo'n aansluiting dan wel plaats kan vinden ?(Externe pre-out creëren?)

er is geen verschil in werking tussen een nieuwe versterker of een oude net zoals bij speakers dat principe is nog steeds gelijk

niet repareren ivm vervuilde potmeters ? ,  die worden schoongemaakt bij een revisie of vervangen door nieuw

er bestaan geen externe pre outs het kan niet werken op je receiver, hoe jammer het ook is 

ik zou snel weg gaan bij die Marantz dealer die wil alleen maar verkopen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Slagwerkcrack

L.S,

Bericht aan allen !

M.b.t. de voorgaande topics, die ik heb geplaatst over de Marantz 1072, en de Marantz SR5023
het navolgende;

De Marantz 1072
Hierover werd aan mij gemeld, dat het vervangen van de potmeters, niet meer mogelijk zou zijn,
omdat deze Marantz fabrikant- eigen zijn,(EIGEN FABRIKAAT DUS) d.w.z. van dit model uit de jaren zeventig, zijn er geen onderdelen meer verkrijgbaar...(Dus ook geen, originele pot-meters.)
Vraag:Is dit waar ?

De Marantz SR5023
Hierover werd aan mij gemeld, bij gebreke aan een extra prè-out,(die zit er, bij deze niet op) desalniettemin kan alsnog een extra eind-versterker hierop worden aangesloten, MITS dit gebeurd op luidsprekerniveau .....
(Ondanks het feit, dat dit een geïntegreerde versterker is, met een ingebouwd voorversterkers-gedeelte..)

Vraag:(1) Is dit waar ?
Vraag;(2) Doorverbinden op luidsprekerniveau, hoe doet men dat ? (Het doorverbinden met een z.g.n. brug kan ook, maar is alweer ouderwets werd er verteld....
Vraag;(3) Indien niet, kan worden doorverbonden met een prè-out, maar alleen op luidsprekerniveau,
               gaat dit dan ten koste van de geluidskwaliteit, of andere problemen ?



Gaarne, jullie commentaar ?

Met vriendelijke groeten,
Slagwerkcrack.
Slagwerkcrack

JohnWx

1=Vervangen potmeter is gewoon mogelijk zie EBAY


2 en 3=Een eind versterker erop gaat niet hoe wil je de volume gaan regelen ?


4=zo snel mogelijk weg bij die winkel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.