(akoestische) metingen met RoomEQWizard (REW)

Gestart door drees62, juli 05, 2010, 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

drees62

Enige tijd geleden kwam ik op internet het (gratis) programma RoomEQWizard (REW) tegen. Met een laptop en een db-meter zou je hier metingen mee kunnen verrichten aan de akoestiek van je ruimte.
Ben natuurlijk behoorlijk "getriggerd" op dit gebied na het bezoek van Toine Dingemans en ik zou graag willen meten of mijn nog aan te brengen akoestische aanpassingen ook meetbaar zijn d.m.v. bijv. een kortere nagalmtijd (RT60)

Heb dus wat leesvoer voor m'n kiezen genomen en het HomeTheaterShack forum globaal doorgenomen. Kort samengevat komt het erop neer dat je een aantal dingen nodig hebt om goed te kunnen meten.

1. meetmicrofoon. De beste prijs/kwaliteitsverhouding heb je volgens het HTshack forum met de Behringer ECM8000 maar het kan dus ook met de (Radioshack/Conrad db meter).
2. geluidskaart. Bij voorkeur een USB kaartje. De Behringer UCA202 schijnt een erg goede kaart te zijn voor weinig geld
3. PC. Bij voorkeur een laptop
4. REW Software. De laatste versie is te downloaden via het HTshack forum http://www.hometheatershack.com/forums/downloads-area/19-downloads-page.html
5. nog wat kabelzooi en evt. een tripod om je meetmicrofoon op te schroeven.


Schuine gedeelte komt grotendeels van HT-forum met dank aan THX-UltraII  :-D

Ook ik heb geprobeerd met bovenstaand lijstje de boel aan de praat te krijgen. Heb die Behringer USB soundkaart aangeschaft maar het valt nog niet mee. Bij het meten zegt REW steeds dat het signaal te zacht is. Geluidskaart heb ik gecalibreerd met de loopfunctie (kabel op line-in en line-out opzelfde kanaal) en moet 'm afstellen op alles voluit en sweep van -10 db om kanalen gelijk te krijgen. De headroom is dan ongeveer -9,5 db en dat zou goed zijn. Zal hier nog wel een plaatje posten van de exacte melding.
Hier heb ik bijv. al gekeken: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/26169-uca-202-problems-solutions-calibration-rew-windows-7-more.html
Volgens mij gaat alles goed, behalve de meting zelf. Ik hoor in ieder geval de sweep over mijn boxen afspelen. Ook de pink-noise voor de calibratie komt luid en duidelijk door.
Heb de line-out van de geluidskaart op een analoge ingang van mijn Marantz-receiver aangesloten. Deze gebruik ik overigens als voorversterker met een paar monoblokken van Audio Analogue. Maakt dit soms iets uit?
Ik verdenk nu de line-out van mijn Radioshack db-meter, ookal omdat ik het op 2 verschillende laptops heb uitgeprobeerd (XP en Vista). Ook upgraden naar versie 5beta heeft nog geen oplossing gebracht. Binnenkort maar eens even een db-meter lenen van een audiovriendje. (Oh ja, ik heb ook al een andere kabel geprobeerd van db-meter naar geluidskaart  )


Zijn er misschien deskundigen in het Oosten des land's (Twente) die ervaring hebben met dit programma en die bijv. hun kennis willen delen op een avondje?

Marvin

Ik moet me omkleden en mezelf richting mijn werk begeven, heel kort nu toch een antwoord...

Ik vind het alles behalve simpel dat programma, heeft me avonden achtereen gekost om het een beetje onder de knie te krijgen.
Maar daar bij die HT-Shack kunnen ze je wel helpen, ik zal eens kijken wie mij toen via PM een eind opweg geholpen heeft. Uiteraard alles in het engels!!

Vlearmoes

#2
André
Shepherd Moon

http://marantzforum.nl/forum/index.php?action=profile;u=1325  hier op het forum is de deskundige
ik heb REW ook op mijn laptop   maar kon de gebruiksaanwijzing ook nog niet onder de knie krijgen   redface
en wilde hem ook al eens contacteren daarover


Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

drees62

Citaat van: Vlearmoes op juli 05, 2010, 20:45:56
André
Shepherd Moon

http://marantzforum.nl/forum/index.php?action=profile;u=1325  hier op het forum is de deskundige
ik heb REW ook op mijn laptop   maar kon de gebruiksaanwijzing ook nog niet onder de knie krijgen   redface
en wilde hem ook al eens contacteren daarover


Theo

Hebben we mooi wat te doen de komende tijd  :-D :-D (heb inderdaad ook al enige uurtjes zitten pielen en heb het voorlopig even opgegeven)
Misschien wil SM hier wel reageren zodat we er allemaal wat aan hebben. Meten is toch weten   :wink: :wink:

Daar komt bij dat ik nu de beschikking heb over een goede meting, kan dus mooi vergelijken of REW een beetje in de buurt komt met de RT60 waarden.


Shepherd Moon, wat doe ik fout?  HLP HLP HLP

Vlearmoes

Het komt hier op neer;  sluit je Db meter aan op laptop geluidskaart ingang
laptop geluidskaart uit verbinden met versterker en testtonen af spelen

nu het moeilijke;   uit en in  moet overeenkomen   dus calibreren

Ik weet ook de instelling van Dbmeter niet (slow C) ??   enz  redface



daar moeten we maar eens een projectje van maken    want de instellingen die mogelijk zijn in REW  wordt je dol van  frusty
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

drees62

Citaat van: Vlearmoes op juli 05, 2010, 21:32:46
Het komt hier op neer;  sluit je Db meter aan op laptop geluidskaart ingang
laptop geluidskaart uit verbinden met versterker en testtonen af spelen

nu het moeilijke;   uit en in  moet overeenkomen   dus calibreren

Ik weet ook de instelling van Dbmeter niet (slow C) ??   enz  redface



daar moeten we maar eens een projectje van maken    want de instellingen die mogelijk zijn in REW  wordt je dol van  frusty

Ik ben al wel verder, je moet de db meter op C en slow zetten, een calibratiefile downloaden voor de betreffende meter en de (externe) USB geluidskaart calibreren door line-in en line-out te verbinden met dezelfde kabel.
De ingebouwde geluidskaart in je laptop zal veelal niet voldoen, deze heeft geen line-out, alleen mic en da ga nie goe. Signalen doen het ook alleen meting nog niet. Denk dat die db-meter niets oppikt.
Daar ben ik voorlopig even gestopt.

Shepherd Moon

blijkbaar een topic niet in de gaten gehad.  :wink:

als je idd werkt met de UCA222 blijkt het signaal idd vrij zacht te zijn.
Is eenvoudig te verhelpen door je uitgangssignaal vlak voor de meting (in het vensterje waar je uiteindelijk op de meetknop moet duwen wil je de sweep doen gaan) iets hoger te zetten zodat de meting idd een acceptabel niveau verkrijgt. (minstens -18dB headroom, liefst rond de -12dB als ik me niet vergis dus die -9 zit goed, anders erboven gaat deze rood aantonen !! )

Heb jij je level gelijk getrokken met je dB meter level? maw een levelcalibratie gedaan?
Indien niet, zeker doen !

- Links naast je dB getal op je scherm bovenaan heb je een knop CALIBRATE...
- Je klikt op die knop
- Je kunt dus kiezen in het uitschuifmenutje als je de calibratieknop hebt ingedrukt.
Je stuurt een signaal door je systeem ofwel door je speakers, door je subwoofer of je gebruikt een extern signaal.

In JOUW geval zou ik dus kiezen voor speaker.

-Je drukt op OK en het signaal gaat door je speakers.
Er komt een venstertje waar een getal in staat, meestal 75dB om te starten.

- Je leest het getal af van je dB meter zodra deze stabiel is.
- Je typt in dat getalvakje de waarde nu in van je dB meter en druk op "finish"

De calibratiefiles zijn belangrijk dat je die zeker in je instellingen hebt opgeslaan.
indien niet, verwittig mij :)

in windows moet je line in van je geluidskaart zeker volledig open staan.
Gewoon in configuratiescherm de instellingen van je USB geluidskaart nakijken.
Je kan helaas via windows bitter weinig instellen, maar toch zeker kijken of deze ingang wijd open staat.

Ook zeker zijn dat je output van je pc vol open staat. Dus alles op 100% en zeker kijken of dat ook zo blijft van zodra je op de Measure toets duwt. Want daar heb ik al een bug in ondervonden dat die de laatst instelling onthoud en ook wijzigd.

Maw, stond je geluid op 'mute' de laatste keer zal hij dat zien en iedere keer wijzigen naar 'niet mute'. Helaas omgekeerd gebeurd dus als je intussen 'zelf' al de 'mute' hebt 'uitgezet', dan duwt hij deze terug aan. Zeer dom maar ja, gewoon in de gaten houden.  :?



Als de getallen tussen dat van op je scherm en dat van je dB meter overeenkomt, dan staan we al een stap verder.

Als je bij de meting een te lage headroom krijgt en je computer geeft al alles wat hij kan. Zet gewoon je volumeknop van je versterker op een iets hoger niveau, maar onthoud ook dat referentie niveau !!
Dit totdat hij zelf duidelijk signaal binnenkrijgt om te calibreren.

Zijn er specifieke vragen, shoot, kan ik zelf nog eens kijken in het programma...   :-)

Voordeel is met dat programma, eens de instellingen zijn gemaakt is het echt niet moeilijk meer. Je sluit gewoon je geluidskaart aan. Die sluit je dan vervolgens aan op je versterker. Dan open je het programma die de laatst gebruikte instellingen oproept.
En je kan direct gewoon verder meten...

Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

drees62

Kan het natuurlijk niet verkroppen dat ik zo'n progje niet aan de praat krijg.  violent1 violent1
Daarom nog maar wat geïnvesteerd in tijd en hardware. Elke keer Toine Dingemans laten komen gaat ook wel in de papieren lopen  :wink:
Inmiddels is hier dus die Behringer externe USB-geluidskaart in huis en ook een nieuwe laptop met Windows 7. Ook heb ik een digitale (semi-) professionele db-meter op de kop kunnen tikken, nl de Galaxy CM-140. Deze heeft een analoge line-out en die heb je nodig om deze db-meter/mic op je laptop aan te sluiten.



Dit weekend de helpfiles nog maar eens bestudeerd en vandaag (middagje vrij genomen, te warm om te werken) de proef op de som genomen. En yes, its working!!  pompom pompom

Als uitgangspunt heb ik natuurlijk de metingen van Toine, daarom was ik er ook zo op gebrand om de boel aan de praat te krijgen voordat ik iets ga veranderen. Ik kan vanaf nu dus zelf meten of en zo ja, welke invloed het heeft op nagalmtijd en spl-niveau op de luisterplek.

Hier de spl-meting van Toine, die ik als uitgangspunt ga nemen voor de rest van mijn metingen en de event. aanpassingen:



en  pompom pompom hier mijn eigen meting:



Moet hierbij wel zeggen dat ik heb gemeten op 75 db en Toine op 90 db, dit is dus nog iets om gelijk te trekken in een volgende meting. Maar de piek bij 37 Hz haalt ie er ook feilloos uit! Ook heb ik gemeten met de sub erbij, Toine heeft dit niet gedaan. Verder heb ik nog even het gebied van 20-200Hz ingezoomd, je ziet hier het verschil in wel of niet (rode lijn) een sub mee laten spelen (high-level). Met name onder de 30 hz scheelt dit nog wel wat. Ook de dip tussen 60-75Hz is met de sub aan (blauwe lijn) grotendeels weg.



Verder kan de software ook een RT60 meting genereren, de zgn. nagalmtijd. Dit is heel belangrijk voor een goede akoestiek. Voor de uitleg verwijs ik je naar mijn andere topic waarin dit verder wordt uitgelegd.

Meting van Toine:



en mijn meting:



Je ziet dat beide metingen bij bijv. 125 hz een nagalmtijd geven van ongeveer 0,8 sec.

Het zijn wat eerste probeersels maar hier kan ik dus mee verder  hello hello
Bijvoorbeeld voor het plaatsen en afstellen van de subwoofer. Wellicht dat we de 25e tijdens de meet & greet subwoofermeeting hier ook wel iets mee kunnen. :-D :-D



xander32

Voor mij is het nog allemaal abacadabra ... Kunnen er dan beter een week van maken i.p.v. een zondagje 8-).
Ziet er wel indrukwekkend uit.


Sander.

drees62

Citaat van: xander32 op juli 14, 2010, 18:00:47
Voor mij is het nog allemaal abacadabra ... Kunnen er dan beter een week van maken i.p.v. een zondagje 8-).
Ziet er wel indrukwekkend uit.


Sander.

Tja, dat akoestiek eenvoudig is heb je mij nooit horen zeggen  :wink:

Misschien nog even een kleine aanvulling op mijn grafieken van de spl-metingen: links zie het aantal db en onder de fequentie (Hz). Geeft dus aan hoe hard het signaal is bij een bepaalde frequentie. Ideaal zou de grafiek een gelijklopende lijn moeten zijn. Daarom heb ik het laag er nog even uitgelicht tot 200 Hz, is mijn "probleemgebied"

PS: dit leg ik je de 25e in 5 minuten uit hoor, ga er geen week van maken  :no: :no:

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: drees62 op juli 14, 2010, 18:07:45
PS: dit leg ik je de 25e in 5 minuten uit hoor, ga er geen week van maken  :no: :no:
K*T! Dacht een goedkoop vakantie adresje te hebben gevonden :-D.


Sander.

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Shepherd Moon

Ik ben al blij voor je dat het gelukt is met de metingen  pompom
Eenmaal je idd die helpfiles rustig doorneemt schiet je al aardig op  :wink:
En daarna is het peace of cake om de metingen door te nemen.

Heb je voor die meter ook calibratiefiles gevonden trouwens?

Succes verder met de akoestische aanpassingen.  :yes:
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

drees62

Citaat van: Shepherd Moon op juli 18, 2010, 23:12:50
Ik ben al blij voor je dat het gelukt is met de metingen  pompom
Eenmaal je idd die helpfiles rustig doorneemt schiet je al aardig op  :wink:
En daarna is het peace of cake om de metingen door te nemen.

Heb je voor die meter ook calibratiefiles gevonden trouwens?

Succes verder met de akoestische aanpassingen.  :yes:

Ja, zeker. Ik heb alle calibratiefiles op mijn PC staan.
Nog bedankt voor je hulp, ik had in feite niet veel fout gedaan. Denk dat die db-meter van Conrad toch minder geschikt was voor metingen. Met die Galaxy gaat het perfect!