Voorstellen en de set van Tim.

Gestart door Tim1711, juni 24, 2022, 10:46:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tim1711

Hallo.

Eerst even voorstellen. Ik ben Rien getrouwd en 2 dochters. Bij ons is er altijd muziek in huis. Dochters zitten op muziekles, gitaar en drum. :)

Klein stukje historie :  We hebben sinds het betaalbaar is 5.1 sets gehad, en daarvoor Pro logic. Van een jvc th-a10, logitech Z5500 (miskoop) en tot begin dit jaar hebben we een Bose Soundtouch 520 in bedrijf gehad.  Plaatjes draaien deed ik met de Sony platenspeler op een oude pioneer vsx 329 in de hobby kamer en 2 Jamo E530 boekenplank speakers.  Tijdens het spelen op de Amiga en andere retro spul een plaatje draaien. Prima!
Toch begon het bij mij te kriebelen om de Bose set te vervangen. Ik was er op uitgekeken eigenlijk. Niet echt een goede reden. Het ding heeft ons altijd voorzien van lekkere muziek, goede film ervaring.  Nooit gehaperd. ALTIJD GAAN. En nog steeds trouwens in een andere kamer :)  De haat snap ik zelf niet over Bose, maar goed dat is een andere discussie.  Op de slaapkamer hebben we een Bose Soundtouch 30 staan die ons in slaap wiegelt savonds.
Dochters hebben Ikea lamp met speaker op de kamer.
Uiteindelijk begon ik toch rond te kijken wat dan wel in ons interieur past.  Met alle respect, versterkers zien er niet uit, lomp.  Hebben een best mooi tv meubel, daar past zo'n lompe versterker niet op of in.
Dus ja. dan ga je zoeken naar een compacte versterker die niet te hoog is.
Ik kwam uit op een cambridge axa35.  Technisch ben ik totaal geen wonder, maar weet net genoeg dat ik mij niet blindstaar op cijfertjes en wattages.  Dus de 35 watt versterker met phono besteld en daarbij 2 Teufel Ultima's 40.
Een basis platenspeler gekocht. De Audiotechnics at-lp120xusb.   Perfect. Paste in ons tv-meubel.
Prima geluid. Niks mis mee.  Optisch de cambridge aan de tv geknoopt. Alles uit sync / lipsync.. 
Even ter illustratie: heb 2 dochters en een vrouw.   Geluid loopt niet synchroon!  Die bose was wel goed........
Instellingen op de tv ingesteld (nieuwe lg tv).  Blu-ray kijken savonds....... Lipsync ge..t   Op dat moment ben ik in staat om het ritueel te verbranden in de openhaard.  Waarom werkt het g.......me niet gewoon! Bose uit 2014 doet het ook.   Mopper de mopper.
Niet fijn als je dan 3 dames in huis hebt die niet tevreden zijn. Het ding ingepakt om terug te sturen. Wat dan?
Toen kwam ik een review tegen van een Marantz PM6007. Ook niet zo'n groot apparaat en in een mooi goud / champagne kleurtje.
Paar dagen later stond er de Marantz PM6007. Direct een goede match. Er was al een hoop Bass met de cambridge. Deze deed er nog een schepje bovenop en veel strakker. Platenspeler ook dikke prima.
tv kijken ook prima.  Maar ja.  We hebben natuurlijk al heel veel jaren surround sets gehad. Van een Sony Prologic set naar 5.1 sets.  Ondertussen een leuke verzameling dvd's en blu-rays opgebouwd. Dus je voelt het al aankomen.  We misten het surround geluid als we naar een film zaten te kijken. Niet de bass, want die ultima's hebben genoeg.  Subwoofer is voor ons niet nodig.
Een paar maandjes met de PM6007 gedaan. En toen besloten om toch voor een av receiver te gaan.
De PM6007 gaat dan richting hobbykamer en gaat de Pioneer vervangen. Die mag met pensioen. En beneden in de woonkamer staat de Marantz NR1711. 

We hebben nu dus de Marantz NR1711 met de Teufels Ultima 40,  Teufel Center,  de Teufel Reflekt Atmos. En achter 2 jbls. Deze worden vervangen voor Teufel Ultima 20, zodra we weer budget hebben.
Het is nu weer genieten als we naar een bijvoorbeeld John Wick kijken. De kogels slaan achter je in :)

In een paar maanden tijd hebben we 2 marantz apparaten in huis.
En ze bevallen uitermate goed.   

Uiteindelijk is het doel om de AT platenspeler naar de hobby kamer te verplaatsen, en een wat leuker design platenspelertje beneden neer te zetten.  Bij U-Turn hebben ze erg leuke en kun je zelf samenstellen.
De huidige AT is prima, echter is het een lompe bak.

Zo is ons Marantz avontuur begonnen.
Gezien ik nog wat vragen heb over de Marantz NR1711 dacht ik ik meld me aan op het forum.











Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

Marvin

De set van Tim, maar welkom Rien.
Bijzonder... [emoji16]

Desalniettemin, welkom Rien.
Leuk inleidend verhaal, voorstel rondje wordt altijd wel gewaardeerd.

Maak een topic aan voor je vragen, of stel ze hier in je eigen set.
We kunnen je vast wel op weg helpen!

Marvin

Je eerste berichten, stuk of 5 dacht ik, moeten we verifiëren om spammers eruit te pikken. 
Niets persoonlijks... [emoji4]

Tim1711

Citaat van: marvin op juni 24, 2022, 11:23:11
De set van Tim, maar welkom Rien.
Bijzonder... [emoji16]

Desalniettemin, welkom Rien.
Leuk inleidend verhaal, voorstel rondje wordt altijd wel gewaardeerd.

Maak een topic aan voor je vragen, of stel ze hier in je eigen set.
We kunnen je vast wel op weg helpen!

Kan me voorstellen dat het er apart uitziet. :)

Is eigenlijk gegroeid vanuit het verleden. Mijn achternaam begint met Tim.  En op school werd er al snel Tim geroepen ipv Rien.  Dus dat is eigenlijk vanuit daar ontstaan. En houd ik nog steeds aan.
Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

Marvin

Duidelijk verhaal Tim...![emoji16]

Tim1711

Ook m'n profiel foto maar even aangepast met een andere hobby van me.
De Amiga. 
En natuurlijk de C16 & C64.

In de hobbykamer: Amiga aan de Marantz PM6007 en heelijk naar de modjes luisteren :)
Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

NB

Citaat van: Tim1711 op juni 24, 2022, 13:44:22
In de hobbykamer: Amiga aan de Marantz PM6007 en heelijk naar de modjes luisteren :)

Ik heb ook een PM 6007 en die bevalt uitstekend.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Nostra

Toch best wel benieuwd naar Teufel hoor!

Welkom Rien! Of was het nu Tim?

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Tim1711

Rien is prima. 

Waarom hier Teufel. Tja dat is eigenlijk een vrij simpel verhaal.

Voordat ik de Teufels had ben ik een audio zaak in gelopen, was zelf gecharmeerd van Dali puur voor de kleurstelling Oberon 5 meen ik. En ik heb toen geluisterd. Prima.  Maar goed in een audio zaak zal een opgevoerde aardappel nog goed klinken denk ik dan. Dus ik wilde ze thuis proberen. Toen begon het moeilijk te worden.
Dus ik was vrij snel klaar.

Thuis ging ik op internet zoeken om thuis te testen.  En kwam toen bij Teufel uit, 8 weken proberen en gratis retour. Toen wat reviews zitten lezen en youtube video's.  En uiteindelijk onder het mom van : niks te verliezen de Ultima 40 besteld. Die kwamen binnen en direct waren we onder de indruk van het geluid eigenlijk. En voor mijn gevoel deden ze niet onder voor de Dali's in de winkel. Maar goed het is lastig om geluid te herinneren.  We waren gewoon positief verrast.   Die zijn dus gebleven. Goed = goed.

En omdat we positief verrast waren breid ik de set uit met Teufel spulletjes.  Hebben de atmos speakertjes, de center.  Nu nog de achter speakers en dan is de ultima set compleet.  En we zijn er uitemate tevreden over.  Worden regelmatig plaatjes gedraaid door de kids.

Is dan alles rozegeur en maneschijn? Het Atmos stukje is minder. Wellicht hebben we niet de juiste oren, maar we hebben nog niet 1 keer het idee gehad dat er iets boven gebeurde.  in de zin van dat er iets boven je langs vliegt. De speakers doen het wel.  Ik had stiekum meer gehoopt op een beetje wow factor. Maar dat is absoluut niet het geval.  Paar films gekocht die goed uit de Atmos factor komen.   Misschien zegt dat meer over onze beleving dan over de speakers. 

Zo heb ik ook van een collega een Sonos Arc te leen gehad.  Was in de tijd dat we met de Marantz pm6007 stereo op de ultima's 40 zaten te luisteren, omdat ik toch de surround miste. Iedereen lyrisch over de Sonos Arc. Dus ik dacht die eens proberen als dat een beetje ruimtelijk gevoel geeft en slechts 1 apparaat.   De sonos Arc aangesloten. En dat was toch wel een enorme tegenvaller.  in alle opzichten.  Muziek klinkt alsof het uit een pak melk komt. Bass heeft het ding bijna niet. Dus dan zou daar de Sonos subwoofer bij moeten en nog 2 achter speakers.  Dus die is weer netjes terug gegaan.
Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

Marvin

Blijkbaar is Atmos niet in elke situatie een meerwaarde.
Bij mij is het echt een meerwaarde die door vele bezoekers beaamd is.
Vreemd hè.  [emoji16]

Tim1711

Een collega vind het helemaal geweldig met ook de Teufel Reflekt speakers. Hij zei al, geweldig he dat Atmos..
Probeert tactisch te brengen dat wij het niet horen of dat het ons niet opvalt.


Marantz NR1711 en Teufel Ultima 5.0.2 set

Emiel77

ach tis heel simpel...

geluid ervaring is vooral erg persoonlijk, das ook de voornaamste reden dat online adviezen vaak niet heel handig zijn... luisteren werkt erg goed, zeker als de fabrikant of audiozaak de kans geeft een periode thuis te luisteren met optie op gratis retour.

luisteren in een geluid dode kamer is best een leuke ervaring op zich, maar luisteren in de kamer waar de apparatuur komt te staan is toch het beste.

stel je hebt een set die nu echt lekker klinkt en je gaat verhuizen... dan toch echt weer luisteren in de nieuwe situatie, zou goed kunnen dat dezelfde set niet lekker werkt met de akoustiek van de nieuwe ruimte.

akoustiek van de ruimte aanpasen kan, maar werkt vaak maar gedeeltelijk is mijn ervaring dan weer, back to luisteren en testen dan dus :-D

just my thoughts...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Hoewie Loewie

Welkom Rien. Leuk verhaal om te lezen. :lol:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl