Nieuwe ontwikkeling in huize CBdicX..........

Gestart door CBdicX, april 24, 2022, 08:25:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Een jaar gelden was ik toe aan een nieuwe AVC  :wink: (tenminste, dat vond ik)

Maar, Corona en een schreeuwnde chip tekort in de audio werled maakte mijn eerste keus niet mogelijk en werdt het de Denon X3700H, een rechtstreekse import vanuit Japan !!
Prima ding, niets mis mee maar een aantal AVR terug heb ik een X8500 gehad , met Auro 3D, en dat vond ik wel wat, een zeer prettige upmixer die Auromatic met een aantal instellingen  zoals sterkte van het gebruik hoogte kanalen, en 3 mogelijkheden voor geluidveld formaat.

Met Dolby kan je voor Atmos niets kiezen, en DTSX ook niet, dus zijn de effecten laag (wat in 90% van de films is) kan je gewoon helemaal niets doen behalve de hoogte speakers harder zetten, maar niet meer effecten creeeren.
Je kan natuurlijk zeggen, nou, dat is dan niet de bedoeling, maar ik vind persoonlijke keus indeze belangrijk hoeveel ik wil horen van de hoogte kanalen, dus Auro 3D.

Ook heeft Auro een slim dingetje zodra er Stereo binnenkomt van platen, cd ect. Auro minder naar de Center stuurt, en meer naar de 2 Front speakers, en dan toch iets van upmix.
Dit gaat geheel automatisch, daar hoeft niets voor ingesteld of veranderd te worden !!
Dit geeft voor Stereo bronnen en heel natuurlijk geluid, dus niet alles in het Center kanaal gesmeten zoals bij Dolby en DTS.

Gezien ik mijn X3700H voor een uitstekende prijs kon verkopen heb ik direct een X4700H in het zilver laten komen, want ook dat stond mij tegen met de 3700, die zijn er alleen in zwart.
Ik moest van vrouwlief terug naar minder speakers, max 3.x en het liefst zonder subwoofer, dus werden het 2 Kef Q950, en 2x SVS Prime Satelite voor de Center die aan de twee zijkanten van de 4700 staan.
Maar ja, daar kan Auro niets mee, die heeft een minimale setup nodig van 5.1
Dus een paar dagen terug 2 Gallo Adiva aan de voorkant "gesmokkeld", mat wit amper zichtbaar op een witte muur, dus dat was ok  pompom

Dus 5.1 was nu gedekt, maar nu de 5 Auro hoogte kanalen ?
Ja, 5, want Auro gebruikt 2x Front Height, 2x Rear Height, en 1x VOG het "Voice Of God" kanaal wat recht boven de luisterplek moet komen.
Nou, die 5 aan het plafond was geen optie, en gaat het nooit meer worden ook, dus ben ik creatief te werk gegaan en heb ik de benodigde 5 kanalen achter de 77 inch OLED geplaatst, geheel buiten zicht, maar wel uitstekend te horen !
Er hangen er nu 6 (zie foto), dus Front en Rear Height aan de linker en rechter buitenkant, en in het midden de 2 VOG speakers, en 2 omdat ik er gewoon 2 over had.
Het zijn allemaal Gallo Adiva SE die via het plafond kaatsen, zoals Dolby Atmos Enabled speakers ook doen.
Het hoogte effect is goed, ietsje voor de luisterplek dus gewoon waar de actie zich afspeelt  :yes:
In de overzicht foto zoals het nu is, 12 speakers en maar 6 zichtbaar  :-D :-D

De VOG wordt bestuurd door een Denon PMA 520 wat via de Subwoofer 2 uitgang gaat, in de Auro setup kan je dus "maar" 1 subwoofer met Sub EQ gebruiken, of met een splitter als je er toch 2 wilt.

Nou, ik heb mijn best weer gedaan............

Voorn

Mooie creatieve oplossing goed gevonden, iedereen blij en mooi om te zien!
Waarom heb je de 8500 weg gedaan eigenlijk, met zo'n versterker had je de top in huis toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

CBdicX

Citaat van: Voorn op april 24, 2022, 10:04:36
Mooie creatieve oplossing goed gevonden, iedereen blij en mooi om te zien!
Waarom heb je de 8500 weg gedaan eigenlijk, met zo'n versterker had je de top in huis toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

Ja ach, hobby .......😀

Marvin

Die 4700 is ook wel een dikke hoor, ben er zelf erg tevreden mee.

CBdicX

Citaat van: marvin op april 24, 2022, 11:46:12
Die 4700 is ook wel een dikke hoor, ben er zelf erg tevreden mee.

Even een technische vraag aan jou.
Kan jij een Dtsx file omzetten naar Auto 3D ?
Ik niet en dat begrijp ik niet.
Alle andere wel, ook Atmos maar Dtsx blijft Dtsx.

Marvin

Ik kom trouwens niet verder dan auto 2D.
Heeft vast iets met instellingen te maken, wat je niet hebt kan je gelukkig ook niet missen. [emoji16]

Marvin

Nou je hebt je antwoord... [emoji23]
Ik ben hoe dan ook helemaal verdwaald in al die formats, maar het klinkt allemaal eigenlijk wel lekker. 

CBdicX

Citaat van: marvin op april 24, 2022, 11:52:15
Ik kom trouwens niet verder dan auto 2D.
Heeft vast iets met instellingen te maken, wat je niet hebt kan je gelukkig ook niet missen. [emoji16]

Heb je geen Height speakers ?

Marvin

#8
Citaat van: CBdicX op april 24, 2022, 12:11:08
Heb je geen Height speakers ?
Ja, 2.
Komt ook gewoon geluid uit, maar kom niet verder dan 2D.


CBdicX

#9
Citaat van: marvin op april 24, 2022, 13:12:05
Ja, 2.
Komt ook gewoon geluid uit, maar kom niet verder dan 2D.



Als dit het is met evt. een Center dan blijft het Auro 2D.
Basis voor 3D is 5.x en 2 hoog.
Heb je dat dan is er iets mis met speaker of amp  assign.

Marvin

Ik heb een 5.2.2

Zal de instellingen eens bekijken.

Marvin


CBdicX

#12
Citaat van: marvin op april 24, 2022, 17:34:29



Ik zie het "probleem" al, je gebruikt 2 Top speakers, dat zijn speakers voor Atmos en DTSX, niet Auro !
Als je ipv Top speakers 2 Front Heigh gebruikt krijg je Atmos, DTSX en Auro.
(er staat ook, fomaat ondersteuning Dolby Atmos - DTS:X)
Top speakers zijn inbouw speakers, jij gebruikt Front Heigh speakers ondanks dat ze niet aan de voorkant hangen  :yes:
De juiste instelling zoals ze nu hangen zou Surround Heigh zijn, maar dan werken ze alleen in Auro, niet in Atmos of DTSX.
Als Front Height instellen werken ze in alle 3 de formaten.

Even een nieuwe Audyssey setup doen met Front Height, en klaar voor Auro 3D  :-D
Tevens zouden jou Front speakers op klein moeten staan met 1 of 2 subwoofers.
Nu spelen de subs, en jou Fronts full range, dus een soort van Double Bass.

Marvin

Ja ik wist dat er iets verkeerd zou staan, dank je.
Morgen vrij, dus ga ik er mee aan de slag.

RHK

#14
Ik ben ook bezig om mij in Atmos land te begeven. Heb daartoe 2 DALI Alteco's C1 aangeschaft die ik op mn fronts heb gezet. WAF faktor belemmerde montage als height's aan het plafond. Nu alleen nog een betaalbare extra amp voor die 2 (voorlopige) extra kanalen zien te vinden en dan kan ik gaan experimenteren. Liefst ook een Rotel zoals de aanwezige eindbak.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*