Platenspeler voor Marantz PM80 MKII

Gestart door InnocentFlu, december 06, 2021, 14:50:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

InnocentFlu

Besten,

Sinds een jaar ben ik eigenaar van bovenstaande versterker en ben nog steeds erg tevreden met de weergave van het geluid door mijn speakers (B&W DM640). Momenteel ben ik opzoek naar een bijpassende platenspeler die goed aansluit bij het toch wel zware, warme geluid van de rest van mijn set. Omdat ik weinig af weet van platenspelers vroeg ik me af of leden van dit forum mij van informatie zouden kunnen voorzien. Mijn budget ligt rond de 700 euro waarbij er uiteraard ruimte is voor een duurdere platenspeler mocht deze echt goed zijn.

Met vriendelijke groet,
InnocentFlu

Maus

Er staat op dit moment een gave Technics bij de MusicMachine Sittard op de facebook, ik keek daar even aangezien die vaak mooi spul hebben.

Audiophylia Nervosa

Citaat van: InnocentFlu op december 06, 2021, 14:50:10
Besten,

Sinds een jaar ben ik eigenaar van bovenstaande versterker en ben nog steeds erg tevreden met de weergave van het geluid door mijn speakers (B&W DM640). Momenteel ben ik opzoek naar een bijpassende platenspeler die goed aansluit bij het toch wel zware, warme geluid van de rest van mijn set. Omdat ik weinig af weet van platenspelers vroeg ik me af of leden van dit forum mij van informatie zouden kunnen voorzien. Mijn budget ligt rond de 700 euro waarbij er uiteraard ruimte is voor een duurdere platenspeler mocht deze echt goed zijn.

Met vriendelijke groet,
InnocentFlu

Welke platenspeler je kiest zal niet veel uitmaken, het element zal toch de bepalende factor zijn hoe een draaitafel klinkt.
Dus verdiep je dan eerst even in de karakter eigenschappen van een element.

Succes,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Maus

Daar ben ik het niet mee eens. Het element moet bij de arm passen (gewicht en vorm) en de arm weer bij de speler.

Hoewie Loewie

#4
Citaat van: InnocentFlu op december 06, 2021, 14:50:10
Momenteel ben ik opzoek naar een bijpassende platenspeler die goed aansluit bij het toch wel zware, warme geluid van de rest van mijn set.
Hoi. Op welk gebied "bijpassend"? Tijdscorrect, design, techniek, zelfde merk?
Citaat van: InnocentFlu op december 06, 2021, 14:50:10
Mijn budget ligt rond de 700 euro waarbij er uiteraard ruimte is voor een duurdere platenspeler mocht deze echt goed zijn.
Zoek je nieuw of gebruikt? Hoe dan ook moet het met een budget van 700 euro zeker lukken om iets leuks te kopen. Er is echter zoveel aanbod en zo weinig bekend van jouw persoonlijke voorkeuren, dat een advies niet gegeven kan worden. De een vindt er een van 1000 euro te min, terwijl een ander uitermate tevreden is met een tweedehands gescoorde van 50 euro.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Emiel77

goedenavond,

misschien dat ik te veel beinvloed ben in het verleden... maar ik sluit me aan bij het advies voor een Technics.
dirict drive is wat mij betreft de betere keus tegenover snaar aandrijving.
€ 700,- is wat budget betreft dan aan de krappe kant voor nieuw, maar er is uiteraard ook nog een optie om gebruikt  te kopen.

mijn persoonlijke voorkeur ligt dan weer bij de 1200 serie (afhankelijk van exacte keus van zeg € 900,- tot € 1500), mocht je geen belang hebben bij stobe verlichting voor de fijnafstelling van het toerental (de pitch controle ga ik zelf waarschijnlijk niet heel veel gebruiken zolang ie netjes draait) zou je ook kunnen kiezen voor de iets goedkopere 1500 serie (dan heb je het nog over dacht ik € 1000+ nieuw) andere optie is een 100 serie voor € 900 nieuw. allen als ik me niet vergis exclusief element.

ook handig om te bedenken: koop je een draaitafel inclusief element of zelf los bijkopen... persoonlijk kies ik voor los zelf kopen, hierbij is naar mijn mening de ortofon 2M Blue een mooie optie, kost nieuw € 200.

ik meen me te herrinneren dat Technics zelfs een periode had waarbij de 1200 series standaard met Ortofon 2M Red geleverd werden, dan kan de Ortofon serie geen slechte keus zijn :-D de Blue is dan weer wat meer geschikt voor HiFi genot.

ander punt van aandacht (wat Technics goed onder controle heeft) is de nodige demping met het oog op trillingen.
om nog eens een pluspunt van Technics te noemen, de toonarm is erg goed instelbaar, kost wat tijd, maar dan heb je er ook weinig omkijken naar.

just my thoughts... misschien heb je er iets aan :-D

groet Emiel.

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Hmm was ff aan het speuren...

Misschien een idee dan, de Pioneer PLX-1000 voor € 700,-
Elementje dr bij en gaan...

Groet Emiel
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Maus

Citaat van: Emiel77 op februari 02, 2022, 23:13:15
ik meen me te herrinneren dat Technics zelfs een periode had waarbij de 1200 series standaard met Ortofon 2M Red geleverd werden, dan kan de Ortofon serie geen slechte keus zijn :-D

Perfecte marketing inderdaad. Die Ortofon elementen zitten onder heel veel spelers en ze klinken vaak 'acceptabel' maar daar blijft het ook bij. Ik heb de Red gehad en snel weer verkocht.

Wbt je Pioneer, dat is inderdaad een prima speler. Hij speelt hier met een Nagaoka MP-150.

lieven

Opzich hangt dit af van je noden. Ik heb een Technics sld3 ooit gekocht en heel lang mee gespeeld totdat ik een Lenco l78 hoorde en meteen verliefd was hierop. Waarom? Persoonlijk vind ik dit geluid beter (hadden beide de mp500 op hun arm staan). Zijn er personen die het andersom zouden gedaan: zeker. Op dit forum alleen al was er iemand die er anders overdacht. Mijn visie is dan ook veranderd over audio. Je moet muziek draaien op de installatie waarvoor het gemaakt is. Uitleg een golden earring van vbv Buddha Joe klinkt in mijn oren slecht op cd maar op vinyl super goed. Andersom Avril Lavigne hen ik ook op single maar is duidelijk gemaakt voor cd (2002) en klinkt ook beter op cd. Lang verhaal kort maakt niet enkel je installatie uit maar ook de muziek die je hierop speelt. Sommige muziek klinken op bepaalde installatis beter dan andere en dat is uitproberen.

Emiel77

Grappig Maus... mijn pioneer... ehm nee.

ik dacht de TS te helpen met budget meer eigenlijk.

zelf heb ik diverse onderdelen van mn set binnen, helaas moet ik nog even wachten op de PM8006...
daarnaast is de ND8006 binnen, samen met een set quadral signum 70 en een SL 1210GR met Ortofon blue...

mocht de blue niet bevallen.. denk ik dat ik voor de black ga ook, gewoon eerst de blue ff testen, niet de hoofdprijs, wisselen kan altijd...

Groet Emiel.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

@lieven je hebt gelijk, kan het niet ontkennen...

luisteren is beleven.. bij voorkeur in eigen omgeving, dicussies zijn leuk, maar relatief zinloos op gebied van luister ervaring.

hierbij is het beluisterde muziek genre zeker van belang, tot op zekere hoogte.

leeftijd, gehoorbeschadigingen etc.  en beschikbaar hoorbaar frequentiebereik gaan we het nog even niet over hebben?? :-D

geluidbeleving is relatief... ik ga niet investeren in top hifi iig... niet voor mij weg gelegd.

desalniettemin...straks lekker marantz / technics / quadral set om van te genieten :-D

Groet Emiel.

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

lieven

Citaat van: Emiel77 op februari 17, 2022, 00:14:19
@lieven je hebt gelijk, kan het niet ontkennen...

luisteren is beleven.. bij voorkeur in eigen omgeving, dicussies zijn leuk, maar relatief zinloos op gebied van luister ervaring.

hierbij is het beluisterde muziek genre zeker van belang, tot op zekere hoogte.

leeftijd, gehoorbeschadigingen etc.  en beschikbaar hoorbaar frequentiebereik gaan we het nog even niet over hebben?? :-D

geluidbeleving is relatief... ik ga niet investeren in top hifi iig... niet voor mij weg gelegd.

desalniettemin...straks lekker marantz / technics / quadral set om van te genieten :-D

Groet Emiel.

Fijn om soms gelijk te krijgen :) zeker nadat je op het werk een hele week ongelijk hebt gekregen maar dat is off topic.