Voeding normale PM-80 of MKII ombouwen

Gestart door mischa, juni 21, 2007, 11:48:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mischa

Hallo allemaal,

Zoals bekend zijn er een paar verschillen tussen de PM-80 SE en standaard modellen. E?n van die verschillen (volgens mij wel de belangrijkste) is de voeding. Vandaar dat ik mogelijk op zoek ga naar een PM-80 MKII (non-SE) om daarvan vervolgens de voeding om te bouwen naar een rikke ringkernvoeding met zwaardere (en betere) elco's.

Daarom ben ik op zoek naar het schema van een PM-80 MKII om te kunnen zien welke spanningen allemaal door de voeding verzorgd worden. Ook zou ik graag weten wat de afmetingen van de ringkerntrafo uit de SE-modellen is. Mogelijk zou ik dan een trafo op maat en specs kunnen laten wikkelen. Op die manier verwacht ik de wat vollere (vooral een stabieler laag) van de SE ook uit een (aangepaste) MKII te kunnen krijgen.

Wellicht een ambitieus project, maar je moet je toch onderscheiden.

Voor degenen die een schema van de PM80 MKII hebben, ik heb eventueel een schema van de CD-67/67SE in de aanbieding.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Maurice

Er is al eens iemand eerder geweest die dezelfde plannen had. Door twee techneuten op ons forum is dit toen afgeraden, aangezien dit niet zomaar kan.
Zie >>dit topic<<.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude


mischa

Citaat van: Maurice op juni 21, 2007, 12:31:58
Er is al eens iemand eerder geweest die dezelfde plannen had. Door twee techneuten op ons forum is dit toen afgeraden, aangezien dit niet zomaar kan.
Zie >>dit topic<<.

Hallo Maurice,

Aan het topic dat jij aangeeft heb ik helaas niks. Er wortdt gezegd niets te veranderen, mits er iets mis is met de voeding. Waarom wordt niets over gerept. Als de spanningen aan de uitgang van de trafo's kloppen, zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen? De persoon in kwestie had overigens niet dezelfde plannen. Hij wilde een voeding van een SE in een gewone plaatsen. Ik heb het over het compleet zelf bouwen van een passende voeding. Vandaar dat ik het schema nodig heb, om de spanningen ed te kunnen bepalen.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Vanhal

Klopt, maar in feite wilde ik hetzelfde als jij, een normale pm80MKII ombouwen naar een SE. ;)

mischa

Citaat van: Vanhal op juni 21, 2007, 13:28:52
Klopt, maar in feite wilde ik hetzelfde als jij, een normale pm80MKII ombouwen naar een SE. ;)

Nou, ik wil hem niet ombouwen naar een SE, want daar heb je ook andere kastdelen ed voor nodig, maar ik wil hem alleen hetgeen geven wat volgens mij de belangrijkste bijdrage geeft aan een beter basfundament, en dat is een betere (zwaardere) voeding.

Jij hebt het dus achterwege gelaten begrijp ik?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Vanhal

Ik ben niet technisch, ik was benieuwd of het relatief makkelijk was om de voeding van de SE in een gewone pm80MKII te plaatsen. Als ik dan hoor dat je de spanningen moet checken houdt het bij mij al snel op ;)

Overigens zijn de SE voedingen van een pm80 SE en een pm80 MKII SE in detail wel anders. Andere relais ed..

mischa

Dat is dan een verschil tussen ons. Ik ben wel technisch onderlegd, vandaar dat het mij wel mee lijkt te vallen, maar je moet natuurlijk wel de spanningen weten.

Nu kan ik ze wel gaan meten, maar het is ook belangrijk om te zien hoe bepaalde spanningen opgebouwd worden en met elkaar in relatie liggen, vandaar dat ik dus een schema moet hebben.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

#8
Citaat van: mischa op juni 21, 2007, 14:05:09
Dat is dan een verschil tussen ons. Ik ben wel technisch onderlegd, vandaar dat het mij wel mee lijkt te vallen, maar je moet natuurlijk wel de spanningen weten.

Nu kan ik ze wel gaan meten, maar het is ook belangrijk om te zien hoe bepaalde spanningen opgebouwd worden en met elkaar in relatie liggen, vandaar dat ik dus een schema moet hebben.

Groeten,
Mischa


Als jij technisch onderlegt bent zou je de PM-80 en aanverwanten wel links laten liggen.

Niet dat het een slecht klinkende versterker is maar wel erg storingsgevoelig vanwege de slechte pcb's

Verder is het zo dat je kunt volstaan met wat grotere bufferelco's en eventueel het vervangen van de rectifier door shotkey diodes.

Ik ben iig geen fan van de 80 serie.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Nou, vertel, bij welke serie moet ik dan zijn? Ik heb wel de technische kennis, maar wil ze liever gebruiken voor verbeteringen dan voor reparaties.   :-D

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Mischa,

Ik zou voor de wat oudere PM lijn gaan.
dan heb ik het over modellen. zoals de
PM 95 94 84 64MKII e.d
de nog oudere lijn de
PM700(710) 510 500 os ook helemaal niet slecht en klinken prima.


wat je bij de pm 80 MKII kan doen is, grotere voedings elko's plaatsen.
nu zit er 63V 15.000uF
ouder marantz heeft vaan 50V 20.000uF
Ik zou gaan voor de 22.000 63V

www.audiofabriek.nl heeft een heleboel dure merken..
Ik koop zelf meestal van BC philips in
nichicon!? als ze nog groot maken.
of rubicon


jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

#11
Citaat van: HAL9000 op juni 21, 2007, 22:45:04
Ik zou voor de wat oudere PM lijn gaan.
dan heb ik het over modellen. zoals de
PM 64MKII
jon

Hallo Jon,
De 64 is een robuuste en goed klinkende versterker? Beter dan de PM-80 ?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

PM-64 mk2 is een behoorlijk goede versterker.

Ik vind hem persoonlijk beter klinken dat zn grotere broers de oude PM-84 en PM-94.

Er is al wel lichtelijk beknibbeld op de kwaliteit van de componenten maar nog niet zo erg als in de latere modellen alla PM-50/80 SC-SM-80.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

Ligt helemaal aan de staat welke je pas echt goed kan beoordelen wanneer je het apparaat voor je neus op de pijnbank hebt staan.

Vaak weten mensen niet wat ze verkopen!
Daar bedoel ik mee in welke staat het apparaat daadwerkelijk verkeerd!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM