PM8200

Gestart door Bertje, juni 18, 2007, 23:46:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bertje

Ik heb een wat vreemd probleem met een PM8200 versterker.

Speelt op zich normaal, klinkt goed.

Maar...:
Op de rechteruitgang staat wat DC indien je de vol. potmeter even snel en kort heen en weer beweegt. Woofer zie je dan in/uit slaan. Soms kan je zelfs de protectie aanspreken. potmeter kraakt niet oid. In "rust" is de DC heel mooi +/- 1 mV.
Dit gebeurd op enkele ingangen, maar niet op CD ingang.... :?

Ook een in- en uitchakelplop alleen op rechts. (DC dus...)

Zelf verdenk ik de ingangsselector een LC78212, ik zal ze links/rechts kunnen wisselen om te zien wat dit oplevert.

Maar als er iemand is die me zo kan vertellen wat de oplossing is, zou dat mooi zijn natuurlijk.
Rob.

SB_Marantz

Ik vermoed dat het in de pre sectie zit.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

wel vreemd dat er nu al een transistor eventueel een condensator al slecht is.

kijk even welke transistoren in de voorversterker zitten.
kijk ook gelijk het inkomst circuit na van de eindversterker.
meestal zet marantz japan daar nu IC's in..
eventueel zou jou selector schakelaar defect kunnen zijn en een lichte lek spanning kunnen geven waardoor er alleen DC komen aan het eind van de potmeter.. dit geldt ook voor de volume potmeter.
puke

shutup


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Bertje

Dat vreemde gedrag van de DC op de uitgang als ik aan de potmeter draai kan ik in zoverre verklaren dat de ingangsselector een DC afgeeft.  Draai ik de potmeter op, dan zal die DC spanning naar de eindtrap gaan en vervolgens wordt ?e door de servo weer netjes weggewerkt.

Maar goed, geen schema natuurlijk, dus het zal wel weer trail en error worden... :| Deze heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Rob.

Bertje

Ik heb 2x de LC78212 besteld (dit zijn de inputselectors), er staat op de RCA's van het rechterkanaal DC, 13v oid...  :roll:
Rob.

SB_Marantz

Citaat van: Bertje op juni 29, 2007, 20:49:20
Ik heb 2x de LC78212 besteld (dit zijn de inputselectors), er staat op de RCA's van het rechterkanaal DC, 13v oid...  :roll:
Rob.

Dc-offset meet je aan de speakerterminals mijn beste  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Bertje

Nou.. dat wist ik nog niet... pompom, maar Vdc staat op de RCA-ingang en ook op de ls uitgang zodra ik een zwaai aan de volumergelaar geef.
2x LC 78212 besteld.
Rob.

SB_Marantz

Wat meet je positief peak en negatief peak als je een zwaai aan de vol pot geeft?

Aan de speaker terminals welteverstaan
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Bertje

Daar meet ik best veel (paar volt), draai ik meer en sneller dan wordt het teveel van het goede en gaat ?e in dc-protectie. Ik meet zowel pos. als neg. spanning aan de speaker terminals.
Met scoop gemeten natuurlijk.
Maar ik heb nu het volgende gedaan, beide LC78212 eruit en heb alleen CD-direct nog werkend. Dan is ?e helemaal goed.
Rob.

SB_Marantz

Analog function switch in 30-pin DIP30S package. Operational temperature range from -30?C to 75?C. Datasheet*) ...


Dus het probleem zit in de pre, duidelijk, ik had goed gegokt dus.
Ik denk dat de toonregeling hier de schuldige is.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Bertje

De beide analog switches LC78212 vervangen en nu werkt alles weer naar behoren, geen rare dc meer waar dan ook. :wav:
Rob.