Heeft het zin om 2,5mm2 l.s.kabel v/d rol optewaarderen naar b.v. 4mm2 v/d rol?

Gestart door Cornelis1921, juli 28, 2011, 01:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: John Wx op december 12, 2011, 11:03:24
Citaat van: Marco op december 12, 2011, 08:45:51
Laten we de winstmarge niet vergeten  :wink:

Dat is waar alles omdraait aan de reatail kant erg scherp Marco


Hoest met je mooie design sub nog steeds top
Waar ik destijds een rol 2,5mm2 ls draad gekocht heb werd mij verteld dat ze in het (heul) groot inkopen waardoor de prijs laag kan blijven ,dat is wel even iets anders dan dat veel van die goudzoekers vragen voor kabels met een dure tag .
Met de sub gaat het trouwens nog steeds goed hoor ,misschien dat ik volgend jaar er nog een paar ga kopen  :evil:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

211

Citaat van: marvin op december 12, 2011, 10:30:34
Gewoon 2,5 gebruiken, tegen de tijd dat die draadjes zijn ingespeeld klinken ze hetzelfde als 4mm.  :-o

?? Draadjes die ingespeeld moeten worden ??
Zolang je maar geniet....

Marvin

Ja sorry, ik las het in een ander topic van een ander lid.
Dacht bij mezelf, daar steek ik in dit topic even de draak mee.  HLP

SMarcel

Dit is een topic met voors en tegens maar waar de meeste mensen aan voorbij gaan is het feit dat wat voor een diameter kabel je er ook aan hangt, je een flessenhals effect krijgt als de interne bekabeling uit gewoon fiets draad bestaat.

Want helaas is dit bij de meeste (ook gerenomeerde) luidsprekers nog steeds het geval.

Ik weet uit ervaring (zie mijn luidspreker tweak op mijn site) dat als je de interne bekabeling aanpakt er al een hele wereld open gaat.

het mooiste zou zijn dat je het interne met dezelfde kabel uitvoert als de luidspekerkabel van de versterker naar de speaker.

Succes en groeten,

Marcel

still life

Citaat van: SMarcel op december 13, 2011, 07:23:12
Dit is een topic met voors en tegens maar waar de meeste mensen aan voorbij gaan is het feit dat wat voor een diameter kabel je er ook aan hangt, je een flessenhals effect krijgt als de interne bekabeling uit gewoon fiets draad bestaat.

beetje zoals bij stroomkabels van polsdikte naar je amps ? kijk daar maar eens intern..  :angel:

wees gerust: die interne bekabeling is voorzien naar specs..
speakertjes van 99€ kun je evenwel beter dichtlaten/niet inspecteren..  :-D

Citeerhet mooiste zou zijn dat je het interne met dezelfde kabel uitvoert als de luidspekerkabel van de versterker naar de speaker.

kan best mooi zijn allemaal, maar gewoon koper volstaat ruimschoots:  :yes:
waarom zou je bvb 4mm² intern naar je tweeter moeten leggen ?

haast elke audiofiel draait gewoon met oversized kabels, incl mezelf..  :schater:
na berekening is 0.75 of 1.5 in de meeste gevallen al genoeg..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

TurboMarco

Voor een stereo paartje luidsprekers volstaat in de meeste gevallen ook 1,5  , kijk maar eens naar de scheidingsfilters vd speakers dan zie je spoelen variërend van 0,71mm tot 3,4mm (Tritec in sommige gevallen) en dan hebben we het nog niet over de draadjes die in de versterker zitten .

CiteerAls de aders van een kabel dikker worden neemt de weerstand die de ader vertegenwoordigt af. Hoe lager de weerstand is, des te minder wordt de invloed die de kabelweerstand heeft op de stroomkring van luidsprekeruitgang, luidspreker en luidsprekerkabel. Het is overigens niet zo dat de negatieve invloed die de kabelweerstand heeft, hoorbaar afneemt als de weerstand steeds verder afneemt. Bij een bepaalde waarde heeft verder verlagen van de kabelweerstand geen zin meer. De weerstand heeft dan een waarde bereikt waarbij de eerder genoemde invloed zo gering is dat we daar niets van horen. Als je dan de draad dikker maakt kan dat vanzelfsprekend geen kwaad maar het heeft ook geen effect op de weergave ook al zou je de kabeladers dikker maken dan ze lang zijn...

Het antwoord op je vraag is dus ja. Je kunt de dikte van de kabels ongelimiteerd dik kiezen maar het is wel zonde van het koper, je krijgt ook geheid problemen met het fatsoenlijk neerleggen van het snoer en het zal ook lastig zijn om in de klemmen van versterker en luidsprekers de kabel kwijt te kunnen. 

stupid
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

Citaat van: SMarcel op december 13, 2011, 07:23:12
Dit is een topic met voors en tegens maar waar de meeste mensen aan voorbij gaan is het feit dat wat voor een diameter kabel je er ook aan hangt, je een flessenhals effect krijgt als de interne bekabeling uit gewoon fiets draad bestaat.

Want helaas is dit bij de meeste (ook gerenomeerde) luidsprekers nog steeds het geval.

Ik weet uit ervaring (zie mijn luidspreker tweak op mijn site) dat als je de interne bekabeling aanpakt er al een hele wereld open gaat.

het mooiste zou zijn dat je het interne met dezelfde kabel uitvoert als de luidspekerkabel van de versterker naar de speaker.

Succes en groeten,

Marcel
notworthy :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Je zou je ook kunnen afvragen waarom je voor de afstanden binnenin een luidspreker, filter naar drivers, een dikke draad nodig hebt.
Als ik naar de interne afstanden van mijn luidsprekers kijk dan wordt er werkelijk niet meer dan 30cm gebruikt.
En ja, ik begrijp donders goed dat ik met een inferieur systeem draai...  :-D

Een spoel is trouwens ook niet van sleepkabel in elkaar gedraaid.

(Sorry, ochtenddienst gehad dus de spelfouten vallen geregeld uit de lucht).  :-D

Cornelis1921

Citaat van: marvin op december 13, 2011, 15:08:04
Je zou je ook kunnen afvragen waarom je voor de afstanden binennin een luidspreker, filter naar drivers, een dikke draad nodig hebt.
Als ik naar de interne afstanden van mijn luidsprekers kijk dan wordt er werkelijk niet meer dan 30cm gebruikt.
En ja, ik begrijp donders goed dat ik met een inferieur systeem draai...  :-D

Een spoel is trouwens ook niet van sleepkabel in elkaar gedraaid.
stupid HLP
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Het filter is direct op de aansluiting, xlr, gemonteerd.
Veel korter wordt de afstand niet.
De afstand naar de driver is in deze specifieke luidspreker, m'n center, nog geen 20cm.



Als je dan kijkt wat voor draadjes er in de bass-driver naar de spreekspoel verdwijnen en dan ook eens kijkt welke er naar de tweeter verdwijnen, dan zie je dat vooral die van de tweeter behoorlijk dun zijn.
(Bruin en blauw).




Als je dan ook nog eens het handwerk en vakmanschap meerekend in je bedenking, dan kom je volgens mij snel tot de conclusie dat de heren in Engeland best een dikker draadje zouden gebruiken wanneer dat nodig was.
Maar aangezien dat stukje hooguit 10cm is, had het waarschijnlijk ook met een haartje gekund.
Dat je dan voor de 2 meter die je van versterker naar luidspreker sleepkabels wilt gebruiken is geen probleem, maar wel pure onzin. (Geen nood, ook hier 4mm in gebruik).
Dat daar dan stukjes van een meter met een prijs van een degelijke versterker aanhangen, daar laat ik me verder niet over uit. Mag geloof ik wel duidelijk zijn zonder daar veel worden aan vuil te maken.

Ook Tannoy heeft jaren lang met Van den Hull samengewerkt, sinds die samenwerking is gestopt zijn ze echt niet in kwaliteit achteruit gegaan hoor.
Blijft dezelfde rare toeter met minimale lengtes van inwendige bekabeling.

joep

Iemand wel eens harde kern stroomdraad gebruikt? Heb nog een paar dozen liggen. Heb niets te verliezen dus gewoon een keer proberen. Al doende leert men.

Marvin

Jij hebt het liggen en jij schijnt over een superieur stel oren te beschikken, dus....  :?


Marvin


TurboMarco

Citaat van: joep op december 13, 2011, 16:08:37
Iemand wel eens harde kern stroomdraad gebruikt? Heb nog een paar dozen liggen. Heb niets te verliezen dus gewoon een keer proberen. Al doende leert men.
Ik heb hier ook nog een paar meter van die draad liggen ,die is mij te stug en het sluit niet goed aan op de klemmen van de versterker + luidsprekers ,het zelfde geldt voor de dikkere coax kabel die dan wel een stuk soepeler is maar nog steeds lastig laat klemmen .

Met kabelvorkjes is het nog wel te doen op de luidsprekerklemmen maar dan zit je nog steeds te klooien met de aansluitklemmen vd versterker .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)