Heeft het zin om 2,5mm2 l.s.kabel v/d rol optewaarderen naar b.v. 4mm2 v/d rol?

Gestart door Cornelis1921, juli 28, 2011, 01:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

211

Zolang je maar geniet....

Cornelis1921

Citaat van: 211 op augustus 17, 2011, 18:30:03
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 09, 2011, 10:15:30
N.B. Ik bezit maar, als arme audiosloeber, maar twee paar banaanstek(k)ers. Heb veel, ja veel muziek.
Gr. Cor.
Hallo Cor, persoonlijk zou ik helemaal geen stekker gebruiken. Scheelt weer overgangsweerstand...
Dank voor de post. Klopt, je hebt gelijk.
Die stekkers gebruik ik dan ook puur voor het gemak, maar ik zal het in overweging nemen, hoewel ik onlangs van whisper.nl twee sets stekkers ontvagen heb. Ik ben van plan die ooit te gaan gebruiken in bijv. een bi-wiring set-up.
Nogmaal dank en groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Tijdens de nodige 1 op 1 vergelijken heb ik steevast verschillen ervaren tussen kabels (ls / ic / pc) :yes:. De ene keer betreft het een miniem verschil een andere keer zeer duidelijk hoorbaar. Ik laat maar in het midden of de door mij ervaren verschillen toe te wijden zijn aan de kabels of m`n gehoor.

Heb echter op basis van mijn ervaringen wel bewust gekozen voor m`n huidige bekabeling van de set 8-).


Sander.

Cornelis1921

Citaat van: xander32 op augustus 18, 2011, 07:50:48
Tijdens de nodige 1 op 1 vergelijken heb ik steevast verschillen ervaren tussen kabels (ls / ic / pc) :yes:. De ene keer betreft het een miniem verschil een andere keer zeer duidelijk hoorbaar. Ik laat maar in het midden of de door mij ervaren verschillen toe te wijden zijn aan de kabels of m`n gehoor.

Heb echter op basis van mijn ervaringen wel bewust gekozen voor m`n huidige bekabeling van de set 8-).


Sander.
Inderdaad moet men rekening houden met de subjectiviteit van het moment.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Kathan

Citaat van: Audiotic op augustus 09, 2011, 11:26:55

Dit is wat er tussenzit, voorwaar een koopje bij ongeveer 2 euro p.m.:
http://www.allekabels.nl/Luidspreker-Kabel-p/m/1743/1075922/OFC-Luidsprekerkabel-Professioneel.html


sorry om een ouder topic omhoog te gooien. Maar had een vraagje over bovenstaande kabel:

onder deze kabel op rol (2 x 4,00mm² van OFC) staan enkele alternatieven. Ook hier staat een (zelfde?) kabel bij van OFC, ook hier 2 x 4,00mm². Enkel bij deze is de prijs lager. Voor dezelfde afstand kom je bijna 20 euro goedkoper uit. Waar ligt hier het verschil?

in ieder geval bedankt om jou link hier te posten. Want ik zat voor gelijkaardige (zelfs duurdere) prijzen naar een 2,5 mm² bekabeling te kijken.



still life

prijsverschil zit vaak in de uitvoering (manteldikte/kleur/wikkeling)
of in de aangekochte lengte (rol van 15m, 25m, 50m en 100m)

denk er om: bij een AVR kun je niet altijd makkelijk blanke 4 carré kwijt in de terminals..
of bespaar jezelf wat moeite & geld met 2.5 mm²  :wink:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Kathan

Citaat van: still life op december 12, 2011, 08:26:56
prijsverschil zit vaak in de uitvoering (manteldikte/kleur/wikkeling)
of in de aangekochte lengte (rol van 15m, 25m, 50m en 100m)

denk er om: bij een AVR kun je niet altijd makkelijk blanke 4 carré kwijt in de terminals..
of bespaar jezelf wat moeite & geld met 2.5 mm²  :wink:

dank voor je reactie! Het is inderdaad wel belangrijk om daar even rekening mee te houden. Maar bij de magnat speakers raden ze voor de front luidsprekers minemaal 2,5mm² aan (bij afstanden kleiner dan 3m), voor de achterluidsprekers 4mm². dus gok ik dat ik hier geen probleem zal hebben met de 4mm²?

dit zootje word dan aangesloten op mijn marantz sr6004. Op deze klemmen zal de 4mm² ook wel passen? (ik vind ze er toch groot uitzien  :angel:).  Ik ga het zo even opzoeken in de handleiding.

en voor het prijsverschil van 2.5mm² naar 4mm² moet ik het niet doen. Zeker als ik uitga van de meningen hier over de dikkere kabels. En liever van de eerste keer een goede (binnen het budget, want je kan daar wel erg ver in gaan), dan later een nieuwe te moeten aanschaffen.

maar wat ik me vooral afvroeg, was het prijsverschil bij een precies dezelfde kabel (en dezelfde lengte). Ik kan zo direct geen verschil vinden. 4mm² is toch 4mm²  :-o Maar d'r zal inderdaad wel ergens iets anders zijn?


mvg

still life

Citaat van: Kathan op december 12, 2011, 09:22:34dank voor je reactie! Het is inderdaad wel belangrijk om daar even rekening mee te houden. Maar bij de magnat speakers raden ze voor de front luidsprekers minemaal 2,5mm² aan (bij afstanden kleiner dan 3m), voor de achterluidsprekers 4mm². dus gok ik dat ik hier geen probleem zal hebben met de 4mm²?

dit zootje word dan aangesloten op mijn marantz sr6004. Op deze klemmen zal de 4mm² ook wel passen? (ik vind ze er toch groot uitzien  :angel:).  Ik ga het zo even opzoeken in de handleiding.

:no: niet zonder banana's of je zal het gestripte uiteinde wat moeten trimmen (beetje dunner maken)

ik heb op mijn SR alles met nak-pluggen achterop
(je moet op de SR de zwarte veiligheidsdopjes verwijderen)

als de speakers draaiklemmen hebben, ook geen probleem
sommige speakers hebben v/die druk klemmetjes & dat kan voor 2.5 soms al niet meer lukken..

Citeer
en voor het prijsverschil van 2.5mm² naar 4mm² moet ik het niet doen. Zeker als ik uitga van de meningen hier over de dikkere kabels. En liever van de eerste keer een goede (binnen het budget, want je kan daar wel erg ver in gaan), dan later een nieuwe te moeten aanschaffen.

maar wat ik me vooral afvroeg, was het prijsverschil bij een precies dezelfde kabel (en dezelfde lengte). Ik kan zo direct geen verschil vinden. 4mm² is toch 4mm²  :-o Maar d'r zal inderdaad wel ergens iets anders zijn?


mvg

zie marco's opmerking..  4=4 idd  :-D maar voor je SR volstaat het met alles op 2.5 mm bekabeld
tenzij je surrounds bij de buren staan (+10/15m)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Perfect_audio

Citaat van: still life op december 12, 2011, 08:26:56
prijsverschil zit vaak in de uitvoering (manteldikte/kleur/wikkeling)
of in de aangekochte lengte (rol van 15m, 25m, 50m en 100m)

denk er om: bij een AVR kun je niet altijd makkelijk blanke 4 carré kwijt in de terminals..
of bespaar jezelf wat moeite & geld met 2.5 mm²  :wink:

Zo is dat!
Jij gaat met jouw installatie GEEN winst behalen met 4 mm2 t.o.v. 2,5 mm2.
Stelling: als 4 mm2 wèl een verbetering is, dan is 6 mm2 óók weer een verbetering.

Kijk nou eens niet naar de financiële aspecten, maar naar de elektrische aspecten. Ik weet het, dat is moeilijker, vraagt om kennis om het te kunnen berekenen (of te beredeneren). Dat ontbreekt bij de meesten en de onzekerheid slaat toe. Maar ook hier geldt: bij twijfel NIET inhalen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Kathan

okido... ik vertrouw op jullie vakkennis. En het zou inderdaad stom zijn als ik dol enthousiast met mijn 4mm² kabeltjes bij mijn marantz aankom en dan tot de conclusie moet komen dat deze er niet op passen.

dan gaan we terug naar de 2,5mm²  :yes:

(mijn speakers zijn trouwens net aangekomen... tsjonge, mijn center past niet meer op mijn tv-meubel. Die is net iets groter uitgevallen dan verwacht. FF gaan timmeren  violent1)

(offtopic: iemand een idee hoe ik mijn vector 201 aan de muur kan bevestigen. Ik vind het vrij beangstigend om mijn speakers op die muurbeugels te moeten schroeven...)

still life



zou ik eerder op stands zetten met wat ruimte erachter vs ophangen..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Gewoon 2,5 gebruiken, tegen de tijd dat die draadjes zijn ingespeeld klinken ze hetzelfde als 4mm.  :-o

(Zou me niet zo druk maken om de dikte van de draad in onze huisjes, de lengte moet overigens wel overeenkomen).  :-D

JohnWx

Citaat van: Marco op december 12, 2011, 08:45:51
Laten we de winstmarge niet vergeten  :wink:

Dat is waar alles omdraait aan de reatail kant erg scherp Marco


Hoest met je mooie design sub nog steeds top
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

of je moet voor weinig een mooie stukje speaker kabel kunnen kopen ergens op MP (looks  8-))



bij Pol Audio was er alleen 1.5 mm 2.5 mm 4 mm 6 mm 8 mm koper en 2.5 mm zilver kabel andere waren er niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.