Servicebeurt voor PM-95

Gestart door Maurice, maart 14, 2007, 22:44:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

Morgen gaat mijn versterker voor een servicebeurt weg naar S.B.Marantz!

Mijn PM-95 heb ik zelf inmiddels al weer 9 jaar, maar ben hier nog steeds tevreden over. Probleem is alleen wel dat je zelf niet in de gaten heb hoe snel ie minder wordt, dus ben erg benieuwd naar het moment waarop ie weer terug is!

Misschien dat S.B.Marantz hier nog wel een verslag wilt toevoegen  HLP

Zelf ga ik zaterdag op wintersport, dus kan pas het resultaat lezen als ik weer terugben (mits ie dan natuurlijk klaar is).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Ik ben er erg benieuwd naar!!

Kunnen we ze mooi naast elkaar zetten als die klaar is  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Marco op maart 15, 2007, 01:08:22
Ik ben er erg benieuwd naar!!

Kunnen we ze mooi naast elkaar zetten als die klaar is  :-)
Ik denk dat je die van jou ook maar langs moet brengen, want de solderingen zijn niet best!
Helaas zitten er ook nog van de klere mosfets in, en bij mij was het al kantje boord met de solderingen ervan.

Volgens S.B.Marantz klonk de versterker nog heel aardig, en raadde hij mij aan om niet direct alle elco's te laten vervangen. Ben benieuwd!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Als ik nog een beetje puf heb vanavond begin ik er vast mee want hij staat nu toch al op de operatie tafel  HB
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: S.B.Marantz op maart 15, 2007, 18:47:46
Als ik nog een beetje puf heb vanavond begin ik er vast mee want hij staat nu toch al op de operatie tafel  HB
Als je maar wat foto's maakt voor de ramptoeristen hier  notworthy
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

We houden het bij !!! dus  TTIWWP
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SB_Marantz

Citaat van: Maurice op maart 15, 2007, 18:55:16
Citaat van: S.B.Marantz op maart 15, 2007, 18:47:46
Als ik nog een beetje puf heb vanavond begin ik er vast mee want hij staat nu toch al op de operatie tafel  HB
Als je maar wat foto's maakt voor de ramptoeristen hier  notworthy


Komt goed  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#7
Hierbij het service verslag van de PM-95.

Na het demonteren van het rechter kanaal waar tevens een flinke brom in zat was het me al snel duidelijk.
Veel slechte soldeerverbindingen waren er te zien.
Alle slechte opnieuw gedaan.
De brom was de oorzaak omdat er twee van de secundaire wikkelingen van de trafo los in de tin stonden.
Het stekkertje daarvan was aardig zwart geblakerd maar gelukkig niet stuk.

Het linker kanaal verkeerde in een iets betere toestand hoewel deze zeker aandacht verdiende.

De lijntrap zag er zoals ik al verwachtte stukken beter uit; slechts 1 slechte verbinding.

Na dit alles hersteld te hebben, alles weer inelkaar gezet en toen begon het ''pijnigen'' van de versterker aan de dummy-load.
Dat wil zeggen op vol vermogen (below clipping point) testen.

Kwa vermogen kwam er het volgende uit.

In Class A ;  20 Volt per kanaal wat gelijk staat aan 25,14 Watt
In Class B ;  50 Volt = 157,18 Watt per kanaal

Op de foto's kun je duidelijk de slechte soldering zien, bovendien heeft er e.o.a. Jan doedel aan zitten klodderen.
Dat is nu uiteraard opgelost.

Tot zover uw verslaggever  :roll:



















Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Toch weer gerust dat de versterker er nu weer een tijdje tegen kan. schrok wel een beetje van de slechte staat van de soldeerverbindingen, zeker die bij de mosfets die dus nergens meer te krijgen zijn.
Hieruit blijkt maar weer dat zo'n periodieke check zeker nodig is  notworthy

Vandaag trouwens bij S.B.Marantz ook nog zijn collectie aanschouwd, en daar staan echt fantastische exemplaren tussen! Alleen al voor de looks wil ik er eigenlijk ook nog wel zo'n mooie oldie bij hebben.
Op S.B.Marantz zijn set hebben we trouwens ook de PM-95 beluisterd, zodat ik ook enige vergelijk had met de vintage. Er zijn wel degelijk verschillen, maar de belangrijkste zijn vooral de ietwat warmere klank van de vintage en de vintage is meer in-your-face, waar de PM-95 het beeld meer vanuit de diepte opbouwd.

Ik kan de versterker pas over een week weer ophalen vanwege wintersport, dus misschien dat S.B.Marantz de versterker nog wel aan een luistertest beproeft ;)
Op het eerste gehoor vond hij het nog niet eens zo onaardig dacht ik.

Nu nog maar eens zoeken naar een reserve setje mosfets, voor het geval ze stuk gaan....  nopompom
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#9
Over de klank van de PM-95 kan ik kort zijn; deze is heel erg goed.

Ik heb echter wel een kleine opmerking over jou beschrijving van de ''vintage klank''
De set, dwz de versterker combi die op dat moment stond te spelen en dan met name de pre klinkt idd iets meer forward in het middengebied.

Ware het niet dat ik zomaar even kan switchen naar weer een iets andere sound.  notworthy

Ik hou van afwisseling, dat houd het lekker fris allemaal.

Een geweldige hobby is het en ik kan me maar weinig andere dingen voorstellen die ik net zo leuk zou vinden om mee/ in te klooien  :-D :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

#10
Citaat van: S.B.Marantz op maart 15, 2007, 23:33:13
Ik heb echter wel een kleine opmerking over jou beschrijving van de ''vintage klank''
De set, dwz de versterker combi die op dat moment stond te spelen en dan met name de pre klinkt idd iets meer forward in het middengebied.
Mijn mening is inderdaad gebaseerd op slechts ??n ervaring, en de toevoeging iets is ook nodig. De marantz sound blijft redelijk overeind  hello
Verder komt het aan op smaak, gedraaide muziek en denk ik ook de mood van de dag.
Citeer
Ware het niet dat ik zomaar even kan switchen naar weer een iets andere sound.  notworthy
Vindt je het gek met zo'n collectie Marantzen!

Citeer
Ik hou van afwisseling, dat houd het lekker fris allemaal.
Dat blijkt ook wel uit je muziekvoorkeur, is ook afwisselend!

Citeer
Een geweldige hobby is het en ik kan me maar weinig andere dingen voorstellen die ik net zo leuk zou vinden om mee/ in te klooien  :-D :-D
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Mooi en duidelijk verslag!  notworthy

En ik heb het in de gaten dat er vast wel een servicebeurt voor PM-95 deel 2 er aan zit te komen :-)

En van dat switchen van apparaten kan ik mij heel goed voorstellen,ik doe dat ook met regelmaat daardoor vallen steeds meer zaken op als klankeigenschappen,en ja een PM95 heeft best wel een laid back karakter wat overigs heel goed tot zn recht kan komen op verschillende muziekstukken,maar over het algemeen prefereer ik toch meer een in your face karakter.

Rest mij toch een vraag,begrijp ik het goed dat er eerder aan de amp van maurice gesleuteld is?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Marco op maart 15, 2007, 23:41:53
Rest mij toch een vraag,begrijp ik het goed dat er eerder aan de amp van maurice gesleuteld is?
Jep, er bleek al eens een reparatie aan gedaan te zijn.

Verder viel volgens mij wel op dat de condensatoren nog in aardige toestand waren. Op advies van S.B. heb ik besloten om deze maar niet te laten vervangen, tenzij ze niet goed waren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

#13
Ik heb nog een vraag .

Waar is het afdekplaatje die boven de speakeraansluitingen zit?






(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Maurice op maart 15, 2007, 23:44:06
Citaat van: Marco op maart 15, 2007, 23:41:53
Rest mij toch een vraag,begrijp ik het goed dat er eerder aan de amp van maurice gesleuteld is?
Jep, er bleek al eens een reparatie aan gedaan te zijn.

Verder viel volgens mij wel op dat de condensatoren nog in aardige toestand waren. Op advies van S.B. heb ik besloten om deze maar niet te laten vervangen, tenzij ze niet goed waren.
Begrijpelijk!

Scheelt toch weer knaken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)