Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

#420
Ik lees net wat over de frequentie range, dat dit niets te maken heeft met de speakers, maar met de "transitie range" van een (gemiddelde) kamer.
Die ligt rond de 400-500hz, tenzij het een vierkante kamer is, dan zal het berekend moeten worden.
Advies, ook op AVS, is 500hz voor de TR filter aanpassing.
Echter blijft het uit proberen, er zijn er ook die gewoon fullrange gebruiken, en tevreden zijn 🤪

Marvin

Ik zie dat ik het de laatste keer niet heb aangepast. [emoji2957]
Je hebt ook zoveel tegenstrijdige informatie als je gaat zoeken.
Maar niet teveel EQ gebruiken rond de x-over raadt Tannoy zelf ook aan voor de PA installaties.
Ik heb m'n wijsheid uit een uren lang filmpje, ook van het AVS.

CBdicX

Jou zoektocht ervaring is dus kijken naar de x-over van de speakers en daar het filter op aanpassen.
Lees inderdaad wat tegenstrijdige adviezen.
Jammer is dit toch altijd.......

Marvin

Ja daar komt het wel op neer. [emoji16]

Maar dan wel specifiek voor m'n eigen situatie met mijn luidsprekers.

CBdicX

#424
Dan hou ik mij aan jou vast 👍
Ga dat filter instellen iets onder de x-over van de betreffende speakers.

Ik heb de volgende gegevens:
T301 = 1.7hz
Center = 2.5hz
Dali = 2.1hz

Laat weten hoe dat klinkt, zal nog wat dagen duren, kan dit pas vrijdag uit proberen.

Marvin

Nou dat is een hele verantwoording die je bij me neerlegt. [emoji23][emoji23]

CBdicX

#426
Citaat van: marvin op februari 04, 2023, 22:55:57
Nou dat is een hele verantwoording die je bij me neerlegt. [emoji23][emoji23]

Nou, dat kan jij wel aan 😁🎶

Doe jij die aanpassing voor stereo of surround ?

Marvin

Ik luister stereo tegenwoordig in source direct, en voorheen in multi stereo.
Maar altijd zonder audyssey.
De aanpassingen zijn voor mij echt voor de surround bubble met meerkanaals content.

CBdicX

#428
Ik heb er toch nog een van Denon die de boel "in de war stuurt":

https://support.denon.com/app/answers/detail/a_id/36/~/audyssey-multeq-xt-correction-beyond-300-hz

Denon heeft het over 300 hz, is hetzelfde (probleem) wat bedoelt wordt als de vermelde 400-500 hz.

Denk dat het beste is, is om de oren het te laten beslissen.
Ik maak er 1 op 500hz, een op de speaker x-over, en een fullrange, en dan eens horen wat het prettigste klinkt, misschien maakt het geen flikker uit.

Emiel77

Als niet kenner van surround systemen heb ik op de link geklikt...

Wat ik lees: geloof en aannames....

Kan aan mij liggen uiteraard :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#430
Citaat van: Emiel77 op februari 05, 2023, 02:45:53
Als niet kenner van surround systemen heb ik op de link geklikt...

Wat ik lees: geloof en aannames....

Kan aan mij liggen uiteraard :-D

Je hoeft geen "kenner" te zijn om te bepalen of je iets fijn vind klinken of niet, dat doe je geheel zelf en staat los van iedere discussie !
Vind je rood of groen mooi, vind je boerenkool of shoarma lekkerder  :wink:

Wat Denon bedoelt is dat er inderdaad een "kamer" probleem bestaat rond 300 hz, en dat er, laten we ze maar audiofielen noemen, ervan uit gaan als een speaker goed ontworpen is, dat er boven die 300-500 hz geen correctie dient plaats te vinden.

(maar wat is goed ontworpen en wie bepaald dat......)

Denon zegt dat dit niet correct is gezien er in iedere kamer ongewenste reflecties plaats vinden, en XT alleen actief wordt boven die 300 hz, als het nodig is, dat is reeds ingebouwd in de XT software.
Is correctie niet nodig, vind er geen correctie plaats.
Dus is het laten staan op fullrange is geen probleem voor Audyssey en doet alleen wat en waneer er iets nodig is.
Hoe prijzig een speaker ook is die je neer zet, een Kef Muon zal weer andere reflectie veroorzaken in die kamer dan een speaker uit de Q serie, dus zal er corretie dienen plaats te vinden, of niet.

En ja, dan moet je vertrouwen op de parameters van Audyssey, en wat Audyssey op de markt zet en beweert, ook wel weer een "dingetje" voor audiofielen.
Die willen vaak dingen zelf in de hand houden, zeker wat ruimte correctie betreft, vandaar dat Dirac Live zo populair aan het worden is, maar een lastige leer curve heeft, of REW.
Het is niet zomaar iets, ruimte correctie, en de Audyssey app houd het redelijk begrijpbaar.

Maar hou in gedachte dat reflecties niet altijd negatief hoeven te klinken, kan best prettig zijn en dan zet je Audyssey, of wat dan ook, gewoon uit en luister je lekker naar de kamer, het zijn jouw oren  :yes:


CBdicX

#431
Ik heb dit "dilemma" ook nog even aangekaart op het Audioholics forum, daar staan 473 reacties over de app....
Ben benieuwd wat ik als reactie krijg.

Marvin


CBdicX


Marvin