Nieuwe CD speler

Gestart door EasyDakota, april 23, 2008, 15:33:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EasyDakota

Hallo!

Ik ben nieuw hier op het forum, na een tijdje meelezen heb ik me toch maar eens geregistreerd. Ik zit namelijk met een aantal vragen.

Sinds kort ben ik me gaan verdiepen in een nieuwe geluidsinstallatie en na veel lezen en luisteren ben ik uitgekomen op de PM4001 in combinatie met Mordaunt-Short Mezzo 2 luidsprekers. Ik ben hier uitermate tevreden mee. Nu speel een deel van mijn muziekcollectie af via mijn laptop, dit is het deel waarvan ik het niet waard vind om de muziek op cd te kopen. Het andere deel waar ik het wél van waard vind om op CD te hebben, speel ik af op een hele standaard JVC dvd-speler van een home cinema set van totaal 500/600 euro.

Nu zit ik dus te denken aan een nieuwe CD speler. Heeft dit zin met de componenten die ik nu heb, of anders gezegd, zijn mijn componenten goed genoeg om het verschil mee te horen? Zo ja, wat raden jullie mij aan? Aangezien ik tevreden ben met mijn PM4001, leek het mij het meest logisch om te gaan voor de CD5001 of de CD6002. Ik heb al wat topics doorgelezen met het verschil hiertussen, dus die discussie zullen we dan ook maar daar houden. Moet ik nog ergens anders naar kijken of kan ik me concentreren op de keus tussen eerdergenoemde? (Misschien raar om te vragen op een Marantz forum maar toch  :wink: )

MO

Hoi Dakota,

Heb zelf ook eerst m'n cd's afgespeeld op een combinatie van een PM4001 en een DV4360. Had dezelfde vraag als jij en heb toen een CD5001 van RAF mogen meenemen om thuis het verschil te beluisteren....
Was direkt om; klonk allemaal stukken beter via de CD5001.
Dus ik denk dat jij er ook op vooruit zal gaan...

Succes met je keuze!

Groetjes,

Marc
bla

Maurice

Citaat van: MO op april 23, 2008, 15:54:12
Hoi Dakota,

Heb zelf ook eerst m'n cd's afgespeeld op een combinatie van een PM4001 en een DV4360. Had dezelfde vraag als jij en heb toen een CD5001 van RAF mogen meenemen om thuis het verschil te beluisteren....
Was direkt om; klonk allemaal stukken beter via de CD5001.
Dus ik denk dat jij er ook op vooruit zal gaan...

Succes met je keuze!

Groetjes,

Marc
Ik ga volledig met Marc mee!
De 6002 kun je eventueel ook proberen, maar dan zou ik ze wel allebei naast elkaar zetten voor een direct vergelijk. Dan kun je bepalen of je de meerprijs ook terughoort in je set. Eventueel kun je ook voor een 5001 OSE kijken!
Op marktplaats staan er diverse aangeboden trouwens!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

EasyDakota

Niemand wat meer tips  :? Wat vinden jullie verder van de boxen en versterker? Ik ben tevreden, maar het lijkt wel nu ik wat meer aan het luisteren ben, ik wat mis in de diepte. Kan dit liggen aan de lage tonen?

Ik ben namelijk beetje bang dat ik het onderzoek naar vloerstaanders wat verwaarloost heb. De vloerstaander van de Mordaunt-Short Mezzo (de 6) zijn weliswaar bijna 2 keer zo duur, maar wat is nu het grootste verschil hiertussen? Is dat de diepgang zijn?

Laat ik voorop stellen, het geluid is absoluut heerlijk, maar soms heb ik het gevoel dat ik wat mis.

robbie

Ik heb sinds een tijdje nu de Mezzo 6 als frondluidsprekers in combinatie met de Mezzo 2 als achterluidsprekers. Het verschil tussen de 6 en de 2 zit in het laag (de grote kasten van de 6 brengen een mooier dieper laag voort), maar ik vind ook dat de 6 ruimtelijker klinkt dan de 2.
Kan ook zijn dat de 6's bij mij nu beter ingespeeld zijn, tenslotte gebruik ik die voor het luisteren naar alle muziek in stereo en de 2's komen overwegend alleen als surround in werking. Maar het verschil hoorde ik in het begin toch ook al heel goed, toen beide nog maar beperkt ingespeeld waren.

De Mezzo 6 is absoluut een aanrader om serieus naar te gaan luisteren. Luister dan wel in combinatie met de componenten waaruit je eigen installatie is samengesteld. Ik ben door schade en schande uiteindelijk wijs geworden... :-D

Maurice

Citaat van: EasyDakota op april 24, 2008, 17:05:02
Niemand wat meer tips  :? Wat vinden jullie verder van de boxen en versterker? Ik ben tevreden, maar het lijkt wel nu ik wat meer aan het luisteren ben, ik wat mis in de diepte. Kan dit liggen aan de lage tonen?
Diepte wordt niet zozeer bepaald door de lage tonen. Wat wel kan zijn is dat de versterker misschien iets te weinig vermogen heeft om de speakers echte te laten zingen, of dat de speakers nog niet helemaal zijn ingespeeld.

Diepgang kun je op twee manieren winnen:
1. Andere frontspeakers (vloerstaanders die dieper gaan)
2. Muzikale sub toevoegen

Maar terugkomend op jouw oorspronkelijk vraag: ga aub een cd5001 op jouw set beluisteren, er zal een wereld opengaan, ook in diepte!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

EasyDakota

Citaat van: Maurice op april 25, 2008, 18:10:56
Diepgang kun je op twee manieren winnen:
1. Andere frontspeakers (vloerstaanders die dieper gaan)
2. Muzikale sub toevoegen

Maar terugkomend op jouw oorspronkelijk vraag: ga aub een cd5001 op jouw set beluisteren, er zal een wereld opengaan, ook in diepte!

Ok. Kijk ik begin nu met mijn eerste setje, ik had voor mezelf 1000 euro als budget afgesproken, en daar ben ik nu net mooi onder gebleven. Ik heb de set nu net 2 maanden ongeveer, dus om nu alweer wat anders te kopen is een beetje vroeg  :-) Buiten dat vraag ik me af of ik dan ook niet opeens een hoop meer ga uitgeven? ALs ik bijvoorbeeld de PM7001 als versterker had genomen, met de Mezzo 6, was ik volgens mij bijna het dubbele kwijt geweest...

Is de PM4001F (heb trouwens de OSE versie) eigelijk wat te licht dan?