Aangename verrassing Dolby (Atmos) en DTS (X)

Gestart door CBdicX, maart 27, 2023, 13:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Moest mijn hoogte speakers van de muur halen voor een schilders klus, dus tijdelijk uit het speakers setup menu gehaalt.
Nu was het altijd zo dat als je geen hoogte speakers gebruikte, of Dolby Enabled, en je een Atmos of DTSX bestand afspeelde, je TrueHD en HD Master kreeg, dus geen Atmos of DTSX.
Te begrijpen, want er zijn geen hoogte speakers.

Nu is er toch iets veranderd !
Ik heb de hoogte speakers niet meer in de setup, heb ik nog een Audyssey setup gedaan met 7.1, voor de zekerheid om uit te sluiten dat de hoogte speakers toch nog ergens in de setup beschikbaar waren, en wat krijg ik nu, gewoon Dolby Atmos en DTSX !!!
Wat er nu gebeurd is dat de Dolby en DTS Virtual upscalers actief worden.
Dit betekend dat bij een Atmos of DTSX bestand dit ook daadwerkelijk wordt gebruikt, echter niet via de hoogte speakers die er niet zijn, maar via Atmos en DTSX DSP.

Nu weet ik uit het verleden dat DSP voor niet bestaande speakers slecht werkt.
Vaak een hoop "genetter en gesis" maar werkelijk iets horen wat er fisiek niet is werkte niet fijn.
Dat is veranderd !  :yes:

Nu met deze Virtual hoogte upscalers is het net of de hoogte speakers gewoon aan het plafond hangen.
Met de ogen dicht, en een Atmos test file afspelend, zou ik denken dat de speakers er gewoon nog hangen.
Niet zo knetter scherp als met speakers, maar toch.......
Ook geen spoor van "artifact", gewoon goed.

Upscalen van Stereo en 5.1 gaat net zo als met hoogte speakers.
De Virtulizers staan nu altijd aan en werken dus altijd.
Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel:
Je kunt niet die effecten harder of zachter zetten, je krijgt wat het is, dit kan uiteraard wel als je werkelijk speakers hebt hangen.
Tot nu werkt het redelijk goed.

Dolby en DTS doen dit dus prima, Auro laat hier weer een steek vallen !
Er is geen Auro3D Virtual dus is Auro3D niet meer beschikbaar.
Auro2D is vergeleken met Dolby en DTS Virtual erg "plat", dus die gebruik ik niet.




Marvin

 :gp:
Goed verhaal weer hoor!

Maar ik kalk wel gewoon om de plafond speakers heen als ik weer moet witten....  clown1

CBdicX

#2
Citaat van: marvin op maart 27, 2023, 13:37:57:gp:
Goed verhaal weer hoor!

Maar ik kalk wel gewoon om de plafond speakers heen als ik weer moet witten....  clown1

Klopt, het was een toevalstreffer, kon mij er geen voorstelling van maken dat dit zo goed werkte gezien de rommel zooi met oudere DSP oplossingen.

CBdicX

Als er dan wel Atmos content is, is het wel aan de zachte kant.
Dus werkelijk speakers die Atmos doen, hebben het voordeel dat je die zo hard kunt zetten als je wil.
Het werkt absoluut met Virtual alleen is het daadwerkelijk effect bescheiden.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op maart 27, 2023, 13:21:54Moest mijn hoogte speakers van de muur halen voor een schilders klus, dus tijdelijk uit het speakers setup menu gehaalt.
Nu was het altijd zo dat als je geen hoogte speakers gebruikte, of Dolby Enabled, en je een Atmos of DTSX bestand afspeelde, je TrueHD en HD Master kreeg, dus geen Atmos of DTSX.
Te begrijpen, want er zijn geen hoogte speakers.

Nu is er toch iets veranderd !
Ik heb de hoogte speakers niet meer in de setup, heb ik nog een Audyssey setup gedaan met 7.1, voor de zekerheid om uit te sluiten dat de hoogte speakers toch nog ergens in de setup beschikbaar waren, en wat krijg ik nu, gewoon Dolby Atmos en DTSX !!!
Wat er nu gebeurd is dat de Dolby en DTS Virtual upscalers actief worden.
Dit betekend dat bij een Atmos of DTSX bestand dit ook daadwerkelijk wordt gebruikt, echter niet via de hoogte speakers die er niet zijn, maar via Atmos en DTSX DSP.

Nu weet ik uit het verleden dat DSP voor niet bestaande speakers slecht werkt.
Vaak een hoop "genetter en gesis" maar werkelijk iets horen wat er fisiek niet is werkte niet fijn.
Dat is veranderd !  :yes:

Nu met deze Virtual hoogte upscalers is het net of de hoogte speakers gewoon aan het plafond hangen.
Het zal wel zitten in het punt dat Atmos en DTSX object gestuurde formaten zijn en zo ook makkelijker de geluiden op zijn plek kunnen projecteren vergeleken met voeger waar alles uit 1 audio pot kwam en er maar wat gerommeld werd.
Met de ogen dicht, en een Atmos test file afspelend, zou ik denken dat de speakers er gewoon nog hangen.
Niet zo knetter scherp als met speakers, maar toch.......
Ook geen spoor van "artifact", gewoon kristal helder en duidelijk.

Upscalen van Stereo en 5.1 gaat net zo als met hoogte speakers.
De Virtulizers staan nu altijd aan en werken dus altijd.
Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel:
Je kunt niet die effecten harder of zachter zetten, je krijgt wat het is, dit kan uiteraard wel als je werkelijk speakers hebt hangen.
Maar tot nu toe mis ik niks en denk er zelfs over om het zo te laten, mijn vrouw juigd dat toe  :wink:

Dolby en DTS doen dit dus prima, Auro laat hier weer een steek vallen !
Er is geen Auro3D Virtual dus is Auro3D niet meer beschikbaar.
Auro2D is vergeleken met Dolby en DTS Virtual erg "plat", dus die gebruik ik niet.

Mijn bevindingen met het virtuele gedoe is toch anders.
Ik vind het sublaag dan heel zwak en al zeker als de bron stereo is.
Ik gebruik wel Dynamique EQ. En bij 7.1 verkies ik DTS Neural:X.

Ik heb nu echter tijdelijk mijn 2 boekenkast speakers uit de keuken genomen en bovenop de TV geplaatst met ertussen een materiaalkist van een cm of 40.
Er is soms een subtiel verschil. Bij de film Midway (2019) ron 1u35 ver in de film bevinden we ons op de brug van een slagschip op het moment dat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen een duikvlucht nemen naar het schip toe. Daar merk ik wel verschil, het geluid van de vliegtuigen komt dan echt uit de hoogste speakers waar ik ze anders rondom hoor wat als je niet beter weet, en vermoedelijk omdat uw hersenen dat wijsmaken toch ook het gevoel geven dat ze boven je vliegen.

Ik moet toegeven de boekenkast speakers staan horizontaal gericht, terwijl ze eigenlijk onder een hoek zouden moeten staan naar de luisterplek gericht. Dus ik vermoed dat het nog beter kan. Ik overweeg sterk om een paar SVS prime Elevation Speakers in zwarte hoogglans te kopen.
Ik ga straks kijken hoe die Smart Select werkt, zodat ik snel kan switchen tussen mijn 2 speaker configuraties (iets wat super handig zou zijn, want zo kan ik later switchen tussen 7.1.4 en 7.1.2 en zone 2 (niet dat ik van plan ben dan naar een film te kijken in 7.1.2, maar het laat me toe om in 2 zones music te luisteren wat ik doorgaans in de woonkamer op Pure Direct doe).

Ik ga na het lezen van uw bevindingen nogmaals met die virtuele speakers spelen ook, en specifieke ATMOS content gebruiken.


Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#5
Citaat van: dmeerpa op januari 27, 2024, 14:50:28Mijn bevindingen met het virtuele gedoe is toch anders.
Ik vind het sublaag dan heel zwak en al zeker als de bron stereo is.
Ik gebruik wel Dynamique EQ. En bij 7.1 verkies ik DTS Neural:X.

Ik heb nu echter tijdelijk mijn 2 boekenkast speakers uit de keuken genomen en bovenop de TV geplaatst met ertussen een materiaalkist van een cm of 40.
Er is soms een subtiel verschil. Bij de film Midway (2019) ron 1u35 ver in de film bevinden we ons op de brug van een slagschip op het moment dat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen een duikvlucht nemen naar het schip toe. Daar merk ik wel verschil, het geluid van de vliegtuigen komt dan echt uit de hoogste speakers waar ik ze anders rondom hoor wat als je niet beter weet, en vermoedelijk omdat uw hersenen dat wijsmaken toch ook het gevoel geven dat ze boven je vliegen.

Ik moet toegeven de boekenkast speakers staan horizontaal gericht, terwijl ze eigenlijk onder een hoek zouden moeten staan naar de luisterplek gericht. Dus ik vermoed dat het nog beter kan. Ik overweeg sterk om een paar SVS prime Elevation Speakers in zwarte hoogglans te kopen.
Ik ga straks kijken hoe die Smart Select werkt, zodat ik snel kan switchen tussen mijn 2 speaker configuraties (iets wat super handig zou zijn, want zo kan ik later switchen tussen 7.1.4 en 7.1.2 en zone 2 (niet dat ik van plan ben dan naar een film te kijken in 7.1.2, maar het laat me toe om in 2 zones music te luisteren wat ik doorgaans in de woonkamer op Pure Direct doe).

Ik ga na het lezen van uw bevindingen nogmaals met die virtuele speakers spelen ook, en specifieke ATMOS content gebruiken.




Het grootste nadeel van virtual is dat door het ontbreken van werkelijke speakers dat je de effecten niet specifiek harder kan zetten.
Ik vind de virtual effecten op zich prima, en als het aanwezig is overtuigend genoeg.
Ik zou bijna zeggen, gezien toch vaak zeer beperkte Atmos effecten, hou het toch hoge bedrag van Atmos speakers in je zak en doe het virtueel, zal vaak meer dan voldoende zijn.
Ik heb nu weer 2 "Atmos" speakers hangen (2x Kef T101C die ik over had) maar zelden tot nooit hoor ik ik ze daadwerkelijk aanwezig zijn, ook niet in een 100% Atmos film  :no:

Ik dacht niet dat je via smart select een andere speaker configuratie kan selecteren, maar kan mij vergissen.......
Wat absoluut wel werkt is speaker preset 1 of preset 2 selecteren en daar de gewenste setup onder opslaan.

RHK

Ik heb mn AV7706 weer terug, voorzien van een nieuwe netwerkmodule. Alles maar weer opnieuw inmeten met Audyssey, alsmede mn nieuwe speakers :wink:. Eens kijken hoe met Atmos gaat.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 27, 2024, 19:52:12Ik heb mn AV7706 weer terug, voorzien van een nieuwe netwerkmodule. Alles maar weer opnieuw inmeten met Audyssey, alsmede mn nieuwe speakers :wink:. Eens kijken hoe met Atmos gaat.

Ik ben benieuwd hoe Atmos werkelijk overkomt op je.
Zoals gezegd, ik vind het regelmatig helaas tegenvallend.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 27, 2024, 19:47:02Ik dacht niet dat je via smart select een andere speaker configuratie kan selecteren, maar kan mij vergissen.......
Wat absoluut wel werkt is speaker preset 1 of preset 2 selecteren en daar de gewenste setup onder opslaan.

Ik was ook niet zeker. Maar het lukt.
Zo bewaard hij volume, input, surround mode maar ook de speaker preset.

Ik kon probleemloos schakelen. Ik heb de hoogte kanalen een +6db gegeven. Bij echte true Hd atmos merk je verschil.

De virtuele modes vond ik niks. Bijnstereo bronnen vond ik de kmank zelfs slecht er zat geen body meer in, en ook het laag ontbrak vond ik.

Ik moet wel nog wel een film in stereo gaan vergelijken tussen 7.1 en 7.1.2.
Ik vind het ergens spijtig dat ik geen paar oude luidsprekers heb om zelfs een 7.1.4 te testen. Tuurlijk 4 van die hoogglans hoogte speakers is 1500€ en zoals je zegt os verschil maar echt merkbaar bij echte Atmos content zoals op BlueRays wat ik wel met de regelmaat terug bekijk.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Verder is het echt opletten met de verschillende instellingen die in sommige surroundmodes niet getoond worden.

Zo vond ik mij cinema 40 nogal stil. Deze namiddag vond ik een default geactiveerde setting 'loudness', eens deze uitgezet kwam het allemaal terug to leven.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Tja, met +6 dB merk je bij iedere speaker het verschil...... :?

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 27, 2024, 20:52:45Tja, met +6 dB merk je bij iedere speaker het verschil...... :?
:angel:  nu ja moet ook iets compenseren met ze niet goed gericht staat.
Bij stereo heb ik mijn 4 surrounds ook 1db a 1,5db harder staan.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#12
Citaat van: dmeerpa op januari 27, 2024, 21:25:59:angel:  nu ja moet ook iets compenseren met ze niet goed gericht staat.
Bij stereo heb ik mijn 4 surrounds ook 1db a 1,5db harder staan.

Ik moet je eerlijk vertellen dat ik geen werkelijk  verschil kan merken met mijn T101 aan het plafond, of ze vlak hangen, of gericht naar de mlp.
En ik heb beide getest, vind onder een hoek wel mooier staan.
Er zal misschien meer reflectie komen van vlak hangende speakers met het plafond, geen idee wat Audyssey daar mee doet, of niet.....
Ik kan geen geluid verschil waar nemen.

Ik vermoed dan ook dat het niets belangrijks uit maakt, maar dat de koper van Atmos speakers graag wat anders wil zien, anders zou het dan ook maar een gewone speaker zijn.
Het lijkt mij wel het meest ideale om die plafond speakers onder een hoek te hebben maar of het nu echt zoveel uit maakt ?

Aan de andere kant, iedereen zit op een andere afstand van deze speakers en zou die hoek ook moeten wijzigen.
Nu doet de ene fabrikant 30 graden, de ander 35 graden ect ect.

Laag is niet van belang voor Atmos speakers, er zit nagenoeg geen laag informatie in de hoogte kanalen.
Kleine slanke speakers zijn voldoende  :wink:

Ik blijf bij mijn ervaring dat als je twijfelt over speakers aan, of in het plafond, Virtual Atmos ook zijn werk doet.......
+6 dB zit er dan niet in 
:-D   :wink:  :-D

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 27, 2024, 22:40:06Ik vermoed dan ook dat het niets belangrijks uit maakt, maar dat de koper van Atmos speakers graag wat anders wil zien, anders zou het dan ook maar een gewone speaker zijn.
Het lijkt mij wel het meest ideale om die plafond speakers onder een hoek te hebben maar of het nu echt zoveel uit maakt ?
Hier ben ik het nu totaal niet mee eens. Denk even mee aan puur stereo bij muziek. Daar zijn we denk ik het eens dat de luidsprekerplaatsing essentieel is voor een correct stereo- en klankbeeld. Hoe goed te set luidsprekers ook is: een misgeplaatste set klinkt niet optimaal. Het laag kan te wollig zijn of het stereobeeld te klein. Hoe vaak lees ik niet dat we het hebben over de plaatsing van instrumenten bij stereo, of dat we de zanger(es) horen zingen mooi in het midden tss beide speakers. Willen we objecten correct kunnen lokaliseren lijkt mij de plaatsing van hoogte speakers daarom belangrijk.

Citaat van: CBdicX op januari 27, 2024, 22:40:06Aan de andere kant, iedereen zit op een andere afstand van deze speakers en zou die hoek ook moeten wijzigen.
Nu doet de ene fabrikant 30 graden, de ander 35 graden ect ect.
Idealiter maakt de hoek niet uit dat de speaker is gebouwd, maar ze zou uiteindelijk recht op de luisterhoogte gericht moeten zijn. Ik vermoed dat ze met hun 30/35° in de doorsnee woonkamer dat bereiken.
Dat is ook een reden waarom ik aan de SVS prime Elevation denk. Mijn bank staat tegen de achtermuur. en die prime Elevation kan je ook ipv aan de muur aan het plafond bevestigen, hierdoor zou ik deze achteraan meer in de buurt van de bank komen.


Citaat van: CBdicX op januari 27, 2024, 22:40:06Ik blijf bij mijn ervaring dat als je twijfelt over speakers aan, of in het plafond, Virtual Atmos ook zijn werk doet.......
Dat is het net, voorlopig merk ik niks van die virtuele Atmos en vind ik het geluid minder vol klinken.

Ik ga straks nog wat spelen. Deze youtuber (
https://www.youtube.com/watch?v=DWjZZwIe71w&t=607s) maakt Atmos content, en heeft een test video gemaakt om uw Atmos setup te testen. Zijn bedoeling was vooral het verschil aantonen tussen hoogste luidsprekers en deze in het plafond (die hij afraad). Maar kan helpen om te zien wat het virtuele gedoe ermee doet, al meen ik het al getest te hebben en dan klinkt een geluidlink boven net hetzelfde als linksonder..
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#14
Citaat van: dmeerpa op januari 28, 2024, 08:51:25Hier ben ik het nu totaal niet mee eens. Denk even mee aan puur stereo bij muziek. Daar zijn we denk ik het eens dat de luidsprekerplaatsing essentieel is voor een correct stereo- en klankbeeld. Hoe goed te set luidsprekers ook is: een misgeplaatste set klinkt niet optimaal. Het laag kan te wollig zijn of het stereobeeld te klein. Hoe vaak lees ik niet dat we het hebben over de plaatsing van instrumenten bij stereo, of dat we de zanger(es) horen zingen mooi in het midden tss beide speakers. Willen we objecten correct kunnen lokaliseren lijkt mij de plaatsing van hoogte speakers daarom belangrijk.
Idealiter maakt de hoek niet uit dat de speaker is gebouwd, maar ze zou uiteindelijk recht op de luisterhoogte gericht moeten zijn. Ik vermoed dat ze met hun 30/35° in de doorsnee woonkamer dat bereiken.
Dat is ook een reden waarom ik aan de SVS prime Elevation denk. Mijn bank staat tegen de achtermuur. en die prime Elevation kan je ook ipv aan de muur aan het plafond bevestigen, hierdoor zou ik deze achteraan meer in de buurt van de bank komen.

Dat is het net, voorlopig merk ik niks van die virtuele Atmos en vind ik het geluid minder vol klinken.

Ik ga straks nog wat spelen. Deze youtuber (
https://www.youtube.com/watch?v=DWjZZwIe71w&t=607s) maakt Atmos content, en heeft een test video gemaakt om uw Atmos setup te testen. Zijn bedoeling was vooral het verschil aantonen tussen hoogste luidsprekers en deze in het plafond (die hij afraad). Maar kan helpen om te zien wat het virtuele gedoe ermee doet, al meen ik het al getest te hebben en dan klinkt een geluidlink boven net hetzelfde als linksonder..

Dit filmpje is reeds eerder gedeeld.
Technodad wil voornamelijk weten hoe gebruikers met ingebouwde plafond hoogte speakers (Top speakers) de effecten waar nemen, maar het is een leuke test voor iedere Atmos setup.


Het is prima om het niet eens te zijn met mij.

Ik ben een praktijk man die veel experimenteerde met setups en allerlei speakers, vaak gebruikt op een manier waar het in basis niet voor bedoeld is, maar meer dan vaak toch goed werkt.

Je kunt het correct opstellen van stereo speakers niet vergelijken met het misschien foutief ophangen of neer zetten van speakers in een surround setup, wat geluiden zijn die een aanvulling zijn op L-C-R.

Ik heb speakers werkelijk door het hele huis gehad, zelfs achter de tv, gericht op de mlp, gebruik makend van reflectie ect.
De "ambient" speakers zullen altijd goed werken met behulp van reflectie of wat dan ook.
Bose is er groot mee geworden  :wink:  en de Dolby Enabled speakers werken uitstekend en worden in testen gezien als beter dan gerichte speakers !

Ik heb nu mijn surround speakers l/r voor mij hangen, met de ogen dicht hoor ik ook effecten duidelijk achter mij, maar daar hangt niets.
Dit is de natuurlijke kamer reflectie maar is niet manipuleerbaar zoals met speakers.
Accoord, voor stereo is het iets kritischer dan de surround speakers, maar het is allemaal niet zo spannend als wat de speaker fabrikanten (met Dolby aan hun zijde) ons proberen te doen geloven.
De speakers moeten wel verkocht worden...... :yes: