Over speakerkabels, versterkers, Interlinks, maakt het wat uit ??

Gestart door CBdicX, juni 25, 2021, 08:20:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#15
Citaat van: Dennis E36 op juni 26, 2021, 00:10:31

https://youtu.be/8g626WzxSgI


Interessant filmpje van hem. Elke versterker klinkt toch hetzelfde?
Check net rond minuut 10  :yes:

Ik hoor Gene niets nieuws zeggen........(wel de volle 13 minuten blijven kijken !!)
Hij heeft het over "sound" in de vorm van vervorming, dus ga je horen dat een versterker op zijn grens speelt, en hoe manifesteert die vervorming zich dan, en hoe stil is een versterker.

Daar zit inderdaad verschil in en dat is te begrijpen, tot ook wat hij zegt een bepaald prijspunt.
De discussies op de meeste forums gaat over dat een nieuwe versterker opeens warmer, helderder, detailrijker en weet ik niet wat allemaal klinkt.
Dat is BS en daar heeft Gene het niet over.
Hij test de versterkers op speakers die 2 ohm zijn, dat is sowieso al uitzonderlijk en heeft op hogere volumes spierballen nodig, en nee, dat zal een goedkope versterker ala een PMA520 niet kunnen, in ieder geval niet zonder vervorming als deze opengedraaid word.

Een versterker die vervormd hoor iedereen, ook een kind, en zelfs nog beter dan volwassenen.

En klinkt een buizen versterker anders dan een transistor, natuurlijk niet, buizen vervormen wel meer en anders dan transistor en wordt door sommigen als prettig ervaren, mag je " warm" noemen, en heeft vele ludieke benamingen.

Ik moet wel zeggen dat ik geen verschil hoorde tussen een buizen of transistor Mcintosh, naast elkaar !

Maar die onzin die Marantz er uitkraamt met die Melody X is weer PR gezwets, en dat hoort niemand, ook Gene niet  :wink:

CBdicX

Citaat van: Paul op juni 25, 2021, 23:23:13
WTF dit lees ik nu pas :? Heb chinese kabels besteld, nu maar hopen dat het niet geknepen klinkt als ik met m,n ogen knipper.

Denk niet dat jij je druk hoeft te maken  :-D
Vind dat Chinese spul er wel allemaal prachtig uitzien, en daar gaat het ook om, tenzij je het achter een gipswand weg stopt.
En het knijpen hoef je alleen te doen als je de prijs ziet, en koper is koper.

SB_Marantz

De man (Gene) legt het perfect uit en weet waarover hij spreekt.

Een versterker moet lineair versterken aan een reactieve belasting en that's it.
Zijn speakers dippen naar 2 Ohm en dat kan een probleem zijn voor sommige versterkers zodat de frequentie curve anders wordt en dat kun je inderdaad horen.
Maar wie heeft er zulke speakers?
Buizenversterkers ''klinken'' niet anders.
Wel wanneer je deze gaat oversturen.
Muzikanten doen dit bewust omdat het een prettige vervorming is.
Bij een transistor is dit niet om aan te horen.
De pro's en con's legt hij ook keurig uit: SMPS power supply  puke versus een lineaire etc etc.
Tevens dat klasse D al een  tijdje zeer goed is maar efficientie heeft niet mijn interesse.
Het uitgangsvermogen verhaal vind ik ook niet echt interessant maar hij heeft wel gelijk.
Plain and simple .

Ik denk dat wanneer men dit filmpje begrijpt het eens een keer duidelijk gaat worden want het is al tijden een gebed zonder eind.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: SB_Marantz op juni 26, 2021, 10:47:36
De man (Gene) legt het perfect uit en weet waarover hij spreekt.

Een versterker moet lineair versterken aan een reactieve belasting en that's it.
Zijn speakers dippen naar 2 Ohm en dat kan een probleem zijn voor sommige versterkers zodat de frequentie curve anders wordt en dat kun je inderdaad horen.
Maar wie heeft er zulke speakers?
Buizenversterkers ''klinken'' niet anders.
Wel wanneer je deze gaat oversturen.
Muzikanten doen dit bewust omdat het een prettige vervorming is.
Bij een transistor is dit niet om aan te horen.
De pro's en con's legt hij ook keurig uit: SMPS power supply  puke versus een lineaire etc etc.
Tevens dat klasse D al een  tijdje zeer goed is maar efficientie heeft niet mijn interesse.
Het uitgangsvermogen verhaal vind ik ook niet echt interessant maar hij heeft wel gelijk.
Plain and simple .

Ik denk dat wanneer men dit filmpje begrijpt het eens een keer duidelijk gaat worden want het is al tijden een gebed zonder eind.



Maar wel gezellig.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

CBdicX


CBdicX

Heerlijk, zo nuchter als Gene denkt over audio, en het ook onderbouwd.
Als ik een broer kan kiezen, wordt hij het 😁

Paul

Dit draadje gaat ook over versterkers, als buizen liefhebber kocht ik recent de volgende mono buizen versterker voor 25 euro met 1x PCL82 buis en speelt nu op een Klipsch RF-35 luidspreker van 97dB.

Speelt perfect en een leuk hebbeding.



Verstuurd vanaf mijn moto e6s met Tapatalk

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Dat is wel iets voor een budget set luister dag Paul  :wink: :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: Paul op juni 26, 2021, 11:59:04
Dit draadje gaat ook over versterkers, als buizen liefhebber kocht ik recent de volgende mono buizen versterker voor 25 euro met 1x PCL82 buis en speelt nu op een Klipsch RF-35 luidspreker van 97dB.

Speelt perfect en een leuk hebbeding.



Verstuurd vanaf mijn moto e6s met Tapatalk

En de perfecte speakers voor een buis amp met 97 dB.

Paul

Citaat van: TurboMarco op juni 26, 2021, 12:11:36
Dat is wel iets voor een budget set luister dag Paul  :wink: :yes:
Het is mono Marco, dan lijkt mij de EL84 SE een betere optie en valt net in het budget van max 200 euro.

Bezetting:

EZ81 gelijkrichter
EC83 2x voorbuis
EL84 2x eindbuis




Verstuurd vanaf mijn moto e6s met Tapatalk

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

CBdicX

Citaat van: Paul op juni 26, 2021, 12:28:45
Het is mono Marco, dan lijkt mij de EL84 SE een betere optie en valt net in het budget van max 200 euro.

Bezetting:

EZ81 gelijkrichter
EC83 2x voorbuis
EL84 2x eindbuis




Verstuurd vanaf mijn moto e6s met Tapatalk

Ik had met de MC 252 veel last van gsm storing.
Van ellende ben ik toen overgestapt naar de 9000.

CBdicX

#28
Interessant:
(wel een plat gelopen pad, maar toch.....)

Gene had 2 speakers van Polk om te testen en hoorde iets in de hoge tonen wat niet uit de specs bleek.
Dus speakers gingen terug naar Polk en die vertelde dat er niets mis was met de speakers.

Bleek na opnieuw testen dat een van de test versterkers een bescherming had die de hoge tonen iets zachter liet spelen en afvlakte als het volume omhoog ging, om de tweeter te beschermen.
En dat was te horen.
Gene dacht in eerste instantie dat het aan de speaker lag, en niet aan de versterker.

En zo kan dus inderdaad een versterker anders klinken dan een andere, maar dan is er wel iets "aan de hand", een bewust ingebouwd beveiliging of andere rede.

Dus bij deze kan ik mij er in vinden, versterkers klinken niet allemaal het zelfde, maar dan is dat hoorbare verschil er bewust ingebouwd voor een specifieke rede !
Doet een fabrikant geen compromissen, dus de versterker is gewoon goed gebouwd, dan zullen ze toch redelijk het zelfde klinken.

Blijft natuurlijk het punt dat iedere audiofiel geluid net iets anders waarneemt.
Koop waar je een goed gevoel bij krijgt, dat lijkt mij de enige juiste weg, en of dit nu 500 euro kost, of 5000 euro  :yes:


Paul

Citaat van: TurboMarco op juni 25, 2021, 23:28:35
Geen zorgen Paul ,ik heb er niks spannends aan kunnen ontdekken.



Vandaag een mail ontvangen dat de luidspreker kabels afgehaald kunnen worden op het opgegeven afhaalpunt.

Qua data mooi gepland daar er per 0107 op producten buiten de EU invoerrechten en btw betaald moet worden.

Dus wees alert via de bekende sites. 👀
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site