Fase kant van apparaat bepalen

Gestart door Xling, januari 02, 2021, 16:27:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xling

Hey mede audiofanaten,

Allereerst de beste wensen voor en uitdagend 2021.

Ik heb al veel op internet gezocht over fase bepaling hoe en eventueel het waarom. Om de fase te bepalen bij een IEC connector wordt uitvoerig gesproken. Maar zo'n stekker kan je er maar op een manier "insteken"  dus je weet van tevoren wat de fasekant van het apparaat is. Nu mijn probleem, nou misschien meer een vraag, hoe kan je de fasekant bepalen bij een apparaat met een C7 aansluiting? Ik heb een Bluesound Node 2 met zo'n C7 aansluiting. Op de stekker die in het WCD gaat staan geen symbolen  van N of L
Je kan de stekker op 2 manieren in de BS steken, Als je op de achterzijde van de BS kijkt is dan de linker of de rechterpool de fasekant?
Deze C7 aansluitingen zijn dus zonder randaarde en zijn veelvuldig aanwezig bij verschillende elektronische apparaten, TV, cd etc etc.
Wie heeft verlossend antwoord  :-)


The Good Son

Het verlossende antwoord heb ik van mijn oren gekregen, gewoon een tijdje luisteren dan de stekker omdraaien en weer luisteren. Mijn oren horen geen verschil bij mijn Node2i, versterker en cdplayer.
Bij mijn platenspeler hoorde ik wel een heel klein verschil, maar eigenlijk verwaarloosbaar.
Heb de set wel op een aparte groep zitten.

tbanis55

Eigenlijk vrij simpel:
men neme een batterijtje en maak contact.
gaat de conus (bas) naar voren? dat dan zit de plus op de plus.
idem voor de andere speaker.
Belangrijk is natuurlijk dat beide op gelijkewijze worden aangesloten.
succes!

gr.
Ton

Maus

Gaat om de voeding in dit geval, niet de speakerkabel.

Xling

Citaat van: tbanis55 op januari 02, 2021, 21:23:34
Eigenlijk vrij simpel:
men neme een batterijtje en maak contact.
gaat de conus (bas) naar voren? dat dan zit de plus op de plus.
idem voor de andere speaker.
Belangrijk is natuurlijk dat beide op gelijkewijze worden aangesloten.
succes!

gr.
Ton

Inderdaad Ton zoals Maus al antwoorde gaat het om fase bepaling van het elektra netwerk en niet het in fase aansluiten van speakers.
Maar toch bedankt voor het meedenken.

Xling

Citaat van: The Good Son op januari 02, 2021, 21:18:55
Het verlossende antwoord heb ik van mijn oren gekregen, gewoon een tijdje luisteren dan de stekker omdraaien en weer luisteren. Mijn oren horen geen verschil bij mijn Node2i, versterker en cdplayer.
Bij mijn platenspeler hoorde ik wel een heel klein verschil, maar eigenlijk verwaarloosbaar.
Heb de set wel op een aparte groep zitten.

Je eigen oren zijn inderdaad de beste raadgever. Wat je mooi vindt is dan de juiste keuze maar dan toch blijft de nieuwsgierigheid omtrent de techniek van het in fase aansluiten.
Heb inmiddels antwoord van Bluesound support dat het voor de Node 2i niet uitmaakt hoe je deze aansluit omdat deze een en schakelende voeding heeft.
Heb ook wat info gevonden over het meten van lekstroom met een multimeter op de verschillende audio apparaten. Ga hier eens mee aan de slag.

Stadium III

Stekker met een stuk draad maken ,dan in het stopcontact en tong er tegen aan ,haren naar voren juist ,haren naar achter onjuist  :schater: :schater:
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Paul

Citaat van: Stadium III op januari 03, 2021, 12:31:11
Stekker met een stuk draad maken ,dan in het stopcontact en tong er tegen aan ,haren naar voren juist ,haren naar achter onjuist  :schater: :schater:

Bij mij werkt dat niet.😂🙄
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Citaat van: Stadium III op januari 03, 2021, 12:31:11
Stekker met een stuk draad maken ,dan in het stopcontact en tong er tegen aan ,haren naar voren juist ,haren naar achter onjuist  :schater: :schater:

Hij is leuk  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

The Good Son

Citaat van: Xling op januari 03, 2021, 11:46:13
Je eigen oren zijn inderdaad de beste raadgever. Wat je mooi vindt is dan de juiste keuze maar dan toch blijft de nieuwsgierigheid omtrent de techniek van het in fase aansluiten.
Heb inmiddels antwoord van Bluesound support dat het voor de Node 2i niet uitmaakt hoe je deze aansluit omdat deze een en schakelende voeding heeft.
Heb ook wat info gevonden over het meten van lekstroom met een multimeter op de verschillende audio apparaten. Ga hier eens mee aan de slag.


Bluesound support werkt ook prima en snel, goeie service!
Succes met het meten, ben benieuwd naar je conclusie.

MarkII

#12

Spikes25

@Xling, laat aub dat flut ding van vd Hull voor wat het is. Schroef het kapje van de WCD, kijk waar de bruine draad zit, maak een merk teken op het kapje van de WCD. Kijk of iemand een universeelmeter heeft, zet deze op de piep stand ( diode teken) meet het kabeltje, en merk deze ook. Schroef het apparaat open en kijk op welke pool de bruine draad is afgemonteerd.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

SB_Marantz

Wanneer je echt verschil zou horen is het gewoon een waardeloos ontwerp.
De polariteit wisselt 50 keer per seconde. clown1
Fabrikanten spelen hier wederom keurig op in.

Ook ooit een mede techneut op bezoek gehad die dat wilde meten want de versterker zou ''lekken.''
Na het meten wat het ''owwww'' en dus geen lekken whatsoever.

Maar goed, een ieder moet zelf weten waar zijn/ haar centen in te steken.

Ik hou het simpelweg bij de feiten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM