De rol van luidspreker versterker en de bron bij bijv middentonen

Gestart door vielzweck, december 24, 2007, 09:35:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

Wie bepaald waar de (of een gedeelte van de)middentonen in een 3wegspeaker worden aangeboden in het mid of het hoog (laag) of gaat alles per definitie naar het mid?

Ergens moet een scheiding plaats vinden lijkt me.
Is dat in de luidspreker of is het de versterker of misschien al biedt de bron dat zelf al aan?
Als het bijv de versterker is is dat dan per merk verschillend (wie definieert dus wat middentonen zijn)

vielzweck 
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Stadium III

Volgens mij bepaald de filter in je speaker wat waar naartoe gaat
ERn krijg je uit je reciever en bron een full range signiaal
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

vielzweck

Citaat van: Stadium III op december 24, 2007, 10:12:28
Volgens mij bepaald de filter in je speaker wat waar naartoe gaat
ERn krijg je uit je reciever en bron een full range signiaal

als er geen andere opties zijn, duidelijk :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

thom

Citaat van: vielzweck op december 24, 2007, 16:48:08
als er geen andere opties zijn, duidelijk :-)
klopt iid het sinaal wordt gescheiden in het filter

vielzweck

Citaat van: thom op december 24, 2007, 17:02:19
klopt iid het sinaal wordt gescheiden in het filter

Dank je tom :-)

ik kwam dit nog tegen over actieve luidsprekers op: http://www.breem.nl/fldbgr/bgra.htm#Actieve luidspreker

citaat:

Soms wordt echter gedoeld op een luidspreker (systeem) waarbij er op het bewegende deel van de (bas) luidspreker een sensor zit die de bewegingen meet en terug voert naar de versterker. De bedoeling is dat ongewenste bewegingen van de luidspreker tegengegaan worden. In dit verband is ook de term "Motional Feedback" van belang.
Er zijn erg weinig van zulke systemen in de markt, en zulke luidsprekers komen altijd met hun specifieke behuizing en versterker. Je hebt daar dus weinig keuze in.
Er zijn of waren systemen op de markt die het predikaat HiFi redelijk waar schijnen te maken, maar ik vermoed dat ze in vergelijking met een gelijkwaardig conventioneel systeem erg duur zijn.

citaat sluiten.

de versterker maakt deze bewegingen dood neem ik aan maar waarom zo'n geheel eigenaardige combinatie van versterker en luidspreker en behuizsing of doet dat systeem nog veel meer dan wat hier boven aangehaald wordt?

vielzweck
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

thom

Citaat van: vielzweck op december 24, 2007, 17:40:29
Dank je tom :-)

ik kwam dit nog tegen over actieve luidsprekers op: http://www.breem.nl/fldbgr/bgra.htm#Actieve luidspreker

citaat:

Soms wordt echter gedoeld op een luidspreker (systeem) waarbij er op het bewegende deel van de (bas) luidspreker een sensor zit die de bewegingen meet en terug voert naar de versterker. De bedoeling is dat ongewenste bewegingen van de luidspreker tegengegaan worden. In dit verband is ook de term "Motional Feedback" van belang.
Er zijn erg weinig van zulke systemen in de markt, en zulke luidsprekers komen altijd met hun specifieke behuizing en versterker. Je hebt daar dus weinig keuze in.
Er zijn of waren systemen op de markt die het predikaat HiFi redelijk waar schijnen te maken, maar ik vermoed dat ze in vergelijking met een gelijkwaardig conventioneel systeem erg duur zijn.

citaat sluiten.

de versterker maakt deze bewegingen dood neem ik aan maar waarom zo'n geheel eigenaardige combinatie van versterker en luidspreker en behuizsing of doet dat systeem nog veel meer dan wat hier boven aangehaald wordt?

vielzweck
heb geen idee, maar lijkt mij(maar wie ben ik :-D) dat op het moment dat die sensor dat meet is de beweging al gemaakt, dus dat stuurt die dat nara de versterker om dat te verbeteren maar dan is het al gebeurt. dusja lijkt mij niet zoon best systeem, maarja ken het voor de rest ook niet ofzo

Marvin

dat doet elke luidspreker toch...
de terug koppeling naar de versterker zorgt ervoor dat het uitgang-signaal van de versterker wordt gecorrigeerd door de versterker. terug gekomen vervorming wordt gecorrigeerd tot het optimale, dus zo min mogelijk vervorming als terugkoppeling overhouden.

dat is de dempings-factor van je versterker..
is ook  de reden dat mensen gaan bi-wiren, zodat het door de luidspreker terug gekoppelde signaal het inkomende signaal zo min mogelijk beinvloed.
dan vooral de terugkoppeling van het laag wat het ingaande nivo van het hoog zo beinvloeden.

gr marvin

WYWH


Maurice

Ik heb wel een keertje MFB speakers van Philips gehoord, rechtstreeks aangesloten op een knappe Sony cd-speler. Klonk niet echt hifi, maar stond wel behoorlijk te swingen (muzikaal dus). Hadden een heel apart warm geluid, maar schoten nogal snel in de stress (qua vervorming).

Er zijn nog massa liefhebbers van deze speakers trouwens!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

audiof. zonder budget

[quote

citaat:

Soms wordt echter gedoeld op een luidspreker (systeem) waarbij er op het bewegende deel van de (bas) luidspreker een sensor zit die de bewegingen meet en terug voert naar de versterker. De bedoeling is dat ongewenste bewegingen van de luidspreker tegengegaan worden. In dit verband is ook de term "Motional Feedback" van belang.

citaat sluiten.

de versterker maakt deze bewegingen dood neem ik aan maar waarom zo'n geheel eigenaardige combinatie van versterker en luidspreker en behuizsing of doet dat systeem nog veel meer dan wat hier boven aangehaald wordt?

vielzweck
[/quote]

Eventjes kort door de bocht; Veelal is dit slechts een servo (achtig) welke terugkoppelt naar de versterker. Veelal wordt dan actief versterkt en een klasse d versterker gebruikt,vanwege het hoge redement en de geringe warmte dissipatie .Class D wordt ook vaak digitaal genoemd,maar staat eigelijk voor een geschakelde versterker (via PWM of PDM-sturing). Daarbij heeft het de functie dat de x-max van de laagdriver niet wordt bereikt  of overschreden en de daarbij behorende vervormingen te minimaliseren. Dit trucje wordt hoofdzakelijk toegepast om de maximale (toelaatbare) geluidsdruk te realiseren ( SPL's dus ) en de vervorming( op hoge nivo's) tot een absoluut minimum te beperken. Ondanks dat een 15 jaar geleden dit soort toepassingen niet echt als hifi werd beschouwd, klinken dit type toepassingen tegenwoordig gewoon heel erg goed en wordt het veel toegepast bij actieve subwoofers en actieve tweeweg systemen. Vaak in combinatie met een Class AB voor het hoog.

Verder zorgt het filter inderdaad voor de adressering van de juiste frequenties ( hoewel de units zelf ook fysiek al veel beperkingen hebben qua mogelijkheid ( of onmogelijkheid ) om frequenties weer te geven.

Tevens kan de vorm van de kast ook al als een natuurlijk filter gaan werken.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df