oude en nieuwe cd's

Gestart door govi73, juli 03, 2017, 19:19:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

govi73

Zaterdag de nieuwe Roger Waters binnen op cd, prachtalbum en klinkt zeer goed op mijn set.
Daarna Bruce Springsteen - Darkness on the edge of town opgezet. Wat een verschil in geluid, weinig dynamic.

Ervaren jullie dit ook bij oudere cd's? Is de enige oplossing echt per cd het volume van de sub te verhogen?


Frits Denon

Denk dat het meer aan de kwaliteit van de CD ligt en ja, als je wat mist heb je een toonregeling om er wat aan te doen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Zep

Citaat van: govi73 op juli 03, 2017, 19:19:07
Ervaren jullie dit ook bij oudere cd's?
.

Ja, heb een hele collectie op zolder die gewoon bagger klinken...van die jaren 90 cd's  puke
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

pdufrenne

Er is voor de geluidstechnicus een belangrijk verschil tussen masteren voor een LP of voor een CD.
Voor een LP moet de dynamiek (in het laag) binnen bepaalde grenzen blijven anders vliegt de bijtel uit de pas bij het snijden van de matrijs.

Herkenbaar wellicht nog de "Alle 13 goed" LP's waar de tracks zo dicht op elkaar geperst moesten worden, dat van dynamiek helemaal niets meer over bleef.

Wat dus in de jaren '90 gebeurde was, dat de LP master gebruikt werd om een CD te persen. Géén optimale situatie. Daarna kreeg je de her-uitgave van de bekende albums als "re-mastered" editie, waarbij de dynamiek wel volledig gebruikt kon worden.
Let wel, dit re-masteren gebeurde nog steeds met dezelfde stereo mix.

De mening van de betere geluidstechnicus is echter dat je dynamiek problemen niet moet oplossen bij het masteren, maar moet voorkomen in de mix.
Dat betekend dat je een mix voor de LP en en mix voor de CD zou moeten maken.
Veel artiesten die tegenwoordig, naast de CD, ook hun materiaal weer op vinyl willen uitbrengen zien zich geplaatst voor dit dilemma en kiezen voor de eenvoudige, mindere oplossing.

PS. Ik wil hier benadrukken dat de beperkte dynamiek van een LP géén kwaliteitsbeperking hoeft in te houden. Een goede mix en masteringproces zal altijd prima klinken.
Daarbij heeft de techniek ook niet stil gestaan. Met "half-speed mastering" en "Direct Metal Mastering - DMM" klink de moderne LP beter dan hoe die vroeger geklonken zou hebben.

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Frits Denon

Mooie uitleg. Mijn complimenten. notworthy
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

govi73

Heel duidelijk, hartelijk dank.

pietjepc

Hm, wellicht haal ik dingen door elkaar, maar volgens mij loopt het bereik van een lp (en dus ook in het laag) verder door dan die van een cd...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

jrm


TurboMarco

Citaat van: pietjepc op juli 03, 2017, 23:11:12
Hm, wellicht haal ik dingen door elkaar, maar volgens mij loopt het bereik van een lp (en dus ook in het laag) verder door dan die van een cd...
Klopt ,maar wat heb je er aan ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: TurboMarco op juli 04, 2017, 00:59:21
Klopt ,maar wat heb je er aan ?
Nix als je geen lp's en platenspeler hebt.  :wink:
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

sjoek

Ik denk dat het vooral ook aan hoe het opgenomen is, zoals hierboven al genoemd ik heb oude cd's liggen die prima klinken en heb wel eens een zeer waardeloos opgenomen nieuwe gehad.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Brutus

Idem, ik denk dat we dit fenomeen allemaal kennen van "slechte" tot "goede" cd's.

Laag mag misschien bij een LP verder doorlopen maar altijd gekraak van die naald op die plaat......brrrr  :-D :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

pietjepc

#13
Citaat van: TurboMarco op juli 04, 2017, 00:59:21
Klopt ,maar wat heb je er aan ?
Geen idee, maar er werd aangehaald dat het laag van een lp binnen bepaalde marges moest blijven, waardoor er sprake zou zijn van een beperkte dynamiek. Dit is dus niet het geval/ hoeft niet het geval te zijn.
Ik ben zelf niet zo heel erg met de opnames bezig. Als de muziek maar goed is...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

pdufrenne

Citaat van: pietjepc op juli 04, 2017, 19:09:58
....er werd aangehaald dat het laag van een lp binnen bepaalde marges moest blijven, waardoor er sprake zou zijn van een beperkte dynamiek.

Die beperking in de dynamiek is er zeker. Dat is ook het hele princiepe van de RIAA correctie.
De lage tonen worden 20 dB verzwakt voordat deze op de plaat worden geperst. De Phone pre-amp mag deze weer opkrikken.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/RIAA_Recording_Curve
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha