Superscope en Standard vintage.

Gestart door Hoewie Loewie, mei 02, 2015, 13:35:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snorrewiets

Hoewie, heb jij al een keer een complete recap gedaan?
Dus de condensatoren en gevoelige transistors?
Ik overweeg het sterk, heb gezien op Ebay usa, dat ze complete revisiesets hebben voor de Superscope R 1270.
Heb ook inmiddels een desoldeer apparaat besteld uit China.

Hoewie Loewie

Hoi. Nee, nooit gedaan en ook nooit laten doen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

SB_Marantz

#407
Citaat van: snorrewiets op januari 06, 2023, 18:14:16
Hoewie, heb jij al een keer een complete recap gedaan?
Dus de condensatoren en gevoelige transistors?
Ik overweeg het sterk, heb gezien op Ebay usa, dat ze complete revisiesets hebben voor de Superscope R 1270.
Heb ook inmiddels een desoldeer apparaat besteld uit China.

Als het goed is is dit de 1270 ?

http://audio-room.net/wp-content/gallery/superscope-r-1270/superscope-r-1270-b-img_0034.jpg

Op het net staat dat het een combinatie zou zijn van de Marantz 1070 en 104?

Wat is direct zie is dat dit niet klopt
Het ziet er zeker niet verkeerd uit maar die dikke pot duidt er op dat deze cap-coupled is? (C-006)

Als je gaat vervangen pak dan ALLE elco's van b.v. Panasonic.
FM,FC of de blauwe. Zijn allemaal goed .

Ik weet zeker dat de receiver daar enorm van op gaat knappen!

Ik neem aan dat je in het bezit bent van een DGM,dummyload,toongenerator, scope, soldeerbout(station)?
Na vervanging zul je de powersupply , offset en bias af moeten stellen , dan aan de de scope hangen en een functie /powertest moeten doen.

Ik zal wanneer ik tijd heb eens in het schema duiken.

Waarom de tunersectie het opeens niet meer doet op 1 kanaal durf ik zo niet te zeggen.

Mijn de-soldeerbout gebruik ik niet meer maar gewoon litze draad.  notworthy

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Gevonden! Niet cap coupled maar een dubbel uitgevoerde voedingselco. Zonder blikken of blozen vervangen voor 2 losse. Wordt een lekker klusje.

Verstuurd vanaf mijn SM-A135F met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

snorrewiets

Citaat van: Hoewie Loewie op januari 07, 2023, 00:27:02
Hoi. Nee, nooit gedaan en ook nooit laten doen.
Is dit om dat je het niet nodig vindt of niet aandurft? Het is natuurlijk een apparaat van 46 jaar oud....
Weet dat er veel discussies rondgaan, sommige zijn ook bang dat het bekende warme geluid van Marantz weg is...
groet Ben...

snorrewiets

Citaat van: SB_Marantz op januari 07, 2023, 10:25:08
Als het goed is is dit de 1270 ?

http://audio-room.net/wp-content/gallery/superscope-r-1270/superscope-r-1270-b-img_0034.jpg

Op het net staat dat het een combinatie zou zijn van de Marantz 1070 en 104?

Wat is direct zie is dat dit niet klopt
Het ziet er zeker niet verkeerd uit maar die dikke pot duidt er op dat deze cap-coupled is? (C-006)

Als je gaat vervangen pak dan ALLE elco's van b.v. Panasonic.
FM,FC of de blauwe. Zijn allemaal goed .

Ik weet zeker dat de receiver daar enorm van op gaat knappen!

Ik neem aan dat je in het bezit bent van een DGM,dummyload,toongenerator, scope, soldeerbout(station)?
Na vervanging zul je de powersupply , offset en bias af moeten stellen , dan aan de de scope hangen en een functie /powertest moeten doen.

Ik zal wanneer ik tijd heb eens in het schema duiken.

Waarom de tunersectie het opeens niet meer doet op 1 kanaal durf ik zo niet te zeggen.

Mijn de-soldeerbout gebruik ik niet meer maar gewoon litze draad.  notworthy
1. Ja , klopt helemaal
2.Weet dat veel onderdelen gelijk zijn aan Marantz 2215B en M.2216
3.DGM heb ik , dummyload nog niet, weet dat het nodig is, maar kan het ook met een tijdelijke extra speakerset?
Toongenerator en scope heb ik helaas ook niet... Weet van de DC offset en bias
4. het desoldeerapparaat was maar een paar tientjes, denk dat het sneller werkt dan Litze draad welke ik ook
heb...
Leer veel van You Tube van AH fix it...   byebye

SB_Marantz

Je vergeet de powersupply te benoemen.
Een fabel dat het de warme sound om zeep zou helpen bij recappen. Je hebt een aantal benodigde dingen niet lees ik .
Dus dan kun je niet zien of het apparaat correct werkt. 

Verstuurd vanaf mijn SM-A135F met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

snorrewiets

Inderdaad is het waar dat ik een aantal apparaten niet heb, zou je het mij dan afraden?
Snap wel dat ik dan niet alles kan controleren , maar probeer mijn logisch verstand te volgen...
Volg deze persoon veel op You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=oLKWRObp8ao&t=5301s   notworthy
En ik geloof daar zelf ook niet in hoor, dat je de het warme geluid zou kwijt zijn...
Denk ook dat als je niets doet met een receiver van 46 jaar oud, dat vroeg of laat de Elco's gaan knallen...

Hoewie Loewie

Citaat van: snorrewiets op januari 07, 2023, 14:31:09
Is dit om dat je het niet nodig vindt of niet aandurft? Het is natuurlijk een apparaat van 46 jaar oud....
Weet dat er veel discussies rondgaan, sommige zijn ook bang dat het bekende warme geluid van Marantz weg is...
groet Ben...
Tot nu toe is het gewoon nog niet aan de orde geweest, vandaar. Op zich is zo'n klus wel te doen in dit geval want in een R-1270 is het volgens mij allemaal wel redelijk bereikbaar.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

SB_Marantz

Citaat van: snorrewiets op januari 07, 2023, 18:14:27
Inderdaad is het waar dat ik een aantal apparaten niet heb, zou je het mij dan afraden?
Snap wel dat ik dan niet alles kan controleren , maar probeer mijn logisch verstand te volgen...
Volg deze persoon veel op You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=oLKWRObp8ao&t=5301s   notworthy
En ik geloof daar zelf ook niet in hoor, dat je de het warme geluid zou kwijt zijn...
Denk ook dat als je niets doet met een receiver van 46 jaar oud, dat vroeg of laat de Elco's gaan knallen...

Ik heb feitelijk maar één vraag: Heb je ooit eerder gerecapped en of gerepareerd? (Heb de indruk dat dat niet het geval is.)
Iets zien op youtube is 1 maar het vervolgens zelf doen zonder ervaring is 2.
Tevens kun je zien wat een ernorme klus het is.
Iets wat mensen vaak onderschatten!
Knallende elco's heb ik nooit meegemaakt.
Wel dat ze gaan lekken en fiks verlopen in capaciteit en inwendige weerstand. (ESR)




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

snorrewiets

Hoi, heb bijna 40 jaar gewerkt op de technische dienst van Braun, misschien weet je wel van de huishoudelijke apparaten, shavers, electrische tandenborstels, personal care... Ook wekkerradio's, dus ik heb al heel wat afgesoldeerd in mijn leven, moet wel eerlijk toegeven dat ik weinig ervaring heb met Hifi electronica, maar de basis begrippen ken ik wel.... Wij hebben ook Braun Hifi artikelen gehad, maar die reparaties werden door een collega uitgevoerd, misschien ken je deze producten, anders moet je ze maar eens Googlen.....   :yes:

SJB

Ik ben opzoek naar de service manual voor een superscope R330, wie kan mij hier aan helpen ? :)

Hoewie Loewie


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Hoewie Loewie

#419
Citaat van: snorrewiets op februari 12, 2022, 12:13:09Heb het al een keer gevraagd aan jou, of je een Superscope, bijvoorbeeld een R 1270 zou willen vergelijken met bijvoorbeeld een Marantz 2215 of 2216, omdat deze veel componenten met elkaar delen, hoe het verschil in geluidskwaliteit is ten opzichte van elkaar,zijn er grote verschillen?
Dus als je een keer tijd hebt? Ben er erg nieuwsgierig naar...  notworthy
Hoi. Ik had een tijdje geleden al eens bedacht hoe ik hier invulling aan kon geven alleen de uitvoering liet op zich wachten. Vandaag moest het er maar van komen. Laat ik vooropstellen, dat het een simpele opstelling is geworden want een rechtstreeks vergelijk tussen een overeenkomende Marantz en Superscope kan ik niet realiseren. Simpelweg omdat ik zulke apparaten niet heb. Maar omdat het om normaal huiskamerniveau gaat, bedacht ik me dat vermogen er niet zo toe doet. Daarom in vergelijk een Marantz Model 2216 en een Superscope R-1302. Ik heb twee sets boxen aangesloten, teweten een set Mission 733i en een set Philips FB820 waarbij de linker FB op de Marantz en de rechter FB op de Superscope werd aangesloten. En de linker Mission op de Superscope en de rechter Mission op de Marantz. Door nu op de Marantz en de Superscope dezelfde instellingen te realiseren (o.a. loudness en zo), dezelfde bronmuziek (tuner) en eenzelfde volume niveau, leek me wel een vergelijk mogelijk. Zo een tijdje naar de Mission combi en de FB combi geluisterd. Ik moet zeggen dat het in mijn oren hetzelfde klinkt. Dus als het gaat over klankkleur, dan vind ik die overeenkomend.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl