Het RMS test topic Voor versterkers en receivers.

Gestart door HAL9000, augustus 21, 2007, 16:08:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Citaat van: KT88 op augustus 21, 2007, 19:34:50
Ik dacht wel dat die hele discussie hier begonnen was.......  :roll:
Hier dan ook maar even:


http://www.hifi-writer.com/he/misc/rmspower.htm


"Why there is no such thing as 'RMS watts' or 'watts RMS' and never has been"

"RMS watts is meaningless. In fact, we use that term as an extreme shorthand for power in watts calculated from measuring the RMS voltage (RMS is validly used in this context)."

"In a sense, using power measurements is a bit like reporting on how much an amplifier weighs. Weight has no direct influence on quality, but a high weight does tend to suggest more attention has been paid to quality issues. And, likewise, with power output."


http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square


" It is possible to calculate the RMS power of a signal. By analogy with RMS voltage and RMS current, RMS power is the square root of the mean of the square of the power over some specified time period. This quantity, which would be expressed in units of watts (RMS), has no physical significance. However, the term "RMS power" is sometimes used in the audio industry as a synonym for "mean power" or "average power".


http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power


"An ideal (100% efficient) class AB amplifier with a 12-volt peak-to-peak supply can drive a signal with a peak amplitude of 6 V. In an 8 ohm (see impedance) loudspeaker this would deliver:

    Ppeak = (6 V)2 / 8 Ω = 4.5 watts peak instantaneous.[4]

If this signal is sinusoidal, its RMS value is 6 V ? 0.707 = 4.242 V(RMS). This voltage into a speaker load of 8 Ω gives a power of:

    Pavg = (4.242 V)2 / 8 Ω = 2.25 watts average [5] ".

ja idd is de RMS waarde niet zo belangrijk.
Ik wil gewoon te pure wattage weten tot clippen en na clippen.

mijn methodes zijn prima.  :mrgreen:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

KT88

Citaat van: HAL9000 op augustus 21, 2007, 21:18:51
ja idd is de RMS waarde niet zo belangrijk.

RMS waarde van vermogen is nonsense! Gebruik van deze term laat zien dat je het niet begrijpt.
Zeg dan sinusvermogen of effectief vermogen.
Beide kanalen uitgestuurd, belasting specificeren, vervorming specificeren.

Da's het enige getal dat zinnig is, als je vermogen al belangrijk vindt.
Vergeet niet dat het logaritmisch verloopt, 200 watt klinkt 2 maal zo luid als 20 watt.

Citeer
Ik wil gewoon te pure wattage weten tot clippen en na clippen.

Wattage bestaat niet, zelfs niet in het Engels.
Vermogen dus, in watts.
Voltage en amperage is ook niet correct trouwens, voltage is Frans en Engels, amperage is helemaal nonsense.
Spanning en stroom dus, en die kunnen *wel* RMS zijn. Alhoewel ik "effectieve waarde" prefereer.

Clippen kan zowel op spanning als op stroom, het eerste zie je op de scoop, het tweede vaak niet.
Feitelijk zou je versterkervermogen op moeten geven als uitgangsspanning, effectieve waarde.
Een goede versterker houdt dat gelijk, ongeacht de belasting.
Dat betekent een nagenoeg verdubbeling in watts bij halvering van belastingimpedantie in ohms.

Citeer
mijn methodes zijn prima.  :mrgreen:

.........om je onkunde op dit gebied aan te tonen.  :-D

Neem nou eens wat aan van deze ouwe buis: herken het als je mis zit, schroom niet om dat toe te geven en leer ervan voor een volgende keer.
Dat maakt je in mijn ogen een echte kerel en een veel verstandiger persoon dan wanneer je koppig aan je eigen foute ide?en vast blijft houden.

Jo_Pack

#17
Just a small remark.

To know the band-width of frequency of a multimeter, connect it on a generator of frequency (sinus) to 50Hz then increase the frequency.

Easy  :wink:
Ik gebruik een on-line vertaler om hier te schrijven.

Jo_Pack

#18
When one reads the value of a sinusoid (50Hz) on an oscilloscope, 1V7 peak to peak for example, a multimeter indicates 0V6 (RMS).

Explanation :
1,7/2 = 0,85
0,85/1,414 = 0V6 (RMS)
1,414 = square root 2.

For a AB class amplifier the power is :

P = U?/R
U = RMS value
R = 8 ohm resistor (loudspeaker)

Example :

on the oscilloscope 70V peak to peak --> 24V5 on the multimeter
R = 8 ohm
Power is 75W

Is this good?
Ik gebruik een on-line vertaler om hier te schrijven.