Een tevreden mensch

Gestart door pm-80, augustus 10, 2013, 00:51:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pm-80

Hoi allemaal!

Een bericht van een tevreden 'mensch'! (niet lezen als je van doom-scenario's houd)  Een kleine intro aleer ik op mijn 'set' uitkom, ik hoop dat jullie dat niet erg vinden:

Vanaf '73 (in de buik van wijlen mijn ma) heb ik geluisterd, nee beter gezegd, was de atmosfeer gevuld met muziek, voornamelijk pop-muziek, zoals vanaf de jaren 50 dat zo overal in de westerse wereld ontsproten is. Ik ben daar van gaan houden. Het is 'ik' geworden. Onder pop-muziek versta ik rock, zwart, wit,  indo (man wat heeft Den Haag veel betekend), soul, blues, (bluegrass) country maar ook elektronica, zoals in de jaren 80 (mijn eerste 'bewuste' inhalaties zoals Duran Duran, Alphaville tot aan Bjork en Air). Voor mij is de King of Rock and Roll geen Elvis maar Chuck. En daarna altijd nog eerst Buddy. Mijn 'Woodstock' jaren waren de topjaren van Dynamo Open Air in Veldhoven met 100.000+ bezoerers. Hardrock was voor mij een weg naar puberale vrijheid en gek genoeg ook geborgenheid met Metallica Ahoy in '92 als absolute hoogtepunt.

Ik draaf te ver door, ik hoop in ieder geval dat je begrijpt dat mijn chromesomen, net zoals die van jullie, aangenaam getriggert worden door een ophoping van vibraties (frequenties). Maar het is gevoelsmatig zo veel meer dan dat!

Anyway de topic hier is 'Sets van leden'. Ik weet hoe groot een hobby kan zijn. Heb er zelf verschillende en ken persoonlijk dan ook als geen ander de drang naar 'meer' en 'beter'. 

Wat zo mooi is aan subjectiviteit; waarom klinkt voor-oorlogse jazz op een oude buizenradio zeker zo mooi als op een ge-remasterde cd op een high-end set? Met dit in gedachte wilde ik, met beperkte middelen een fatsoenlijke audiohobby ervaring krijgen, goed genoeg om in het weekend lp's te kunnen digitaliseren, mp3's te kunnen luisteren etc. Ik heb ooit gewerkt op een audiofiele afdeling bij Philips (Digitale Compact Cassette, wie kent het nog? Later noodgedwongen back-up devices te maken met deze stream-kennis, OnStream). De koffiegesprekken gingen maar over 1 ding. A U D I O.

Zodoende had ik een oude PM-80 op de kop getikt, en een paar jaar geleden n.a.v dit forum laten reviseren door HAL9000. Over kennis van zaken gesproken... De monitor speakers van Eltax had ik al (value for money). Het viel me al langer op dat ik 2 oren had aan mijn hoofd maar man wat is stereo toch mooi. Ik heb een bureau laten maken waarin de apparatuur (versterker, pc, lp, cass etc.)  m.b.v. sledes in en uit kunnen glijden (deurtje dicht, opgeruimd).

Natuurlijk moet ik voor een goede geluidservaring op de stoel blijven zitten en klinkt het verder in de kamer al meteen een stuk minder. Maar mensen, wat ben ik blij met mijn audiospulletjes! Een hobby hoeft niet duur te zijn. Wat overigens niet wegneemt dat ik met veel plezier jullie sets bekijk via deze website. Prachtig spul allemaal! VEEL LUISTERPLEZIER GEWENST!!! 

Groetjes van Hanjo


   
'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

Cornelis1921

#1
Hanjo, allereerst een vreselijk hartelijk welkon hier names mij (en iedereen - neem ik aan).
Wat een mooi verhaal. Het ademt maar één ding: Liefde voor muziek, uitdrukkelijk niet DE muziek, want daar zijn er al genoeg liefhebbers van. Muziek als onvreemdbaar onderdeel van het (menselijk) bestaan, al geldt dat niet voor iedereen in gelijke mate. Zelfs hier op het forum komt men liefhebbers van diverse pluimage tegen. Van music first tot uiterst audiofiel en alles wat daar tussen zit, maar het draait allemaal wel om hetzelfde: muziek in al haar facetten, en vooral er daar van kunnen genieten. Tot slot: Veel lees-, post- en chatplezier. En de moderatoren zijn hier niet al te streng, maar wel vriendelijk, rechtvaardig en behulpzaam.
Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Rob46

Hanjo, ik sluit mij aan bij de mooie woorden van Cor! Van harte welkom!

JohnWx

Citaat van: pm-80 op augustus 10, 2013, 00:51:29
Hoi allemaal!

Een bericht van een tevreden 'mensch'! (niet lezen als je van doom-scenario's houd)  Een kleine intro aleer ik op mijn 'set' uitkom, ik hoop dat jullie dat niet erg vinden:

Vanaf '73 (in de buik van wijlen mijn ma) heb ik geluisterd, nee beter gezegd, was de atmosfeer gevuld met muziek, voornamelijk pop-muziek, zoals vanaf de jaren 50 dat zo overal in de westerse wereld ontsproten is. Ik ben daar van gaan houden. Het is 'ik' geworden. Onder pop-muziek versta ik rock, zwart, wit,  indo (man wat heeft Den Haag veel betekend), soul, blues, (bluegrass) country maar ook elektronica, zoals in de jaren 80 (mijn eerste 'bewuste' inhalaties zoals Duran Duran, Alphaville tot aan Bjork en Air). Voor mij is de King of Rock and Roll geen Elvis maar Chuck. En daarna altijd nog eerst Buddy. Mijn 'Woodstock' jaren waren de topjaren van Dynamo Open Air in Veldhoven met 100.000+ bezoerers. Hardrock was voor mij een weg naar puberale vrijheid en gek genoeg ook geborgenheid met Metallica Ahoy in '92 als absolute hoogtepunt.

Ik draaf te ver door, ik hoop in ieder geval dat je begrijpt dat mijn chromesomen, net zoals die van jullie, aangenaam getriggert worden door een ophoping van vibraties (frequenties). Maar het is gevoelsmatig zo veel meer dan dat!

Anyway de topic hier is 'Sets van leden'. Ik weet hoe groot een hobby kan zijn. Heb er zelf verschillende en ken persoonlijk dan ook als geen ander de drang naar 'meer' en 'beter'. 

Wat zo mooi is aan subjectiviteit; waarom klinkt voor-oorlogse jazz op een oude buizenradio zeker zo mooi als op een ge-remasterde cd op een high-end set? Met dit in gedachte wilde ik, met beperkte middelen een fatsoenlijke audiohobby ervaring krijgen, goed genoeg om in het weekend lp's te kunnen digitaliseren, mp3's te kunnen luisteren etc. Ik heb ooit gewerkt op een audiofiele afdeling bij Philips (Digitale Compact Cassette, wie kent het nog? Later noodgedwongen back-up devices te maken met deze stream-kennis, OnStream). De koffiegesprekken gingen maar over 1 ding. A U D I O.

Zodoende had ik een oude PM-80 op de kop getikt, en een paar jaar geleden n.a.v dit forum laten reviseren door HAL9000. Over kennis van zaken gesproken... De monitor speakers van Eltax had ik al (value for money). Het viel me al langer op dat ik 2 oren had aan mijn hoofd maar man wat is stereo toch mooi. Ik heb een bureau laten maken waarin de apparatuur (versterker, pc, lp, cass etc.)  m.b.v. sledes in en uit kunnen glijden (deurtje dicht, opgeruimd).

Natuurlijk moet ik voor een goede geluidservaring op de stoel blijven zitten en klinkt het verder in de kamer al meteen een stuk minder. Maar mensen, wat ben ik blij met mijn audiospulletjes! Een hobby hoeft niet duur te zijn. Wat overigens niet wegneemt dat ik met veel plezier jullie sets bekijk via deze website. Prachtig spul allemaal! VEEL LUISTERPLEZIER GEWENST!!! 

Groetjes van Hanjo




notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Menno

Ik moet toegeven dat ik achter mijn pc (wel aangesloten op een 2e hands Marantz receiver met speakers) in mijn studeer kamertje eigenlijk net zo veel van muziek kan genieten als in de woonkamer waarvoor ik toch wel meer in de spreekwoordelijke buidel heb moeten tasten. Mooi verhaal en veel verder luisterplezier gewenst!

pm-80

Even een update van mijn budget audio set zoals hierboven beschreven: onlangs heb ik van een hele goede vriend een set Tannoy Saturn S8 gekregen. Omdat hij nieuwe speakers heeft gekocht.

Maar aansluiten ervan op het tweede kanaal ging niet heel erg vanzelf laten we maar zeggen.

Het tweede kanaal van mijn pm-80 was kapot (relais) en ook de voeding begaf het daarna, maar dit is weer fantastisch opgelost door HAL9000.

Had daarna wel het gevoel dat er nog iets niet klopte. Ja er was méér geluid, met deze 2 extra floorstanding speakers erbij, maar daar bleef het eigenlijk bij. Ze stonden links en rechts van het mediameubel, pak hem beet 2,5 meter van elkaar. Maar vooral de lage tonen werden volledig opgegeten. En dynamiek niet indrukwekkend.

Ik heb ze nu 5 meter uit elkaar staan, en dat is een wereld van verschil! De lage tonen zijn er, en ook het stereobeeld is prachtig. Wel leuk om eens goed te ervaren hoe belangrijk de positie van de speakers zijn. Zoveel verschil zelfs dat ik bang ben dat bij veel mensen lang niet het potentieel uit de audioset wordt gehaald als ze niet bewust zijn van dit effect. Ze staan nu trouwens ook meer uit het zicht en daar is mijn vrouw op haar beurt weer blij mee haha.

Het leuke is ook dat ik hoog en laag niet extra hoef toe te voegen. Gewoon alles neutraal en het klinkt grandioos.

Mooi ook te ervaren wat het geluid is zonder en met de bookshelf speakers er bij. Met is echt fijner. Het is echt 'in' het geluid zitten versus het zwaartepunt van het geluid mid/voor. Geeft bij mij ook rust in mijn hoofd, kan het lastig uitleggen.

Als ik 1 ding toe zou wilen voegen is om het volume van de bookshelf speakers te kunnen regelen. Ze moeten echt ondersteunend zijn, en niet leidend. Maar het volume van de kanalen los regelen kan helaas niet op de pm-80.

Om dit succes (een machtig geluid voor een bescheiden prijs) te vieren heb ik een arylic s50 streamertje gekocht, nu hoeft mijn pc niet aan te staan om te streamen.

dus mijn audio set is nu:

Marantz PM-80 versterker
Eltax bookshelf speakers
Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers
Arylic s50 streamer
Marantz TT-42 draaitafel

Ik wens jullie allemaal weer veel luisterplezier en tot over een jaar of 10 weer haha!

Hanjo





'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

Emiel77

Moguh,

Mooi dat de PM-80 weer up to date is iig en ja positionering van speakers kan erg veel doen...
Je hebt de vloerstaanders als main en bookshelfs als aanvulling in gedachten met een speaker A/B setup gok ik even?

Als je de bookshelfs via de versterker niet kan inregelen, zou een simpel potmetertje dan een optie zijn om het totaal geluidbeeld in balans te krijgen?? jaja, dat zijn in de basis al weer verliezen, maar dat is naar mijn idee wat je wil bereiken. Hoofd geluid via de vloerstaanders met voldoende laag, bookshelfs puur als subtiele aanvulling...

Anyway ff mijn gedachten over deze setup, ik zou persoonlijk meer voor de pure 2.0 opstelling gaan met alleen de vloerstaanders...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

pm-80

#7
Thanks, ja goed idee, inderdaad even uitzoeken hoe ik de secundaire speakers kan regelen zonder dat de kwaliteit van het geluid achteruit gaat.

Ik zat nog eens na te denken waarom ik 4 speakers zo lekker vind luisteren. Ik denk inderdaad dat dit ook erg persoonlijk is. Kan me goed voorstellen dat het voor andere mensen weer veel te dynamisch of ruimtelijk klinkt.

Het is meer dan alleen het effect van 'in het geluid' zitten.

Ook als je je hooft draait (het tweede plaatje) is er nog steeds een stereobeeld. Even wat plaatjes gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel. Of zit dit anders?
'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

Frits Denon

Dan zou ik toch eens naar de speakers gaan kijken. Ik heb slechts 2 fronts en totaal geen behoefte aan geluid van achteren. Bij mij is het beeld breed en diep aan de voorkant.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Ik denk dat als jij dit lekker vind om naar te luisteren, dat je dat ook gewoon lekker zo moet doen. 
Er wordt hier ook vaak over 8 speakers stereo gedraaid, niks mis mee.
2 speakers, ook niks mis mee.

Hoewie Loewie

Citaat van: pm-80 op juli 25, 2022, 13:00:35
Als ik 1 ding toe zou wilen voegen is om het volume van de bookshelf speakers te kunnen regelen. Ze moeten echt ondersteunend zijn, en niet leidend. Maar het volume van de kanalen los regelen kan helaas niet op de pm-80.
Hoi. Hiermee zou dat moeten kunnen. Met dit kastje is het zelfs mogelijk om links en rechts afzonderlijk te regelen.

https://www.allekabels.nl/audio-schakelaar/11/1204362/stereo-luidspreker-volumeregelaar.html


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

lieven

Citaat van: pm-80 op juli 25, 2022, 13:00:35
Even een update van mijn budget audio set zoals hierboven beschreven: onlangs heb ik van een hele goede vriend een set Tannoy Saturn S8 gekregen. Omdat hij nieuwe speakers heeft gekocht.

Maar aansluiten ervan op het tweede kanaal ging niet heel erg vanzelf laten we maar zeggen.

Het tweede kanaal van mijn pm-80 was kapot (relais) en ook de voeding begaf het daarna, maar dit is weer fantastisch opgelost door HAL9000.

Had daarna wel het gevoel dat er nog iets niet klopte. Ja er was méér geluid, met deze 2 extra floorstanding speakers erbij, maar daar bleef het eigenlijk bij. Ze stonden links en rechts van het mediameubel, pak hem beet 2,5 meter van elkaar. Maar vooral de lage tonen werden volledig opgegeten. En dynamiek niet indrukwekkend.

Ik heb ze nu 5 meter uit elkaar staan, en dat is een wereld van verschil! De lage tonen zijn er, en ook het stereobeeld is prachtig. Wel leuk om eens goed te ervaren hoe belangrijk de positie van de speakers zijn. Zoveel verschil zelfs dat ik bang ben dat bij veel mensen lang niet het potentieel uit de audioset wordt gehaald als ze niet bewust zijn van dit effect. Ze staan nu trouwens ook meer uit het zicht en daar is mijn vrouw op haar beurt weer blij mee haha.

Het leuke is ook dat ik hoog en laag niet extra hoef toe te voegen. Gewoon alles neutraal en het klinkt grandioos.

Mooi ook te ervaren wat het geluid is zonder en met de bookshelf speakers er bij. Met is echt fijner. Het is echt 'in' het geluid zitten versus het zwaartepunt van het geluid mid/voor. Geeft bij mij ook rust in mijn hoofd, kan het lastig uitleggen.

Als ik 1 ding toe zou wilen voegen is om het volume van de bookshelf speakers te kunnen regelen. Ze moeten echt ondersteunend zijn, en niet leidend. Maar het volume van de kanalen los regelen kan helaas niet op de pm-80.

Om dit succes (een machtig geluid voor een bescheiden prijs) te vieren heb ik een arylic s50 streamertje gekocht, nu hoeft mijn pc niet aan te staan om te streamen.

dus mijn audio set is nu:

Marantz PM-80 versterker
Eltax bookshelf speakers
Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers
Arylic s50 streamer
Marantz TT-42 draaitafel

Ik wens jullie allemaal weer veel luisterplezier en tot over een jaar of 10 weer haha!

Hanjo

Meestal wanneer een voeding in een versterker kapot gaat heeft dat twee mogelijkheden reden: 1 alles is oud in de voeding en heeft zijn jaren gehad. 2 je ohmse waarden van de luidspreker was te laag. Een ohmse waarden zorgt immers voor een hogere ampère in de luidsprekers en moet je voeding hardere werken. Vroegere versterkers werden meestal op 8 ohm gemaakt. Door de robuuste bouw (wat je gerust mag zeggen van apparatuur van 50 jaar dat soms nog werkt) hebben deze meestal geen probleem voor het aansturen van 4 ohm. Als je echter 2 luidsprekers van 4 ohm op beide ingangen gaat spelen gaan deze parallel worden geschakeld waardoor dit 2 ohm wordt, wordt dit wat moeilijker. Dit heeft inderdaad als bijkomend voordeel dat het harder gaat. Met een goede voeding en dezelfde specificaties zal een versterker ook dubbele wattage kunnen leveren bij 4 ohm dan bij 8 ohm luidsprekers (denk bijvoorbeeld aan een Marantz 500).