Subwoofers en marantz recievers

Gestart door Stadium III, mei 27, 2007, 14:42:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Perfect_audio

Citaat van: UPP op november 14, 2010, 12:56:47
Hoi, ik was te vroeg met klagen. Ik heb vanochtend de boel met de Audyssey afgesteld en nu creert hij veel meer bass? Nahja, het 'probleem' is opgelost, maar ik begrijp niet wat er nu dan anders is. Kan iemand mij dat uitleggen?

Waarschijnlijk heb je een instelling over het hoofd gezien en Audyssey heeft het voor je opgelost.
Perfect!

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

henkg

Ik vroeg mij af op welke crossover frequentie mijn subwoofer moet staan.
Erg veel -verschillende!- meningen (Google).
Verreweg de meesten adviseren een waarde die gelijk is, of iets boven de ingestelde waarde(n) op de receiver. Nu denk ik met name hier gelezen te hebben dat dat niet uitmaakt, zolang de sub waarde hoger is dan de receiver waarde(n). Zet voor de zekerheid de sub waarde op maximaal, de sub ontvangt toch niks boven de op de receiver ingestelde waarde. Zo voorkom je een "gap".
-> Klopt dit?

-> Over de level settings: Wat is beter:
A. Receiver level op 0 dB, en level op het gehoor regelen op sub?
B. Sub level op 50 %, en level op het gehoor regelen op receiver?

O ja: ik gebruik mijn oren om het beste resultaat voor mij te bereiken. Toch graag ook jullie expert opinie.

(Marantz NR1501. Front / Center / Surround speakers worden door de auto setup ingesteld op 40 / 50 / 50 Hz.)
SR-5006 | 4x BA-A25; 1x BA-225C | BK Gemini II

Cadfael

Ik heb de crossover op mijn sub helemaal open staan, en in mijn situatie de crossover in de receiver op 80Hz gezet.

Ik denk zelf dat deze instelling op de sub is gezet voor als je je frontspeakers via de sub hebt aangesloten (dat kan op die van mij schijnbaar). Dan bepaald de sub zelf wat hij moet weergeven en wat hij door moet sturen naar de aangesloten speakers. maar misschien zie ik dat verkeerd :)

Voor het automatisch instellen had ik mijn sub half-open gezet, maar kreeg toen een correctie van -16db in de receiver, dus heb ik hem (op gehoor) gecorrigeerd, subwoofer in volume naar beneden en de correctie richting 0, zodat de receiver niet al teveel hoeft bij te stellen.
Maarja, dat is dus erg persoonlijk. bij mij gaf de autosetup ook aan dat de sub verder dan 9.15m stond terwijl de afstand maar zo'n 2,5 meter is... dus dat was al vreemd.
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

Perfect_audio

Citaat van: Cadfael op januari 31, 2011, 16:18:50
.... bij mij gaf de autosetup ook aan dat de sub verder dan 9.15m stond terwijl de afstand maar zo'n 2,5 meter is... dus dat was al vreemd.

Nee hoor dat is niet vreemd! De versterker en/of het filter van de sub zorgt voor een vertraging van het signaal, ruwweg 7 m is ca. 20 msec. Het inmeetprogramma meet namelijk de tijdvertraging en vertaalt het naar afstand. Zo hoort het. Dit geeft ook aan dat een meetlint niet bruikbaar is om de afstand(=tijdvertraging) te meten.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Cadfael

Bedankt Ron, dan is dat weer wat duidelijker geworden.
even kijken wat het voor effect heeft als ik hem weer terugzet.
Het was eigenlijk >9.15m omdat hij dat als max vind. hopelijk is de vertraging van mijn sub niet zodanig groot dat het niet te corrigeren valt...

SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

henkg

@Cadfael: Dank voor bevestiging van mijn vermoedens over sub crossover freq & sub level
@Rob: Dank voor uitleg over sub distance door auto setup
SR-5006 | 4x BA-A25; 1x BA-225C | BK Gemini II

Joost_Bosmans

Ik heb net een BK xxls200 ff besteld voor bij mijn marantz5005 en de Monitor Audio 90HD.
Maar hoe deze sub in te stellen?
Audessey Pro             Focal 816w   
Marantz SR7005         Focal CC700V
Marantz UD7006         Focal 806V
BK XLS 200 MK II

Vlearmoes

Dit is je eerste post hier (welkom)   maar lees ff verder door het forum en je komt het tegen hoe een sub te integreren icm marantz  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Joris1988

Hallo allemaal, ik denk dat ik mijn vraag hier wel kan stellen; mijn Elac subwoofer is kapot gegaan en nu heb ik een Rel Strata II gekocht. Het lukt mij echter niet om hem via de Neutrik kabel aan te sluiten. Deze heb ik gekocht bij hobo arnhem, om er thuis achter te komen dat er een andere stekker aan zit (voor nieuwere modellen Rel?). De stekker heb ik open gemaakt zodat ik de drie draadjes er los ik kan wurmen.

Wat het lastig maakt is dat ik vier MA-500 monoblokken gebruik voor de fronts (BTL). Waar moet ik de gele rode en zwarte kabel nu op aansluiten?

Stadium III

Geel op rechts en rood op links en zwart op -
Dan de rel kabel bij de luidsprekers bijzetten
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Joris1988

Bedankt! Heb het nu goed aangesloten. Ik heb alleen de min gekoppeld aan een koperen schroefje achterop de SR6004. Dat moet wanneer je gebrugde monoblokken gebruikt las ik ergens. Wel weer een nieuw probleem erbij! Alles werk perfect, tot ik de monoblokken uitzet. Dan gaat de Rel brommen, een bromtoon die met de volumeknop op de sub harder en zachter te zetten is. Low level kabel eruit helpt niet, min ergens anders vandaan helpt niet, rood en geel verplaatsen vanachter de speakers naar de monoblokken helpt niet.. Het enige wat helpt is de mono's aanzetten. Als ik tijdens de bromtoon de gele en/of rode loshaal en ik raak ze aan hoor je dat terug in de bromtoon. En als ik de gele en rode tegen een minpool aanhoud is het brommen weg wanner alles uit staat. Als ik één van de gebrugde monoblokken aanzet wordt de bromtoon zwakker. Raar! Wat zou het kunnen zijn?

Joris1988

Heb zojuist één monoblok per luidspreker gebruikt en dan is er helemaal niets aan de hand. Gaat het
bruggen dan verkeerd? Als uit het boekje:
minnen met elkaar verbinden
pluspool van monoblok 1 die het signaal ontvangt naar pluspool luidspreker
pluspool van monoblok 2 die gekoppeld met 1 is naar minpool luidspreker

Stadium III

Je zou idd ergens een zwevende spanning kunnen krijgen
1 monoblok per kanaal zou iig wel kunnen
je kunt ook geel en zwart gebruiken en rood ff los laten is als het goed is de retour

Geel en zwart zijn volgens mijn de belangrijkste maar dit kan ook rood en zwart zijn moet je ff de kleuren en uitleg van de xlr zoeken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

geel en rood zijn links en rechts appart    de zwarte is retour rob

dus aan sluiten  rood op de + rechter blok (1 van de 2) en geel op een + linkerblok (1 van de 2)   de min maakt niet uit
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Joris1988

Wederom bedankt voor de reacties! Zoals Vlearmoes het schetst was het ook aangesloten en
kwam het geluid er doorheen wanneer de blokken werden uitgezet. Mja bij daglicht maar weer
gaan klooien en anders geen permanent meespelende sub.
Heb nu een andere Rel handleiding doorgelezen waarin het volgende staat;

BAL HI INPUT Neutrik Speakon socket. Used to connect the Sub Bass System at high
level to the speaker output of one channel of a differential output or bridged to mono
amplifier.

Mijn Strata II heeft geen 'gebalanceerde' aansluiting.

Je zou toch bijna een kant en klare 5.1 set kopen met dit gedoe.. Maar niet helemaal.