Subwoofers en marantz recievers

Gestart door Stadium III, mei 27, 2007, 14:42:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Er zijn verschillende manieren om een subwoofer te laten integreren met je set

Je hebt verschillende mogenlijkheden op reciever's

Nu doe ik het meestal zo : kijk wat je reciever allemaal aan boord heeft : Speakers groote's (small & large )
Crossover's ( 80/100/120 hz) Dit is bijna bij alle marantzen hetzelfde ( er kunnen bij andere merken meer keuze's zijn )
Verder kun je ook nog kiezen voor de bassinstelling both en mix bij de nieuwere marantz ( ook wel bij sommige andere merken : main & main + LFE)

Uitleg both en mix

Mix : als je de front speakers op Large hebt staan met de functie mix wordt de subwoofer niet gebruikt behalve bij een .1 informatie zoals DD en DTS

Both : als je de front large hebt staan en functie both gebruikt speelt de subwoofer bij alles mee dus ook bij .1 informatie en dus ook stereo bronnen end
Voordeel hierbij kan zijn dat je laag weergave breder en groter opgezet kan worden

Uitleg Crossover

De crossover doet niks anders dan het filteren van het signiaal ,en dan vanaf het gekozen crossover punt de rest van de informatie naar de subwoofer sturen ( 80 hz alles onder 80 hz naar subwoofer enz)

Uitleg small en large

Large wordt eigenlijk gebruikt als je front instaat kunnen zijn om de lage frequentie's goed weer te geven
Nu hoeft het dus niet te zijn dat je front's zuiver 20 hz moet kunnen weergeven maar als ze onder de 40 hz nog goed hoorbaar zijn zou ik ze op large zetten
Het nadeel bij large is dat bij sommige film's de front speakers nog wel een aardige klappen kunnen krijgen
Je kunt center en surround ook op large zetten dit is ook naar eigen smaak ,ook hier krijgen dan de center en suuround het volledige signiaal
Hierbij kun je dus kiezen tussen mix en both

Small gebruik je eigenlijk als de front niet lager gaat als een 60 a 70 hz
Als je dit gebrukt en je hebt een subwoofer aangesloten wordt automatisch de subwoofer op yes gezet
Center en surround zet je dan ook op small
Het enigtse wat je dan moet doen is de crossover punt bepalen.
( kun je geen crossover bepalen dan loopt 9 vd 10 keer het lfe door tot een 120 hz )

Verder moet je ook nog de afstanden van luidspreker tot luisterplek ingeven ivm met uitreken vertraging van geluid

En als laaste als je dit allemaal hebt ingesteld pak je het volume per kanaal wat je goedzet me een db meter

Je begint om je reciever op jou maximale luister nivo te zetten en daar stel je alles op af
(voorbeeld: reciever max op -10 en meterschaal wordt een 70 db 0
( meter op C en Slow )
Zo begin je dus met L die een 70 db aangeeft
Dan ge je naar center die moet ook op een 70 db komen te staan ,je stelt dit per db in op de reciever
enz enz
Je subwoofer zet je ook op 70 db maar meestal wordt dit al gou een db of 4/5 minder

Als je dit hebt gedaan ben je in de reciever klaar

Nu de subwoofer

Je kunt op subwoofer's volume/fase/cross allemaal regelen

Je begint om de crossover op de subwoofer helemaal open te zetten als je in je reciever de crossover kunt bepalen
Kun je dit niet bepalen loopt lfe door tot 120 hz en cross je hem daar op af

Volume van de subwoofer zet je half open en doet daanaar pas de afregeling in de reciever met je db meter

Dan kun je ook nog de fase bepalen

Fase bepalen doe je als je alles klaar hebt, je gaat dan in de bank zitten en je laat dan iemand ff draaien aan de fase knop als je een variable fase hebt
Je kunt ook een 0 en 180 graden fase hebben die je met een schakelaar moet omzetten

Je moet bij de juiste fase een volle dikke bass horen

Als je verder een REL subwoofer gebruikt kun je nog meer mogenlijkheden toepassen op de subwoofer MBT aansluitingen en afstellen op subwoofer en reciever.
Hiervoor maak ik bij veel belangstelling wel een appart topic over

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Heldere uitleg!
Hier blijkt ook wel voldoende vraag naar te zijn, dus hopelijk heeft men er wat aan!  pompom
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

minguel

Citaat van: Stadium III op mei 27, 2007, 14:42:29
Als je verder een REL subwoofer gebruikt kun je nog meer mogenlijkheden toepassen op de subwoofer MBT aansluitingen en afstellen op subwoofer en reciever.
Hiervoor maak ik bij veel belangstelling wel een appart topic over

Duidelijke uitleg.

PS. Ik heb wel belangstelling over het afstellen met een Rel.
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Surrounded

Mag ik nog eventjes lastig doen?

Is het altijd belangrijk om de cross van de sub open te zetten bij afregeling? In mijn geval lees ik immers in de handleiding van de sub dat de stand van de cross geen belang heeft in .1 . Ik zal dit eens testen maar ik vermoed dat mijn sub op de line-level aansluiting gewoon zijn eigen cross-setting bypassed en gewoon aanneemt wat er van de versterker doorkomt zonder nog extra te filteren.

Greetz
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Marantz 81

mooie uitleg  notworthy, ik vroeg me altijd al af hoe dat nou zat met die fase verschuiving  :-)  heb ook veel met caraudio gedaan maar hoorde nooit duidelijk het verschil dus gewoon 0 graden laten staan

wou nog even vermelden dat het niet bepaalt verstandig is om als je een (schakelaar) direct van 0 naar 180 graden om deze over te halen als de subwoofer nog speelt  clown1

zelf per ongelijk keer gedaan met een 12 inch dls woofer  redface ,das nie best voor je woofer geeft een behoorlijke klap  :lol:

dmeerpa

Citaat van: Stadium III op mei 27, 2007, 14:42:29
Dan kun je ook nog de fase bepalen

Fase bepalen doe je als je alles klaar hebt, je gaat dan in de bank zitten en je laat dan iemand ff draaien aan de fase knop als je een variable fase hebt
Je kunt ook een 0 en 180 graden fase hebben die je met een schakelaar moet omzetten

Je moet bij de juiste fase een volle dikke bass horen

Indien je een dB meter bezit, zal wanneer je speakers in fase zijn de naald het meest uitslaan.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Marvin

Citaat van: Marantz 81 op januari 07, 2009, 14:31:44
mooie uitleg  notworthy, ik vroeg me altijd al af hoe dat nou zat met die fase verschuiving  :-)  heb ook veel met caraudio gedaan maar hoorde nooit duidelijk het verschil dus gewoon 0 graden laten staan

wou nog even vermelden dat het niet bepaalt verstandig is om als je een (schakelaar) direct van 0 naar 180 graden om deze over te halen als de subwoofer nog speelt  clown1

zelf per ongelijk keer gedaan met een 12 inch dls woofer  redface ,das nie best voor je woofer geeft een behoorlijke klap  :lol:

lijkt me een probleem van de subwoofer zelf, hier kan ik bij de Tannoy alles afregelen met (muziek)signaal aan.
wel zo makkelijk....

Marantz 81

ja maar je hebt waarschijnlijk een potmeter dan ??

dat wat ik bedoel is dat je geen potmeter heb maar alleen met een schakelaar in een keer van 0 naar 180 graden ,waardoor die reverse gaat spelen ,zo werkte het in ieder geval met de dls versterker die ik in de auto had ,lijkt me met een actieve sub hetzelfde dat het een fase verdraaiing is

Marvin

dat is natuurlijk per sub en merk verschillend, ik heb hier inderdaad gewoon potmeters...
zodoende ben ik dus ook niet afhankelijk van 0 of 180, maar ook alles daartussenin is mogelijk.

Stadium III

Dat klopt helemaal

Maar goed de uiterste 2 zijn dan nu aangegeven  :wink: :-P
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

ron ala normaal

#11
Hoe weet je welke Hz je moet in stellen bij small speakers?

De sub (80Hz/180Hz)  de receiver (60Hz/180Hz).
Alleen van de visoniks staat er niet meer bij dan 89Db-4Ohm-woofer 100mm-tweeter 19mm-max 80W.

In de handleiding van de sr6003 staat bij large,instellen op 80Hz.
Bij small staat er"iets"" hoger.
Bij de sr4200 was het alleen sub aan? LFE aan? en een volume regeling.
Daarbij stond de sub op +/- 100hz.

Aangezien dit een hele andere (uitgebreidere) receiver is,wat word dan de "basis" afstelling?
Misschien geen onbelangrijk punt om te vermelden,de set word voor 90% gebruikt voor films (dvd/BR).
Moet nu de crossover in de receiver en sub in bv 120Hz ingesteld worden om de sattelieten niet te zwaar te belasten?

Groeten
Ron

Stadium III

Ron

Je kunt het beste ff gaan testen op 80 100 en 120 hz

120 hz doe je idd je sat's het meeste ontlasten maar je krijgt dan ook dat je sub zeer goed geplaast moet zijn voor een mooie onopmerkbare bassweergeve

verder moet je toch ff blijven testen en de crossover op de subwoofer helemaal open
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

ron ala normaal


ron ala normaal

Citaat van: Stadium III op januari 30, 2009, 07:33:16
Ron

Je kunt het beste ff gaan testen op 80 100 en 120 hz

120 hz doe je idd je sat's het meeste ontlasten maar je krijgt dan ook dat je sub zeer goed geplaast moet zijn voor een mooie onopmerkbare bassweergeve

verder moet je toch ff blijven testen en de crossover op de subwoofer helemaal open



Bedankt voor de tips. :-)
Het eindresultaat is zowel op de receiver als de sub 100Hz geworden.
Sat's op small en audio instelling alleen op sub.

De 120Hz instelling was net een beetje te veel van het goede en idd,je kun het dan echt horen dat de sub in de linkerhoek staat.

Ron