Subwoofers en marantz recievers

Gestart door Stadium III, mei 27, 2007, 14:42:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

japan78

Citaat van: Stadium III op juli 26, 2011, 19:17:07
Ja

In princiepe zal de subwoofer altijd mee spelen als de fronts op small staan
Ga je Source direct spelen dan zal de reciever de speakers op large zetten en dan zul je in het bassmangement moeten instellen wat de reciever met het laag zal gaan doen icm subwoofer

Thanks! Kun je bevestigen dat de Focal 716v op small moeten staan ivm de 50 Hz als ondergrens? Of is dit een kwestie van luisteren, meten etc?

Stadium III

Ze kunnen op large en iig wel luisteren
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

rexp

Wat ik niet helemaal begrijp is de relatie tussen de Bass Mix en de crossover. Als je de Bass Mix op Mix zet, en je speakers op Large, dan krijgen je speakers alle lage frequenties behalve het LFE signaal. LFE gaat naar de sub. Wat is dan de rol van de crossover in je receiver? Als je de crossover op 80Hz zet, krijgen je fronts dan geen info beneden de 80Hz meer? M.a.w. verdwijnt die info dan gewoon?

Stadium III

Op Mix zetten en 80 hz selecteren wil zeggen dat dat het LFE signiaal vanaf 80 hz naar de sub gaat
de rest gaat gewoon naar de speakers
En als ze dan op large staan krijgen de speakers gewoon hun volle signiaal
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

still life

nogal wat misverstanden over die mix setting:

Bass Mix

• The bass mix setting is only valid when "Large"
is set for the front speakers and "Yes" is set for
the subwoofer during stereo playback.
This setting has effect only during playback of
PCM or analog stereo sources.

• When "Both" is selected, the low frequencies
will be played through the main L&R speakers
and the subwoofer.
In this playback mode, the low frequency range
expands more uniformly throughout the room,
but depending on the size and shape of the room,
interference may result in a decrease of the actual
volume of the low frequency range.

• By selecting "Mix", the low frequencies will play
through the main L&R only.

Note
• LFE signals during playback of Dolby Digital or
DTS will be played through the subwoofer.
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

rexp

Dat stukje ken ik ook. Maar daarin lees ik niet wat de crossover doet als je Mix hebt aanstaan. En de conclusie dat alleen LFE beneden het crossoverpunt naar je sub gaat lees ik daar ook niet in terug.

strekel

hallo allemaal,


Ik heb een sr 5004 en mijn fronts zijn jamo X3M 10 nu heb ik al vanalles geprobeerd maar eigenlijk nog niets waar jullie in deze topic over praten een strakke bas maar hoe kan ik het beste mijn SR instellen want de jamo fronts die hebben hun eigen sub maar heb er ook nog een magnat sub bij voor nog wat extra en die heb ik op de crossover geheel open staan zoals door stadium III aangegeven en mijn SR op 80 hz moet ik dan toch mijn fronts op small zetten of kunnen jullie me verder op weg helpen ik hoor graag van jullie.

Grtzzz Stefan
Marantz SR5013 - Marantz UD5005 - Jamo X3M 10 (front) - JAMO S62CEN (center) - Sony ss-sr15 (achter) - Magnat motion 250A (sub) - LG OLED55C8PLA - Horizon mediabox - Logitech Harmony One - Nintendo Wii - PS4

Perfect_audio

Citaat van: strekel op augustus 03, 2011, 23:13:12
hallo allemaal,


Ik heb een sr 5004 en mijn fronts zijn jamo X3M 10 nu heb ik al vanalles geprobeerd maar eigenlijk nog niets waar jullie in deze topic over praten een strakke bas maar hoe kan ik het beste mijn SR instellen want de jamo fronts die hebben hun eigen sub maar heb er ook nog een magnat sub bij voor nog wat extra en die heb ik op de crossover geheel open staan zoals door stadium III aangegeven en mijn SR op 80 hz moet ik dan toch mijn fronts op small zetten of kunnen jullie me verder op weg helpen ik hoor graag van jullie.

Grtzzz Stefan

Zet de fronts op SMALL en (als dat kan) op 50 Hz. Opnieuw inmeten en luisteren. Nog steeds geen strakke bas? Zet de fronts dan op 60 Hz. Het zal er van opknappen!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

strekel

Ron,

Hartelijk dank voor je reactie heb het nu zo gedaan en idd het werkt maar geeft het iets ivm dat ik me fronts bi-wired heb aangestuurd en mijn SR5004 kan op 40,60,80,100,120,150 en 180 zou ik hem dan evt ook op 40Hz kunne zetten.

grtzzz Stefan
Marantz SR5013 - Marantz UD5005 - Jamo X3M 10 (front) - JAMO S62CEN (center) - Sony ss-sr15 (achter) - Magnat motion 250A (sub) - LG OLED55C8PLA - Horizon mediabox - Logitech Harmony One - Nintendo Wii - PS4

Perfect_audio

Citaat van: strekel op augustus 04, 2011, 11:12:35
Ron,

Hartelijk dank voor je reactie heb het nu zo gedaan en idd het werkt maar geeft het iets ivm dat ik me fronts bi-wired heb aangestuurd en mijn SR5004 kan op 40,60,80,100,120,150 en 180 zou ik hem dan evt ook op 40Hz kunne zetten.

grtzzz Stefan

Nee, bi-wired maakt niet uit. De AVR ziet beide versterkers (per luidspreker) als één.

Waarom de oplossing goed werkt:
Audyssey's rekencapaciteit om een correctiecurve te maken wordt bij de subwoofer gebruikt in een beperkt gebied, bijv. 20-200 Hz. Dat betekent dat er een veel grotere resolutie (nauwkeurigheid) is dan bij de overige luidsprekers, die immers van 20-20k Hz gecorrigeerd moeten worden. De reken-/correctiecapaciteit moet verdeeld worden. Daar zit dus de winst om zoveel mogelijk sublaag via het subkanaal te sturen.

Jouw luidspreker heeft weliswaar een extra (sub)woofer, een actieve sub is toch beter in staat het sub goed weer te geven. Denk niet van "mijn luidspreker kan het technisch, dus het moet". Door de extra lage frequenties uit je fronts te halen (en naar de sub te sturen) knapt het geluid van je fronts ook op.
Door te 'spelen' met de x-over op de fronts kun je dus je systeem fine-tunen om een mooi strak laag te krijgen. Dus liever 60 of 80 dan 40.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

alpha1

Beste  forum leden(experts),

Ik heb de marantz av 8003/mm8003 en een velodyne dd15 subwoofer.

Wat kan ik het beste doen om de subwoofer te integreren in mijn ht,de av 8003 heeft Audyssey en de velodyne AUTO-EQ/SELF-EQ,is het verstandig om eerst de Audyssey  uit te voeren om alle speakers(weer op nieuw) af te stellen en dan de velodyne AUTO-EQ/SELF-EQ uit te voeren,of alles negeren.

IK kom er niet meer uit,mijn vraag aan de experts om hoe aan te pakken.

Alvast bedankt
av:marantz av8003/mm8003
pioneer: bluray lx 91
plasma:pioneer kuro lx5090
fronts: infinity kappa 8.1i
center:jbl sav centre
rear:klipsch ksf-s5
sub:velodyne dd-15
sat ontvanger:dreambox 8000

Marvin

Ik zou de sub eerst zijn eq werk laten doen, -en daarna audessy z'n ding laten doen.
Als ik het goed heb doet audessy enkel x-over en volume van de sub bepalen, wanneer hij dat doet met een goed geintregreerde sub zal zijn meting denk ik 'beter' zijn.
Maar ik ben geen audessy bezitter, dus bestaat de kans dat ik onderuit gezaagd wordt...  :-D

TurboMarco

Ik zou eerst Audyssey het werk laten doen ,mocht je dan nog steeds niet tevreden zijn kan je alsnog de EQ vd subwoofer toepassen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Perfect_audio

Citaat van: alpha1 op september 12, 2011, 11:14:40
Beste  forum leden(experts),

Ik heb de marantz av 8003/mm8003 en een velodyne dd15 subwoofer.

Wat kan ik het beste doen om de subwoofer te integreren in mijn ht,de av 8003 heeft Audyssey en de velodyne AUTO-EQ/SELF-EQ,is het verstandig om eerst de Audyssey  uit te voeren om alle speakers(weer op nieuw) af te stellen en dan de velodyne AUTO-EQ/SELF-EQ uit te voeren,of alles negeren.

IK kom er niet meer uit,mijn vraag aan de experts om hoe aan te pakken.

Alvast bedankt

Gebruik eerst de software van Velodyne om de sub in de ruimte in te stellen.
Daarna doe je Audyssey: de sub wordt dan geïntegreerd in het geheel van luidsprekers.
Ook als je een Anti-Mode gebruikt volg je deze volgorde.

Uitleg: Wanneer je een Audysseyversie gebruikt met beperkte mogelijkheden is het raadzaam de specifieke software van de sub (of AM) te gebruiken om de sub optimaal in de ruimte in te regelen. Immers dat is er speciaal voor gemaakt en in geval van Velodyne werkt dat goed.
Met Audyssey zorg je er voor dat alle luidsprekers goed op elkaar worden afgestemd. Maar alles wat al verbeterd is aan de sub, is een goed uitgangspunt voor deze vervolgmeting.
De sub naturlijk aansluiten op de LFE van de AV.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4