Subwoofers en marantz recievers

Gestart door Stadium III, mei 27, 2007, 14:42:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Fijn dat je het voor elkaar gekregen hebt !!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

ron ala normaal

Dank je wel,het was de heldere uitleg in dit topic :wink: :lol:

dexter

Ik heb reeds 3 opmerkingen op de 1e post in dit draadje:

1) Het is onverstandig om de kantel (=cross-over) frequentie op de sub op dezelfde kantel frequentie als de receiver in te stellen. Hierdoor zal de helling van de frequentiecurve van de sub te steil afvallen, waardoor er rondom deze frequentie een dip ontstaat.
Het is beter om ALLEEN de cross-over van de reciever het werk te laten doen. Op sommige subs kun je de cross-over uitschakelen. Bij de meeste subs kan dat echter helaas niet. Het is dan zaak om de cross-over frequentie op de sub op de hoogst mogelijke frequentie te zetten.
Heb dit ook proefondervindelijk vastgesteld. Eerst was er bij mijn installatie zeer duidelijk een dip waarneembaar rond de 80Hz. Heb zodoende de kantel frequentie van m'n zelfbouw subwoofer filter omhoog gekrikt naar 160Hz (1 octaaf hoger dan 80Hz). Deze filtert nu dus alleen nog de ruis en schakeltikjes en de dip rond de 80Hz lijkt nu zo goed als afwezig te zijn.


2) De fase is een zeer lastige instelling en eigenlijk bogo. Alleen op het cross-over gebied met de andere luidsprekers is dit een enigszins zinnige instelling. Afstellen op een 'volle dikke bass' is dus bull, zeker in het gebied ver beneden de cross-over frequentie, aangezien alleen de sub daar nog wat doet. Rondom de cross-over frequentie moet de instelling zodanig gedaan worden dat de bass-weergave zo strak mogelijk is (dus geen duidelijk waarneembare pieken/dalen). Om een strakke bass-weergave is er eigenlijk veel meer nodig dan een simpel fase knopje.
In de eerste plaats is de plek van je sub kritisch. Dit komt doordat de golflengte van deze laagfrequente geluiden dusdanig groot is, dat deze niet vergelijkbaar is tov de afmetingen van de luisterruimte en er een patroon van knopen (uitdoving) en buiken (versterking) ontstaat. De overdracht van de subwoofer naar de luisteraard hangt dus sterk af van zowel de luisterpositie als de frequentie. Het is dus van belang om de subwoofer zodanig te plaatsen dat de frequentiecurve zo gelijkmatig mogelijk is ter plaatse van de beoogde luisterpositie.
De pieken en dalen die dan nog over zijn in de luisterpositie kunnen eventueel nog gladgestreken worden met een subwoofer-equalizer.


3) De large en small instelling is een stuk lastiger en subtieler. Het is mij opgevallen dat het gebruik van de subwoofer in zeer veel DD/DTS materiaal erg varieert. Voornamelijk bij oudere films die van de originele surround track (2.0/3.1) ge-upsampled zijn naar 5.1 is de .1 track over het algemeen dramatisch slecht.
Het is daarom beter om de lage tonen uit alle kanalen op een hoop te gooien en daarna met het in de receiver ingebouwde kantel filter een (relatief) net subwoofer signaal te genereren. Dit kan gedaan worden door alle luidsprekers op 'small' te zetten.
Na veel films bekeken te hebben, lijkt small, zelfs voor 5.1 materiaal, verreweg de beste instelling te zijn.

Stadium III

Jo dexter leest het nog maar eens een keer door!

Wat de eerste post is van dit topic !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

#19
@Ron ala ...

CiteerHet eindresultaat is zowel op de receiver als de sub 100Hz geworden.

Volgens mij dien je de crossover op de sub helemaal open zetten; dus helemaal naar rechts / maximaal(zoals Dexter en Stadium 3 ook aangeven).


Sander.

Stadium III

Tja als je high en low level hebt kan het zijn dat beide 100 hz hebben maar das wel hoog voor de high level
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

"Na veel films bekeken te hebben, lijkt small, zelfs voor 5.1 materiaal, verreweg de beste instelling te zijn."

grappig, ik vind het net een geluid wat uit een Philips setje komt..
niet erg indrukwekkend, grote speakers rondom en een klein geluid wat eruit komt.
doet u mij maar Large...

(geluidsweergave is net even te persoonlijk om zo stellig een instelling te omarmen... )

Michel

Ik ben in het bezit van de Marantz SR6004 en REL QUAKE II ( 5x B&W M1 ).. Is er iemand die mij een afstelling kan geven van de sub, op basis van eigen ervaring..?? Ik kijk veel films en als ik thuis ben, gaat de radio aan.. Ik heb de High Level nog niet aangesloten, met de meegeleverde kabel ( kleur rood / wit / geel ).. Kan iemand mij vertellen op welke ingang ik deze moet aansluiten..??

CONTOUR: SLAM / DEPHT
ROLLOVER: 26 HTZ / 41 HTZ / 106 HTZ ( of tussenin )
MODE: 1 / 2 / 3 / 4
LO LEVEL: MIN / MAX ( of tussenin )
HI LEVEL: MIN / MAX ( of tussenin )

Bvd..
Grtz Michel
Marantz SR6004 / Marantz BD7004 / Bowers & Wilkins M1 / REL QUAKE II / Samsung LE40M86BD

Stadium III

Hoi michel wat heb je al geprobeerd van instellingen

Ik kan we zeggen hoe je het kunt aansluiten maar als het dan ook naar je zin is ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Michel

ik heb nu enkel de lo level aangesloten.. verder heb ik het eea open en dicht gedraaid..
als je me een afstelling kan geven, dan kan ik daar eventueel weer verder op beduren..
kan iemand aangeven hoe ik de bekabeling hi level kan aansluiten..

grtz
Marantz SR6004 / Marantz BD7004 / Bowers & Wilkins M1 / REL QUAKE II / Samsung LE40M86BD

Marvin

als startpunt gewoon de gehele xover openzetten en het volume richting de helft.
nu in de receiver de sub temperen zodat deze in geluidsdruk overeenkomt met de rest van de setup.

dan eens bekijken wat voor jou ruimte/speakers/gehoor de juiste x-over is vanuit de receiver.
zit dit niet in de receiver, dan spelen met de xover van je sub.

hi-level.

rood zwart stop je op de rood en zwarte aansluiting van je linkerfront.
die gele doe je (uit me hoofd) op de zwarte van de rechter aansluiting. et voila...!
als die gele op de zwarte een brom geeft of maar 1 speaker signaal mee pikt dan moest het de rode zijn.....  clown1

Marvin

"CONTOUR: SLAM / DEPHT
ROLLOVER: 26 HTZ / 41 HTZ / 106 HTZ ( of tussenin )
MODE: 1 / 2 / 3 / 4
LO LEVEL: MIN / MAX ( of tussenin )
HI LEVEL: MIN / MAX ( of tussenin ) "

dit mag een ander melden, hoe meer er op een sub zit hoe meer je eventueel kan verpesten.
dus hier bemoei ik me niet mee..

huub1

volgens mij doe je rood zwart op je rechter front en de gele op rood. zo staat het in de handleiding van mijn rel q 150e
luxman l507u. versterker. plus 308cd  a32 tuner.
acoustic energy AE 1 signature. op de orginele stands.
velodyne dd10 sub.
micro seiki dd 40. platenspeler.

Marvin

ja ik heb hem inderdaad ook op de rechter, zit op me werk en doe het even uit het hoofd.
al maakt dat eigenlijk helemaal niets uit.
zwart is voor alle speakers hetzelfde signaal.

Stadium III

Idd rood en geel maakt weinig uit !
Verder zwart iig ook op zwart !

Dan krijg je met de rel het beste resultaat op DEPTH
Crossover vol open en volume een kwart tot half
Reciever speakers op small en crossover op 80 hz eventueel 100 als dat beter uitkomt met de B&W
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4