Meeting bij SB.

Gestart door SB_Marantz, oktober 15, 2019, 11:07:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


TurboMarco

Leuk verslag Robert ! ,alleen dat heen en weer switchen vind ik wat onhandig ,ik had zelfs drie tabbladen open staan  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Vanmorgen vroeg heb ik het heel bewust al 'neergepend' in het eigen topic van SB. Een M&G topic verdwijnt steevast weer naar de achtergrond.

Citaat van: TurboMarco op november 24, 2019, 10:42:19
Leuk verslag Robert ! ,alleen dat heen en weer switchen vind ik wat onhandig ,ik had zelfs drie tabbladen open staan  :-D

SB_Marantz

Ik vond het een uitmate geslaagde dag met gezellige mensen!
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Er is verbaal veel de revue gepasseerd, ook de zin en onzin van het audio gebeuren.
René wist zich ook nog het e.e.a. te herinneren. :schater:

De terminologie op het gebied van rise time en daaraan hangende term ''dynamiek'' was wat lastiger uit te leggen maar het werd uiteindelijk wel helder.
M.b.v. de scopeweergave is het e.e.a. vaak duidelijker uit te leggen omdat het dan ook zichtbaar gemaakt kan worden.

Onze dank is geheel wederzijds voor de gezellige middag.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#109
Citaat van: Nb op november 24, 2019, 10:33:39
Leuke leesbare verslagen. Ben benieuwd welke myhes ontkracht zijn, overigens....

Daarom zijn het ook mythes.
Ontkracht is het versterker gebeuren, diverse ''tweaks'' met kabels, lijnzaadolie, audiolampen, kurk, voetjes onder hardware plaatsen,diverse versterker schakelingen en hun voor en nadelen m.b.t. de betrouwbaarheid, tin samenstellingen en het niet te onderschatten psychologische gebeuren wat ik altijd ''mindvogeltjesdans'' noem.
En de beperkingen van het menselijk gehoor en het geheugen daarvan.
Kortom: Bij de feiten blijven.

Zinvolle zaken zoals speakers, akoestiek en de kwaliteit van de opname zelf zijn ook besproken.
Tevens het noodzakelijke onderhoud aan hardware m.b.t. storingen, scheef versterken en de oorzaken daarvan.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op november 24, 2019, 11:32:48
Daarom zijn het ook mythes.
Ontkracht is het versterker gebeuren, diverse ''tweaks'' met kabels, lijnzaadolie, audiolampen, kurk, voetjes onder hardware plaatsen,diverse versterker schakelingen en hun voor en nadelen m.b.t. de betrouwbaarheid, tin samenstellingen en het niet te onderschatten psychologische gebeuren wat ik altijd ''mindvogeltjesdans'' noem.
En de beperkingen van het menselijk gehoor en het geheugen daarvan.
Kortom: Bij de feiten blijven.

Zinvolle zaken zoals speakers, akoestiek en de kwaliteit van de opname zelf zijn ook besproken.
Tevens het noodzakelijke onderhoud aan hardware m.b.t. storingen, scheef versterken en de oorzaken daarvan.

:gp:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

#111
Ik was de eerste die aanbelde bij Wilfred. Komt vaker voor, diegene die het verst weg moet komen bouwt een wat ruimere marge in wat tijd betreft. Reis ging vlot, 2 uur over 230 km, alleen druk in de omgeving van Arnhem. Blijkt weer dat een TomTom handig is want zonder had ik het niet gevonden,  wel een ingewikkeld stratenstelsel. Nieuwe mensen leren kennen is een belangrijk onderdeel van een M&G. Zo ook nu weer je "kent" ze wel maar op papier. Nu in het echt, Wilfred en vriendin en Roy kende ik niet, Paul en Robert wel. Goed gezelschap vooral omdat het mensen zijn met een eigen mening en die uitdragen ook, dat mag ik wel.

Je komt de kamer binnen en het eerste wat opvalt zijn de Klipsch RF7 MKI. Dat zijn hele grote luidsprekers, in het echt veel groter dan dat ze in de folder doen vermoeden. Deze zijn aangepast door Wilfred om ze beter bij de kamer/akoestiek te laten passen.  Kijk je even beter dan zie je de echte blikvangers, de Marantzen. Voorversterkers, hele grote eindversterkers, een hele mooie tuner, een joekel van een draaitafel en een CD10. Erg mooie spullen, daar ging ik vroeger voor naar de Hifi winkel om met de neus gedrukt tegen de etalageruit er naar kijken. Zoals Paul al zei om jaloers van te worden. Geen fancy stekkerblokken met dito voedingskabels en buitenzinnige interlinks, standaard kabel is goed genoeg. Dat zie je eigenlijk altijd bij alle mensen die er echt verstand van hebben, geen gedoe met dat soort dingen.
Veel tijd om te kijken krijg je niet want Wilfred begint gelijk enthousiast te praten over de  Marantz spullen. Hij is iemand die weet waar hij over praat en weet de positieve dingen maar ook de negatieve dingen te vertellen over Marantz. Hij heeft liever het oude dan het nieuwe. Ik ook maar dan gaat het vooral over het uiterlijk van de spullen, Wilfred kijkt alleen naar de bouwkwaliteit.

Eerst maar eens luisteren naar de Klipschen. Dat klinkt gewoon goed, op elk geluidsniveau. Zacht of hard gewoon goed. Yello werd gedraaid dat is niet mijn muziek maar volgens liefhebbers zijn het goede opnames. Na Yello kwam een zangeres aan bod die ik niet ken, het was aangename muziek en konden de Klipschen voor mij beter hun kwaliteiten ten toon spreiden. Wat was dat voor mooie muziek? Johnny Cash kwam daarna aan bod. Ik ken die cd goed en kon zo een beter oordeel vellen over de Klipsch. Voor mij klonk dat zo goed dat ik wel Klipsch op zolder wil horen, ze hebben een hoog rendement en dat past goed bij een buizenversterker. Het geweld brak daarna los. Wilfred wilde ons niet alleen iets laten horen maar ook laten voelen. Dat lukte wonderwel, wat wil dat hard, je voelt de basdruk. De hele wijk kon het horen, de ruiten zitten er nog in maar alles dreunt mee, de sleutel trilde uit het slot. Een subwoofer heb je niet nodig met zulke luidsprekers. In Groningen zou de KNMI een slinger op hun aardbevingsmeter hebben kunnen waarnemen. De Marantz versterker geeft geen krimp dat wil zo hard dat je gehoorbeschadiging kunt oplopen, de rook blijft gewoon in de versterker. Ik weet niet welke Marantz op dat moment speelde, ik dacht de zwaarste in gewicht. Welk type weet ik niet, dat kan Wilfred beter vertellen want er staat zoveel, zo later bleek is dat wat in de kamer staat maar een klein deel van de verzameling.
Ik had JMR Sonate luidsprekers meegenomen en zoals wel vaker vielen die niet door de mand. Men vond ze wel goed klinken. Niet het overweldiginge van de RF7 maar tonaal goed in balans en wel enige verbazing dat ze toch bijna 40 jaar oud zijn. Paul had zijn set AVI bij zich. Het zijn actieve monitoren. Een bron erop aansluiten is genoeg om naar muziek te luisteren en dat kan heel goed want het klinkt goed. Een sub hoort ook bij de set maar die had hij niet meegenomen. Voor mij hoeft dat niet, klinkt zonder ook goed en zo'n basweergaveliefhebber ben ik niet. We hebben naar 3 verschillende types luidsprekers geluisterd, alle 3 met een eigen klank. Met mijn muzieksmaak kan ik met alle 3 uit de voeten. Als ik nu iets nieuws zou willen denk ik aan Klipsch RF7, B&W 702 of aan een type Tannoy.

Tijd voor uitleg hoe werkt een versterker? Op tafel een Marantz 170, een toongenerator, een 8 Ohm dummy en een scoop. Wilfred legt met passie en kennis uit hoe het werkt maar aan non-elektronica mensen valt dat niet mee. Kortom versterkers zonder mankementen klinken eender. Daarom vermelde Wilfred ook het psychische deel van onze hobby. Er gebeurt tussen de oren meer dan dat we in de gaten hebben. Het is een persoonlijke hobby en geen oor is gelijk. Vergeet de akoestiek niet die maakt het geluid of sloopt het. Versterker moet versterken en dat is het.

Aan het eind van de dag kregen we de verzameling te zien. Wat moet ik daar van zeggen, dat is de droom van een ieder die audio/muziek als hobby heeft. Een muur vol oude Marantz, het echte Marantz. De eerste keer dat ik zo'n verzameling zie, mooi. Jaloers, ja best wel, op de goede manier.

Een middag als deze gaat snel voorbij, helemaal in goed gezelschap. Wilfred en vriendin bedankt voor de mooie middag, informatie en goede verzorging.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Nuancering mijnerzijds; betreft de versterking ben ik zeker een stukje wijzer geworden. Verder kwamen er de nodige tweaks voorbij, die zijn genoemd, net zoals hieronder, maar wat mij betreft echt niet allen ontkracht.

Citaat van: SB_Marantz op november 24, 2019, 11:32:48
Daarom zijn het ook mythes.
Ontkracht is het versterker gebeuren, diverse ''tweaks'' met kabels, lijnzaadolie, audiolampen, kurk, voetjes onder hardware plaatsen,diverse versterker schakelingen en hun voor en nadelen m.b.t. de betrouwbaarheid, tin samenstellingen en het niet te onderschatten psychologische gebeuren wat ik altijd ''mindvogeltjesdans'' noem.
En de beperkingen van het menselijk gehoor en het geheugen daarvan.
Kortom: Bij de feiten blijven.

Zinvolle zaken zoals speakers, akoestiek en de kwaliteit van de opname zelf zijn ook besproken.
Tevens het noodzakelijke onderhoud aan hardware m.b.t. storingen, scheef versterken en de oorzaken daarvan.

SB_Marantz

Geweldig verslag René!  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Citaat van: SB_Marantz op november 24, 2019, 12:19:06
Geweldig verslag René!  8-)

:gp:

Stille wateren hebben ... 👍🏻

Simon_Jaarsma

Zo te zien een leuke dag gehad heren! Ook leuk om alle verslagen te lezen!
VintageStereo op YT

renes59

Nog even over alle versterkers klinken eender. Ben ik het mee eens. Waarom heb ik dan buizenversterkers?, ja dat zal het deel van de beleving zijn wat tussen de oren zit. Ik luister liever naar de buizenversterker dan naar mijn Rotel 980RC/980RB set. Ik kan een hele dag naar mijn buizenversterkers luisteren dat lukt mij niet met de Rotel.
Kameraadbouw speelt mee, het uiterlijk, er staat wat, enz, enz. Maar blind ernaar luisteren?, ik zal het niet horen, doe ik ook niet. Hoeft ook niet want de buizen bevalt uitstekend en blijft staan.
We hebben bij Wilfred een gehoortest gedaan. Ik was de oudste en hoorde het minst hoog, mijn gehoor gaat tot 11.000Hz. Daar kun je niets aan doen, 38 jaar in de lawaaierige bakkerijwereld gewerkt dan is dat zo. Ik zit er niet echt mee want ik krijg nog steeds kippenvel van de muziek die ik mooi vindt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Vinyl_Fuchs

Ik heb vandaag nog eerst moeten voetballen, dus nu nog het slotakkoordje mijnerzijds. Wilfred en vriendin bedankt voor de gastvrije ontvangst en verzorging.
Paul, Renee, en Wilfred's vriendin had ik nog niet eerder mogen ontmoeten. De overige twee kende ik dus wel al.
Ben nog een relatief groentje m.b.t. M&G: is toch een fantastisch onderdeel van onze hobby/ ons forum. Er zijn in de tijd dat we daar waren 3 verschillende luidsprekersystemen de revue gepasseerd, echter relatief weinig serieus vergeleken. Is ook niet zo verwonderlijk qua tijd. Desalniettemin waren er duidelijke verschillen hoorbaar. Ondanks een niet optimale ruimte (wie heeft die wel, bij mij is het al niet veel beter) moet ik zeggen petje af voor de Klipschen (strakke en snelle bas: meer controle m.b.t. laagweergave in vergelijking tot mijn La Scala's) De 40-jarige JMR van onze goed-gemutste, nuchtere Groninger deden er niet veel voor onder: minder druk, maar toch mooi homogeen in het gehele geluidspectrum. En dan de actieve luidsprekers van Paul: een compact en praktisch systeem, waar ik wel wat laagweergave miste, maar die zeker gedetailleerd in midden en hoog was. En voor de relatief lage prijs zeker geen verkeerd systeem.
Qua muziek: Yello zeer indrukwekkend, evenals The Waterfront van JL Hooker, cd van Johnny Cash vond ik minder qua opname (weinig dynamisch), ook de opname van Nils Lofgren (Keith don't go) was iets minder dynamisch als degene die ik ken/ heb. Maar dat is strikt persoonlijk.
Rene had ik al ingeschat als kenner pur sang en is zo iemand waar je veel van kunt leren op muziekgebied. Is volgens mij ook de meest ervaren man op gebied van M&G in dit selecte gezelschap,  alhoewel ik de overige 3 zeker niet zal wil uitvlakken. En dan hebben we nog de meest audiotechnische man in het gezelschap: Wilfred. Chapeau voor de uitleg: ondanks dat het voor mij niet allemaal Jip en Janneke-proof was. Des te meer uitdaging om me toch meer te gaan inlezen op dit gebied. Ben best wel jaloers op mensen die praktisch en technisch met hun audio-hobby bezig zijn. En dan nog eens het vintage "spul" (meer respectvol: pareltjes) wat Wilfred verzameld heeft: hoedje af. En zo zijn er natuurlijk nog meer verzamelaars die de Marantz geschiedenis met verve in stand houden. Daar zou het huidige SU/ Marantz best wel eens erkentelijk voor kunnen zijn.

Rest mij nog te zeggen: bedankt heren en vrouw voor deze gezellige middag.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: renes59 op november 24, 2019, 14:01:17
Nog even over alle versterkers klinken eender. Ben ik het mee eens. Waarom heb ik dan buizenversterkers?, ja dat zal het deel van de beleving zijn wat tussen de oren zit. Ik luister liever naar de buizenversterker dan naar mijn Rotel 980RC/980RB set. Ik kan een hele dag naar mijn buizenversterkers luisteren dat lukt mij niet met de Rotel.
Kameraadbouw speelt mee, het uiterlijk, er staat wat, enz, enz. Maar blind ernaar luisteren?, ik zal het niet horen, doe ik ook niet. Hoeft ook niet want de buizen bevalt uitstekend en blijft staan.
We hebben bij Wilfred een gehoortest gedaan. Ik was de oudste en hoorde het minst hoog, mijn gehoor gaat tot 11.000Hz. Daar kun je niets aan doen, 38 jaar in de lawaaierige bakkerijwereld gewerkt dan is dat zo. Ik zit er niet echt mee want ik krijg nog steeds kippenvel van de muziek die ik mooi vindt.
Ik moest bij 15.000Hz afhaken.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: pameijer op november 22, 2019, 19:10:50
Hier worden de spiekertjes ook nog even ingespeeld  HB
Ziet er gezellig/ knus uit.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.