Superscope A-260

Gestart door Vintagesounds, juli 01, 2021, 21:15:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vintagesounds

Hallo mensen. Ik heb me net op dit forum aangemeld omdat ik een Superscoop versterker gekocht heb via Marktplaats. Ik ken deze eigenlijk niet maar ik begrijp dat dit een Marantz voor arme mensen is. Toen ik de versterker voor het eerst aanzette vandaag deed het me ook meteen denken aan Marantz. De reden dat ik deze gekocht heb is omdat mijn hele zware Sansui toch veel te zwaar blijkt te zijn voor mijn kleine huiskamer.
Dit is gewoon echt een geweldig apparaat  :yes: De sound is echt heel erg goed. Ik wilde na een half uurtje of zo luisteren eigenlijk naar mijn buro gaan om daar achter de computer te duiken om wat meer informatie te vinden over deze versterker. Maar ik kon niet van de bank afkomen voor een paar uur omdat het geluid zo verslavend goed is.

Ik heb een paar vragen; Is er een gebruikershandleiding beschikbaar? Of heeft iemand ervaring met deze versterker die me wat dingen kan uitleggen over onder andere dat quadrofonisch gedeelte en de main in en pre out functie? Nu heb ik een paar Jamo S-426 speakers aangesloten. Dat klinkt enorm goed terwijl het vrij goedkope speakers waren. Zaterdag ga ik een setje Kef RDM two ophalen. Deze vragen een versterker van minimaal 30 watt. Aangezien deze versterker 2 keer 15 watt is ga ik er vanuit dat dit gewoon moet werken. Maar is dat ook zo? De Jamo's die ik nu aangesloten heb geven geen minimale vereiste voor de versterker maar zijn minder watt dan die Kef's dus ik ga er vanuit dat dit wel goed kan. Wat kan er gebeuren als ik een te lichte versterker aansluit? Kan er iets kapot gaan of is het geluid dan gewoon minder?

Alvast Bedankt. Mvg Leon

SB_Marantz

#1
Hallo Leon,

Misschien dat er op hifiengine een handleiding te vinden is.

Het max uitgangsvermogen van deze versterker is 2 x 20 Watt @ 8 Ohm.
Zonder naar het schema te kijken durf ik wel te stellen , gezien de leeftijd, dat dit een A symmetrisch en capcoupled ontwerp is.
Het quadrofonische gebeuren heb je niets aan daar je A een adapter moet hebben , een platenspeler met een quadrofonisch element en quadrofonisch opgenomen LP's.

Verder kun je mits de versterker in orde is de andere speakers er gerust op aansluiten.
Jaag de versterker alleen niet over zijn nek.
Elke versterker gaat met een cd speler aangesloten met de volume potmeter op +- 10 over 12 clippen.
Ik heb even naar de specs van de Kef gekeken en die hebben een gevoeliheid van 90 Db dus niet heel ongevoelig.
Je zult dus ook zeker wat luider kunnen spelen.
De pre-out is om er een andere en/of zwaardere eindversterker aan te kunnen knopen en dat zou pas mogelijk zijn als je een switch omzet , hoewel ik deze niet direct op de achterzijde zie zitten.
Bij alle oude Maranzen is dit ook niet nodig maar in het geval van deze versterker weet ik het niet zeker.
Welke Sansui heb je nog staan?
In veel gevallen ook zeker geen verkeerde versterker.
Heb je nog meer vragen lees ik het wel.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vintagesounds

Hoi SB_Marantz,

Bedankt voor de info. De handleiding kan ik niet vinden maar met deze informatie kom ik er wel uit.
Er zit op de achterkant inderdaad een schakelaar die met een schroefje vast zit. De Sansui is een Au717. Dat is een geweldige versterker maar te veel power voor mijn kleine kamer. Kan die eventueel als ventilator inzetten zoveel druk produceert die  :schater:

Verder heb ik eigenlijk geen vragen meer op het moment.

Mvg, Leon

i2Paq

Praat zeker eens met: Hoewie Loewie.

Onze Superscope "Loony"!  notworthy
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

SB_Marantz

Citaat van: Vintagesounds op juli 02, 2021, 14:54:33
Hoi SB_Marantz,

Bedankt voor de info. De handleiding kan ik niet vinden maar met deze informatie kom ik er wel uit.
Er zit op de achterkant inderdaad een schakelaar die met een schroefje vast zit. De Sansui is een Au717. Dat is een geweldige versterker maar te veel power voor mijn kleine kamer. Kan die eventueel als ventilator inzetten zoveel druk produceert die  :schater:

Verder heb ik eigenlijk geen vragen meer op het moment.

Mvg, Leon


Graag gedaan Leon.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vintagesounds

Citaat van: i2Paq op juli 02, 2021, 14:57:36
Praat zeker eens met: Hoewie Loewie.

Onze Superscope "Loony"!  notworthy

Bedankt voor de link. Heb net een bericht gestuurd. Had ook al zijn website gevonden via Google  notworthy

Mvg, Leon

Hoewie Loewie

Hoi. En bericht net beantwoordt. :yes:
Leuke versterker hoor, zo'n A-260. Volgens mij toentertijd de zwaarste versterker uit de modellen serie waar ie toe behoorde (continuous power (RMS) 2 x 15 watt in 8 ohm). Overigens geen quadrofonische versterker maar quadraphase, soort van gekunstelde dubbel stereo maar dan is bij de tweede set een (of misschien allebei, dat weet ik zo niet) luidspreker de fase omgekeerd. Een aantal versterkers en receivers van Superscope hebben dat en het staat meestal prominent op het front. Ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd, ik gebruik de versterkers en receivers alleen maar in stereo.

Een operation manual heb ik ook niet voor je. Wel een service manual en een schema. Verder heb ik een Nederlandse en een Duitse brochure waar de A-260 in staat. Overigens krijgt de A-260 in de Duitse folder riante vermogenscijfers (2 x 50 watt bij 4 ohm). Ik hou het maar op de 2 x 15 watt bij 8 ohm RMS vermogen die het service manual vermeldt.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

#7
Specificaties van de A-260 in het service manual:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Vintagesounds

Hoi Hoewie Loewie,

Wat een dag zeg! Vanmorgen had ik met nog die Jamo speakers een nummer van de Gipsy Kings op. Hotel California. Ik was koffie maken en zag het niet. Maar een vrouw voor op straat begon spontaan te dansen. Mijn buurvrouw vertelde dat. Ze zat op mijn balkon en het is gewoon meteen gezellig met die Superscope. Dat ding swingt!

Heb nu zo'n 10 uur non stop luisteren achter de rug met mijn nieuwe Kef's  Het viel wat tegen in het begin. Nu ben ik zo razend enthousiast dat ik bewust gestopt ben. Die Superscope heeft echt een droom-sound. Die Kef's zijn zo goed dat het bijna niet mogelijk is af te sluiten en te gaan slapen  :zzz: 

Die superscope is echt heel goed, maar bij wat harder merk je dat hij het eigenlijk wel aan zou moeten kunnen maar toch begint te sputteren. Dat geeft niet na 47 jaar toch? Ik ga deze onder de kap weer beter dan nieuw maken want deze sound mag niet verloren gaan.

Mvg, Leon


Hoewie Loewie

Citaat van: Vintagesounds op juli 04, 2021, 00:56:13
het is gewoon meteen gezellig met die Superscope. Dat ding swingt!
Met een Superscope, is het altijd gezellig. hello

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Hoi. Hoe is het met de gezellige Superscope? :yes:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl