Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Stadium III

Zoals ik het lees zou ik de crossovers vn de versterkers van de subs vol open zetten
Verder als je een audyssey meting doet met de 7007 wat zijn de waarde's die eruit komen ?
Verder ook al 1 sub gebrobeerd en heb je ze eventueel allebij op dezelfde fase staan ?

Als je met LFE wel een probleem hebt en met de L&R pre out niet dan staan de sub's ok maar dan zou ik gaan zoeken in de instellingen 
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: dmeerpa op juni 11, 2009, 22:24:22
Zelf heb ik het gebruikt om alles in te stellen, nadien heb ik alles verbeterd met een db meter en rolmeter. Maar wat ik bedoel is dat je nadien wel of niet de equilizer (flat, front, audysey) activeerd ? Want die gaat ook per speaker bepaalde frequenties versterken of verzwakken. Ik heb inmiddels de laatste firmware erop en toch is het laag niet zo best. Ik heb dat al verhoogd maar haal niet hetzelfde eruit als zonder de audysey eq.

En laten we nu zeggen dat ik opnieuw hetzelfde ervaar met de SR7008. Na Audessey XT32 calibratie zit er bij stereo weergave totaal geen punch in de bas. Echter midden en hoog klinken sprankelender dan de direct modus.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Perfect_audio

Citaat van: dmeerpa op september 10, 2013, 21:27:56
En laten we nu zeggen dat ik opnieuw hetzelfde ervaar met de SR7008. Na Audessey XT32 calibratie zit er bij stereo weergave totaal geen punch in de bas. Echter midden en hoog klinken sprankelender dan de direct modus.

En wat is nu je conclusie?
Mijn conclusie is dat er niet op de juiste wijze is gemeten. Ik durf dat zo te zeggen omdat ik vorige week nog iemand heb geholpen met Audyssey metingen (nee, dit keer geen Pro). Hij had van alles geprobeerd en werd er wanhopig van. Eindelijk hulp ingeroepen en toen klonk het wel goed. Het inmeten luistert erg nauwkeurig en ik durf te beweren dat in 95% van de situaties een goed resultaat is te bereiken, in aanmerking nemend dat het om een huiskamer gaat en er beperkingen zijn in plaatsing van speakers en meubels.
Laat de rolmaat en de dB-meter rustig in de toolbox liggen, met audyssey komt het goed.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

pameijer

Citaat van: Perfect_audio op september 10, 2013, 22:09:51
En wat is nu je conclusie?
Mijn conclusie is dat er niet op de juiste wijze is gemeten. Ik durf dat zo te zeggen omdat ik vorige week nog iemand heb geholpen met Audyssey metingen (nee, dit keer geen Pro). Hij had van alles geprobeerd en werd er wanhopig van. Eindelijk hulp ingeroepen en toen klonk het wel goed. Het inmeten luistert erg nauwkeurig en ik durf te beweren dat in 95% van de situaties een goed resultaat is te bereiken, in aanmerking nemend dat het om een huiskamer gaat en er beperkingen zijn in plaatsing van speakers en meubels.
Laat de rolmaat en de dB-meter rustig in de toolbox liggen, met audyssey komt het goed.

ron

En wat luistert er zo nauw? Ben wel benieuwd wat jij dan anders doet dan Jan en Alleman.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

dmeerpa

Citaat van: Perfect_audio op september 10, 2013, 22:09:51
En wat is nu je conclusie?
Mijn conclusie is dat er niet op de juiste wijze is gemeten. Ik durf dat zo te zeggen omdat ik vorige week nog iemand heb geholpen met Audyssey metingen (nee, dit keer geen Pro). Hij had van alles geprobeerd en werd er wanhopig van. Eindelijk hulp ingeroepen en toen klonk het wel goed. Het inmeten luistert erg nauwkeurig en ik durf te beweren dat in 95% van de situaties een goed resultaat is te bereiken, in aanmerking nemend dat het om een huiskamer gaat en er beperkingen zijn in plaatsing van speakers en meubels.
Laat de rolmaat en de dB-meter rustig in de toolbox liggen, met audyssey komt het goed.

ron

Ik denk dat mijn ruimte er voor veel tussen zit. Ik heb toch veel kale muren. En ik vermoed dat die wel eens vreemde dingen doet met men laag. Als ik bijvoorbeeld mijn deur naar de nachthal openlaat, zou het best wel eens kunnen zijn dat ik de meeste trillingen van men sub in het toilet heb die zich in de nachthal bevindt.

Ik zie niet in wat ik verkeerd kan doen. Ik heb de microfoon op een statief (van mijn DSLR camera) geplaatst. Deze op de drie zitplaatsen in de zetel gezet, waarbij de microfoon naar het plafond is gericht en op oorhoogte. Te starten met te centrale zitplaats. vervolgens drie plaatsen net voor de zetel, en dan heb ik er nog twee gedaan tussen meetplaatsen 2-1-3. Ik heb deze niet meer naar achteren geplaatste, omdat ze dan op nog geen 20 cm van de muur komen, en zelfs achter de fronts zou gemeten worden.

Ik heb het ondertussen iets beter gekregen. De speakers stonden al allemaal op small. De front en de center hadden een cross over van 40Hz, de vier satellieten 60Hz, alles op 80Hz gezet, en de sub 3dB bij gegeven.

Klinkt al stukken beter, maar in vergelijk met direct mode mis ik nog steeds wat punch in de bas. Zou de bas als mager omschrijven waar die in Direct mode vetter is. Nu na de afregeling deze avond ga ik nu afwachten. Want uiteindelijk kan het best zijn dat de direct mode door de akoestiek bij mij thuis te veel laag geeft, wat dan misschien gecorrigeerd is door de Audessey. Al ben ik toch geneigd te zeggen dat bij House en techno die beat toch iets mist.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Perfect_audio

Citaat van: pameijer op september 10, 2013, 22:15:49
En wat luistert er zo nauw? Ben wel benieuwd wat jij dan anders doet dan Jan en Alleman.

Eigenlijk vraag ik me dat ook af. Als je de regels opvolgt (hier en daar goed beschreven), dan zou het goed moeten gaan. Maar wie de fora er op na leest, weet welke frustraties er zijn.

In je laatste bericht wordt het al beter.
Wat ik vaak aantref is een bank tegen de (achter)muur. Daar gaat het fout. Blijf 1m van de wand af en zeker 1,5m, liefst 2m uit een hoek vandaan. Zet op het hoofdeind van de bank een rij kussens om de reflectie te dempen. Je kunt dan wat dichter bij de wand komen met de microfoon. Staat er een harde tafel voor de bank/zetel, dek die dan ook af met iets zachts als je daar gaat meten.

Oorzaak van te weinig bas is dat er teveel bas is gemeten. Audyssey gaat dat corrigeren en het gevolg is dat je bas te zacht wordt. Bovengenoemde maatregelen kunnen dat voorkomen.
Koelkast: uitzetten. Dimmers: uitzetten. Verkeer in de straat, wacht tot het rustig is. Bedenk dat de microfoon veeeel beter lage frequenties waarneemt dan onze oren.

Meet alleen op en rond de luisterpositie(s).

Blijf stil na het weergeven van de testtoon: daarna wordt het achtergrondniveau gemeten. Pas als data wordt verwerkt kun je geluid maken.
Ga niet tussen de microfoon en de luidsprekers staan/zitten.
Concentreer je op de meting: ga niet e-mailen, appen of zo.

Na afloop zet speakers op 'small' voordat je afsluit.

Ik ben benieuwd.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

dmeerpa

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2013, 01:11:38
Eigenlijk vraag ik me dat ook af. Als je de regels opvolgt (hier en daar goed beschreven), dan zou het goed moeten gaan. Maar wie de fora er op na leest, weet welke frustraties er zijn.

In je laatste bericht wordt het al beter.
Wat ik vaak aantref is een bank tegen de (achter)muur. Daar gaat het fout. Blijf 1m van de wand af en zeker 1,5m, liefst 2m uit een hoek vandaan. Zet op het hoofdeind van de bank een rij kussens om de reflectie te dempen. Je kunt dan wat dichter bij de wand komen met de microfoon. Staat er een harde tafel voor de bank/zetel, dek die dan ook af met iets zachts als je daar gaat meten.

Oorzaak van te weinig bas is dat er teveel bas is gemeten. Audyssey gaat dat corrigeren en het gevolg is dat je bas te zacht wordt. Bovengenoemde maatregelen kunnen dat voorkomen.
Koelkast: uitzetten. Dimmers: uitzetten. Verkeer in de straat, wacht tot het rustig is. Bedenk dat de microfoon veeeel beter lage frequenties waarneemt dan onze oren.

Meet alleen op en rond de luisterpositie(s).

Blijf stil na het weergeven van de testtoon: daarna wordt het achtergrondniveau gemeten. Pas als data wordt verwerkt kun je geluid maken.
Ga niet tussen de microfoon en de luidsprekers staan/zitten.
Concentreer je op de meting: ga niet e-mailen, appen of zo.

Na afloop zet speakers op 'small' voordat je afsluit.

Ik ben benieuwd.

ron

Koelkast zou ik inderdaad kunnen uitzetten. Die staat wel in de keuken, maar als het heel stil is kan je die soms wel horen. En die microfoon kan best wel eens dingen horen die ik/wij met ons menselijk oor niet horen.

Een meter van de achtermuur blijven is niet echt een optie, want dan meet ik te ver voor de luisterpositie.

De kussens zou ik wel kunnen doen. Maar Audessey dient juist om zoveel mogelijk die reflecties te corrigeren. Als de bas te luid is zonder kussens, dan moet die na meting correcter zijn. Dan zou ik bij het luisteren van audio een juiste bas moeten krijgen.

Ik woon ver van een rustige straat, en dan nog eens aan de achterkant van het gebouw, dus last van het verkeer zou ik niet mogen hebben.

Ik zit steeds in de kamer er naast om te meten. En gebruik de iPhone applicatie van Marantz om op Enter te drukken en de meeting te starten.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Perfect_audio

Citaat van: dmeerpa op september 11, 2013, 08:50:48
Een meter van de achtermuur blijven is niet echt een optie, want dan meet ik te ver voor de luisterpositie.

De kussens zou ik wel kunnen doen. Maar Audessey dient juist om zoveel mogelijk die reflecties te corrigeren. Als de bas te luid is zonder kussens, dan moet die na meting correcter zijn. Dan zou ik bij het luisteren van audio een juiste bas moeten krijgen.

Dat is dus wat ik anders doe dan Jan en Alleman.

Volg mijn raad nu eens op en beoordeel daarna het resultaat, ipv bij voorbaat tegen te sputteren.
Het advies komt van iemand met bijna 10 jaar Audyssey-ervaring. Je hebt geen idee in wat voor kamers ik ben geweest en welke opties ik heb moeten verzinnen om een goed resultaat te krijgen. Maak daar gebruik van, het kost niks!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

dmeerpa

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2013, 09:57:43
Dat is dus wat ik anders doe dan Jan en Alleman.

Volg mijn raad nu eens op en beoordeel daarna het resultaat, ipv bij voorbaat tegen te sputteren.
Het advies komt van iemand met bijna 10 jaar Audyssey-ervaring. Je hebt geen idee in wat voor kamers ik ben geweest en welke opties ik heb moeten verzinnen om een goed resultaat te krijgen. Maak daar gebruik van, het kost niks!

ron

Lol ik sputter niet tegen, en het staat al op mijn planning voor deze avond.
Ik liet juist weten dat ik het wat onlogisch vind, wat niet wil zeggen dat ik niet wil luisteren naar de raad van iemand die reeds meer Pro installaties en blijkbaar 10 jaar ervaring ;)
Ik ben er gisterenavond in geslaagd al een goed geluid neer te zetten, waar het laag in buurt zit van de direct mode, enkel is het gedetailleerder.
Dus op de planning staat nieuwe calibratie zonder frigo.
En dan een tweede met de kussens.
Voordeel is dat de SR7008 via de web interface toelaat uw settings op te slaan, duurt wel een kwartiertje, maar ik kan nadien de gewenste configuratie terug opladen.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Xplod

Citaat van: dmeerpa op september 10, 2013, 23:25:05..... Als ik bijvoorbeeld mijn deur naar de nachthal openlaat, zou het best wel eens kunnen zijn dat ik de meeste trillingen van men sub in het toilet heb die zich in de nachthal bevindt.

Hoe herkenbaar. Ik rammel bij momenten bijna van de pot af ... het is daar bij momenten bijna niet houdbaar  :-D

Ron, ik heb een vraagje, .... dimmers uit, koelkast uit ... wat kunnen die dingen dan zo uithalen met je meting  :?
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op september 11, 2013, 15:33:53
Ron, ik heb een vraagje, .... dimmers uit, koelkast uit ... wat kunnen die dingen dan zo uithalen met je meting  :?

Dimmers zijn meestal 'fase-aansnijders', die zetten heel lelijke pulsen op het net die op allerlei manieren kunnen doordringen in de meting. Op 50 en 100 Hz, dus je begrijpt het wel. Als ik mijn scope bij me heb kan ik dat ook laten zien. Overigens zijn de "moderne" spaarlampen ook netvervuilers.
Koelkasten, en zeker ingebouwde koelkasten, kunnen ook mooie 50/100 Hz akoestische brom veroorzaken. Zelf hoor je dat niet zo goed (als je het wel hoort dan is de koelkast echt toe aan vervanging), maar de microfoon pikt het wel op.
Het gaat erom dat je allerlei stoorinvloeden uitschakelt om de akoestische eigenschappen van de (statische) kamer te meten, niet van stoorbronnen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

dmeerpa

Citaat van: Perfect_audio op september 11, 2013, 18:42:19
Dimmers zijn meestal 'fase-aansnijders', die zetten heel lelijke pulsen op het net die op allerlei manieren kunnen doordringen in de meting. Op 50 en 100 Hz, dus je begrijpt het wel. Als ik mijn scope bij me heb kan ik dat ook laten zien. Overigens zijn de "moderne" spaarlampen ook netvervuilers.
Koelkasten, en zeker ingebouwde koelkasten, kunnen ook mooie 50/100 Hz akoestische brom veroorzaken. Zelf hoor je dat niet zo goed (als je het wel hoort dan is de koelkast echt toe aan vervanging), maar de microfoon pikt het wel op.
Het gaat erom dat je allerlei stoorinvloeden uitschakelt om de akoestische eigenschappen van de (statische) kamer te meten, niet van stoorbronnen.

ron

Lol de frigo is net één maand oud. Is zo'n Side by Side koelkast van Whirlpool, en die is op papier goed voor 45dB. Maar die staat net tegen muur van de woonkamer. Ik heb net even weest meten, aan de koelkast deur, 56dB en tegen de muur zelfs 62dB  nopompom
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Straks ook nog een audiofiele Miele moeten kopen of om het laag te verminderen juist een Indesit  clown1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Je bent doof of zeker geen audiofiel waardig als je in een open keuken de koelkast niet hoort .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Perfect_audio

Citaat van: Marco op september 12, 2013, 02:18:50
Je bent doof of zeker geen audiofiel waardig als je in een open keuken de koelkast niet hoort .
Nou ja, dat is wel weer 'over de top'.
Er zijn drie factoren die bepalen wat en hoe je hoort: de geluidsdrempel, de leeftijd en de sekse (ik schrijf het zo omdat anders de corrector ingrijpt). Ook jij hebt al aardig wat van je gehoorvermogen moeten inleveren (45 j).
Vooral voor lage frequenties zijn mensen helemaal niet gevoelig. En met toenemende leeftijd gaat ons gehoor er ook op achteruit. Bij vrouwen is dat veel minder. En dan zijn er nog individuele gehoorproblemen, disco-oren, industrielawaai, ziekte enz. Al met al maakt dat, dat geen twee mensen hetzelfde horen.
Lees maar eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel
We moeten dus niet een waardeoordeel geven over individueel horen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.