Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rha007

Ik ga jouw advies zeker overnemen Ron. De resultaten zal ik opnieuw posten.
Bedankt!

still life

Citaat van: Rha007 op augustus 08, 2011, 11:23:51
Ik ga jouw advies zeker overnemen Ron. De resultaten zal ik opnieuw posten.
Bedankt!

je ziet dat je op 1 bankstel/plek een pak metingen kunt doen..  :wink:

verder die surrounds idd manueel iets afzwakken of als het zo kort moet staan evt wat verzinnen i/d hoogte..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

Vrijdag ga ik naar Rob. De Pro aan den lijve ondervinden.

Heb toch altijd een beetje mijn twijfels over de houdbaarheid van een Pro inregeling. Stel ik heb eeb Pro receiver en heb met Ron de hele boel ingeregeld. Helemaal happy, maar dan ga ik het een en ander in mijn set veranderen. Bron, speaker (voor of achter), sub, whatever. Of mijn vrouw wil nieuwe gordijnen, vloerbedekking noem maar op. Is dan bij elke verandering de Pro afstelling omzeep geholpen en zou ik Ron met zijn meetlint ed weer moeten laten komen? Dat zou voor mij een reden zijn om het allemaal maar niet te gaan doen. Afgezien van veranderingen in de set, veranderd er in de kamer zo nu en dan ook wel het een en ander. Heb geen zin om vanwege Pro jaren lang verplicht (anders kosten nieuwe gordijnen ed. wel meteen erg veel geld) in een zelfde kamer te moeten zitten of met de zelfde set te moeten draaien.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Rha007

Goede vraag, maar volgens mij word er met de standaard versie al aangeraden om bij elke acoustische verandering een nieuwe meting te doen. Mag aannemen dat dit dan voor de pro-versie ook geldt.

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op augustus 10, 2011, 09:38:03
Vrijdag ga ik naar Rob. De Pro aan den lijve ondervinden.

Veel luisterplezier!

Citaat van: WimPeu op augustus 10, 2011, 09:38:03
Heb toch altijd een beetje mijn twijfels over de houdbaarheid van een Pro inregeling. Stel ik heb eeb Pro receiver en heb met Ron de hele boel ingeregeld. Helemaal happy, maar dan ga ik het een en ander in mijn set veranderen. Bron, speaker (voor of achter), sub, whatever. Of mijn vrouw wil nieuwe gordijnen, vloerbedekking noem maar op. Is dan bij elke verandering de Pro afstelling omzeep geholpen en zou ik Ron met zijn meetlint ed weer moeten laten komen? Dat zou voor mij een reden zijn om het allemaal maar niet te gaan doen. Afgezien van veranderingen in de set, veranderd er in de kamer zo nu en dan ook wel het een en ander. Heb geen zin om vanwege Pro jaren lang verplicht (anders kosten nieuwe gordijnen ed. wel meteen erg veel geld) in een zelfde kamer te moeten zitten of met de zelfde set te moeten draaien.

Hoi,

Formele opmerking: het onderwerp is "Ervaringen met Audyssey EO", niet "gevreesde verwachtingen".

Inhoudelijke opmerking: Veranderingen in set: buiten versterker en luidsprekers mag je veranderen wat je wilt, dit heeft geen invloed op de afstelling.
Veranderingen in kamer: grote veranderingen zouden een herinmeting nodig maken voor een optimaal resultaat. Maar niet als je de bank vervangt, of een kleedje neerlegt, of de gordijnen vervangt. Vergeet niet dat Audyssey al een grote verbetering geeft. Laat dat nou eens door veranderingen in de kamer een beetje wijzigen. Ik denk niet dat dat ernstig afbreuk doet aan de kwaliteit van het geluid.

En wil je wel weer een optimaal resultaat, dan zijn er twee mogelijkheden: Ik kom voor een hermeting (over de prijs kunnen we praten) of je gebruikt de consumentenversie als het niks mag kosten.
Tot die tijd heb je in ieder geval wel veel plezier van de optimale afstelling. Dat telt toch ook?

Montaigne (1533-1592): "Qui craint de souffrir, il souffre déjà de ce qu'il craint" ('Wie het lijden vreest, lijdt al door wat hij vreest') (Essais, boek III, 13; geciteerd naar Guerlac, "Citations françaises", 1961, p. 23).

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: WimPeu op augustus 10, 2011, 09:38:03
Vrijdag ga ik naar Rob. De Pro aan den lijve ondervinden.

Heb toch altijd een beetje mijn twijfels over de houdbaarheid van een Pro inregeling. Stel ik heb eeb Pro receiver en heb met Ron de hele boel ingeregeld. Helemaal happy, maar dan ga ik het een en ander in mijn set veranderen. Bron, speaker (voor of achter), sub, whatever. Of mijn vrouw wil nieuwe gordijnen, vloerbedekking noem maar op. Is dan bij elke verandering de Pro afstelling omzeep geholpen en zou ik Ron met zijn meetlint ed weer moeten laten komen? Dat zou voor mij een reden zijn om het allemaal maar niet te gaan doen. Afgezien van veranderingen in de set, veranderd er in de kamer zo nu en dan ook wel het een en ander. Heb geen zin om vanwege Pro jaren lang verplicht (anders kosten nieuwe gordijnen ed. wel meteen erg veel geld) in een zelfde kamer te moeten zitten of met de zelfde set te moeten draaien.


ik zei een tijd geleden al je krijgt Ron er 24/7 bij for a live/life time  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Stadium III

Ik heb laast hier ons vloerkleed weg gebracht naar de stoom boer die hem weer netjes heeft gemaakt
Ik heb wel gemerkt dat het zeker wel verschil maakte met wel of geen kleed mbt laag weergave
Nu kleed weer terug is merk ik weer hoe de set klinkt naar inregeling alles klopt weer  :-D

Verschil was dus wel aanwezig maar niet extreem te noemen
Maar toch blijken verwisselingen in de ruimte zeker wel iets met het geluid te doen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

drees62

#157
Citaat van: Perfect_audio op augustus 01, 2011, 20:44:56
Dus laten staan zo en eens rustig gaan luisteren, muziek, film, enz.
Laat dan nog eens horen hoe je het vindt.

ron

Inmiddels een dag of 10 verder en ik kan alleen maar zeggen dat de SR 8001 met ingeregelde Audyssey nog beter klinkt dan zonder. Vooral het laag en de surroundbubble zijn flink beter geworden. Wel heb ik handmatig enige aanpassingen doorgevoerd om het helemaal naar mijn wens te krijgen.
Als eerste vond ik de center wat te hard afgeregeld, dit heb ik met de db-meter gelijk gezet aan de fronts (er moest 2 db af). Ook zag ik dat RV +1,5 db had gekregen ten opzichte van LV. Waarom is mij niet duidelijk en de db-meter gaf dat het 1,0 teveel was. Ook dat heb ik gecorrigeerd, zodat de fronts en center nu exact op hetzelfde db-level staan.

Afstanden heb ik laten staan, kloppen aardig en is immers correctie van tijd. Ondanks dat sub volgens Audyssey ruim een meter verder staat dan in werkelijkheid.

Verder heb ik de speakers op small gezet, Audyssey vond dat large beter was. Maar gezien de afvalpunten van mijn center en rears heb ik gekozen voor small en de cross-over op 80 Hz.

Dit alles gaf al een mooi homogeen geluidsbeeld met één minpunt. Teveel hoog waardoor het toch weer vermoeiend werd om lang naar de set te luisteren. Ben wel bezig geweest met het maken van een eigen preset, maar dan ervaar je al vrij snel dat het plaatje niet meer klopt. Vreemd maar waar.
Uiteindelijk nog eens de andere Audyssey-standen geprobeerd en . . . . . caramba  pompom

Ik heb Audyssey dus ingesteld op "Front". Volgens de handleiding maakt deze functie de eigenschappen van iedere luidspreker gelijk aan die van de voorluidsprekers. En dat is dus bij mij de oplossing!
Een mooi homogeen geluid met een surroundbubble die ik tot nu toe niet had en droog laag met veel druk. Hieronder laat ik voor de liefhebber (en Ron) nog even zien wat de meting per frequentie precies doet bij mij. Wel jammer dat je niet kunt zien wat de wijzigingen voor de sub zijn.

Je ziet dus dat het (voor mijn smaak teveel aan) hoog met name door de center en surrounds werd weergegeven. In de stand "Front" is dit dus aangepast aan de Usher's en is het heel aangenaam om naar te luisteren!

Zelfs deze versie van Audyssey (MultEQ), die dus ook de subwoofer meeneemt in de metingen doet bij mij veel goeds. Zoveel zelfs dat het aan blijft staan. :yes: :wink:


Perfect_audio

Hoi,

Fijn om te lezen dat het is gelukt. Ook met eigen aanpassingen voor het perfecte eigen geluid.
Ik stel vast dat jij ook hebt gemerkt dat Audyssey als vertrekpunt prima is om vanuit verder te werken.
De 8001 heeft natuurlijk een beperkte Audysseyversie, maar levert uiteindelijk wel een aangenaam(er) resultaat.
Wel moet je er tijd in steken, maar dan heb je ook wat.
Geniet er van.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

WimPeu

Citaat van: Stadium III op augustus 10, 2011, 11:27:54
Ik heb laast hier ons vloerkleed weg gebracht naar de stoom boer die hem weer netjes heeft gemaakt
Ik heb wel gemerkt dat het zeker wel verschil maakte met wel of geen kleed mbt laag weergave
Nu kleed weer terug is merk ik weer hoe de set klinkt naar inregeling alles klopt weer  :-D

Verschil was dus wel aanwezig maar niet extreem te noemen
Maar toch blijken verwisselingen in de ruimte zeker wel iets met het geluid te doen

Kun je na gaan wat 5 nieuwe gordijnen zullen doen.  :wink:

Dat dan eerst maar. Heb het geld voor de 7005 toch nog niet klaar liggen....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Stadium III

En een tegel onder de sub om het strakker te maken !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WimPeu

Citaat van: Stadium III op augustus 10, 2011, 17:25:24
En een tegel onder de sub om het strakker te maken !

:yes:

@Perfect_audio

Mag toch graag hier even goed van te voren over nadenken. Mocht ik het willen voordat m'n huidige receiver af is moet ik toch een flinke inverstering doen. Nieuwe SR + alle Pro kosten. Mocht een aanschaf van een component tegen vallen dan verkoop je het weer. De Pro+afregel kosten kun je moeilijk op MP weer van de hand doen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op augustus 10, 2011, 17:27:36
Citaat van: Stadium III op augustus 10, 2011, 17:25:24
En een tegel onder de sub om het strakker te maken !

:yes:

@Perfect_audio

Mag toch graag hier even goed van te voren over nadenken. Mocht ik het willen voordat m'n huidige receiver af is moet ik toch een flinke inverstering doen. Nieuwe SR + alle Pro kosten. Mocht een aanschaf van een component tegen vallen dan verkoop je het weer. De Pro+afregel kosten kun je moeilijk op MP weer van de hand doen.

Goed nadenken kan geen kwaad :yes:
De kosten voor de licentie blijft zijn waarde houden, hij behoort bij de AVR.
De inmeetkosten moeten inderdaad afgeschreven worden als het resultaat je niet bevalt. Maar je zult de eerste zijn die het Pro-resultaat (door mij gerealiseerd) niet zou kunnen waarderen!

Maar goed, eerst maar eens bij Rob op bezoek gaan!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.